Eraringen met aanmelden op hoogste niveau van dubbel advies?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door suus1983, 26 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Dochter heeft een dubbel advies gekregen, havo/vwo. Nu wil ze zelf heel graag proberen om vwo te doen. Wij willen daar wel in meegaan, ze wil het zelf graag en is serieus en een goede werker (bovendien is er zeker geen sprake van kansrijk adviseren geweest bij dit advies, eerder tegenovergestelde).

    Nu heb ik begrepen dat we haar idd voor vwo mogen aanmelden, maar dat de school dan bepaalt of ze daar wordt geplaatst. Hoe verloopt dat normaal gesproken? Gaat dat in overleg met de leraar basisschool, worden de ouders daar ook in betrokken?

    We willen haar aanmelden voor vwo advies binnen de havo/vwo brugklas. Het zou fijner zijn als het echt een havo/vwo brugklas zou zijn met dubbele cijfers, maar dat is hier niet. Je wordt of ingedeeld op havo of op vwo.

    Als ze op havo geplaatst wordt is het ook prima. Hebben ook al aangegeven dat ze daar rekening mee moet houden en dat vindt ze geen probleem, maar ben wel heel benieuwd hoe zo'n beslissing nu verloopt. Wat zijn jullie ervaringen en hoe heeft die beslissing uitgepakt?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Hier een enigszins vergelijkbare situatie. Een goede score op de eindtoets is hier met een dubbel advies sowieso noodzakelijk om überhaupt in aanmerking te komen voor de vwo klas. We gaan de eindtoets dus sowieso afwachten.
     
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ja lastig he? Aan de ene kant kan een dubbel advies een uitkomst bieden, maar krijg nu een beetje het gevoel dat de beslissing af wordt geschoven op de middelbare school en dat mensen die mijn dochter niet eens kennend, straks die beslissing nemen.

    Wel vreemd bij jullie trouwens. Met een dubbel advies mag je je sowieso aanmelden.
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Hier wordt je met een dubbel advies in de havo klas geplaatst... Ze hebben helaas geen gemengde klas.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Nou daar heb je dan helemaal niks aan zeg. Pak dan door als basisschool en geef een eenduidig advies. Kom je toch niks verder mee zo.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Aan de ene kant, ja, aan de andere kant snap ik de keuze van de juf voor het dubbele advies wel. Ze ziet mijn dochter goed, heb ik het idee. En zij kan er natuurlijk weinig aan doen dat mijn dochter precies naar die school zonder combinatieklassen wil... De juf ziet haar liefst ook in een combiklas in het eerste jaar ivm de overgang ed.
     
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ja klopt hoor en met een eenduidig advies naar beneden doet ze haar ook te kort.
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Precies. Dat gaat ze ook zeker niet doen hier. Daarom eindtoets afwachten en dan kijken hoe en wat.
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Maar dan ben je dus al te laat met inschrijven etc toch? Als het advies aangepast wordt is het nog maar de vraag of er op dat niveau dan nog plek is. Vorig jaar moest een klasgenootje van zoon daardoor alsnog voor een andere school kiezen.
    Lastig allemaal hoor.
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    We hebben haar al aangemeld, geen idee hoe het met plekken zit. Naar een andere school wil ze ws toch niet, dus als een hoger niveau dan niet kan, dan houd het op, vrees ik. (Als ze eenmaal iets in dr hoofd heeft, krijg je dat er niet zomaar uit... :oops::|)

    Hopelijk lukt het bij jullie!
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Heel herkenbaar haha. Ach komt wel goed hoor, ze wil ook perse naar die school en als het nu havo wordt, dan kan ze misschien volgend jaar doorstromen en zo niet, dan zit het er misschien gewoon niet in. Ze zijn nog jong en hebben nog alle tijd.
    Het is gewoon dat ze zelf het graag wil en zo gemotiveerd is.
     
  12. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Een open deur maar waarom vraag je het niet bij de school zelf wat hun beleid is?
    Mijn ervaring is dat het per school verschilt. Zo hebben wij hier een gymnasium die havo/vwo leerlingen toelaat na een persoonlijk motivatiegesprek. En hebben wij ook scholen die dan standaard op havo plaatsen en moet je idd laten zien dat je meer aankan. Erg lastig, hoor. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een school die het persoonlijk aanpakt maar de meesten nemen het advies van de basisschool over en passen hun eigen beleid toe.
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Heb ik al gedaan, ze kijken naar het onderwijskundig rapport en delen haar nav daarvan in op een niveau. Maar dat is juist het probleem. Haar laatste 2 cito uitslagen worden namelijk niet meegenomen (schoolbeleid) in de plaatsingswijzer, waardoor haar niveau lager wordt weergegeven dan het is.
     
  14. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    Kun je die twee laatste Cito uitslagen zelf niet toevoegen in de aanmeld-envelop. Uitleg erbij dat basisschool deze scores ivm met de huidige situatie niet mee telt, maar dat jullie als ouders juist een enorme groei bij jullie dochter hebben gezien.
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Nee, aanmelden gaat online en school stuurt alles mee. We gaan komende week wel even in overleg met de leraar van de basisschool hierover.
     
  16. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.406
    23.917
    113
    Ik denk dat werkhouding in deze situaties heel belangrijk is.
    Mijn oudste had dan officieel geen dubbel advies, want die werden toen niet gegeven, maar ze had een mavo advies met een plusprofiel, oftewel ze zou wel wat meer aankunnen, oftewel het was een verkapt mavo/havo advies.
    Ze is toen naar de pre-havo gegaan, omdat ze ook graag havo wilde proberen. Dat was een 3 jr durende brugklas waarin op havo niveau onderwijs werd gegeven. Na het tweede jaar is ze alsnog naar de mavo gegaan. Dat was toen een opluchting voor haar want ze moest er erg hard voor werken, en dat deed ze niet. Vond ze ook niet leuk of boeiend. En ze heeft ook nooit het gevoel gehad dat ze gefaald had ofzo. Maar eerder dat ze het geprobeerd had en dat ze bij mavo meer op haar plek zat. En het heeft haar ook geleerd dat ze überhaupt geen havo meer wilde doen, maar naar het mbo wilde. En daar zit ze nu echt meer op haar plek. Dus we hebben er geen spijt van gehad.

    Dus ik denk dat als jouw dochter graag wil, en als ze ook die werkhouding heeft, dat het het proberen waard is.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  17. Lafelife

    Lafelife Fanatiek lid

    25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Hier ook een dochter met dubbel advies havo/vwo. Zelf wil ze heel graag vwo. Ze heeft een goede werkhouding, maar is wel wat langzaam met toetsen. Zij gaat wel naar een dakpan klas.
    Mijn neefje is nu 13, hij kreeg een mavo/havo advies, maar de Cito’s kwamen altijd op vwo uit. Zijn ouders hebben hem na een gesprek op het vwo gekregen, en hij haalt alleen maar goede cijfers. Ik was heel verbaasd en sceptisch. Hoe kan het dan dat leraren zo’n advies geven? Zo’n slechte werkhouding? Maar hij zit helemaal op zijn plek nu. Was toch zonde geweest als hij te laag gestart was. Wat had hij dan laten zien, als de stof te makkelijk en te langzaam gaat.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  18. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Wacht even, dit vat ik niet helemaal. Het is een gecombineerde brugklas, maar je wordt maar op 1 niveau beoordeeld?
    Waarom maken ze dan geen losse brugklassen? Is de school heel klein?
    Hoe groot is de kans dat je door kan stromen naar vwo als je beoordeeld wordt op enkel havo?
    Of wordt je wel op beide niveaus beoordeelt, maar heeft het andere niveau dan een schaduwcijferlijst?
    In dat geval zou ik havo kiezen, dan ziet de lijst er misschien minder demotiverend uit.
     
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Je wordt op 1 niveau beoordeelt en geloof dat je met een gemiddelde van een 8 kunt doorstromen. Geen idee waarom er voor deze constructie is gekozen, vind het verre van ideaal, maar dochter wil naar deze school en onze zoon zit daar ook al, dus ook het meest praktische (alleen heeft zoon vwo advies, dus speelde dit toen helemaal niet).
    Als je vwo doet moet je gewoon voldoendes halen, als je havo doet en door wil stromen dus gemiddeld een 8, dat lijkt me juist veel deprimerender, dan kun je dus nooit eens het wat minder doen. De school is niet klein met 1100 leerlingen denk ik?
     
  20. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    In dat geval zou ik ook kiezen voor vwo.
    Een 8 gemiddeld is behoorlijk pittig.
    1100 is niet klein inderdaad. Genoeg leerlingen om losse havo én vwo klassen te maken zou ik zeggen.
     
    suus1983 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina