Ervaring gezocht : 4e keizersnede , placenta previa/accreda

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door liza1991, 15 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liza1991

    liza1991 Bekend lid

    14 mei 2013
    529
    130
    43
    stewardess
    Ik heb gister een gesprek gehad met een gynecoloog. Omdat de wens er voor een 4e kindje is maar of dit medische gezien verantwoord is ben ik nog niet van overtuigd.

    De gynecoloog vertelde mij dat de kans op
    -placenta previa
    -placenta accreda
    1 op 18 a 20 is . Ik vind dit best groot en zou graag willen weten of iemand dir heeft gehad en wat zijn ervaring daar in was.

    Verklevingen heb ik niet . Wel in mijn eerdere zwangerschappen bekend met vroegtijdige weeën.
    Ik heb natuurlijk al 3 gezonde kindjes als de risicos er zijn die voor mij te groot zijn en mijn gezin ga ik uiteraard niet voor een 4e kindje.
     
  2. Kristientje

    Kristientje Fanatiek lid

    11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Ik ben bij mijn eerste kindje natuurlijk bevallen, en bleek achteraf een placenta accreta te hebben. Mijn tweede kindje is met keizersnede geboren (door dwarsligging+stuit), bleek ik weer placenta accreta te hebben.

    Deze zwangerschap ligt de placenta vooraan. Voorlopig is nog niet te zien of ik een accreta heb, maar ik ga er vanuit van wel. Na een keizersnede heb je sowieso al iets meer kans hierop.

    Gelukkig heb ik tijdens en na de bevallingen geen noemenswaardige complicaties gehad van de ingegroeide placenta's (qua bloedverlies bedoel ik dan). De placenta's zijn zonder grote interventies geboren.

    Vroegtijdige weeën heb ik trouwens ook gehad. Vorige zwangerschap van 27-32 weken opgenomen geweest. Eerste kindje met 37 weken geboren, tweede met 36 weken.
     
  3. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Hier heb ik al twee keizersnedes gehad. En tegen mij hebben ze wel gezegd dat het na drie keer wel gevaarlijker word en veel meer risico’s met zich mee zou brengen. Hier adviseerden ze dus ook dat het na 3 keer wel klaar zou moeten zijn.
     
  4. Sela~

    Sela~ Actief lid

    22 apr 2017
    455
    895
    93
    Vrouw
    Ik heb vijf keizersnedes gehad en in principe groen licht voor een zesde keer. Op verklevingen na ging alles goed.
     
  5. liza1991

    liza1991 Bekend lid

    14 mei 2013
    529
    130
    43
    stewardess
    @Kristientje jeetje wat heftig . Maar hebben ze de placenta goed los kunnen krijgen ? Het lijkt me zo eng veel bloedverlies te hebben .

    @Sela~ wauw , en nog steeds groen licht . Maar neem aan dat de risicos bij 5 nog groter zijn ? Wat knap dat je dat aandurfde .
     
  6. Kristientje

    Kristientje Fanatiek lid

    11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Bij de eerste kwam de placenta wat moeizamer los, maar moest niet naar de ok. Bloedverlies was wat ruimer maar ook niet onrustwekkend.
    Bij de tweede kwam het ook wat moeizamer los maar weer zonder grote problemen. Bloedverlies was zelfs normaal. :)
     
  7. Kristientje

    Kristientje Fanatiek lid

    11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Nu ligt de placenta vooraan, en vrees er een beetje voor dat hij vastgegroeid zal zijn aan het litteken. Ik ga dit nog verder bespreken met mijn gynaecoloog, zal je op de hoogte houden :)
     
  8. liza1991

    liza1991 Bekend lid

    14 mei 2013
    529
    130
    43
    stewardess
  9. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Mijn gynaecoloog vertelde dat het risico groter lijkt, door dat er steeds minder vrouwen 4 kinderen krijgen en als er dan wat fout gaat bij 4de KS dan schiet het gemiddelde omhoog. En zo ook bij 5de etc.

    Mijn gynaecoloog vertelde mij als er verder geen verklevingen zijn er niets in de weg staat voor een vierde keizersnede.

    Ik heb er zelf ook 3 gehad.
     
  10. Alayna

    Alayna Actief lid

    25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb nog maar 1 kind maar had wel een placenta previa (zonder voorgaande keizersnedes dus) nu hoor ik wel dat het bij iedereen anders is. Sommige hebben zelfs helemaal geen bloedverlies.
    Maar ik vond het toch een hele spannende zwangerschap/bevalling die ervoor heeft gezorgd dat zowel ik als mijn partner de wens voor een tweede kindje kwijt zijn.
    Zeker als je al kindjes hebt rondlopen, dat speelt bij ons heel erg. Ik had weken platte rust. Mocht enkel naar het toilet en opfrissen. Nu was ik alleen, maar als je ook nog andere kinderen hebt om voor te zorgen?

    Nu wil ik je niet bang maken of overtuigen he. En zoals ik al zei, zelfs al heb je een placenta previa hoeft er nog niets aan de hand te zijn. Maar ik vind het persoonlijk toch wel een reden die mij tegenhoud om voor een volgend kindje te gaan.
     
  11. IUItje

    IUItje Actief lid

    19 jun 2018
    159
    376
    63
    Vrouw
    Hier ook een vastzittende placenta. Moest naar de ok en ze kregen hem er erg moeilijk uit.
    Als de gynaecoloog me ziet moet ze alweer aan de kramp in haar vingers denken omdat het zo lastig ging. :eek:

    Ik ben nu dus medisch omdat kans op herhaling groot is.
     
    Pechvogol vindt dit leuk.
  12. hoop28

    hoop28 Fanatiek lid

    29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Hier ook placenta previa gehad bij de eerste .. In de laatste weken voor de bevalling trok de placenta toch voor de baarmoedermond weg en ik ben gewoon op de normale manier bevallen . Ook bloedverlies gehad, moest ook veel bedrust houden , en die angst voor een mogelijke vroeggeboorte haalt wel de glans van de zwangerschap af.

    Maar voor mij geen reden om niet meer zwanger te worden. Wel reden om hoe dan ook het kalm aan te doen en geen onnodige risico's te nemen. Nummertje 2 Is onderweg en ik hoop nu dat het deze keer goed gaat. Afwachten maar .
     
  13. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.581
    4.623
    113
    Hier geven gyneacologen aan dat 3 keizersnedes toch wel de max is. 4 bij hoge uitzondering maar niet aan te raden. Echt op eigen risico dus.

    Bedenk ook dat je een grote buikoperatie doet. Waarbij kans op complicaties en infecties bestaan. En een langer herstel dan een natuurlijke bevalling. Als je maar blijft snijden is dat niet goed voor je lijf en organen.

    Ik zou denken dat je bestaande kinderen voor zouden gaan op een eventuele volgende.
     
  14. Kristientje

    Kristientje Fanatiek lid

    11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    @liza1991 vandaag plots bloedverlies, blijk ik placenta previa te hebben. :$ Dit was bij de 20 weken echo niet gezien. Ben overigens door de spanning vergeten te vragen of ze ook kan zien of het een accreta is, volgende week weer controle dan probeer ik er aan te denken. Wordt vervolgd. Met baby alles ok trouwens :thumup:
     
  15. Sela~

    Sela~ Actief lid

    22 apr 2017
    455
    895
    93
    Vrouw
    Gynaecologen geven erg uiteenlopende meningen/adviezen. Bij mij is elke keer tijdens de ks gekeken hoe het ervoor stond, en ik heb groen licht gekregen omdat het (buik/bm wand/etc)er goed, gezond, stevig uitzag. Dus zodoende heb ik vijf keizersnedes gehad. Er is geen max, het verschilt per vrouw. Er zijn genoeg vrouwen waarbij ze na twee keizersnedes aangeven dat het risico erg hoog is door uiteenlopende redenen. Bij mij was dit niet zo. Je geeft aan dat meer dan drie keizersnedes niet aan te raden is wat impliceert dat ik o.a. niet genoeg aan mijn bestaande kinderen heb gedacht. Een rare opmerking gebaseerd op onjuiste informatie.
     
  16. liza1991

    liza1991 Bekend lid

    14 mei 2013
    529
    130
    43
    stewardess
    @Sela~ de wens is zo groot maar ik ben zo bang geworden heb 2 gesprekken gehad met gynecologen de 1 was wel positief de ander totaal niet. De gene die mij kent en ook 1 kz heeft gedaan was positief. De ander is in opleiding en kijkt alleen naar dr cijfers . Ik ben zo in dubio ... ik wil geen risicos lopek waarbij ik niet voor mijn kinderen meer kan zorgen dus dat ik blijvende schade zou hebben of op een ic beland wat ook een risico is zei de laatste gyn waar ik een gesprek mee had.. twijfel twijfel...

    In mijn verslag van de vorige staat trouwens dat alles er goed uitzag
     
  17. Sela~

    Sela~ Actief lid

    22 apr 2017
    455
    895
    93
    Vrouw
    @liza1991 tsja, het is ook zo'n lastige keuze want je weet het gewoon niet.. mijn ervaring is dat elke keizersnee goed ging, alleen dat de derde veel pijnlijker was dan de rest (die gyn ging ook veel ruwer te werk), en bij de vierde en vijfde had ik wel wat meer verklevingen.

    Succes met beslissen, ik begrijp dat het lastig is...
     
  18. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Wat is jullie gezegd over verklevingen? Ik krijg straks mijn 3e keizersnede en ik had bij de vorige al veel verklevingen. Toch is mij niet gezegd dat ik niet opnieuw zwanger mocht worden.
     

Deel Deze Pagina