Vanmorgen heb ik een groeiecho gehad (34+6 weken). Het kindje schiet op alle vlakken boven de 90%-groeicurve uit. De verschillende onderdelen zijn zo groot als je mag verwachten bij 38 tot 40,5 week. Geschat gewicht op dit moment: 3750 gram, maar ik weet dat dat maar een grove schatting is. Dat het een grote vent is is wel duidelijk! Mijn eigen gyn reageert erg laconiek en geeft geen antwoord op mijn vragen wat dit nu betekent en eventueel voor effect heeft. Het enige wat zij zegt is dat we het in de gaten moeten houden, vandaar een extra groeiecho over 2 weken. Maar ik ben hier behoorlijk van geschrokken en ben iemand die graag wil weten waar ik mogelijk aan toe ben. Kunnen jullie aangeven wat gebruikelijk is in deze situatie? Stel dat het zo blijft doorgroeien, is de kans dan groot dat het kindje ingeleid wordt of laten ze me gewoon doorlopen tot het spontaan geboren wordt, met alle gevolgen van dien? Kunnen erg grote kindjes wel op natuurlijke wijze geboren worden? Ik ben van onderen vrij smal, scheur tijdens sex vaak al een beetje in dus hoe moet dat met zo'n joekel van een baby
Hoi Xaph, vervelend dat de gyn je vragen niet goed beantwoord. Ik zou ze volgende keer even opschrijven en nog eens stellen, want het is wel belangrijk dat je je serieus genomen wordt. Je kindje is inderdaad heel flink en moet qua groei goed in de gaten gehouden worden. Als een kindje te groot lijkt te worden, zullen ze inderdaad een safspraak maken met je om de bevalling in te leiden. Dit doen ze echter niet graag voor de 38 weken. Wellicht doen ze bij jou ook nog een bekken onderzoek. Het is wat dat betreft belangrijker hoe groot en welke vorm je bekken heeft, dan dat je aan de buitenkant snel scheurt. (de meeste vrouwen komen er bij de eerste geboorte niet zonder kleerscheuren vanaf.) Maar nogmaals wel heel goed om al je angsten en vragen aan te geven. Als een kindje toch te groot blijkt voor je bekken, dan komen ze er vaak pas bij de bevalling achter, door bijvoorbeeld maar tot een bepaald aantal cm ontsluiting te komen. Dat valt vantevoren niet goed te voorspellen en ze gsaan niet iedereen bij voorbaat een keizersnede geven, omdat een natuurlijke geboorte toch te prefereren valt. Tenzij het kindje echt veel te groot wordt geschat. Dat wordt voor jullie oer controle bekijken denk ik en laat je goed voorlichten. Voor nu niet teveel zorgen proberen te maken, weet dat je wordt gecontroleerd, jij kunt nu niets anders doen dan op het leven voelen letten, dat is wel extra belangrijk bij een groot kindje. Groetjes Brigitte
Bedankt voor je duidelijke uitleg! Dit geeft me een duidelijker beeld van wat me eventueel te wachten staat, daar voel ik me fijner bij dan een 'we kijken het nog wel aan'. Op het leven letten doe ik al extra, heb eergisteren ook een dag in het ziekenhuis gelegen omdat ik het te weinig voelde en het CTG een paar dipjes liet zien... Maar nu is hij af en aan weer lekker aan het trappelen!