Erfenis kinderen, wel geld geen spullen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lentes, 7 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentes

    Lentes Niet meer actief

    Een vraag over de erfenis, in het testament staat opgenomen (verkorte versie)

    "Mijn kinderen krijgen hun deel van de erfenis als mijn partner overlijdt, dit heet een legaat. Ze krijgen dan hun deel in geld en niet mijn spullen"

    Wat gebeurd er op dat moment dan met de spullen? En dingen als eigen huis bijvoorbeeld?
     
  2. Sylvia29

    Sylvia29 Fanatiek lid

    2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Volgens mij (vriend ligt helaas net op bed) betekend dit dat alles verkocht word en de opbrengst verdeeld word.
    Vaak gebeurt dit om ruzie te voorkomen onderling met het verdelen.
     
  3. aora

    aora Actief lid

    6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Het lijkt erop dat alle spullen van deze ouder naar de partner gaan. Bij overlijden van de partner krijgen de erfgenamen van de partner alle spullen en moeten zij een geldbedrag uitkeren aan de kinderen van de eerder overleden ouder.
     
  4. Lentes

    Lentes Niet meer actief

    Het gaat over een gewoon gezin, geen samengevoegd gezin.
    Ik snap niet wat er dan met de spullen gebeurt of grotere dingen (huis, loods met weiland)
     
  5. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Normaal gesproken heeft de langstlevende partner het vruchtgebruik van de spullen/goederen. Wel wordt er een waarde bepaald van het totale bezit van de overledene. Aansluitend wordt er bepaald hoe groot het kindsdeel/legaat dan is en dat zou dan worden uitbetaald.
     
  6. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Verkocht en daarna wordt het geld verdeeld.
    Maar pas na overlijden van de partner zodat die de rest van dr leven gebruik kan maken van huis en spullen.

    Stel je hebt een broer... Dus dat is 2 kinderen en 1 partner.
    Jij en je broer.. Hebben een hekel aan de partner (je moeder waarschijnlijk...) of misschien gewoon heel hard geld nodig..
    Dan krijgen jullie beiden je kindsdeel... Allebei een kwart.
    En je moeder de helft.
    Maar omdat jij en je broer elk een kwart hebben... Moet ze jullie dus uitkopen. (En dat geld is er dan meestal niet...) of het huis verkopen en zo jullie elk je rechtmatige deel roe laten komen.
    Vandaar dat meeste mensen in het testament laten opnemen dat je pas recht hebt op je kindsdeel/erfenisdeel als de partner ook is overleden.
    Scheelt een hoop heisa en ruzie :)

    En deze persoon heeft blijkbaar vast laten leggen dat alles verkocht wordt voordat het verdeeld word.
    Scheelt hoop gedoe met betrekking tot wie wat krijgt :)
     
  7. Lentes

    Lentes Niet meer actief

    Kan het kind er dan wel voor kiezen om dat huis of die loods te kopen? Denk het wel hé?

    Maar de overige onzin spullen? Prullen zeg maar, van kopjes tot foto's tot weet ik veel wat :) dat wordt normaal toch gewoon verdeeld?
     
  8. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hmmm ja .... onzin spullen? Ik kan me juist goed voorstellen dat er iets is van mijn vader of moeder, wat ik graag zou willen hebben.

    Ben blij dat ik enig kind ben. En mijn man heeft 1 broer, dus dat verdelen zal ook wel goed komen.
     
  9. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ligt er even aan hoe de boel wordt verdeeld... bij gemeenschap van goederen erft de achterblijvende partner in principe de helft + een kindsdeel... dus in jouw voorbeeld gaat eerst alles door de helft... voor de achterblijvende partner. De tweede helft wordt door drie gedeeld. Dus de twee kinderen krijgen elk 1/6e deel en de partner 4/6e deel
     
  10. aora

    aora Actief lid

    6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Ik vermoed dat een erfgenaam of een executeur de opdracht krijgt om alle spullen te verkopen. Maar het kan ook zo zijn dat iemand anders benoemd is tot erfgenaam. Deze krijgt dan alle spullen en hij of zij moet een geldbedrag aan jou uitkeren.

    De erfgenaam of executeur kan besluiten om jou iets te laten kopen of om iets aan jou te geven. Maar dat hoeft dus niet.
     

Deel Deze Pagina