Ervaring buisjes (oren)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Paardenbloem, 14 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paardenbloem

    Paardenbloem Actief lid

    31 mei 2022
    480
    673
    93
    Vrouw
    Hoi dames,

    Ik ben even benieuwd:
    Wat zijn jullie ervaringen met buisjes bij herhaalde oorontstekingen bij een (jong) kind?

    Dochter van 10 maanden heeft nu de 3e dubbele oorontsteking in een paar maanden tijd en wordt donderdag door de KNO-arts gezien.
    De nachten zijn echt vreselijk momenteel. En al langer dus..

    Was het bij jullie meteen beter met buisjes? En bleven de oorontstekingen weg?
    En de huisarts had het ook over een vergrote amandel. Doen ze daar ook vaak iets aan?

    Ik hoop zo dat het een beetje verlichting gaat brengen zowel voor haar als voor ons..!
     
  2. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.383
    2.548
    113
    Buisjes, werkte hier heel erg goed bij onze oudste zoon tegen de oor ontsteking. Uit eindelijk met 2 jaar neus en keel amandelen er uit. Nadeel er van is dat de amandelen gewoon weer terug kunnen groeien. Dit is bij hem ook gebeurd zagen ze laats tijden een kijk onderzoek naar de luchtwegen en longen.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  3. Lottie987

    Lottie987 Bekend lid

    17 mei 2019
    537
    347
    63
    Vrouw
    Hier een kind dat met 6 jaar buisjes kreeg. Oorontstekingen heeft hij nog steeds, maar door de buisjes komt het viezigheid naar buiten waardoor er geen druk achter het trommelvlies ontstaat. Hij voelt het meestal wel aankomen, maar de echte pijn die hij had zonder de buisjes is er gelukkig niet meer!
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  4. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.406
    362
    83
    Zuid-Holland
    Mijn oudste heeft het met 3,5 jaar gekregen en het heeft heel goed geholpen. Hij kon weer goed horen en amper oorklachten meer. Een enkele keer een loopoor, maar daar kreeg hij dan druppels voor.

    Ook is zijn neusamandel er toen uitgehaald, maar dat heeft niet geholpen. Nu bijna 4 jaar later nog constant verkouden en dichte neus.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  5. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Onze jongste kreeg met 15 maanden buisjes na vele oorontstekingen. Hij werd destijds op de spoedeisende geplaatst en had binnen 2 weken buisjes.
    Het slechte slapen ging daarna zeker beter maar hij sliep niet ineens de klok rond maar dat had meerdere redenen.
    De oorontstekingen waren daarna wel weg. Nu is hij 5 en heeft hij alweer een paar oorontstekingen gehad maar nog niet voldoende om weer buisjes te plaatsen.
    Wel heeft hij nog altijd gevoelige oren, wil niet met z'n hoofd onder water enzo
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  6. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.199
    113
    Hier ook goede ervaringen met buisjes :)
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  7. Paardenbloem

    Paardenbloem Actief lid

    31 mei 2022
    480
    673
    93
    Vrouw
    Fijn om te horen dat het bij de meeste kinderen goed helpt!
     
  8. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Hier de eerste set buisjes met 5 maanden sindsdien niet meer zonder geweest, inmiddels zeven en hopelijk was dit de laatste set. Vaak is deze leeftijd een kantelpunt. De oorontstekingen zijn er nog wel maar omdat er geen druk ontstaat verlopen ze met veel minder pijn en zijn ze lokaal te behandelen met alleen druppels.
    Bij de derde set buisjes is de neusamandel verwijderd en inmiddels ook de keelamandelen, pas hierna ging het slapen een stuk beter echter ligt hij nog steeds met zijn hoofd net wat hoger, familiekwaaltje zeggen we dan ;)
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  9. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.956
    1.313
    113
    Beide kids hebben buisjes gehad en was zeer tevreden. Steeds als een kind een oorontsteking heeft hoort ie iets van 6 weken (is mij verteld) minder goed. Bij mijn kids was dat goed te merken in hun uitspraak. Vanaf het moment dat ze buisjes kregen gingen ze super goed praten en was ik ook af van de nachtelijke huilpartijen omdat ze geen pijn meer hadden.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  10. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.036
    3.118
    113
    Hier ook zo blij dat we het gedaan hebben. Ineens hadden we een heel ander kind :eek:
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Hier heeft de oudste drie keer buisjes gehad. De eerste keer was ze we al 3,5 jaar. Maar totaal ander kind daarna. Veel minder boos/gefrustreerd, uitspraak verbeterde, enz. Ze had niet per se last van oorontstekingen, maar ‘lijmoren’ (vocht achter het trommelvlies dus, al komt dat ook door ontstekingen, dus eigenlijk had ze ook ontstekingen…). Toen ze wat ouder werd kwamen er wel af en toe ‘echte’ oorontstekingen met bijbehorende klachten bij, maar door die buisjes kon de viezigheid er dan tenminste uit (loopoor, wel ranzig, maar scheelt veel pijn).
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  12. Marcy26

    Marcy26 Bekend lid

    1 nov 2010
    594
    58
    28
    Mijn oudste krijgt binnenkort voor de 6e keer buisjes.
    Hij wordt 12 maar de oorontstekingen en slecht gehoor blijven. (Zo erg dat hij de helft niet meekrijgt van uitleg juf. Toch wel belangrijk in groep 8)
    Nu is zijn neusamandel ook weer terug gegroeid en die drukt tegen de buis van eustachius (of hoe je dat ook schrijft) waardoor hij altijd snotterig is en dus niet goed kan horen.
    Hopelijk is dit dan de laatste keer.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  13. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    742
    418
    63
    Vrouw
    Hier beiden voor t 1e jaar de 1e set buisjes. Wat een verlichting ook voor mezelf kwa slaap. Ik ga tegenwoordig direct naar de kno als het weer begint. Beiden hebben 3x nieuwe gehad in 2 jaar. Maar de oudste heeft nog zelden last ook is bij Beiden de neusamandel weggehaald. Bij de jongste is het duidelijk beter na plaatsen van buisjes, helaas verliest hij ze vrij snel of verstopt er 1. Geeft wel minder pijn dus gaat stukken beter. Hopelijk zijn we er ooit vanaf
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  14. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.757
    4.720
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje heeft tussen 6 maanden en anderhalf ontelbaar veel oorontstekingen gehad, werd tussen de 8 en 12 keer wakker in de nacht. Nadat hij buisjes kreeg slaapt hij (over het algemeen) door en hij heeft nog maar 1 keer een (lichte) oorontsteking gehad (is nu bijna 4).
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  15. Paardenbloem

    Paardenbloem Actief lid

    31 mei 2022
    480
    673
    93
    Vrouw
    Zoo dat duurt lang dan zeg. Ik las dat de meeste kinderen er met een jaar of 7 ‘overheen gegroeid’ waren maar jullie hebben pech dus..
    Hopelijk is het inderdaad de laatste keer!
     
  16. Paardenbloem

    Paardenbloem Actief lid

    31 mei 2022
    480
    673
    93
    Vrouw
    Dat is ook nog best vaak, dat je weer terug moet dan..
    Zit je dan ook elke keer opnieuw met die wachttijden? Kwam erachter dat die best flink zijn namelijk..
     
  17. Paardenbloem

    Paardenbloem Actief lid

    31 mei 2022
    480
    673
    93
    Vrouw
    Ik had geen melding meer ontvangen van de nieuwe reacties, maar bedankt voor jullie vooral positieve ervaringen! Dat geeft de burger moed:)

    Ik ben inmiddels met dochter in een algemeen ziekenhuis geweest en de KNO-arts vond buisjes een goed plan. Helaas mogen ze sindskort geen narcose meer geven aan kinderen onder de 1 jaar in perifere ziekenhuizen, alleen nog in de universitaire ziekenhuizen.
    Nu dus door de huisarts verwezen naar het WKZ en daar kunnen we vrij snel terecht op de poli. Zag wel dat de normale wachttijd voor buisjes daar 6 maanden is:eek:
    Maar de huisarts heeft in zijn brief gezet of het met enige spoed kan omdat dochter al vanaf januari bijna continu ziek is en het qua slapen ook voor niemand goed is zo. Ben benieuwd of de KNO-arts daar daar ook in meegaat. Ik hoop het heel erg, dat we eerder dan haar eerste verjaardag aan de beurt zijn..
     
  18. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    Onze jongste ueeft met 13 maanden buisjes gehad, werd toen met spoed doorgestuurd vanaf de huisarts. Dag later al 1e consult en 2 weken later lag hij op de operatie tafel. Kan ook snel gaan dus!
    En dat terwijl de "normale" wachttijd ook enkele maanden was.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  19. Paardenbloem

    Paardenbloem Actief lid

    31 mei 2022
    480
    673
    93
    Vrouw
    Wat was de reden voor spoed bij jullie?
     
  20. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    4 oorontstekingen in 3 maanden tijd terwijl hij dus net wel, net niet 1 jaar was. En daarvoor ook al meerdere oorontstekingen. Altijd ziek, heel slecht slapen omdat hij niet kon liggen van de pijn achteraf gezien.
     

Deel Deze Pagina