Ervaring Extra vrij vragen buiten vakantie om

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Huismuisie, 4 aug 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    9.952
    11.510
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Wie heeft er ervaring mee?

Mijn vriend woont voor een deel van het jaar op Aruba en vanwege toch wat zakelijke projectjes wordt dit de laatste jaren meer en zit hij gemiddeld ruim 5 maanden op het eiland.

De wintermaanden zijn hier nu bijgekomen sinds twee jaar. Afgelopen carnavalsvakantie heb ik zoon zonder toestemming te vragen 2 lesdagen plus de dag van de carnavalsviering extra van school gehouden om 10 dagren die kant op te gaan. Ik heb overigens niet geheimzinnig gedaan over de reden van zijn afwezigheid. En van de juf wat extra opdrachten meegekregen.

Ik was altijd in de veronderstelling dat ik hier geen vrij voor kon krijgen, immers het is een luxeprobleem dat ik mijn vriend gewoon een paar maanden per jaar niet kan zien. Tot ik vorige week op de luchthaven naast een mevrouw zat die heel lang leerplichtambtenaar was geweest. Zij gaf aan dat partner bezoek een legitieme reden was om extra vrij van school te vragen. Dus dat heeft me aan het denken gezet.

Nu wonen vriend en ik niet samen in een huis en is hij niet de biologische vader van zoon. Ook hebben er geen andere kinderen samen. Wel al 7 jaar een relatie en zoon is erg gesteld op vriend.

Het is helaas geen optie om in de meivakantie die kant op te gaan dus blijft de carnavalsvakantie buiten de zomervakantie om het enige optie, maar die duurt maar een week.

Hoe zouden jullie dit aanpakken met school? En zijn er mensen die ervaring met een dergelijk vraagstuk hebben? Het zou om 4 of 5 extra dagen gaan.

2. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.215
    2.002
    113
    Ik werk op een basisschool en heb in de loop der jaren veel verschillende directeuren meegemaakt. Mijn ervaring is dat het heel erg aan de directeur ligt. Ik heb dan ook niet echt tips, behalve eventueel wat extra tekst en uitleg geven bij het inleveren van de verlofaanvraag.

3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    12.206
    11.167
    113
    En de kerstvakantie? Of komt hij dan naar Nederland?

Ik heb voor volgend jaar 1 extra dag aangevraagd (betreft volgens mij de dag van paasviering etc), zodat we een dag meer hebben tijdens onze reis naar de USA. Dat is goedgekeurd, maaaaar uitzondering, 12,5 jaar getrouwd etc. Daarvoor in 7 jaar nog nooit eerder een extra vrije dag aangevraagd.

De vorige directeur was makkelijker begreep ik, dus ik denk ook net als @rijo dat het vooral daarvan afhankelijk is.

Volgens mij is het wel weer makkelijker als je partner niet buiten de vakanties om op vakantie kan gaan. Dus wellicht kan je het daarop gooien.

4. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    9.952
    11.510
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nee met de kerst is hij altijd in NL gelukkig. Het gaat ook niet zo zeer omdat het vakantie is maar dat als vriend daar bijna 3 maanden aan een gesloten zit dat ik dat gewoon zelf heel slecht trek. En om voor 7 dagen die kant op te gaan vindt ik zo zonde.

Nou er zijn meer gezinnen in de klas die een aantal weken van school op vakantie zijn geweest. Bij een moest de vader naar Amerika voor werk en de ander heb ik geen idee.

In de zomermaanden zitten we ook op Aruba en dan is het wel echt vakantie en kunnen we ook veel langer natuurlijk. Het is dus niet zo zeer dat we twee keer op vakantie moeten in een jaar.

En daarbij, het zou om een terugkerend patroon gaan voor zoals het er nu naar uitziet.

5. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.590
    4.842
    113
    Inderdaad erg afhankelijk van je directeur. Maar als ik lees dat jullie elkaar sowieso met Kerst zien en in de zomer daarheen gaan, zou mijn directie hier geen verlof voor geven. Of je moet daar omheen draaien natuurlijk.

6. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    9.952
    11.510
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Het gaat ook niet zo zeer omdat we niet op vakantie kunnen want dat kan gewoon. Maar omdat mijn vriend voor een lange tijd in die periode daar moet zijn. Zoon kan wel gewoon alle online lessen maken en extra werk meenemen.

Ik ga de aanvraag wel gewoon indienen en kijken of het lukt.

7. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    16.878
    16.030
    113
    Die van onze basisschool ook niet

8. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    6.941
    7.776
    113
    Maar waarom is 7 dagen dan zonde?
    Als je op zaterdag vertrekt en zondag weer terugkomt heb je 7 hele dagen daar, en heb je een week lang samen kunnen zijn, dat is toch een week kostbare gedeelde tijd?
    Mocht je zoon de maandag er na brak zijn en het niet trekken om naar school te gaan, zou je hem die dag altijd nog thuis kunnen houden i.v.m. vermoeidheid.

Hier alleen vrij gevraagd voor een huwelijk binnen de familie, was geen probleem, maar moest wel per kind een formulier invullen zodat ze het konden verantwoorden bij de leerplichtambtenaar indien nodig.
    Ze zaten niet op dezelfde school, beide scholen dachten er niet lichtzinnig over. Er werd alleen sporadisch extra vrij gegeven als bijv. één van de ouders de hele zomervakantie moet werken, dan kon er voor of na een andere weekvakantie (niet met kerst- of meivakantie) een extra week voor of achteraan geplakt worden.
    Was wat ik o.a. meekreeg van andere ouders van vriendinnetjes van mijn kinderen.

9. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    9.952
    11.510
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    5,5 dag heb je dan. Dat heb ik een keer gedaan en vond ik zelf mega intensief.

Maar we gaan het gewoon aanvragen. Zo te horen is het niet persee makkelijk.

Zoon is verder altijd gewoon op school en zelden ziek gemeld de afgelopen jaren.

10. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.590
    4.842
    113
    Maar terecht toch? Zoals je zelf gelukkig al noemt, is dit gewoon een luxeprobleem. Iedereen wil wel wat extra dagen buiten de vakantie maar daar is toch geen beginnen aan. En vind het argument dat je zoon bijna nooit afwezig is en online dingen kan doen, ook niet zo sterk. Ik heb altijd het idee dat ouders onderschatten hoe vervelend het is als kinderen afwezig zijn op school, al is het maar een dag (door ziekte natuurlijk niks aan te doen!)

Waarom is de meivakantie geen optie?

rijo en Anan vinden dit leuk.
  11. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.463
    804
    113
    Bij ons staat er op de website van school een uitleg over wanneer je vrij kunt krijgen en voor hoelang, ze zijn bijzonder streng op onze school. Het zal best wel verschillen per school. In het niet veel handiger als hij gewoon naar jullie toekomt en wat dagen vrij neemt, lijkt me dat hij een stuk flexibeler is dan jij met een schoolgaand kind.

Spectre en Syane vinden dit leuk.
  12. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    9.952
    11.510
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nee de meivakantie is komend jaar nog geen optie. En nogmaals het gaat ook niet om ‘vakantie’ maar om partnerbezoek.

Het is voor ons ook een beetje zoeken hoe we met deze situatie om kunnen gaan. De overweging is er ook dat we wel die drie maanden gewoon meegaan en kijken of zoon in die periode daar naar school kan. Ze volgen daar Nederlandse Methoden, dus dat is opzich fijn. Maar goed, dat is denk ik ook niet heel erg makkelijk te regelen.

13. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    9.952
    11.510
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nee dat is niet echt een optie. Het is ook niet dat hij nooit hier is, maar hij zit van jan t/m maart daar. En in. Juni tm augustus. Vaak ook in oktober nog een maand. In de zomermaanden hebben we natuurlijk gewoon de zomervakantie, maar in de wintermaanden is er geen vakantie van 2 weken behalve met kerst. Maar dan is iedereen gewoon lekker hier in NL.

14. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.463
    804
    113
    Ik zou dan persoonlijk niet gaan. Op het moment dat jullie hier voor kozen weet je dat het voor jou heel lastig wordt om daarheen te gaan. Ik snap heel goed dat je niet voor 7 dagen inclusief reis en 6 uur tijdsverschil met een kind die kant op gaat.

15. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.942
    2.666
    113
    Vrouw
    Hiervoor is de enige optie in gesprek gaan met school / directeur.
    Je zult van genoeg mensen allerlei mits en maren krijgen, maar uiteindelijk is het jouw keuze en die van school.

16. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    9.952
    11.510
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Dat zeker. Was gewoon even benieuwd of hier mensen waren met een vergelijkbare ervaring.

Ik ga ook zeker in gesprek met school om te kijken hoe we dit vorm kunnen geven.

17. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    11.938
    11.303
    113
    En kan je niet zelf gaan zonder kind? Dan ben je veel flexibeler qua periode en tijd.

18. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.311
    3.783
    113
    Vrouw
    Ben benieuwd hoe jullie school hier mee om gaat.
    Vind zelf de argumenten niet heel sterk. Je hebt de mogelijkheid om te gaan, maar die periode vind je zelf te kort. Dat je zoon verder bijna nooit afwezig is, zal denk ik ook niet mee wegen.

Ben tzt benieuwd naar de uitkomst van je gesprek.

Spectre vindt dit leuk.
  19. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    9.952
    11.510
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Dat wordt lastig, dan zou ik hem in die tijd bij klasgenootjes moeten laten logeren. Familie woont niet in de buurt van school.

Nu ja, ik kijk wel. We kunnen hem altijd nog gewoon meenemen en het risico op een boete maar voor lief nemen.

20. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.286
    763
    113
    Hier
    Ik zou gewoon een gesprek aanvragen en de situatie uitleggen en vragen hoe te handelen.

Bij ons was er een gezin die wou 3 maanden op wereldreis met kids. School kon daar geen akkoord voor geven. Die ouders hebben toen besloten de kosten voor de eventuele boete mee te nemen in het budget:D.

School heeft extra werk meegegeven.

Gevonden op internet
    Dan kun je rekenen op een boete voor het schoolverzuim van ongeveer 100 Euro per dag dat je je kind van school houdt. Voor een week kan dat oplopen naar 600 Euro per gezin en voor twee weken komt het bedrag uit op 900 Euro per gezin.

Huismuisie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina