Embryootjes groeiden 2e poging niet goed door, ervaringen?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Nijnaa, 21 jan 2023.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nijnaa

    Nijnaa Nieuw lid

    21 jan 2023
    3
    0
    1
    Hi,

    ik lees al een tijd mee op dit forum, maar nog nooit wat gepost. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt tijdens ivf icsi.

    Mijn man en ik doen ivf met pgt wegens een genetische aandoening die we niet willen doorgeven. Hiervoor moeten onze embryootjes tot dag 5/6 in het lab groeien, worden er wat cellen afgenomen voor de genetische test, en gaan de embryootjes de vriezer in tot de uitslag bekend is. De niet aangedane embryootjes kunnen worden teruggeplaatst.

    Ik heb inmiddels 2 puncties gehad. De eerste keer waren 6 van de 8 rijpe eicellen bevrucht, waarvan 4 doorgegroeid tot dag 5/6.
    De tweede keer had ik iets meer gonal f gekregen (175 ipv 150). Toen waren 8 van de 16 rijpe eicellen bevrucht, maar zijn ze allemaal rond dag 3/4/5 gestopt met delen en hadden we dus geen geschikte embryootjes voor een test en terugplaatsing. Ik had dit totaal niet verwacht en de arts kan hier ook geen verklaring voor geven.

    Inmiddels staan we weer ingepland voor de derde behandeling, maar ik ben hier wel een stuk onzekerder van geworden en weet niet of deze uitkomst aan de behandeling lag, of dat we gewoon pech hadden.

    Ik heb weleens gehoord dat 'te veel' eicellen de kwaliteit kan verminderen. Ik heb de arts hiernaar gevraagd maar zij zegt dat daar geen bewijs voor is en dat ze dat niet consistent terugziet in behandelingen.

    Zijn er meer mensen wiens embryootjes in de ene poging wel goed doordeelden, en in de andere poging niet? Heeft een arts hier ooit een verklaring voor kunnen geven?

    Heel erg bedankt!
     
  2. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Helaas hebben wij een aantal keer hetzelfde gehad. Wij hebben 8 ICSI pogingen ondergaan en de uitslagen waren steeds heel verschillend. Het is inderdaad wel zo dat bij heel veel follikels/eicellen de kwaliteit achteruit kan gaan maar daarbij wel echt bij 20+ (veel dames bij wie PCOS geconstateerd is hebben dit).

    Wij hebben wij 3 pogingen zelfs geen enkele net richting gehad en ook 2x dat op dag 3 alles gestopt was. Wij kregen als verklaring dat het aan de eicellen lag. Het is al even geleden maar meen mij te herinneren dat als er geen bevruchting is of ze stoppen uiterlijk op dag 3 dat het aan de eicellen ligt. Stoppen ze op dag 4/5 ligt het vaak aan het zaad. Maar wij hebben ook een poging gehad met 100% bevruchting en 100% embryo’s op dag 5. Heel verschillend dus. Ook kan het gewoon per cyclus heel erg verschillen.

    Helaas is het ook zo dat het nooit helemaal achter te halen is waarom embryo’s stoppen.

    Wil je iig heel veel sterkte en succes wensen met jullie aankomende poging.
     
  3. rossi1

    rossi1 Actief lid

    9 okt 2012
    246
    154
    43
    Ja hier. 2 keer geen bevruchting, 2 keer heel magere opbrengst waarbij ze of niet door deelde of niet goed genoeg waren om in te vriezen. De laatste poging met veel eicellen was vreemd genoeg de beste. Je hoort inderdaad vaak kwaliteit boven kwantiteit, maar dat was in mijn geval dus niet zo.
     
  4. Nijnaa

    Nijnaa Nieuw lid

    21 jan 2023
    3
    0
    1
    Bedankt voor jullie berichtjes. Ik had de tweede keer inderdaad meer dan 20 eicellen, wellicht dat het daaraan lag. Ik weet niet precies op welke dag ze zijn gestopt. De update van dag 3 was nog goed maar of het dan op dag 3/4 of later is mis gegaan weet ik niet.


    Echt lastig dat het soms niet te verklaren is. Zou zo fijn zijn als je iets kon doen om de kansen te vergroten. Helaas.


    En waarom het de ene keer wel goed gaat en de andere niet, geen idee. Misschien valt het kwartje soms gewoon de andere kant op. Bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
     
  5. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    Heb je met de arts over andere medicatie gesproken? Met Menopur is de kwaliteit van de embry's vaak wat beter dan met Gonal-F. Ik had voor baby2 met 225 eh Gonal-F steeds veel follikels en eicellen, maar amper bevruchtingen. Met Menopur ging dat veel beter en was ik uiteindelijk zwanger.

    Succes!
     
  6. rossi1

    rossi1 Actief lid

    9 okt 2012
    246
    154
    43
    Vaak inderdaad, maar het is (helaas) geen exacte wetenschap. Bij mij geldt dit bijvoorbeeld niet.
    Er is nog zo ontzettend veel onbekend over groei, eicellen, bevruchting etc. En zo frustrerend.

    @TO, vaak wordt ook gezegd dat het geluk is, meedoen aan een loterij. Het moet jullie kant opvallen.
     
  7. Nijnaa

    Nijnaa Nieuw lid

    21 jan 2023
    3
    0
    1
    We hebben het met de arts niet gehad over menopur of andere medicatie, wel over de dosering. Toen wilde ze voor de derde poging liever terug naar de dosering van de eerste poging omdat die qua opbrengst best goed was. In het kader van 'never change a winning team'. Wel een goede om dat nog eens te checken.

    Ik vind het echt lastig dat het voor m'n gevoel inderdaad grotendeels neerkomt op geluk, zoals rossi1 eigenijk ook zegt. Maar dan zou ik het geluk graag een zetje de goede kant op willen geven...
     

Deel Deze Pagina