Ergernissen door omgeving

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door samkids, 13 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samkids

samkids Niet meer actief

Hi, ik moet even mijn frustraties kwijt over sommige mensen uit mijn omgeving.
    Sinds een jaar zijn er een aantal mensen bij ons in de buurt die dames in de gaten houden of we wel of geen alcohol drinken. Een vriendin van mij wilde zwanger worden en is daar een jaar mee bezig geweest. Zij dronk dus nauwelijks alcohol en iedere keer vroeg er dan iemand 'ben je zwanger of zo?'. Toen uiteindelijk uitkwam dat ze zwanger was en ook vertelde dat het wat moeite had gekocht, zeiden die mensen ook 'oh jee, dat vond je dus zeker best vervelend dat wij zo op de alcohol aan het hameren waren?' waarop zij volmondig 'ja!' antwoordde. Je zou denken dat die mensen daar nu wel van geleerd hebben. Niets is minder waar.

Wij hebben inmiddels ook een kinderwens en nu wordt er dus goed op mij gelet, zeker nu in mijn omgeving ook iemand zwanger is. Zo werd mij twee weken geleden als grapje nog aangeraadden om alvast met die vriendin mee naar zwangerschapzwemmen te gaan. 'Dan kon ik vast oefenen.' Ja, ha ha, erg leuk te horen als je net een miskraam hebt gehad. Toen ik nog wel zwanger was, zat een collega ook de hele tijd te drammen omdat ik zo moe was en geen alcohol dronk. Of iemand die gewoon hardop zei 'Oh, je bent een jaar geleden getrouwd. Ben je nu nog niet zwanger dan?' Ik zou die mensen dan het liefst uitkafferen en zeggen dat ze het vanzelf wel horen als er wat te vertellen is. Heb ik overigens bij die collega ook min of meer gedaan.

Ligt het aan mij en moet ik hier niet zo'n punt van maken of hebben anderen daar ook last van? En hoe gaan jullie hiermee om?

A.s. vrijdag heb ik een feestje van die zwangere vriendin, waar ook die oplettende vrienden komen. Ze moeten echt niet weer van dat soort opmerkingen gaan maken, want ik ben 'this close' om te ontploffen en ze eens even goed in te wrijven dat ik niet mee hoef te zwemmen vawege een miskraam 6 wkn geleden. Maar ja, dan verpest ik wel de verjaardag van die vriendin van mij...

Liefs!

2. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Weten ze dat je een miskraam hebt gehad? Zo ja, dan is het inderdaad enorm lomp en absoluut niet tactvol. Als ze het echter niet weten, tja...dan kan ik me voorstellen dat het jou heel erg raakt maar kan je het hun niet kwalijk nemen.

3. Jutte

Jutte Fanatiek lid

27 jul 2008
    2.186
    0
    0
    Herkenbaar hoor, heb welliswaar geen miskraam gehad, maar zit met een omgeving die inderdaad ook erg op elkaar let. Met name eentje die steeds wil dat we tegelijk zwanger zijn, zucht.......

........ik probeer steeds uit te leggen: stel nu dat het JOU niet lukt, dan vind je het toch niet leuk als ik vrolijk kom melden dat ik zwanger ben en steeds aan jou vraag of het al zover is?

Maar dat kwartje valt niet.

Snap dus best dat jij bij een volgende opmerking uit je slof kan schieten.....en dat dit niet zo handig is op een feestje, maar ja, dan is het wel duidelijk...

In mijn familie werden de eerste keer al weddenschappen afgelegd dat ik zwanger zou zijn (ver voordat ik zwanger was) en nu begint het geroezemoes alweer....wie er het eerst voor een tweede gaat, tja. Ik sta bovenaan het lijstje, ben al bijna geneigd nog een jaar te wachten om iedereen ongelijk te geven, hahaha...

4. samkids

samkids Niet meer actief

Nee Robin, ze weten niet dat ik een mk heb gehad. Anders zouden ze inderdaad wel heel erg lomp zijn.
    Ze weten ook niet (officieel) dat we bezig zijn. Maar ja, dat concluderen ze zelf uit het feit dat ik bijna nooit meer alcohol drink. Maar of ze het nou weten of niet, ik vind dat ze dat soort opmerkingen voor zich moeten houden. Ik zou toch denken dat ze geleerd hadden van die vorige vriendin die moeite had met zwanger worden en waar ze ook steeds maar aan vroegen 'ben je zwanger of zo?'.

5. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Ik vind dat mensen niet zo bemoeierig moeten doen!
    Wat hebben die mensen met jouw alcoholgebruik te maken?
    Ze hebben zeker geen boeiend leven van zichzelf ofso dat ze daarop gaan letten.

Ik zou gewoon niks zeggen tegen ze.
    Compleet negeren.
    Als je wel wat zegt is jullie geheim eruit en denk niet dat je dat wilt.
    Gewoon even weglopen als ze erover beginnen.
    Of meteen ergens anders over beginnen.
    Je bent ze absoluut geen antwoord schuldig en al helemaal geen uitleg.

6. Jutte

Jutte Fanatiek lid

27 jul 2008
    2.186
    0
    0
    Denk niet dat kwalijk nemen de juiste omschrijving is.....vind dat mensen best stil mogen staan bij de gedachte dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is....en dus nadenken voor ze dergelijke opmerkingen gaan maken...

Hoe spontaan en leuk het ook bedoeld is...

7. samkids

samkids Niet meer actief

Oh Jutte, dat mensen ook echt een weddenschap hebben afgesloten, wat erg!
    Ja, ha, ik ken het gevoel dat je om te pesten iets anders zou willen doen. Maar ja, dan is de kinderwens toch veel groter he. En ik denk ook dat als het straks eenmaal gelukt is, dat het me ook allemaal weinig meer kan schelen. Maar nu zie ik echt op tegen het feestje vrijdag, om dus die fijne vrienden en mijn ontvlambaarheid.

Overigens, ik pak ook af en toe maar gewoon een glas wijn om de gemoederen te sussen. Hoe erg is dat? Dan doe ik er heel de avond mee, maar dan hebben de mensen in ieder geval gezien dat ik alcohol dronk. Afgelopen weekend zelfs met de barman een onderonsje gehad of hij voor mij een alcoholvrije Mojito wilde maken die er precies zo uit zag als een 'echte' Mojito. Dan waren die oplettende vrienden ook weer even rustig. Ben benieuwd of ze er ingetrapt zijn.

8. Jutte

Jutte Fanatiek lid

27 jul 2008
    2.186
    0
    0
    Da's een goede, die barman-actie! Heb ik ook gedaan hoor, toen ik al zwanger was van onze dochter: ff checken bij de kok of iets rauwmelks was en hij gelijk meespelen en dus het gerecht maken met een andere kaas, hahaha...

Nou ja, die weddenschap zet er wel wat ergernis bij, maar gelukkig voor mij was ik in ronde 2 al zwanger. Hopelijk gaat het nu net zo snel, want dan kan ik snel weer die monden snoeren.

want het is net zoals jij zegt, als je eenmaal zwanger bent is het minder erg, ik voel me nu een beetje opgefokt, dat gevoel zal jij ook wel hebben denk ik.....zeker na een miskraam....

Ik hoop dat je snel weer zwanger bent en dat je dus over een paar weken af bent van je nare gevoel!

9. samkids

samkids Niet meer actief

Nou, precies! En je zou toch denken dat ze inmiddels weten dat het niet heel vanzelfsprekend is aangezien die andere vriendin ook een jaar heeft moeten wachten tot het lukte...

10. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Nieuwsgierige mensen kunnen heel vervelend zijn. Ik zie het ook in mijn omgeving. Mensen willen alles weten en denken van alles te kunnen aflezen aan je gedrag of andere gebeurtenissen. Zodra ik vertelde dat ik ging trouwen kwam er standaard de vraag achteraan wanneer dan ons eerste kindje zou komen.... EH hallo... :confused: Trouwen staat in mijn ogen totaal los van kinderen krijgen... maar goed daar denken anderen dus blijkbaar anders over.

Continu vragen of je al zwanger bent valt mijns inziens ook in een categorie '' Prive" als het zo is dan zie en hoor je dat vast wel voordat er een kind is toch?

@ DrewB: als 'vrienden' in je omgeving zo irritant blijven zou ik misschien toch er eens wat van zeggen. Of een goede vriendin in vertrouwen nemen, zodat je in elk geval samen met haar tot 10 kan tellen... (gedeelde smart is halve smart)

11. samkids

samkids Niet meer actief

Hi afrola. Ja, ik sta inderdaad op het punt er wat van te zeggen tegen die bemoeizuchtige vrienden. Maar ja, dan weten ze zeker dat we 'bezig' zijn en gaan ze je helemaal in de gaten houden.

Die vriendin die ook zwanger is en waar we vrijdag verjaardag van hebben, weet wel dat we bezig zijn, wist ook dat ik zwanger was en weet ook van de miskraam. Zij en haar vriend waren/zijn erg lief voor ons wat dat betreft. Met haar deel ik inderdaad ook ergernissen omtrend onze bemoeizuchtige vrienden.

12. cjpt

cjpt Fanatiek lid

16 jul 2008
    2.447
    1
    0
    Zuid Holland
    Ik zelf heb het iets anders opgelost, ben 2 jaar bezig en 1 miskraam gehad.

Ik ben er inmiddels achter de het shokkeren altijd wel prettig werkt. Als iemand weer eens zegt: wordt het nog geen tijd voor kinderen? Dan zeg ik heel kort maar krachtig; ja maar na 2 jaar proberen en 1 miskraam heb ik daar niet zoveel over te zeggen blijkt!

En op 1 uitzondering na heeft tot nu toe iedereen daarna direct geschrokken zijn mond gehouden en durven ze er nooit meer naar te vragen haha.

Maarja, dat werkt alleen als je het niet erg vind als mensen het weten.

13. Trees

Trees Niet meer actief

Wat irritant en waar bemoeien die mensen zich mee. Ik vind dat je bij zulke opmerkingen ze het best kwalijk mag nemen. Mensen zijn toch niet achterlijk en snappen wel dat het niet bij iedereen even makkelijk gaat. Zelfs voordat ik uberhaupt bezig was met zwanger raken hield ik daar al rekening mee, want je weet nooit of je iemand hiermee kwetst. Daarnaast is het ook gewoon hartstikke prive en daar vraag je gewoon niet na! Grrrr &*%# :c:

Moeilijk dilemma of je er wel of niet wat van moet zeggen en/of openhartig moet zijn. Bij mij weten ze nu dat het een aantal keren is misgegaan. Sommige zijn heel lief, maar ik zie mensen ook gewoon wachten of ik een wijntje ga drinken. Als ik een keer afsla (drink alleen maar als ik ongesteld ben of een miskraam heb gehad) zie ik ze al vragend naar mijn buik kijken. Het schept toch een soort verwachting en dat is vervelend. Mmh ik zou denken zeggen dat je die opmerkingen heel vervelend vind en dat jullie daar lang nog niet mee bij bezig zijn. Jullie willen nog even lekker met zijn tweetjes genieten en als het ooit zover komt dat ze het vast wel de geboorte te horen krijgen. Achteraf gezien had ik het liever zo de kop in gedrukt. Dan maar een leugentje om bestwil.

14. cjpt

cjpt Fanatiek lid

16 jul 2008
    2.447
    1
    0
    Zuid Holland
    Oh en ik weet niet hoe jullie met vervoer zitten, maar ik geef ook vaak mijn vriend de schuld als we op een verjaardag zijn ofzo: "Tja, wil wel wat drinken maar meneertje had al een paar biertjes gedronken voor we van huis weggingen dus ik ben blijkbaar de BOB. En ik ben toch ook hardstikke gezellig met een colaatje?!"

15. samkids

samkids Niet meer actief

@Dreamer83: helemaal mee eens, ben ze geen uitleg verschuldigd. Maar ben inmiddels zo geirriteerd dat ik wel zin heb in een beetje shokkeren. :evil:

16. cjpt

cjpt Fanatiek lid

16 jul 2008
    2.447
    1
    0
    Zuid Holland
    Al doe je het maar bij 1 iemand, heb je je ook al weer lekker afgereageerd!

17. samkids

samkids Niet meer actief

@cjpt: wow, dat je dat zo durfde! Maar ja, mensen maakte je dan ook wel helemaal gek met hun gezeur. Ben wel een beetje nieuwsgierig hoe dan die ene persoon als uitzondering reageerde? Was die boos? En tja, dat BOB-verhaal gaat bij mij niet, want mijn man drinkt bijna nooit. Hij zal in iedergeval nooit een wijntje of biertje op een feestje drinken.

@Trees: Bij mij zullen ze inmiddels ook wel doorhebben dat als ik wat drink dat ik dan ongesteld ben. Ben er ook nog niet helemaal uit wat de handigste reactie is als weer iemand wat stoms zegt. Op dit moment ben ik zwaar gefrustreerd omdat ik al twee weken met kramp loop en nog steeds geen fatsoenlijk positieve test heb en ook niet gewoon ongesteld wordt (dus wat is het dan?!). Toen die vriend die opmerking maakte over de zwangerschapszwemles, toen was ik in een goede bui en lachtte ik het weg. Het zal dus ook wel aan mijn stemming liggen.

18. samkids

samkids Niet meer actief

Hi hi, ja cjpt, misschien moet ik dat maar gewoon een keer doen. Alleen niet a.s. vrijdag, want dan is die verjaardag met een hele verzameling mensen die ik niet ken en er al helemaaaal niets mee te maken hebben.

19. Trees

Trees Niet meer actief

Klopt heb het één keer gedaan en dat was toch zalig....zucht....

was niet eens iemand die ik goed kende, maar ze zei net wat op het verkeerde moment. Deze durft het denk ik nooit meer te vragen. Ze schaamde zich dood. Mooi zo :evil:

20. cjpt

cjpt Fanatiek lid

16 jul 2008
    2.447
    1
    0
    Zuid Holland
    Die ene persoon vond het zelfs daarna nog nodig te zeggen; joh, maar dan is het dus een keer gelukt?! Nou, gaat helemaal goed komen, ik voel het!

Toen heb ik alleen heel sarcastisch gezegd: ja ik voel het ook elke maand, maar heb ik inmiddels een dikke buik? Nee dus! En toen ben ik weggelopen.

Die kwam ook echt op het verkeerde moment haha.

Ik praat dat in mijn hoofd altijd goed door te denken: met die rotopmerking bespaar ik andere vrouwen deze zelfde vragen ;o)
    En dan voel ik me niet meer zo gemeen!

Deel Deze Pagina