Erge zorgen om groei

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Gebruiker8754, 28 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gebruiker8754

    Gebruiker8754 Nieuw lid

    28 feb 2019
    3
    0
    1
    Vrouw
    • Ik zal het kort uitleggen. Onze 20-weken echo was een paar maanden geleden goed, echter het beentje iets onder gemiddeld maar niet zorgwekkend (p86). Ik kreeg met 26 weken een groeiecho omdat mijn baarmoeder te groot was vergeleken met de termijn. Toen was eigenlijk ook alles goed alleen wederom te kort beentje, deze keer p6. Maar ook hier geen zorgen om hoeven maken.
    Ik ben i.v.m. de grote baarmoeder naar het ziekenhuis verwezen voor een uitgebreide echo. Er werden geen afwijkingen bij het kindje gevonden. Echter werd ons verteld dat de bovenbeentjes kort zijn, P1,9 deze keer.

    Deze keer vertelde ze dat het familiair/aanleg kan zijn omdat ik zelf 1,65 ben en ze in mijn familie redelijk klein zijn. Maar ook werd er gezegd dat dit ook een aanwijzing op een chromosomale afwijking kan zijn (softmarker). Dit is met echo etc. niet uit te sluiten.
    De verdenking is er niet maar de P waarde wordt wel steeds lager. De bovenbeentjes groeien wel nog en staan niet stil maar het groeit minder hard als de rest. Alles groeit verder wel goed en sommige dingen zelfs boven gemiddeld.

    Ik maak me zo ontzettende zorgen… Ben er gewoon verdrietig van.

    Ik vroeg me af of meer mensen dit gehad hebben. Ik hoor graag jullie ervaringen…

    31 weken zwanger
     
  2. Suthern

    Suthern Actief lid

    21 dec 2018
    368
    221
    43
    Vrouw
    Als het eerst p86 was is dat ver bóven gemiddeld, bedoel je dat?

    P1,6 is wel erg klein, maar houd rekening met meetfouten hè.

    Bij mijn eerste werd ik na de 20-weken echo ook doorgestuurd naar het ziekenhuis vanwege erg kleine benen (<p10) en de kans op een chromosomale afwijking, maar dat de gyneacoloog keek naar mij en concludeerde dat de baby waarschijnlijk mijn benen had. Eenmaal eruit bleek dat de kloppen.

    Wel zijn mijn kids uiteindelijk onder p3 geboren, terwijl ze bij de 20 weken echo rond de p45/50 zaten en bleken groeiecho's toch behoorlijk af te wijken (laatste schatting was p10, bleek irl p2 te zijn bij dochter).

    Ze zijn er niet slechter van geworden, alleen wat klein bij geboorte.

    Als ik jou was zou ik de volgende groeiecho afwachten. Stressen heeft geen zin, je kunt we toch niks aan doen.
     
  3. Gebruiker8754

    Gebruiker8754 Nieuw lid

    28 feb 2019
    3
    0
    1
    Vrouw
    P6 bij 26 weken en nu met 30 was het P1,9. Vandaar dat ze het opvallend vonden. En dat ik me nu zo'n zorgen mak :(. Voor de rest is het kindje qua gewicht wel goed.
     
  4. Suthern

    Suthern Actief lid

    21 dec 2018
    368
    221
    43
    Vrouw
    Ja, maar zoals ik eigenlijk al zei: mijn dochter maten ze keer op keer rond de p10, maar bleek toch p2 te zijn. Best een groot verschil met de werkelijkheid. Voor hetzelfde geld heeft jouw kind toch p10 benen, wat weliswaar wat kort is, maar niet perse zorgelijk.

    Wanneer is je volgende groeiecho?

    Kortom: je vroeg naar andermans soortgelijke ervaringen. Dit waren de mijne, ik heb me geen zorgen gemaakt en het bleek allemaal prima te zijn.
     
  5. Gebruiker8754

    Gebruiker8754 Nieuw lid

    28 feb 2019
    3
    0
    1
    Vrouw
    Ik heb de groeiecho volgende week vrijdag. Elke 2 weken gaan ze dit meten. Heb daarnaast te extreem veel vruchtwater en dit meten ze elke week.
    Klopt idd dat het net ligt aan hoe ze meten. Ben benieuwd dan. Bedankt voor het delen van je ervaring
     
  6. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Hier wel ervaring met korte benen maar ook klein hoofd en buik. Uiteindelijk was alles onder de p5 en is ze met 38 weken geboren met 45 cm en 2500 gram. Verder gezond en ontwikkeling gaat voorspoedig. Nu nog steeds een klein meisje van 1,5 jaar.
    We hebben ons vanaf de 20 weken tot geboorte zorgen gemaakt, iedere 2 weken echo's gehad maar uiteindelijk super start gehad!
     
  7. Niennientje

    Niennientje Niet meer actief

    Ik snap je zorgen en hoop dat je snel meer duidelijkeid hebt.

    Mijn zoon had ook de hele tijd korte bovenbenen op de echo’s. Dus extra controle en toen de gyn op het laatst een keer de controle deed, was er niets meer van te zien.
    Hij was ook niet klein geboren, bijna 4kg met 39 weken en 55cm.
     
  8. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Bij onze zoon hadden ze bij 32 weken ineens behoorlijk korte beentjes gemeten. Toen de gyn erbij werd geroepen, wierp hij er één blik op en zei hij dat hij zich totaal geen zorgen maakte. Hoofd en buik waren veel belangrijker. Daarbij komt inderdaad ook dat wij als ouders allebei aan de kleine kant zijn.

    Zoon werd geboren met 45cm. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik pre eclampsie had, dus dat de groei daar ook wel wat door belemmerd kan zijn.

    Ik zou proberen te focussen op hoofd en buik. Hopelijk valt het uiteindelijk allemaal mee. Probeer nog te genieten van de rest van je zwangerschap!
     
  9. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.521
    6.527
    113
    Vrouw
    Ik hoorde elke echo weer dat de bovenbeentjes erg kort waren. Zat ook op P1. Ikzelf ben 1,52 dus het was wel te verklaren. Ik maakte me niet super veel zorgen omdat mij werd verteld dat de 20 weken echo goed was en dat dat het belangrijkste was. Ze vertelde me ook dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Tuurlijk vond ik het wel een beetje spannend hoor! Bij de geboorte was mn zoontje 48 cm en nu met 7 maanden en 67 cm is hij nog steeds wat kleiner dan gemiddeld, maar ik maak me geen zorgen en het cb ook niet.

    Komt echt wel goed hoor. Niet te veel zorgen maken :) En ja das makkelijker gezegd dan gedaan, dat snap ik :rolleyes:
     
    Ave1990 vindt dit leuk.
  10. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Hier ook bovenbeen P2 bij de laatste groeiecho. Gyn vond het niet spannend. Ik wel. Volgende week weer een groeiecho en hopelijk dan beter nieuws.

    Bij ons waren alle metingen vrij klein moet ik erbij zeggen. Dus volgens de gyn gewoon een kleine baby.
     
  11. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Hier groeiachterstand van hoofdje en buikomtrek met lage p. Wisselde per meting p3 is ook wel aangetikt.
    Volgens de gynaecoloog kon dat op een syndroom duiden. En kon hij eventueel vruchtwater punctie doen.
    Ik had met 12 weken combinatie test gedaan waarbij de uitslag super goed was. Dat maakte de groeiachterstand plausibeler dat het gewoon klein/familiar is. Ik heb geen vruchtwater punctie gedaan omdat het ook klein risico geeft.
    Toen nog complicatie erbij vruchtwater tekort.p <1 Kleine hoofdje en buikje groeide op een eigen lijntje.
    Met 36 weken is ze gehaald. Flinke opstart problemen paar weken neonatologie. Maar kerngezonde dochter toen ze door had hoe ze moest ademen en drinken :)

    Nu nog klein koppie en mager nu onderste lijntje bij consultatie bureau :roflmao:

    Achteraf heel blij met de combinatietest dat gaf mij wel extra vertrouwen. (ja weet dat de uitslag geen garantie geeft)
     
  12. Sien1993

    Sien1993 Lid

    11 mrt 2019
    15
    3
    3
    Vrouw
    @Gebruiker8754 hoe was de groeiecho vrijdag?
    Hier hetzelfde, met 32 weken bovenbenen nog net op p5. Ook andere ledematen op onderste curven. Het hoofd en buik echter op gemiddelde. Ik ben nu 35 weken en ps volgende week een nieuwe groeiecho..
    Groetjes
     
  13. RoosjeD

    RoosjeD Lid

    8 mrt 2019
    28
    10
    3
    Vrouw
    Hoi dames,

    Zijn jullie nog op controle geweest? Hoe gaat het met de groei?
     
  14. Sien1993

    Sien1993 Lid

    11 mrt 2019
    15
    3
    3
    Vrouw
    De conclusie bij ons was dat de beenderen gegroeid waren op hun eigen curve dus dat het goed is.. Toch zitten bovenbeen en -arm inmiddelds onder de curve en blijf ik mij echt zorgen maken en jullie?
     
  15. RoosjeD

    RoosjeD Lid

    8 mrt 2019
    28
    10
    3
    Vrouw
    Goed om te horen! Lopen de armen en benen wel gelijk? Dan hoefde ik mij namelijk ook geen zorgen te maken..

    Bij mij hebben ze een aantal weken terug geconstateerd dat de beentjes buiten de curve vielen.
    24+6: bijna 40 mm
    25+4: bijna 41 mm
    26+4: bijna 46 mm (nu wel net binnen de curve)

    Vrijdag met 28+5 weer een groeiecho. Vind het spannend allemaal
     
  16. Sien1993

    Sien1993 Lid

    11 mrt 2019
    15
    3
    3
    Vrouw
    Ja zowel boven- als onderbenen als boven- en onderarmen lopen onder of op de onderste curve dus dat is inderdaad wel in proportie.. op 36 weken meet de femur 62mm bij ons.. Maar begin mij nu ookal af te vragen of het goed resultaat van onze NIP-test wel te vertrouwen is en dergelijke, echt enorm stress.. Zal ook wel met de hormonen te maken hebben Het lijkt mij wel dat het beentje toch goed groeit bij jullie!
     
  17. Sien1993

    Sien1993 Lid

    11 mrt 2019
    15
    3
    3
    Vrouw
    Succes vrijdag!
     
    RoosjeD vindt dit leuk.
  18. RoosjeD

    RoosjeD Lid

    8 mrt 2019
    28
    10
    3
    Vrouw
    NIPT wilde ik ook alleen zei de arts in het Erasmus ziekenhuis dat dat mij geen 100% zekerheid zou geven.. enkel de vruchtwaterpunctie en dat hoeft van mij niet. Ik denk dat het bij jou wel goed zit omdat het in zijn eigen tempo doorgroeit..
     
  19. Sien1993

    Sien1993 Lid

    11 mrt 2019
    15
    3
    3
    Vrouw
    In België is de NIPT voor iedereen terugbetaald dus wordt bijna standaard gedaan, deze zou 99,9% zekerheid geven maar die 0,1% blijft dus ook nog in mijn hoofd voor onrust zorgen.. Overdreven misschien van mij hé..
    En ja het probleem vind ik alleen dat mijn eigen gynaecologe telkens andere waardes meet als die in het universitair ziekenhuis..
     
  20. Sien1993

    Sien1993 Lid

    11 mrt 2019
    15
    3
    3
    Vrouw
    Hoe zit het eigenlijk met de armpjes bij jullie? Zaten/zitten die dan ook onderaan de curves?
     

Deel Deze Pagina