Enkele vraagjes...

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Poehtje, 18 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poehtje

    Poehtje Lid

    18 aug 2007
    30
    0
    0
    Hey meiden,

    Wij zijn ook al enige, durf het bijna niet schrijven :oops: :oops: , jaartjes aan het proberen om zwanger te worden. Tot nu toe zonder resultaat. Nu denken we eraan om verder te gaan, onderzoeken, verdere info inwinnen,...

    Hoe begin je ermee met die onderzoeken? Bij wie ga je best te raden, huisarts of gynaecoloog? Wat doen ze bij die praatsessies en onderzoeken? En kan er mij ook iemand zeggen wat dat allemaal ongeveer kost en of de mutualiteit er tussen komt?

    Grtz,
    Poehtje
     
  2. patje20

    patje20 Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.871
    13
    38
    Emmeloord
    Hoi Poehtje,
    je begint om naar je huisarts te gaan en te zeggen dat jullie al een tijdje bezig zijn, hij/zij zal dan of zeggen ga maar 3 maanden temperaturen, of stuurd je door naar het ziekenhuis, naar een gyn of fertiliteitscentrum. die beginnen dan met een gesprek en je moet dan wat formulieren invullen. ze gaan kijken of alles goed is bij beiden (dat kan de huisarts al bij je partner doen).
    Als je goed verzekerd bent, dan gaat alles direct naar de verzekering. als je medicijnen slik kan er een eigen bijdrage aanzitten. hoop dat ik alles goed heb gezegt.

    Er zijn hier veel meiden die in de mmm zitten dus die kunnen je ook helpen.
    succes met alles.

    groetjes

    patje
     
  3. Poehtje

    Poehtje Lid

    18 aug 2007
    30
    0
    0
    Dank je. Maar wat betekent mmm?

    Grtz,
    Poehtje
     
  4. Kaatje85

    Kaatje85 VIP lid

    14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    mmm staat voor Medische malle molen.

    In het eerste jaar dat ik met de pil was gestopt bij de huisarts kwam omdat ik maar niet ongi werd, werd ik steeds naar huis gestuurd met "je bent nog jong".
    Na een jaar ben ik naar een andere huisarts geweest en die heeft me gelijk doorgestuurd naar de gyn.

    Hier kreeg ik een paar vragen over verleden, ziektes, erfelijke factoren enz. Daarna een inwendig onderzoek waar al gelijk uitkwam dat ik geen eiblaasjes had. ben toen gelijk aan de hormonen gezet en loop sindsdien onder controle.

    Succes en zou zeker even naar je huisarts gaan. kan geen kwaad om alles een keer na te laten kijken.

    liefs kaatje85
     
  5. Poehtje

    Poehtje Lid

    18 aug 2007
    30
    0
    0
    Hey,

    Bedankt voor de reacties! Hier word ik tenminste niet de huid vol gescholden omdat we zolang wachten om er meer verder te gaan. Sommigen beseffen niet dat je soms niet anders kan...

    Ik ga zeker eens bij mijn huisarts gaan, zal pas de volgende of de daarop volgende maand zijn :( , maar het is in het vooruitzicht. Zal jullie iets laten weten als we verder gaan ;) .

    Grtz,
    Poehtje
     
  6. hallo poehtje,

    ik snap dat het misschien een drempel is om naar de huisarts te gaan, maar aan de andere kant is het wel fijn om te weten, waar het (misschien) aan ligt! wij lopen nu ongeveer 4 maanden bij een gyneacoloog en deze maand al IUI gehad (met een buisje word het beste zaad op het moment van de eisprong direct in de baarmoeder gebracht), en ik ben heel blij en dankbaar dat wij dat kunnen doen. en je bent niet de enige, er zijn heel veel vrouwen (en mannen!) die al lang bezig zijn, en die uiteindelijk naar de huisarts stappen.
    veel sterkte!
     
  7. lieke

    lieke VIP lid

    7 sep 2005
    5.587
    61
    48
    Vaak lees je en dat is bij ons ook gebeurd zal de HA een zaadonderzoek van de man adviseren alsvorens je doorgestuurd wordt.
    Zo kan er gericht doorverwezen worden.
    Bereid man/vriendlief er maar vast op voor ( Was hier best even een
    moeilijk punt )
    Succes LIEK
     
  8. marina99

    marina99 Bekend lid

    12 sep 2006
    913
    0
    0
    hoi,wij zijn na een jaar naar de ha gegaan,en als 1st is het zaad van mijn man onderzocht(dit was bij ons niet goed)en zijn daarna doorverwezen naar de gyn.

    heel veel succes!
     
  9. Wup

    Wup Fanatiek lid

    23 apr 2007
    4.912
    0
    36
    Wij zijn na ongeveer 10 mnd doorgestuurd vanwege mijn onregelmatige cyclus. Ik heb nooit hoeven temperaturen. Manlief heeft zijn zaad ook in moeten leveren.

    Hoe lang ben je nu bezig?
     
  10. Marisha

    Marisha Fanatiek lid

    15 jul 2006
    2.728
    0
    0
    Bediende
    België
    Hey Poehtje,

    Ik had aan het woordje "mutualiteit" al door dat je mss een Belgje was en zag dan bij de berichten dat je uit Wallonië komt dus het is mss wel handig om ook de ervaringen van een ander Belgje te horen.

    Bij ons (in België dus) hoef je niet eerst naar de huisarts. Je kan meteen een afspraak maken bij de gyn van je plaatselijke ziekenhuis. Hij zal (bij ons dan toch) de eerste onderzoeken doen (bloed, sperma, uitstrijkje, vragenuurtje). Ik dacht dat hij ook al bepaalde dingen kon voorschrijven indien er problemen zouden zijn met de eisprong enz.

    Bij ons was er een probleem met het zaad en wij zijn doorgestuurd naar een ziekenhuis met infertiliteitsafdeling want die hadden ze niet in het plaatselijke ziekenhuis. Daar gaan dan de rest van de onderzoeken van start naargelang wat er tijdens het eerste gesprek wordt besproken (bij ons werd nog een bijkomende sperma onderzoek en HSG gevraagd).

    Vind je opmerking over de huid vol gescholden krijgen ook een beetje raar... niet iedereen is er op het zelfde moment klaar voor om verder te gaan. Soms is het financieel of emotioneel niet mogelijk om al naar de gyn te stappen en ook al sta ik nog maar aan het begin van het hele proces... ik heb al door dat het allemaal heel belastend is en dat het ook wel op je relatie kan wegen (mijn mannetje lijkt er vaak niet zo mee bezig te zijn en ik kan me daar wel druk in maken maar ja, hij voelt ons lichaam niet he). Laat je dus maar door niemand opjagen, het zal zo al zwaar genoeg zijn.

    Qua vergoeding zijn de eerste afspraken met de gyn natuurlijk wel vergoed (alleen remgeld te betalen). Daarna hangt het ervan af welke behandeling nodig zou zijn. Ik dacht dat qua laboratioriumkosten voor IUI deze voor het grootste deel worden vergoed, en dat je in BE recht hebt op 6 IVF pogingen. Qua medicijnen weet ik nog niet wat er juist vergoed wordt... dit wordt wss besproken tijdens onze volgende afspraak met de gyn.

    Geef maar een gil moest je nog iets willen weten (vanuit het Belgisch standpunt).

    Liefs,
    Marisha
     
  11. Poehtje

    Poehtje Lid

    18 aug 2007
    30
    0
    0
    Hey Marisha,

    Ik ben idd een Belgje :) .

    Bedankt, ook de anderen, voor jullie informatie.

    Het is inderdaad door omstandigheden, huisje gebouwd, ventje geopereerd aan rug en al enkele keren zonder werk gevallen,... Dan kan je niet anders dan wachten om er mee verder te gaan.

    Bedankt voor jullie steun!

    Als ik nog vraagjes heb, zal ik het zeker laten horen!

    Grtz,
    Poehtje
     

Deel Deze Pagina