Ergernis: De proeverijtjes in de supermarkt!

Discussie in 'De lounge' gestart door Warboel, 9 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Warboel

    Warboel Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Iedereen is denk ik wel bekend met de ‘proeverijtjes’ die met enige regelmaat in de supermarkt te vinden zijn. Blokjes kaas, een plakje worst en sinds kort zijn daar bij ‘ons’ in de wijk ook schalen met sushi, koek en fruit aan toegevoegd. Een hartstikke leuk idee. Ware het niet dat juist deze schaaltjes met ‘lekkers’ een bron van ergernis blijken te zijn. In ieder geval bij mij!

    Oké de hapjes doen op zich doen niets verkeerd. De winkel evenmin. Het gaat mij eerder om het ‘soort’ mensen wat dikwijls rond de schaaltjes hangt.

    Laat ik, om te beginnen, het principe van deze proeverijtjes een beetje proberen uit te leggen: Deze staan er NIET om de hongerige winkelier uit de brand te helpen! Ze staan er om de verkoop te stimuleren. Om je te ‘verleiden’ tot aankoop. Het is dus niet voor niets dat het bord met de blokjes kaas, strategisch TUSSEN voorverpakte exemplaren van dezelfde kaas staat.

    Proeven doe je door middel van één stukje kaas die je, als je een fatsoen in je flikker hebt, van het schaaltje pakt op zo een manier dat je vieze tengels de overige stukjes niet, of in ieder geval zo min mogelijk in contact komen met de overige blokjes. Net zoals je op een verjaardag zou doen, eigenlijk. Althans: dit is een skill die zelfs mijn 6-jarige zoon onder de knie heeft. Dus ik ga er vanuit dat dit voor volwassenen niet al te moeilijk moet zijn.

    En toch blijk ik dát juist verkeerd te hebben. Volwassenen bezitten deze vaardigheid NIET en hebben dusdanig problemen met hun fijne motoriek dat zelfs één blokje pakken moeilijk lijkt te zijn. In plaats daarvan wordt de hele hand die wat mij betreft voorafgaand een anale steenpuist heeft uitgeknepen, van het schaaltje, in de mond gepropt. Men likt zijn vingers er (letterlijk!) bij af om vervolgens een tweede rondje langs het zelfde schaaltje EXACT hetzelfde te doen.

    De desbetreffende kaas wordt natuurlijk niet gekocht, want men gaat toch zeker geen 5 euri neertellen voor een blok zuivel!? Als het gratisch is daarentegen…
    Dan is het helemaal oké om jezelf te gedragen als hebberige, inhalige kleuter die over ‘fatsoen’ en hygiëne nog iets te leren heeft en -indien nodig- echt een kleuter tegen de vloer aansmijt om het felbegeerde (gratis) handje vreten in de kanus te kunnen proppen.

    Dus de proeverijtjes van kaas, een plakje worst, sushi, koek en fruit. Een hartstikke leuk idee! Ware het niet dat juist deze schaaltjes met ‘lekkers’ een bron van ergernis én bacteriën blijken te zijn. Dus… Ik ren er hard voorbij.
     
    Piraat, Lisette89, DastyQueen en 12 anderen vinden dit leuk.
  2. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.923
    113
    Haha, je maakt er wel een heel smakelijk verhaal van. Ik herken de ergernis niet. Misschien heb ik mazzel dat ik op een tijdstip kom, dat de goedopgevoede volwassenen rondlopen. Maar ik voel me ook zeker nooit aangetrokken om te gaan proeven. Wat mij betreft mogen ze het afschaffen.
     
    Citroentje93, Nescio en Warboel vinden dit leuk.
  3. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Dat is voor mij ook de reden om er vanaf te blijven. Wie weet wie er allemaal al met zn vingers aangezeten heeft. Ik sla lekker over :)
     
    Hommeltje vindt dit leuk.
  4. Warboel

    Warboel Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Haha, dan heb ik denk ik echt dikke pech iedere keer. Of ik woon gewoon in een wijk waar onopgevoede volwassenen wonen :p. Dat kan ook.
     
    Adje vindt dit leuk.
  5. Mommysince13

    Mommysince13 VIP lid

    7 nov 2012
    5.683
    326
    83
    Vrouw
    Horeca medewerker Hotel
    hhahaha :p heel herkenbaar! Ik heb zelf jaren op de kaasafdeling gewerkt van een supermarkt, en we wisten op den duur piek-fijn van te voren de 'juiste' klanten al aan te zien komen, je weet wel van die mensen die vervolgens met een handje kaasblokjes bij de koffiehoek gingen zitten, en daar vervolgens een half uur gingen zitten om vervolgens ook nog eens een handje theezakjes daar van mee te pakken.. Ja juist die mensen dus :)

    als die mensen langs liepen ging bij ons het proeverijschaaltje heel snel en behendig terug in de koeling tot deze klant fijn zijn halve brood had afgerekend
     
    DastyQueen en floppie888 vinden dit leuk.
  6. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Haha zo ging dat bij ons ook.. Gelukkig hebben wij geen koffie hoek meer en ook de proeverijen zijn grotendeels afgeschaft.
     
  7. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Tja je kunt het ook omdraaien. Er zijn mensen die heerlijk snoepen van die schaaltjes. Hoogtepunt van de dag. Klein sociaal leven, maar even lekker koffieleuten in de supermarkt.

    Heb je daar last van? Nee.
    Jij hoeft toch niet van dat schaaltje te eten. Jij hoeft toch niet met die mensen te kletsen bij de koffie apparaat?
    Jij kunt gewoon doorlopen naar de kassa, je boodschappen afrekenen en zo hop naar buiten zonder je HEEL druk te maken om wat een ANDER doet. Inclusief gebruik van hoofdletters....
     
    Hoop42, Lisette89, Marbloempje en 37 anderen vinden dit leuk.
  8. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Waar je al niet zo verschrikkelijk gefrustreerd over kan zijn o_O

    Prima toch dat jij er geen gebruik van wilt maken :thumup: hoef je je ook niet te ergeren aan mensen die dat wel willen doen. Om wat voor rede dan ook.
     
  9. Warboel

    Warboel Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Koffieleuten vind ik iets anders dan snaaien en doorlopen ;). Hier overigens geen koffiehoek (meer) in de supermarkt. Wel een klein koffiecafé. Waar je voor 1 euro kan genieten van het koffieleuten, inclusief een stukje gebak.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  10. SYRV

    SYRV Fanatiek lid

    29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Ik zie dat eigenlijk nooit in de supermarkt. Ik heb een hekel aan boodschappen doen, dus ik ga als een razende door de winkel om er zo snel mogelijk weer weg te zijn. Maar wat je beschrijft zal ongetwijfeld gebeuren, ik kan me er alleen persoonlijk niet zo druk om maken.

    Wel heel leuk geschreven btw! :thumup:
     
  11. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Ik ook.
    Idem met het mandje kroepoek bij de afhaalChinees waar iedereen met zijn handen in zit te graaien tijdens het wachten op de bestelling.

    Heb er verder overigens geen moeite mee dat een ander er lekker van zit te snaaien.
     
  12. fafa

    fafa Niet meer actief

    Tadaaaa... Opgelost!

    Ennnnnnnnn weer door met je leven.
     
    prisje22, Fortunae, Logan en 10 anderen vinden dit leuk.
  13. Manque

    Manque Niet meer actief

    Ik vind dat ook goor. Daarom koop ik gewoon kaas als ik daar zin in heb. Leuke column, wel.
     
  14. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Hier gebeurd dat ook, maar zover ik zie pakt iedereen gewoon netjes als het gevraagd wordt of slaan af.
    Vermoed dat het toch ook wel met het 'soort' mensen te maken heeft. In een achterstandswijk zal je dit dus meer zien dan in een dorp bijvoorbeeld ;)
     
  15. ShampooL

    ShampooL Niet meer actief

    eh.. oké. Dat is een hoop frustratie om kaasblokjes ..
     
    Belle22, Logan, Grietjenb en 14 anderen vinden dit leuk.
  16. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Ach ja goed voor de weerstand zullen we maar zeggen ;)
    Mijn dochter vind het stukje kaas heerlijk :) zal haar de volgende keer even laten graaien.
     
    Belle22, bloem82, Grietjenb en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit.
    De keren dat ik überhaupt iets te proeven zag in een supermarkt zijn op 1 hand te tellen.
     
  18. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    Winkels willen er toch ook gewoon voor zorgen dat je een prettig winkelmomentje/beleving hebt? Een lekker stukje koek of een stukje kaas draagt daar voor mij zeker aan bij. En zeg nou zelf; hoeveel zou er aan het einde van de dag niet weg gegooid moeten worden, omdat het de uiterste datum bereikt heeft? Dan toch beter de koeken al in kleine stukjes uitdelen? :p

    En tsja.. de soort mensen die TS beschrijft, zijn er altijd natuurlijk.
     
    Chocolat vindt dit leuk.
  19. nessa88

    nessa88 Bekend lid

    3 sep 2010
    891
    57
    28
    Den Haag
    Wat ik erger vind zijn volwassen die hier een graai doen in het winkelwagentje vol fruit voor de kindertjes. Staat een groot bord bij dat kindjes 1 stuk mogen pakken liggen meestal mandarijntjes in of kinder appeltjes. Heb dus serieus wel eens een volwassen vrouw haar handtas open zien doen en dr een stuk of 10 mandarijnen in zien douwen. Dat vind ik dus niet normaal...en zelfs gewoon diefstal als je mandarijnen wil koop je maar een netje....
     
    DastyQueen, Torretjeee, Bloem2310 en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. Mutsefruts88

    Mutsefruts88 Niet meer actief

    Haha heerlijk geschreven! Sinds ik verlof heb doe ik m'n boodschappen op meer diverse tijden. Hierdoor spot ik de kaasbandieten en hapjes hyena's ook wat vaker. Soms heb ik gewoon zin om een stoel erbij te pakken, met uitzicht op zo'n schaaltje, en een bakkie koffie om hun gedrag te bestuderen. Het zijn idd de bepaalde types.

    Erger me er niet echt aan, vind het gewoon vermakelijk om te zien.

    Hier in de supermarkt (in een dorpje) hebben ze zelfs een tafeltje met stoelen staan waar standaard een hele vlaai of ander gebak staat, naast de koffie machine. Heel attent natuurlijk. Regelmatig wordt hier het koffie uurtje gehouden van de buurtbewoners. Scheelt weer afwas enzo.
     
    DastyQueen, Louise11110 en Bloem2310 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina