Elektrische fiets of bakfiets

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Emsy, 9 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.850
    1.663
    113
    Vrouw
    Ik zit in dubio over een gewone elektrische fiets of een elektrische bakfiets.
    Ik heb nu een gewone fiets met een zitje voor en achter maar ik trap me ondertussen echt een breuk, helemaal met boodschappen erbij.

    Voordeel van een bakfiets vind ik dat er lekker veel in kan. Ook als de jongste het voorzitje ontgroeid is dan kan ik alsnog met allebei de kinderen op de fiets. En we gaan als deze crisis voorbij is nog voor een 3e.
    Nadeel is dat hij buiten moet staan en een goede is toch aardig aan de prijs.

    Voordeel van een gewone elektrische fiets is de prijs, hij kan binnen staan en is veel compacter.

    Wie heeft ervaring met het een of het ander? En welke fiets heb je. Op een gewone fiets zou dan een zitje voor en achter moeten.
     
  2. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.644
    1.286
    113
    #2 zeilbootje, 9 apr 2020
    Laatst bewerkt: 9 apr 2020
    Ik had een gewone elektrische, maar met de komst van de derde een elektrische bakfiets gekocht. Vooral ook omdat wij graag vaak en ver fietsen en de oudste zo lang niet zelf kon fietsen. Inmiddels beginnen de oudste 2 vaak wel op hun eigen fiets en gaat er halverwege altijd wel eentje met fiets en al de bakfiets in.
    Ook gaan ze als we echt ver gaan nog regelmatig met z’n allen in de bak, ook al zijn ze nu (bijna) 6, 4 en 2.
    En daarnaast ook handig voor het vervoer van spullen en boodschappen.
    Ik denk wel dat we op een gegeven moment weer teruggaan naar een gewone fiets, maar pas als de oudste 2 ver genoeg zelf kunnen rijden.
     
    Emsy vindt dit leuk.
  3. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.976
    113
    @Emsy
    hoe oud zijn je kinderen nu?
    hebben jullie 1 auto als gezin, of 2?
     
  4. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Wij hebben sinds een half jaar een elektrische bakfiets en ik vind het echt een feest. Onze kinderen schelen een jaar, dus ik had het probleem van een peuter die nog niet zelf door de stad kan fietsen en een andere peuter die uit het voorstoeltje was gegroeid qua gewicht. En inderdaad, het was zwoegen met 2 kids op de fiets.. Toen de oudste bijna 4 werd kozen we een basisschool die 3,5 km fietsen is door de stad, dus dat zie ik de komende jaren nog niet gebeuren op een eigen fietsje. En ook een wens voor een 3e inderdaad.. Wij hebben een babboe city E, staat buiten (onder een hoes als het rotweer is) en so far blijft ie echt netjes. Je kunt de onderdelen voor de bak ook opnieuw bestellen als die houten bak weg zou rotten, dan heb je voor 200 een nieuwe bak. Ik vind een elektrische bakfiets echt super handig. Ik fiets nu ook voor plezier, en gebruik de auto eigenlijk helemaal niet meer voor ritjes in de stad.

    Fiets was 2500 euro oid. Veel geld, maar wel een van de goedkopere tweewielbakfietsen.
     
    Emsy vindt dit leuk.
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ik vraag me af óf een goede elektrische fiets zoveel goedkoper is dan een elektrische bakfiets?

    Zelf vond ik een bakfiets echt niet fijn fietsen, misschien dan een tweewieler.
     
  6. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    Ik heb een electrische bakfiets, helemaal ideaal. Vooral omdat ze er lang in kunnen. En inderdaad lekker alles kan mee. Ik zou absoluut voor een bakfiets gaan!
     
    Emsy vindt dit leuk.
  7. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ik heb zelf een gewone elektrische fiets, maar ik fiets voor het grootste deel voor mijn plezier en heb alleen de jongste erbij nu. Zou ik (vaak) meer kinderen op de fiets hebben én er ook nog bijv. boodschappen mee moeten doen, dan zou ik voor een bakfiets gaan. Dat lijkt mij in jouw situatie dus ook veel praktischer :)
     
    Emsy vindt dit leuk.
  8. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.850
    1.663
    113
    Vrouw
    De oudste is bijna 4 en de jongste bijna 2.
    We hebben 2 auto's. Heb nog nagedacht om 1 auto weg te doen maar dat redden we niet met woon-werk verkeer
     
  9. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.850
    1.663
    113
    Vrouw
    Ga sowieso wat fietsen proberen. Een tweewieler lijkt me een stuk fijner. Ik fiets graag en het liefst ook een flink stuk maar nu is dat gewoon te zwaar.
     
  10. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.850
    1.663
    113
    Vrouw
    Welke bakfiets hebben jullie? Klinkt heel handig dit!
     
  11. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.644
    1.286
    113
    Wij hebben de Babboe city mountain. De versie met een net iets sterkere motor omdat we dus vrij ver fietsen. Fietst heerlijk!
     
  12. Jihaa

    Jihaa Niet meer actief

    Ik heb ook twee zonen van 2 en 4, een bakfiets hier! Heel handig, want wij gaan altijd met de fiets achter boodschappen, gaan dagelijkse fietstochtjes doen, dus een bakfiets is echt wel heel handig! Maar natuurlijk vindt de ene het leuker rijden dan de ander! Grtjs
     
  13. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.976
    113
    Wij hebben het altijd kunnen redden met een fiets, met 2 kinderen en fietstassen. Ondertussen fietst de oudste bij ons van ruim 6 prima zelf mee, en ook de jongste van 4 fietst nu steeds beter zelf.
    Voor jullie duurt het nog wel even voordat ze die leeftijd hebben. dan zou ik zelf inderdaad een bakfiets proberen. omdat je daar makkelijk meerdere kinderen (ook vriendjes als ze naar school gaan) in kunt vervoeren en de boodschappen.
    ook zit je met sommige modellen elektrische fiets met de batterij, en de stoeltjes die je kunt gebruiken, soms past het niet, of moet je allemaal extra beugels hebben, dus kijk daar even goed naar bij de fietsen.
    Zeker gaan uitproberen.
     
  14. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    Oohja en wat mij betreft zeker een 2 wieler. Ik heb een 3 wieler geprobeerd, vreselijk eng en onhandig!
     
    momwithcamera vindt dit leuk.
  15. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.644
    1.286
    113
    Eens! Echt uitproberen, ik wilde ook een 3-wieler, maar viel er mee om!
     
    Ukkie1 vindt dit leuk.
  16. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.837
    2.699
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij hebben onlangs onze bakfiets verkocht. Wij hebben er 4 jaar eentje gehad, waarvan 3 een elektrische. Altijd een 3-wieler, veel stabieler met op-en afstappen. Bij het stoplicht kan je gewoon blijven zitten en als je even stopt voor bv een praatje hoef je 'm ook niet vast te houden of op de standaard te zetten. Ideaal! Wij hadden een Troy en bij ons kon hij altijd in de garage. Hij is nu naar een ander gezin en die zijn er ook onwijs blij mee. Ik moet zeggen dat ik 'm wel gemist heb in het begin. In tegenstelling tot onze 2e auto die al 3 jaar weg is, die mistte ik geen moment.
     
  17. Jezz84

    Jezz84 Actief lid

    30 dec 2012
    455
    111
    43
    Wij hebben een Babboe city mini, een elektrische tweewieler bakfiets! Ideaal om kinderen én boodschappen oid mee te nemen! De trapondersteuning is heel fijn en omdat het een tweewieler is fietst hij ook gewoon normaal.
     
  18. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Inderdaad een tweewieler! Ik dacht dat een driewieler ook fijner zou zijn, maar ik vond het zó eng. Een tweewieler fietst super stabiel en is veel meer wendbaar dan een driewieler. Ik ken ook al meerdere mensen die met hun driewieler omgevallen zijn in een bocht.
     
  19. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Elektrische fiets! Straks kan de oudste zelf fietsen en heb je alleen de jongste achterop. Je kan er veel langer mee voort. Ik vind een bakfiets echt een onding. Ja leuk voor korte stukjes, maar niet voor wat langere tochtjes.
     
  20. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.644
    1.286
    113
    Wij fietsen er regelmatig rond de 50km mee ;)
     

Deel Deze Pagina