Enorme drukte bij veilig thuis in corona tijd

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Evanesco, 14 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

  2. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    729
    1.483
    93
    Er zijn zeker schrijnende situaties. Maar helaas worden er ook best wat meldingen gedaan zonder dat er sprake is van mishandeling. Bijvoorbeeld door verkeerde interpretatie, maar ook meldingen om te “treiteren”
    Als mensen zich oprecht zorgen maken, zou het zo fijn zijn als ze zelf het gesprek met de ouders aan gaan om te informeren naar of alles goed gaat, te benoemen wat je feitelijk heb gehoord, zonder direct een veroordeling eraan te hangen, zodat je wat achtergrond informatie krijgt. Mocht het niet pluis gevoel blijven kan je altijd nog melding maken.
    Wij hebben een heel heftige valse melding gehad in de eerste Corona golf (met veel geluk toen het onderzoek afgesloten was erachter gekomen wie de melder was, waardoor duidelijk was dat dit ging om een treiter melding en niet om flink verkeerde interpretaties van het gedrag van mijn zoon, die snel overprikkeld raakt en heftig emotioneel kan reageren, waar wij zelf al hulp voor hadden ingeschakeld) maar wat een heftige emoties en enorme stress ervaarde ik door de melding en het hele onderzoek wat gedaan werd. Ik voelde me ontzettend vernederd en verslagen. En dan moest ik daarnaast nog gewoon mijn kinderen les geven, moeder zijn, werken en zorgen dat ik niet instortte. Nu ging het bij mij om een treitermelding waarvan het doel dus was om mij te raken (zeer laag om dat te doen over de rug van onschuldige kinderen, want wat zijn mijn kinderen verdrietig geweest door de valse beschuldigingen) maar als het gaat om verkeerde interpretatie, dan kan een gesprekje met de ouders voorkomen dat zowel ouders als kinderen die achtbaan van emoties en onderzoeken mee hoeven te maken.
     
  3. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.279
    5.507
    113
    Zal het zijn dat er écht meer aan de hand is, of dat het nu pas wordt opgemerkt. Niet dat dat dan minder erg is, maar met al dat thuiswerk krijg je natuurlijk wel meer mee.

    Ik heb een jaar of 3 geleden een keer gebeld, omdat een vriendje van mijn zoon huilend bij ons aanbelde vanwege mishandeling door zijn vader (gescheiden ouders). Dat is zeer goed opgepakt en het was zelfs nodig om eerdere signalen kracht bij te zetten (eerder alleen maar verhalen van de moeder, maar omdat een verhaal 2 kanten heeft...). Dus als ik weer zoiets zou vermoeden, zou ik zeker weer bellen.
     
  4. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.537
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant

    Ik merk vooral op de weg dat mensen een enorm kort lontje hebben. Veel kleven en duwen, even de auto er tussen proppen aan het begin van de rij ipv aan het begin van de invoegstrook.

    Ik kan me voorstellen dat als je meer op elkaars lip zit het toch wat sneller tot ontploffing kan komen. Dat mensen minder kunnen verdragen, dat als je baas aan de ene kant zit te trekken en de kinderen thuis alle aandacht opeisen, dat dat sommige mensen echt even teveel wordt.
     
  5. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Er is echt meer aan de hand nu...
     
  6. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.279
    5.507
    113
  7. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Een gesprek aangaan met de ouder(s) kan. Maar vaak betreft dit een categorie ouders waar moeilijk of niet mee te praten valt, die het probleem niet zien of willen zien. Of een melder kan heel terecht bang zijn voor zichzelf of zijn gezin.

    Daarnaast is het goed als meldingen officieel vast komen te liggen zodat een dossier kan worden opgebouwd. En meerdere meldingen versterken elkaar. Ook zorg je dat er goed navraag wordt gedaan en er echte hulp komt.

    Als je echt zware vermoedens hebt kan een ouder natuurlijk nog steeds ontkennen, afzwakken of liegen over het inschakelen van hulp.

    Ook is niet iedereen in staat dit soort heftige gesprekken te voeren. Zeker als je iemand blijft zien in de toekomst.
     
  8. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.396
    10.593
    113
    Waar baseer je dit op? De meerderheid van de ouders valt wel mee te praten. Die zijn zich vaak toch bewust dat het niet goed loopt en heel vaak komt er iets van hulp op gang. Juist degenen die het niet toegeven, anderen intimideren en dat soort zaken zijn in de minderheid. Gelukkig maar . Wat niet altijd wil zeggen dat de mishandeling (meteen) stopt, want een dergelijk patroon doorbreken is vaak best lastig.
    En pas op... deze categorie ouders zijn wij allemaal. Zeker nu in Coronatijd is we meer stress en spanning en zitten we meer op elkaars lip. En die spanning komt er toch uit ergens. En dat kan door afreageren op de kinderen zijn.
    Uitzonderingen daar gelaten helpt het juist door begripvol te zijn maar daarnaast heel duidelijk. Eerst acuut zorgen voor veiligheid en daar duidelijke afspraken over maken en dan hulp inzetten. Ouders met mededogen benaderen brengt vaak veel meer dan ze wegzetten als mishandelaars. En dan heb je natuurlijk altijd de uitzonderingen en helaas komen die het meeste in het nieuws. Zoals dat met alles gaat.
    @Iertje81 zal vast herkennen wat ik zeg. En wrs nog veel meer anderen.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  9. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Wat me opvalt is dat je zegt dat het een categorie ouders is waar moeilijk of niet mee te praten is. Ik vraag me af waarom je dat denkt? Is dat omdat juist die ouders het nieuws halen en daardoor ‘bekendheid werven’ met daaropvolgend het stigma verkrijgen dat alle ouders wel zo zullen zijn?
    Want met het gros van de ouders is best te praten hoor.
    Ik krijg hiervan een beetje het idee ‘alle adoptiekinderen zijn op zoek naar hun bio ouders’ omdat het programma Spoorloos juist die kinderen laat zien en zo het idee de wereld in helpt dat het voor alle kinderen wel zal gelden. Is dus niet zo.

    En meldingen worden sowieso goed vastgelegd. Hoe dik denk jij dat het dossier is dat op mijn bureau komt te liggen in eerste instantie? Één lullig blaadje? Nee dat zijn meerdere meldingen, de hulp die al vrijwillig is aangeboden en gevolgd, plus ellenlange navragen die zijn gedaan.

    En weet jij wie die ouders zijn over wie het nu gaat? Dat zijn jij en ik (ja het kan mij ook overkomen in de meest barre omstandigheden). Dat zijn alle leden hier op het forum. Dat zijn alle ouders ter wereld.

    Het valt me op dat je best veel aannames doet in je reactie en eerlijk gezegd ben ik oprecht geïnteresseerd waarom. Want het is zo jammer dat jij (en heel veel anderen) zo denken en elkaar mogelijk ook versterken in deze visies. Want je zit er zo naast en dat vind ik een vrij grove belediging voor de toch al kwetsbare ouders waar de topic titel op slaat...
     
    citroenrasp en Neuzeke vinden dit leuk.
  10. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    O, ik had al getypt en daarna pas jouw reactie gelezen. Precies dus wat jij zegt. En inderdaad: als we deze ouders wegzetten als mishandelaars en meteen van het meest slechte uitgaan, dan gaan die ouders een volgende keer echt niet meer vragen om hulp. Nee joh, die gaan het zelf ‘oplossen’ met gevolgen die nog erger kunnen zijn dan het in eerste instantie al was.
     
    Neuzeke en Syane vinden dit leuk.
  11. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Ik ga ervanuit dat je niet zomaar een melding doet over iemand. Natuurlijk zullen mensen eerst proberen het op een andere wijze op te lossen (als dat kan).

    Maar melding bij veilig thuis doe je alleen bij ernstige misstanden lijkt mij... Dus echt vrees voor een kind of het gezin. Ik begrijp heel goed dat niet iedereen zomaar op ouder(s) afgaat die hun kinderen mishandelen/misbruiken of verwaarlozen. Dat zegt namelijk iets over die ouders (als het waar zou zijn). Als jij eerst in gesprek gaat of vervelende vragen gaat stellen. En daarna volgt er een anonieme melding dan gaat de verdenking naar jou...

    Ik zou zelf proberen het gesprek aan te gaan. Maar alleen als ikzelf of mijn gezin daarmee niet in gevaar komen.

    De veiligheid van het kind zou altijd voor alles moeten gaan.
     
  12. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Als er al hulp is hoef je toch geen melding te doen? Ik ga uit van situaties waarbij er geen hulp is. Of er ernstige zaken gebeuren achter de rug van hulpverlening.

    En duidelijke afspraken maken, een veiligheidsplan of hulp inzetten. Dat is een taak voor professionele hulpverlening. Niet voor een bezorgde buurvrouw, juf op school of een familielid. Die willen of kunnen dit niet. En er is natuurlijk geen enkele vorm van toezicht of controle.
     
  13. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.396
    10.593
    113
    Als er niet met deze ouders te praten viel dan zouden alle hulptrajecten bij veilig thuis uitmonden in gedwongen hulp. Dat is natuurlijk niet zo. Bij een veiligheidsplan wordt juist heel vaak de omgeving wel betrokken. Juist om mee het kind te steunen en om mee op te letten.
    Zeker wordt er ook wel eens gemeld als er al hulp is. Die zijn er niet 24/7 dus die weten en zien ook niet alles.
    En gelukkig meldt niet iedereen pas als het al zeer ernstig is. De kracht is vaak ook juist om op tijd te melden.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  14. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.453
    1.634
    113
    Brabant

    Dit, de meldcode is zeer duidelijk.ik ben van mening dat er nóg meer gemeld zou moeten worden. Juist omdat het ouders (in het geval van kinderen) kan helpen om de juiste hulp te krijgen..
    Het is echt niet altijd zo dat VT direct een onderzoek start of op de stoep staat. In heelveel geven gaat de melding terug naar voorliggend veld (hulpverlening) .

    Je kunt, als professional, áltijd anoniem overleggen en dat is zo fijn!! Overleggen, even samen de stappen doorlopen en zo nodig alsnog(of later) melden.

    Mbt de gevallen(ik werk dus in de preventie) we wéten dat er veel leed moet zijn nu.gezinnen die we in beeld hebben worden zoveel mogelijk ondersteund, kinderen naar noodopvang(maar hey, lees dat topic maar eens, dat is niet gemakkelijk om als kwetsbaar gezin nu te zeggen: help me) , ontlasting op andere wijze, huisbezoeken (dikke foei) etc. Maar... We weten dat we dingen missen, mensen wegblijven en we dus niet alle gezinnen in beeld hebben:( en dat is heel, heel frustrerend..
    Dus lieve buren, vrienden, familie, juffen, supermarkt medewerker etc etc: trek aan de bel als je je zorgen maakt!
     
    Lindah en Syane vinden dit leuk.
  15. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    #15 Iertje81, 25 jan 2021
    Laatst bewerkt: 25 jan 2021
    En het mooie aan zo’n veiligheidsplan is dat er vaak ook professionals betrokken worden. Noem een huisarts. Noem een CB. Noem een hulpverlener.
    En als elke GI en overige hulpverlenende instantie nou ook nog gekoppeld kunnen worden aan de verwijsindex dan is het helemaal kat in het bakkie. Kun je meteen zien wie er betrokken zijn :)
     
    Syane vindt dit leuk.
  16. Lindah

    Lindah Bekend lid

    21 apr 2012
    980
    131
    43
    Brabant
     

Deel Deze Pagina