Ervaring achterlopend embryo

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door JosjeM, 1 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.707
    9.357
    113
    Vrouw
    Na lang twijfelen open ik toch maar een topic.

    Het termijn van mijn zwangerschap staat vast ivm een 5-daags cryo tp.

    Al vanaf het begin van deze zwangerschap zit ik volop in onzekerheid. Bij 5+2 weken kreeg ik een enorme bloeding met krampen en stolsels ten gevolge van een hematoom. Bij 5+3 een echo gehad en daar was een vruchtzak te zien van 5+2 weken met daarin een dooierzakje.

    Met 6+2 hebben we opnieuw een echo gehad, er knipperde een stevig hartje en het vruchtje werd gemeten op 5+4/5+5.

    Gisteren met 7 weken opnieuw een echo gehad in het ziekenhuis deze keer, weer zagen we een stevig kloppend hartje, maar het embryo werd gemeten op 6+3. De arts was positief, gezien het stevig kloppende hartje, maar wilde wel dat ik opgevolgd werd met regelmatig een echo. Ook gaf ze aan dat het nog lastig meten is op dit termijn. Rationeel begrijp ik dit heel goed, maar emotioneel gezien is dat toch een ander verhaal. Gelukkig krijg ik vanmiddag te horen wanneer ik in de loop van volgende week opnieuw een echo heb.

    Ik weet dat niemand mij de afloop van deze zwangerschap kan vertellen, maar wellicht kan iemand haar ervaring hierin delen.
     
  2. Droompje123

    Droompje123 Bekend lid

    28 okt 2020
    670
    725
    93
    Vrouw
    Zo naar deze onzekerheid!

    Hier wel een hele goed ervaring die wellicht wat helpt voor je gemoedsrust! :) Hier ook een echo met iets meer dan 7 weken gehad en de verloskundige meette toen 5 dagen minder lang dan wat ik zei. Hier niet zwanger door een TP maar wel ovulatietesten en getemperatuurd dus eigenlijk wel 100% zeker van moment eisprong. Ik heb hier ook aardig van in de stress gezeten ondanks dat ze zeiden dat het inderdaad om millimeters meten gaat.

    Met 12 weken de termijnecho gehad, ik had zóveel stress, wist bijna zeker dat het niet goed moest zijn. Gelukkig gelijk een kloppend hartje en toen de meting, 2 dagen verder dan wat ik zelf dacht (en dus een week (!) verder dan hun eerste meting). Druk gemaakt om niks dus. En sinds toen groeit ze keurig op schema, en ben ik nu alweer bijna 29 weken! :)

    Ik ga hard duimen dat het bij jou hetzelfde mag gaan! :) En heel veel sterkte met de onzekerheid!
     
  3. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Bij mij liep de cryo een week achter. Ook stevige hartslag, maar 5 dagen later helaas gestopt.

    Maar jouwe loopt veel minder erg achter dan bij mij en daarbij klopt het ook dat het heel moeilijk te meten is met deze termijn. Maar een week, zoals bij mij, dat zie je echt meteen op het scherm, dat hoef je niet eens te meten. Dus hopelijk voor jou gewoon eentje die lekker rustig aan doet en komt alles gewoon goed.
     
  4. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.924
    12.397
    113
    Vrouw
    Hier met 6,6 een echo kloppend hartje moeilijk te meten en meette veel minder. Met 7,4 een echo die klopte qua berekening en ligt nu lekker te koesen in de wieg.
    Had dan geen bloedverlies ect.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  5. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Hier was het geen goed nieuws. Met 7.3 een echo gehad, kindje werd 6.5 geschat. Met 10 weken liep het nog steeds 5 dagen achter maar alles leek goed. Paar dagen later is het alsnog fout gegaan.
     
  6. Bee1986

    Bee1986 Fanatiek lid

    29 aug 2013
    1.333
    587
    113
    Bij mij een goede uitkomst:
    1e echo bij 6+5 (obv ovulatietest, geen vruchtbaarheidstraject) --> embryo 6+1/6+2 gemeten
    2e echo bij 7+5 --> embryo 7+3
    termijnecho 10+2 --> vooruitgezet naar 10+4

    Dus van 4 dagen achter, naar 2 dagen achter, naar opeens 4 dagen vooruit.

    Misschien is het verschil niet zo groot als bij jou maar wat ik wil zeggen is dat het zo ontzettend moeilijk meten is zo vroeg! Hopelijk ligt het daaraan en word je binnenkort gewoon alsnog vooruitgezet OF is er een diapauze geweest, en gewoon een wat tragere start. Het lijkt in ieder geval wel alsof de groei bij jou van echo 1 naar echo 2 helemaal keurig is! Dus dat is positief!

    Ik duim voor je.
     
  7. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.707
    9.357
    113
    Vrouw
    Dank voor het delen van jullie ervaring, het zijn uiteenlopende verhalen. Daaruit blijkt maar weer dat het twee kanten op kan gaan..
     
  8. Elletje

    Elletje Fanatiek lid

    Ik zou je graag ook een positief verhaal vertellen maar helaas. Bij ons bleek het achterlopen van de kleine de eerste tekenen te zijn van wat later triploidie bleek te zijn. En kindje is met ruim 21 weken geboren en overleden.
     
  9. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik had het hier vandaag met de arts over. Bij meting liep ik 2 dagen achter, zij gaf aan dat, dat met deze termijn niets betekent.
    Ze vertelde dat ze zelfs wel eens een meting van 2 weken achter op schema geeft gehad en dat is nog goed gegaan.

    ongetwijfeld zal het zo zijn dat het meestal niet goed afloopt als je 2 weken achter loopt. Maar het is met deze termijn nog zo lastig meten.

    er zit helaas niets anders op dan afwachten. Voor mij ook. Vandaag weer goede echo gehad, maar het is nu al weer aan het knagen. Sterkte met wachten meid!
     
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.074
    113
    Vrouw
    Goede nieuws is dat het tot 8+3 geen betrouwbare meting is.

    F was bij eerste echo zo klein (2.1 mm) dat er geen termijn aan gehangen kon worden met 5+6 (termijn stond ook al vast ivm mmm). Stonden alleen maar streepjes ipv termijn. Met 8 weken was hij keurig op termijn en 10 weken goede termijnecho ook echt precies op termijn.
     
  11. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.707
    9.357
    113
    Vrouw
    Jeetje wat verdrietig.. hoe veel liep ze achter bij de echo's?
     
  12. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Weet je ook hoe groot het embryo was? Dat staat mogelijk op een echo foto die je hebt meegekregen?

    hier een mooi linkje met referentie waarden
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Crown-rump_length

    Overigens vroeg ik me af wat ivf eigenlijk voor impact heeft op de CRL (crown rump length) en lees het volgende (via science direct):
    IVF/ICSI groups show smaller CRLs than the general population. This effect is particularly evident before 9 weeks

    dus sowieso is het embryo na een terugplaatsing gemiddeld iets kleiner. En bij ziekenhuis gebruiken ze natuurlijk 1 gemiddelde
     
  13. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.707
    9.357
    113
    Vrouw
    Ga er zo eens naar kijken! Weet wel dat IVF/ICSI kindjes sowieso kans hebben op een lager geboorte gewicht dan gemiddeld. Dus wellicht is dit dan ergens ook wel logisch? Geen idee:p Mijn dochtertje was in ieder geval wel wat lichter.
     
    Do1981 vindt dit leuk.
  14. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.707
    9.357
    113
    Vrouw
    Na deze echo heeft ze ook nog 6+3 weken gemeten, maar niet geprint.
    upload_2021-7-2_11-47-46.jpeg
     
  15. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Klopt volgens mij dat het geboorte gewicht gemiddeld iets lager is

    Als je naar de tabel via de link kijkt denk ik dat deze waarde nog in de marge zit. Meeste embryo’s zijn groter, maar dan ga je er vanuit dat de meting echt klopt, maar het is geen exacte wetenschap

    wat zei degene die de echo deed ervan?
     
  16. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.707
    9.357
    113
    Vrouw
    Ze is er mee naar de gynaecoloog geweest en uiteindelijk gingen ze vooral uit van het stevig kloppende hartje, maar ik heb (helaas) op zp al zoveel verhalen gelezen dat het dan niet goed gaat, want ik vind een afwijking van 4 dagen best wel veel. Wie weet trekt het bij, wie weet was er een dia pauze, wie weet gaat het fout. Er zijn meerdere smaken in deze, en dat knaagt inderdaad.

    Vanmorgen ook weer wat bruinverlies gehad, dus ik hoop dat dit het laatste restje hematoom was en dit niet doorzet in rood. Daarnaast ben ik vanaf week 6 ook behoorlijk misselijk, allemaal prima, maar dan hoop ik zo dat ik niet uiteindelijk voor niets misselijk ben (geweest).
     
  17. sunshine1981

    sunshine1981 Actief lid

    21 okt 2015
    255
    60
    28
    Vrouw
    Hier een positief verhaal!
    Ik had een echo met 7.1 weken na een terugplaatsing. Hierbij liep de groei ook 4 tot 5 dagen achter. Ik kreeg de mededeling een slag om de arm te houden, maar 1.5 week later liep de groei nog maar 2 dagen achter en met de termijnecho liep het zelfs weer voor.
    Het meten is natuurlijk op dit termijn erg lastig en ook al weten ze bij een terugplaatsing wat de meting zou moeten zijn, kan ook het innestelen gewoon wat langer duren.
    Het is ontzettend spannend nu en afwachten, maar ik hoop dat je binnenkort weer gerustgesteld kan worden en een prachtig groeiend kindje ziet op de echo!!
     
  18. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.707
    9.357
    113
    Vrouw
    Ik kom even een update geven; vanmorgen een echo gehad en deze is gemeten op 7+6/8+0 weken, precies volgens mijn termijn. Ook weer een mooi stevig kloppend hartje gezien. Wat ben ik opgelucht en blij!
     
    Zzussie, Barbje, Dubbelgeluk en 18 anderen vinden dit leuk.
  19. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    JosjeM vindt dit leuk.
  20. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Dat is fantastisch nieuws! Wat een geruststelling!
     
    JosjeM vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina