Einde testen en isolatie in zicht

Discussie in 'Corona forum' gestart door Haje32, 14 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Haje32

    Haje32 Bekend lid

    4 sep 2019
    574
    379
    63
    Vrouw
    Willemijntje19 en Liekje81 vinden dit leuk.
  2. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.574
    6.269
    113
    SAARC, Sado en Clairemin vinden dit leuk.
  3. Clairemin

    Clairemin Actief lid

    6 mrt 2022
    126
    220
    43
    Vrouw
    Eindelijk, eindelijk….stoppen met deze waanzin!
     
    Spoetnik, Chillin, Krokodil16 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.318
    12.013
    113
    Vrouw
    Ah dat zou geweldig zijn.
    Eigenlijk doen wij nu al zo, maar wel fijn dat het dan gewoon einde regels is.
     
    WWJD, Zonnestralen, Spectre en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.893
    15.336
    113
    Super!
     
    TotalBella vindt dit leuk.
  6. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.646
    21.145
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Yes!! Hopelijk gaat dat door.
     
  7. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.812
    25.906
    113
    Vrouw
    Zit ik dan met een la vol testen :eek:

    Nee.
    Grapje.
    Lijkt me meer en meer een prima plan. :thumup:
     
    Zxcvb en Haje32 vinden dit leuk.
  8. duitshollandsmeisje

    18 sep 2018
    5.446
    7.291
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Hier in Duitsland, of naja bij ons in Beieren in elk geval.. de hele Corona periode was het in elke deelstaat anders.
    Sinds 26 november moet je hier gewoon werken als je positief op corona bent. Het is geen reden meer voor isolatie of thuis blijven van je werk. Tenzij je er strontziek van bent, dan natuurlijk wel.
    Maar er waren natuurlijk ook altijd veel positieven die er niet echt ziek van waren.. en dan toch een week of langer thuis moesten zitten.
     
  9. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.053
    2.433
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Denk dat ik het verschil niet merk. Test al een tijd niet meer. Voor wie zou ik het doen? De oudere/kwetsbare mensen die ik ken halen steeds die prikken.

    Mensen in mijn omgeving die nog wel corona testen doen vinden een week thuis wel fijn geloof ik haha.
     
    Babywishh, nizzie86 en Zxcvb vinden dit leuk.
  10. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.812
    25.906
    113
    Vrouw
    Chillin vindt dit leuk.
  11. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.318
    12.013
    113
    Vrouw
    Het is een pandemiewet’, zei minister Kuipers maandag in de Tweede Kamer waar na lange tijd weer gesproken werd over mondkapjes, scholensluitingen en coronatoegangsbewijzen.


    NIEUWS
    Coronapas keert niet terug in Kuipers’ nieuwe coronawet, ook niet in ‘acute noodsituaties’
    Om voorbereid te zijn op toekomstige infectieziektes is het volgens minister Ernst Kuipers (Volksgezondheid) cruciaal om de coronamaatregelen waar Nederland afscheid van heeft genomen alsnog te verankeren in een permanente wet. De omstreden coronapas maakt daar geen onderdeel van uit, ook niet als er sprake is van een noodsituatie.

    ‘Het is een pandemiewet’, zei minister Kuipers maandag in de Tweede Kamer waar na lange tijd weer gesproken werd over mondkapjes, scholensluitingen en coronatoegangsbewijzen.


    Kuipers verdedigde in het wetgevingsoverleg wat de nieuwe permanente coronawet is gaan heten. Formeel gaat het om de aanpassing van de Wet publieke gezondheidszorg: maatregelen die het kabinet in de bestrijding van de coronapandemie heeft ingezet, krijgen een ‘juridisch kader om de acute en ernstige gevolgen van een toekomstige epidemie het hoofd te bieden’. Kuipers hoopt de wet de komende tientallen jaren niet nodig te hebben, maar kijkend naar de huidige vogelgriep weet de minister dat een nieuwe ramp niet ver weg ligt. ‘Het gaat er nadrukkelijk om dat we in de toekomst voorbereid zijn op dreigingen die we nu niet kennen.’

    De coronamaatregelen om de pandemie te bestrijden baseerde het kabinet gedurende de crisis op tijdelijke noodwetgeving. Deze tijdelijke coronawet werd vervolgens periodiek verlengd met toestemming van het parlement, maar na de uiteindelijk succesvolle vaccinatiecampagne en de opbouw van immuniteit maakte de Eerste Kamer daar in mei dit jaar een eind aan. Vrijheidsbeperkende maatregelen moest het kabinet nu maar eens netjes in een normale wet door het parlement zien te loodsen.

    Die wet is nu af. Maatregelen uit de coronacrisis als de mondkapjesplicht, de testplicht, de afstandsregel en het afsluiten van publieke plaatsen behoren wat Kuipers betreft tot de instrumenten die het kabinet in de gereedschapskist wil hebben voor het geval Nederland opnieuw met een acute gezondheidscrisis te maken krijgt.

    De meer omstreden maatregelen als de scholensluiting en avondklok keren niet terug, athans niet in de wet. Wel kent de wet een noodprocedure die de minister de bevoegdheid geeft alsnog ingrijpende maatregelen te treffen, tot grote zorgen van een aantal fracties in de Kamer. Gedurende de coronacrisis klonk al langer de kritiek dat het kabinet langdurige verregaande vrijheidsinperkingen zonder toestemming vooraf van de volksvertegenwoordiging invoerde. Nu nog steeds niet helemaal duidelijk is wat de impact van onder meer de avondklok of de coronapas is geweest op de bestrijding van het virus, zien onder meer PVV en SP het niet zitten om de minister hier een ‘blanco cheque’ voor aan te reiken.

    In een poging de zorgen weg te nemen benadrukte Kuipers dat de nieuwe pandemiewet ‘alleen in zeer uitzonderlijke tijden’ zal worden ingezet. Maatregelen via de noodprocedure kunnen volgens Kuipers alleen worden ingezet bij ‘acute nood’. ‘De noodprocedure is niet bedoeld voor de inzet van toegangsbewijzen. Een toegangsbewijs is niet iets wat je moet invoeren onder zeer dringende omstandigheden. Een toegangsbewijs is meer ter overweging als je een stabiele of dalende fase van pandemie bereikt hebt en eventueel sneller open wilt gaan in bepaalde sectoren.’ In dat geval zal de Kamer hier een apart debat over moeten voeren.

    Kuipers toonde zich positief over het voorstel van GroenLinks en PvdA om zware maatregelen die mogelijk in de toekomst ingevoerd worden iedere acht weken ter goedkeuring voor te leggen aan de Tweede en Eerste Kamer. ‘Dat vergroot de zeggenschap van beide Kamers’, aldus Kuipers.

    De Eerste Kamer maakte in augustus al duidelijk het kabinet de rol van de senaat moest verankeren in de nieuwe coronawet. Met de toezegging in de richting van de PvdA en GroenLinks lonkt een meerderheid in de senaat voor aanpassing van de wet.
     
    Liekje81, Haje32 en Mamafiets vinden dit leuk.
  12. bijnamoeder

    bijnamoeder Bekend lid

    26 mei 2013
    679
    472
    63
    Wij hebben hier thuis sinds april geen test meer gedaan. Heb Corona serieus genomen en gehandeld zoals t hoorde maar zie nu geen meerwaarde meer van testen.
     
    Felice, Sado, Zxcvb en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.440
    4.868
    113
    Vrouw
    En dan moest ik gister nog wel m’n jongste dochter testen voordat ik naar de dokter mocht komen… als ik dit eerder had gelezen had ik het dus niet gedaan. Heb ze in die ruim 1 jaar nog nooit getest.
    Hoop echt dat ze het allemaal gaan afschaffen!
     
  14. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    Wat raar zeg! Dat hoef ik helemaal niet meer bij de dokter..
     
    nizzie86 en Mammavantwee vinden dit leuk.
  15. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Onze huisarts heeft zelfs nog een luchtwegspreekuur… Je moet eerst testen en bij negatief moet je (bij koorts of luchtwegklachten) met mondkapje op komen op dat speciale spreekuur (waarbij je buiten moet wachten…)
     
  16. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.440
    4.868
    113
    Vrouw
    Ik heb het in die 3 jaar ook nooit hoeven doen, en ben al vaker met haar bij de huisarts geweest het afgelopen jaar. Ik vond het ook echt vreemd..
     
  17. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.820
    14.153
    113
    Zal vermoedelijk bewust hun keuze zijn (gezondheid arts/mensen naast hem/kwetsbare patientengroep). Als hij zn vak verstaat zou ik daar niet wakker van liggen. Als hij zich daarmee veiliger voelt en zn werk kan doen prima.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  18. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.299
    113
    Wat me laatst opviel is dat meerdere winkels nog steeds zo’n spatscherm hebben bij de kassa. Zou dat ooit nog weggaan?
     
  19. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.318
    12.013
    113
    Vrouw
    Ja dat viel mij pas ook op. Ik vroeg me ook al eens af of ze die nog weg gaan halen. Ik denk zomaar dat het echt in een deel van de winkels blijvend is.

    Ik moet bij de supermarkt er wel om lachen hoor. Dan staat er weer iemand met zijn hoofd eromheen gebogen te praten met de medewerker aan de kassa. Zeker met wat omgevingsgeluiden houdt zo'n scherm soms net te veel geluid tegen.
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  20. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.017
    5.163
    113
    Oh wat grappig, die zijn hier allemaal al maanden weg juist.
     

Deel Deze Pagina