Pffft. Ik ben het zat.. Elke keer als ik wat vraag aan de oudste van 5 moet hij elke keer weer even wat afmaken of wat anders doen. Elke keer. Ook op school gebeurd dit. Elke.keer maar weer. Even wat afmaken, even nog wat anders doen, even nog drinken, even plassen etc. Ik weet niet meer hoe ik er mee om kan gaan. Boos worden, strikt zijn, vriendelijk vragen, een hele directe opdracht geven.... Een enkele keer luistert hij, maar veel vaker niet. Duidelijk aangeven dat we dit gedrag niet leuk vinden.. elke keer weer een reden. Maar straks gaat hij wel naar groep 3... daar zal hij moeten stil zitten, doen wat er gevraagd wordt, schoolwerk doen en afmaken.... Dit gaat echt een probleem worden, hij heeft iets in zijn hoofd en moet dan ook zo gebeuren. Heeft iemand nog tips? Een manier van aanpakken?
Heeft hij ook moeite met schakelen? Als hij bijvoorbeeld met iets aan het spelen is en hij moet iets gaan doen van jou, dat hij even tijd nodig heeft om die verandering voor te bereiden? Dan zou het kunnen helpen om zo'n schakelmoment voor te bereiden. Bijvoorbeeld 5 minuten van te voren al aangeven dat hij bijna moet opruimen of dat jullie bijna aan tafel gaan.
Goed punt. Nee, hij heeft voor een 5jarige daar weinig moeite mee. Als ik al duidelijk aangeef dat na een programma op tv de tv uitgaat snapt hij dat en wordt toch nog boos dat ik de tv uitzet. Hij kan dan enorm mopperen, en daarna is het wel weer goed. Als ik aangeef dat we gaan eten als de kleine wijzer op de 6 staat, wil hij om half dan eerst nog naar buiten om weet-ik-veel-wat te doen. Dan geef ik heel duidelijk aan dat we gaan eten. Dan is hij boos, zegt njanjanja. Of ikben echt de stomste moeder die er is. Spontaan heeft hij geen trek meer.... wil niet eten dus kan hij ook wel naar buiten.... Nee dus, we gaan in ieder geval aan tafel. Vervolgens speelt hij met zijn eten.... En is er geen land mee te bezeilen...
Heb je al geprobeerd om hem van tevoren te vragen of hij nog iets moet doen voordat jullie gaan eten bijvoorbeeld? Kwartiertje voor dat het eten begint ofzo. Dat je hem voor bent?
Superidee. Zo simpel, maar ik het hetproberen in te voeren. Maar wat als hij dan nog van alles gaat verzinnen om te doen...het is een slim jongetje Maar dit gaan ze echt niet steevast op school doen.... dus ergens zal er bij hem een moment moeten komen dat hij het besef gaat krijgen dat hij moet luisteren..... dat is eigenlijk mijn grote zorg... dat het helemaal misgaat en er op een gegeven moment geen land meer mee te bezeilen is...
Maak je geen zorgen om groep 3 straks. De kinderen zitten daar allemaal voor het eerst aan een tafeltje. Mijn ervaring is wel dat kinderen daar vaak meegaan met de groep. Dus dat ‘gekke’ gedrag niet laten zien.
Snap ik! Vaak gedragen kinderen zich anders in andere omgevingen. Ik heb kinderen die engeltjes zijn op de opvang maar bengeltjes thuis. Mijn schoonmoeder zegt altijd. Wie dan leeft, wie dan zorgt.
Helaas vind de juf hetzelfde qua gedrag.... In sept gaat hij naar groep 3... We moeten echt nu beginnen met nieuwe ideeën om dit in goede banen te leiden.
En zijn ideeën even parkeren? Een vel papier pakken en hem uitleggen dat daar de dingen opkomen die hij nog even moet doen. Dus met het eten: wat een goed idee van jou, dat buiten spelen! Alleen we gaan zo eten, dus we schrijven het idee op voor straks/morgen/etc. zodat we het niet kunnen vergeten. Ik weet niet of het hiervoor werkt, maar wij doen dat bij het bedritueel zodat we niet in een ellenlang vragengesprek zitten waardoor de bedtijd later en later wordt. Maar ze voelen zich wel serieus genomen. Vaak helpt kort maar bewust de aandacht geven hier in ieder geval een stuk beter dan afkappen. Succes!
Oh en ik zou de druk voor op school echt niet mee laten tellen. Sowieso duurt dat nog een half jaar en dat is best heel veel op de leeftijd van een 5 jarige en daarnaast zullen ze vast meer kinderen hebben die zich niet (meteen) in de schoolbanken laten drukken. Aan mijn dochter krijgen ze ook zeker een hele kluif Haar juf noemt haar een ‘uniek exemplaar’. Ik heb het maar opgevat als een compliment . Dus ik denk dat dat echt wel goed gaat komen. En mocht het echt niet gaan, dan kan er misschien wel gekeken worden naar een combi 2/3. Of misschien nog een extra jaar in groep 2 met wat groep 3 werk. Tenminste, hier op school is er vanalles mogelijk.
Onze knul deed ook zo. We zijn heel duidelijk, we geven aan wanneer we wat van hem verwachten. Bijvoorbeeld we gaan over... min eten. Als hij dus tv aan het kijken is zijn dat geen lange filmpjes en zeggen we zodra het filmpje klaar is zet je dan de tv zelf uit zonder te piepen Hij krijgt dan de verantwoordelijkheid, doet hij dat niet geven we aan dat we dus geen filmpjes meet kunnen kijken kmdat hij boos gaat doen. Als hij de volgende keer dus een filmpje wil kijken vragen we of hij dan zelf alles af kan sluiten en niet boos gaat worden anders laten we de tv uit. Inmiddels is hij 6 en nu kunnen we hem zelfs laten kijken tot we zeggen zet hem maar uit. Zonder piepen kan hij alles uit zetten. Hij wil graag duidelijkheid met de bijbehorende grenzen. Hou je er niet aan zijn er consequenties. Die vertellen we ook van tevoren.
Maar voor school ligt daar dan ook een uitdaging die ze op moeten pakken, niet alleen bij jullie. Iets constateren is relatief simpel, maar wat zeggen ze mbt de aanpak, wat zijn zij van plan te gaan doen om hiermee om te gaan?
Misschien ben ik ouderwets hierin maar ik zou hier vooral streng mee omgaan. Ik ben op best wel veel vlakken een zachte/Softe moeder maar zeuren vervelend of onnodig energiekostend gedrag heb ik echt geen zin in. Ik zou proberen te denken Stel nou dat ik vier kinderen had die allemaal zo waren dan kon je toch eigenlijk niet meer normaal een dag doorkomen toch? Gezien zijn leeftijd zou ik een kort gesprekje met hem aangaan waarin je aangeeft welk gedrag je niet prettig vindt en vertelt dat je voortaan van hem verwacht dat als je hem een keer hebt gewaarschuwd of van tevoren hebt verteld dat iets gaat gebeuren je verwacht dat hij dat ook gaat doen. Ik zou dan een beloningssysteem erbij gebruiken zodat als hij zich netjes gedraagt en hieraan meewerkt hij steeds een sticker kan verdienen En bijvoorbeeld bij elke drie stickers een snoepje of een ander soort beloning. Anderzijds als hij zich niet normaal gedraagt krijgt hij een keer een waarschuwing en luistert hij dan nog steeds niet dan zou ik er bepalen consequenties aan verbinden bijvoorbeeld minder schermtijd Overigens is bovenstaande wel op basis van de aanname dat je zoontje voldoende slaap krijgt, voldoende aandacht en positieve energie, voldoende beweging en niet teveel schermtijd. Als je daaraan voldoet mag je ook normaal en prettig gedrag van hem verwachten (tenzij er sprake zou zijn van een aandoening of stoornis maar daar is hier geen sprake van voor zover ik begrijp) Succes!!