Ervaring echodense darmen

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door JosjeM, 4 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.705
    9.352
    113
    Vrouw
    Afgelopen vrijdag heb ik een GUO gehad met 20+2. Tijdens deze echo zijn echodense darmen geconstateerd, hier schrokken we natuurlijk enorm van. We wisten niet wat dit inhield, maar hadden gelukkig aansluitend een gesprek met de arts hierover.

    Verschillende redenen zijn
    1. Het hoort bij het kindje en kan normaal zijn voor hem.
    2. Wegens bloeding in een vroegtijdig stadium van de zwangerschap, waardoor het in het vruchtwater terecht is gekomen en de baby dit ingeslikt heeft en het bloed nog achterblijft in de darmpjes. Voor ons het meest logische scenario, want ik heb bloedverlies gehad met 5.2 weken wegens een hematoom. Deze heeft zich in de loop van de zwangerschap opgelost.
    3. Syndroom van down, maar die kans is erg klein. NIPT was goed en verdere echobeelden duidden absoluut niet op het syndroom van down. De arts heeft daarom de vruchtwaterpunctie ook afgeraden omdat het risico van de punctie groter is dan de kans op het syndroom van down.
    4. Het kindje is te klein. Hij is inderdaad wel wat kleiner dan zijn termijn, maar niet té klein.
    5. Infectie als CMV of Toxoplasmose. Hierop heb ik meteen bloed laten prikken en beiden waren negatief gelukkig.
    6. Taaislijmziekte, komt in onze familie niet voor. We laten dit niet verder onderzoeken, omdat het voor ons geen reden zal zijn om de zwangerschap af te breken. Als dit het geval is, zullen we hier achterkomen na de hielprik. Echter wordt de kans klein geacht.
    7. Darm obstructie. Dit kan pas beoordeeld worden rond 32 weken met een GUO, deze echo zouden we sowieso al krijgen ivm aangeboren hartafwijking van mijn man. Ook dit zou een uitzonderlijk geval kunnen zijn, maar is op te lossen.

    Een aantal van de bovengenoemde factoren kunnen we al uitsluiten gelukkig. Voor ons is het meest logische en aannemelijke scenario dat dit komt door het bloedverlies. Echter houden we een kleine slag om de arm.

    Heeft iemand hier ook ervaring mee n.a.v. een echo? En wat was hier de uitkomst van?
     
  2. KatoJipGimli

    KatoJipGimli Actief lid

    17 mei 2015
    214
    19
    18
    Tijdens de 20 weken echo bleek 1 vd tweeling echodense darmen te hebben. Vervolgens bij de GUO beide kindjes.
    Zelfde opties als bij jou. Omdat wij nog een ouder kindje hebben met weinig leeftijdsverschil en het ging om 2 kindjes met een mogelijke afwijking, hebben wij voor een vruchtwaterpunctie gekozen. Hier kwam uiteindelijk niks uit. Bloed prikken idem. Bij 30 weken weer een guo en toen bleek er niks meer aan de hand. Het was gewoon pech. (Gelukkig maar, maar het onzekere was echt slopend)
     
  3. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.705
    9.352
    113
    Vrouw
    @KatoJipGimli bedankt voor het delen van je ervaring! Gelukkig bleek er uiteindelijk niets meer aan de hand. Ik hoop dat met 32 weken ook te horen, maar wat je zegt; het onzekere is slopend.
     
  4. Krv

    Krv Fanatiek lid

    26 mei 2017
    4.435
    4.342
    113
    Vrouw
    Wat spannend @JosjeM! Hier ook iemand in mijn omgeving en bleek uiteindelijk ook niks te zijn. Vooral omdat er verder geen andere markers aanwezig zijn, heb ik goede hoop voor jullie dat het niks is. Schrikken is het zeker wel. Ik duim voor jullie! ❤️
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  5. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.705
    9.352
    113
    Vrouw
    Ik hoop ook dat het uiteindelijk niets blijkt te zijn! Echter is die onzekerheid slopend..
     
  6. Krv

    Krv Fanatiek lid

    26 mei 2017
    4.435
    4.342
    113
    Vrouw
    En dan duurt het nog zo lang hé voordat je wat meer weet :( wat is nu de vervolgstap of is dat echt afwachten tot de 32 weken? Veel sterkte!
     
  7. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.705
    9.352
    113
    Vrouw
    Ik word vrijdag nog gebeld door de arts en wil dan ook even bespreken hoe nu verder. Zou het eigenlijk zelf nog wel fijn vinden om voor de 32 weken nog een (groei)echo te krijgen..
     
  8. Krv

    Krv Fanatiek lid

    26 mei 2017
    4.435
    4.342
    113
    Vrouw
    Ja dat snap ik, hopelijk kan hij je wat meer vertellen en mag je nog een extra echo.
     
  9. Evany

    Evany Nieuw lid

    5 aug 2021
    4
    0
    1
    Man
    Hoi!
    Ik snap dat het heel erg schrikken is voor jullie ik had hetzelfde bij 16 weken maar bij 20 weken waren de echodense darmen verdwenen. Ik had zelf ook een bloeding gehad bij 12 weken en een hematoom. Dus dat is waarschijnlijk de reden geweest. Ben je toevallig heel slank? Dat gaven ze bij mij ook nog als reden omdat het echobeeld dan sneller wit kleurt.
     
  10. Krv

    Krv Fanatiek lid

    26 mei 2017
    4.435
    4.342
    113
    Vrouw
    En hoe was het gesprek?
     
  11. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.260
    2.437
    113
    Vrouw
    Hier had mijn oudste bij de gewone 20 weken echo, echodense darmen. Guo laten maken. En alles was prima.
     
  12. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Met 20 weken was er bij ons niks op de echo te zien (bij ons 4e kindje)
    Maar bij de liggingsecho met 36 weken bleek er een probleem met de darmen te zijn.
    Uiteindelijke diagnose (bij ons na de geboorte) was een darmobstructie. Dus daar hebben we ervaring mee.

    De dag na haar geboorte is ze geopereerd en na een aantal weken ziekenhuis mocht ze mee naar huis.
    Als je meer info wilt (nu of later) mag je me altijd een berichtje sturen.
    Voor nu heel veel sterkte! En ik hoop uiteraard heel hard dat het niks is of een onschuldige oorzaak zal blijken te hebben!
     
  13. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.705
    9.352
    113
    Vrouw
    Ahh, dit topic was me even ontglipt gek genoeg! Bedankt voor jullie reacties!

    Het is voor nu echt nog even afwachten tot de 32 weken GUO, wat ik vrij slopend vind, want je zit gewoon nog in de onzekerheid. De kans is natuurlijk ook aanwezig dat er niets aan de hand blijkt. Toch vreet het aan me! Dus in overleg met de vk krijg ik rond 28 weken nog een groeiecho voor mijn eigen geruststelling, ze zullen dan natuurlijk niet naar de darmpjes kijken, maar hopelijk word ik dan wel gerustgesteld met een goede groei ivm toch onbewuste stress.

    Ik hou jullie op de hoogte! 22 december is in ieder geval de GUO weer.
     
    Krv vindt dit leuk.
  14. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.920
    12.393
    113
    Vrouw
    Dat duurt nog onwijs lang, wat spannend hopelijk alles goed
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  15. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.124
    2.851
    113
    Op verzoek van @JosjeM heropend.
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  16. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.705
    9.352
    113
    Vrouw
    Hi dames,
    Vorige week heb ik eindelijk de 32-weken echo gehad in het Radboud. En er was niets meer te zien van de echodense darmen gelukkig! Wat een opluchting was dat zeg.
     
    Lisa280887, Krv, Ysabella en 10 anderen vinden dit leuk.
  17. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.378
    8.474
    113
    Wat een ontzettend fijn nieuws zeg!
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  18. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.705
    9.352
    113
    Vrouw
    Zeg dat wel! Eindelijk een beetje genieten!
     
    Krv, Ysabella en Madelie vinden dit leuk.
  19. Krv

    Krv Fanatiek lid

    26 mei 2017
    4.435
    4.342
    113
    Vrouw
    Wat super fijn! ❤️
     
    JosjeM vindt dit leuk.
  20. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Oh meis wat fijn!❤️
     
    JosjeM vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina