....en dan ineens is het zo ver, slik!!!

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Prikje, 20 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Zondagavond is mijn 10 jarige dochter voor het eerst ongesteld geworden!!

    We wisten dat het eraan zat te komen, maar dan toch is het ineens zo ver!! Dochter enthousiast, moeders emotioneel. Maandag is ze lekker thuis gebleven van school omdat ze echt heftig ongesteld is en om het natuurlijk te vieren!

    Maar nu begin ik me toch wel een beetje zorgen te maken. Ze is nog maar 10, lichamelijk is ze wel iets ontwikkeld maar nog niet dat ik denk dat ze lichamelijk al een "vrouw" is. Schaamhaar heeft ze, maar borst groei is minimaal en ze is net nog geen 150 cm groot. Hebben meer moeders hier ervaring mee? Hoe is de lichamelijke ontwikkeling verder ongeveer gegaan?

    En ze is echt heftig ongesteld. Elke nacht doorgelekt, terwijl ze maandverband voor de nacht heeft. Overdag moet ze naar maximaal 2 uur weer haar maandverband verschonen omdat hij dan helemaal vol zit. Als ze aan het verschonen is dan zie je het bloed gewoon uit haar komen en vanmorgen had ze bloedstolsels. Ik weet van mezelf dat mijn menstruatie ook zwaar was, maar ik vind dit serieus heftig voor een eerste menstruatie!

    Ik weet ook dat ik niet heel erg objectief kan kijken, tis natuurlijk wel mijn kleine meissie!! Maar wat zijn jullie ervaringen? Stel ik me aan en maak ik me zorgen om niks?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ahh gossie, wat naar.
    Ze zijn dan nog zo klein. En dan zo heftig direct.
     
  3. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.176
    6.710
    113
    Ik zou even zelf naar de huisarts gaan met dit alles.

    Ik vind dat ze wel heel erg ongesteld is voor een eerste keer. Misschien hoort het inderdaad wel bij haar...maar ik hoor eigenlijk alleen maar dat ze juist maar een beetje zijn.

    Verder zal een kind dat echt ongesteld is geweest nog tussen de 10 -12 cm doorgroeien. Borsten zullen gewoon wel verder groeien tot hoe groot ze worden bij haar.
     
  4. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Ja echt wel!!!

    De eerste 2 dagen was ze eigenlijk alleen maar zwaar trots!! Maar nu begint ze er de balen van te krijgen.

    Vind het echt snel voor haar!!
     
  5. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Ik had ook het idee om langs de huisarts te gaan, maar voelde me ook een beetje de overbezorgde moeder (heb het syndroom van ik-kan-mijn-kleine-meisje-niet-los-laten).
     
    Marchella vindt dit leuk.
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Met 10 jaar vind ik het niet raar om langs te gaan hoor. Ze is nog erg jong en dan is dat bovendien wel bijzonder vervelend.

    Ik herken het wel, mijn menstruaties waren ook gelijk heel heftig, maar ik was wel al ruim 14.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  7. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier werd mijn dochter voor het eerst ongesteld toen ze 11 jaar was en ook enorm heftig, hoort er helaas bij en ook met stolsels. Ik herken het heel erg van mezelf van vroeger. Ze is nu bijna 13 jaar en de ene maand verliest ze amper iets en de andere keer loopt ze gewoon helemaal door, zo ontzettend vervelend. Femex helpt goed tegen de buikpijn en een warme kruik. Ze is nu ongeveer 170 cm en heeft al echte vrouwenvormen en een kleine A cup, nadat ze is gaan menstrueren is ze niet meer zoveel gegroeid, ze was altijd de langte bij haar vriendinnen maar die gaan haar nu allemaal voorbij en dat vindt ze niet zo heel leuk maar ik vind het een prima lengte.
    Succes met je dochter!
     
  8. mama suus

    mama suus VIP lid

    18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    10 is vroeg maar kan best. Bij zoveel zou ik vooral kijken of je dr ijzer wat bij kunt schroeven. Eerste jaar is het sws erg onregelmatig. Onze meid is het 1 wk voor dr 12e geworden. En dan weer na 2 wk dan weer na 6 . Dan 2 dagen dan weer een hele wk. Duurt minstens een jaar tot het wat regelmaat heeft.

    Je kunt anders ook miss ff een belletje doen. Ze hoeft niet meteen bij arts langs voor zoiets
     
    Korsou vindt dit leuk.
  9. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Mijn dochter is met 11 jaar en 3 maanden ongesteld geworden. Ze had al wel borst- en haargroei en heeft in de zomer een groeispurt doorgemaakt. Nu (11 jaar en 9 maanden) is er redelijk aan gewend. Ze is wel erg preuts, maar dat is oke. Ze weet dat ze met alle vragen bij me mag komen en ik heb al ongelooflijk veel informatie gegeven. Ze groeit verder goed, ze is inmiddels 160 cm.

    En 10 jaar is wel jong, maar niet extreem jong. Het is idd vooral wennen, jouw kleine meisje wordt (te snel) groot. Daar had ik ook moeite mee, dus ik begrijp je volkomen. Inmiddels groei ik er in mee en zie ik het niet meer. Dat zal waarschijnlijk bij jou ook gebeuren. En je hoeft er in principe niet mee naar de huisarts, maar als je vragen hebt zou ik zeker gaan.
     
  10. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Mijn dochter was met maand toen ze buikpijn etc kreeg. Nog geen 2mnd nadat ze 10 was geworden haar 1e menstratie. Gelukkig meteen regelmatig wat erg fijn is natuurlijk maar ze vond het niks aan. Nu is ze 11 en gaat het super goed.
    Toen ze 8 was begon borstgroeit al en ze was nog geen 10 en had al haargroei op privé plekken en was in 2 jaar van 140 naar 160 gegroeid. Ze ziet er kwa ontwikkeling uit als 14 jarige dus was te verwachten.
    Wel raar hé, ineens een grote meid in huis .
    Ze zat al in groep 7 en schaamde zich dood. Nu in groep 8 komt ze er achter dat ze niet de enige is en gaat durft ze er met der vriendinnen over te praten
     
  11. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Hier de eerste paar keer liep het er oom uit trouwens. Elk uur wisselen en dat 7dg lang . Dit werd minder en na 2/3 x heeft ze nu gewone menstratie van 4 dg en met wissel elke 3 uur red ze zich prima. Geen vloedgolf meer
     
  12. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Dank jullie wel voor jullie reacties!!!

    Gisteren is ze eerder uit school gekomen vanwege pittige buikpijn. Ze zit nu op dag 4 en nog steeds is het heftig. Elke morgen moet ik haat bed verschonen omdat ze doorlekt. Dus net dan toch maar de huisarts gebeld, de assistent gaat overleggen met de huisarts en dan belt ze terug.

    Niks aan die kleine meisjes die groot worden!!
     
  13. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Wat fijn dat het nu normaal is!!!
    Hahaha moest wel lachen om de vloedgolf, dat is het perfecte woord ervoor!

    Mijn dochter zit nu in groep 6 (is een keer blijven zitten), dus de kloof is op dit moment best wel groot. Ze heeft het wel met haar beste vriendinnen verteld, maar de rest op school hoeft het niet te weten.
     
  14. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Had mijn dochter ook voor bereidt met, dan verlies je elke maand een beetje bloed. Haar woorden "noem je dit een beetje " volgens mijn bloei ik dood. Dit is niet normaal hoor . Gelukkig is het nu op orde
     
  15. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Hahahaha geweldig die reactie!!!
    Zo had de mijne ook kunnen reageren!!

    Thuis zitten we haar wel lekker te "plagen". Afgelopen maandag vaak het liedje "bloody monday" gezongen. Ze is zelf net zo sarcastisch, dus ze kan er om lachen!
     
  16. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Ik heb contact gehad met de huisarts. Het schijnt "normaal" te zijn. Kan de eerste keren zelfs zo heftig blijven. Ze is te jong om iboprufen te geven (dat vermindert het bloedverlies). Moet wel in de gaten houden dat ze genoeg ijzer binnen krijgt.

    Ik ben dus helemaal gerust nu!!
     
    littlemunchkin en lovewinnie vinden dit leuk.
  17. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Ooh ik kan me mijn eerste menstruatie ook nog goed herinneren. Ook heel hevig . Ik was wel 13 of 14 toen

    Nichtje van men man was ook 10 jaar
     
  18. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Waarom te jong voor ibuprofen? Mijn jongste van 4 heeft dat al een paar keer gekregen voor oorontstekingen.
     
  19. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Dat is wat de huisarts zei, misschien dat er een zwaardere dosis nodig is?
     
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat zou kunnen natuurlijk!
     

Deel Deze Pagina