Ervaring huis bouwen op kavel.

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 28 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Wie heeft er ervaring met het bouwen van een huis op bouwkavels? Via een bekende van mijn vader hebben we (ons gezin, het gezin van mijn broer en mijn moeder) 6 kavels kunnen kopen (naast elkaar), op 4 ervan willen we een huis laten bouwen. Op de 2 voorlopig nog niet, misschien in de toekomst. Maar als de huizen af zijn denken we eerder aan een grote garage/loods voor verhuur, we moeten nog gaan uitzoeken wat de mogelijkheden daarin zijn. De architect waar we zakelijk veel mee werken heeft over 2 weken tijd om met ons rond de tafel te gaan zitten. De kennis van mijn vader heeft de kavels 18 jaar geleden gekocht met de intentie huizen te bouwen maar dit is nooit gebeurd. Er is al duidelijk welk percentage van de kavels bebouwd mag worden en wat de eisen eraan zijn. De officiële overdracht moet nog plaatsvinden maar we hebben een schriftelijk akkoord. Het doel is om huizen voor onze 4 kinderen erop te bouwen en deze te verhuren tot ze op zichzelf gaan. Willen ze daar niet wonen dan kunnen we gaan bekijken of we deze huizen verkopen of andere appartementen zodat ze alsnog een start kunnen maken. Mijn moeder en wij willen in ieder geval een deel van de opbrengst van de huur tot dat moment al voor de kinderen gaan sparen. Ze zullen ze namelijk als ze er wel willen gaan wonen moeten kopen van ons dus dan hebben ze een startkapitaal daarvoor.
    Ik vind het leuk en spannend te gelijk. Hoe lang duurde het bij de mensen die een huis hebben laten bouwen vanaf het moment tussen de eerste afspraak met de architect en de oplevering van het huis / het huis woonklaar was? Er is ook nog een 2e optie. Om prefab huizen / chalets neer te zetten op de kavels. Helemaal met chalets (denk aan woningen op woonwagenkamp) liggen de eisen vanuit de gemeente helemaal anders omdat het geen “vaste” huizen zijn. De kosten zijn vele malen lager en dit zal veel sneller gaan. Alleen op lange termijn zullen de woningen een stuk minder doen qua waarde. Dan moeten we het hebben van de waarde van de grond. Oh en het is echt kale grond op dit moment. Geen riool, geen electra, echt niets. Grond met huisnummers. Via internet kan ik veel vinden en dat maakt me enthousiast maar ben ook echt benieuwd naar ervaringsdeskundigen. En dan vooral mensen die dit niet hebben gekocht in een nieuwbouwproject maar dus ook vanaf niets hun huis hebben opgebouwd!
     
  2. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.754
    113
    Je vraagt naar ervaringen met het bouwen van een eigen huis maar dat is, zoals ik het begrijp, niet wat je wil doen.

    Wij hebben een huis laten bouwen, echt voor onszelf. We zitten er nu 7 maanden in. Mijn oom bouwt appartementen voor de verhuur/verkoop, die vliegt het proces compleet anders aan dan wij. Ik vraag me dus af of je veel hebt aan mijn ervaringen.
     
  3. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    #3 GossipGirlxoxo, 28 mei 2022
    Laatst bewerkt: 28 mei 2022
    We gaan de huizen wel echt zo bouwen met het idee er zelf misschien ooit ook wel in te kunnen wonen (als de kinderen echt niet willen en we zelf besluiten toch rustiger te gaan wonen, of als de kinderen wel willen toch zelf in 1 van de bestaande woningen te gaan wonen en voor de kinderen dan op 1 van de lege kavels nog wat te bouwen). Gewoon direct alles perfect zeg maar. Het verhuren zal een overbruggingsperiode zijn tot een van de kinderen zelfstandig wil gaan wonen dus denk dat ik je ervaringen wel kan gebruiken hoor!
    Enige wat ik lastig vind is dat we bepaalde dingen moeten gaan kiezen die ik nu zelf niet perse zou kiezen (denk aan vloeren, badkamer, keuken) die wat tijdlozer zijn en niet perse wat nu erg in de mode is gezien we niet perse een grote verbouwing willen tegen de tijd dat 1 van de kinderen de leeftijd krijgt erin te gaan. Ik denk dat mijn nichtje de eerste zal zijn (die is nu 17) en mijn zoon de volgende (die is nu 14). Meisjes zijn volgens mij was sneller dus nichtje zal misschien wel al gaan wonen tegen de tijd dat het af is maar van zoon verwacht ik dat het zeker nog wel 10 jaar zal duren.
    Edit. En in het meest positieve geval als alle kinderen er willen wonen, en mijn broer en schoonzus ook dan moet er op 1 kavel nog ruimte blijven voor een zorgwoning zodat mijn moeder mee kan verhuizen, als ze dan nog leeft. Maar dat is echt toekomst muziek en nu nog niet aan de orde vandaar dat er 2 kavels leeg blijven.
     
  4. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.754
    113
    Nou, dat is het inderdaad. Wij hebben nergens op bespaard en alles zo gemaakt zoals we het wilden hebben. We denken dat het huis nu ongeveer waard is wat we erin hebben gestopt, maar veel meerwaarde zal het nu (nog) niet hebben. En dat was ook niet ons doel, we wilden gewoon het perfecte huis :).

    Ik vond het zelf echt onwijs leuk om te doen maar de buurvrouw zegt nooit meer :roflmao:. We hebben alles uit handen gegeven want we zijn zelf totaal geen klussers.

    Wij hebben een kavel gekocht die werd uitgegeven door de gemeente. Het was een stuk grond waar voorheen een tuincentrum was, gedeeld in 10 kavels. Ieder heeft hierop z'n eigen huis gebouwd. Je zag lokale aannemers, Thuis in Bouwen, Selekthuis, Allure, Groothuis, wij hebben gekozen voor Buitenhuis Villabouw. Zij werken samen met Bongers Architecten. Bongers heeft het huis ontworpen maar in overleg met Buitenhuis zodat het kostenplaatje niet uit de klauwen liep.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.754
    113
    Vanaf het eerste idee tot oplevering waren we twee jaar bezig. September 2019 bedachten we dat we iets met onze hypotheek moesten doen omdat de rente zo laag stond. We zijn toen de optie gaan onderzoeken, hypotheekadviseur natuurlijk, een paar gesprekken met bouwers en toen besloten het kavel te kopen. Overdracht van de kavel was in november 2020, oplevering in september 2021. Alles was helemaal af, we hebben alles in de aanneemsom gedaan, alleen keuken moest nog geplaatst worden.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    wij hebben een aannemers bedrijf dus zullen “zelf” gaan bouwen. Maar met meerdere aspecten zullen we ook externen in moeten huren. Ik ben vooral heel benieuwd naar de tijd die erin gaat zitten, vanaf 1e afspraak architect tot oplevering?
     
  7. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.754
    113
    Ja, ik had gepost omdat ik bang was m'n verhaal kwijt te zijn. M'n zoon wil aandacht
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    dat klinkt in mijn oren nog als vrij snel. Wij moeten wel 4 huizen bouwen dus de tijd zal wat langer zijn verwacht ik. Toen jullie over gingen was toen alles echt klaar, op de keuken na? Ook de tuin enz? Voor de tuin zullen we ook externen moeten inhuren. En qua architect, heb je daar veel offertes voor aangevraagd en verschillende ideeën bekeken? Of had je juist 1 idee en heb je dat prijs technisch door meerdere partijen laten doorrekenen?
     
  9. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.754
    113
    Ja, klopt. We zijn er precies tussendoor gefietst, materialen werden al wat schaarser door corona maar niet zoals nu met ook de oorlog er nog overheen.

    We zijn bij een aantal catalogusbouwers geweest en bij 2 verschillende aannemers waar ze het concept hanteren waar we voor gekozen hebben. Dus architect ontwerpt op de kosten. Mattone was de andere maar geen klik met die kerel daar.

    Het ontwerp hebben we globaal nog door een lokale aannemer laten doorrekenen maar die kwam zeker niet goedkoper uit.

    De tuin moest na oplevering en dat heeft nog wel even geduurd. Hoveniers hadden het enorm druk in corona tijd! De tuin is pas in januari aangeplant.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.754
    113
    Op het moment dat de grond werd overgedragen was het ontwerp wel al helemaal klaar, de aannemer is zelfs al 1 dag voor de overdracht begonnen met de werkzaamheden. De bouw heeft dus 10 maanden gekost maar wel aan het eind een maandje bouwvak waarin alles stil lag.
     
  11. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    dat scheelt ook een hoop dat alle plannen al helemaal uitgewerkt en klaar lagen voor de overdracht! En is alles nu naar je zin of had je achteraf nu je er woont nog dingen anders willen doen als je er op terug kijkt?
     
  12. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.754
    113
    #12 Mythique, 28 mei 2022
    Laatst bewerkt: 28 mei 2022
    Achteraf had de muur tussen de ensuite en de inloopkast 15-20 cm opgeschoven kunnen worden zodat de badkamer net wat groter zou zijn. Dat is echt het enige wat ik op de tekening anders zou doen. Verder helemaal happy!

    Kan wel wat tekeningen delen.
    Bekijk bijlage 725610 Bekijk bijlage 725611 Bekijk bijlage 725612 Bekijk bijlage 725613 Bekijk bijlage 725614
     
    Zuul, Vero0504, juf1987 en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.374
    8.468
    113
    Als je het eventueel eerst in de verhuur wilt gooien moet je er denk ik wel rekening mee houden dat je huurders er niet zomaar uit kunt zetten als je kinderen erin willen.
     
    Mamavandrie34, Vero0504 en Ysabella vinden dit leuk.
  14. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    super mooi! Prachtig ook met zoveel ramen voor het licht! Had je zelf in je hoofd dat je deze stijl wilde of is dit echt een idee van de architect geweest?
     
  15. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Klopt daarom telkens maar tijdelijke huur van 1 jaar.
     
  16. 1986Lynn

    1986Lynn Fanatiek lid

    3 sep 2009
    2.614
    364
    83
    ..
    Wij wonen sinds een week in ons zelf ontworpen (en laten bouwen) huis. Vanaf start tot nu is er een kleine 2 jaar voorbij gegaan. Vanaf start bouw woning tot nu ruim 9 maanden. Ook hier was het een gehele lege kavel, zonder elektra/riool, etc. Dat is dan ook mijn eerste tip, zorg dat je bij start bouw daar al vergunningen voor aanvraagt en zit er bovenop, wij hebben namelijk ondanks erboven op zitten nu nog geen riool en kunnen daardoor dus in ons nieuwe huis niet naar het toilet, niet douchen, niet wassen, etc.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.628
    3.754
    113
    Dit was het meest moderne wat mogelijk was binnen de eisen van de welstand. We moesten bijvoorbeeld een zadeldak, goothoogte max 6 meter, aarde tinten stenen. De meeste huizen in de straat zijn veel klassieker nog maar dat wilden wij niet.

    Ik ben zelf plaatjes gaan zoeken van huizen die min of meer aan de welstand voldeden en de architect is daarmee aan de haal gegaan. Hij had de eerste keer twee ontwerpen gemaakt en bij het ene was de buitenkant precies wat we wilden en van de andere de plattegrond. Dat heeft hij samengevoegd en daarna zijn we gaan tweaken aan de indeling. Kleine dingen op de begane grond, de verdieping heb ik uiteindelijk zelf gedaan. Daar hebben we flink aan moeten puzzelen met alle eisen!
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    die vergunningen zijn er gelukkig wel al, scheelt denk ik veel tijd!
     
  19. 1986Lynn

    1986Lynn Fanatiek lid

    3 sep 2009
    2.614
    364
    83
    ..
    De vergunningen hebben wij ook wel, alleen de aanleg (door dus de gemeente/en ook provincie in ons geval) laten heel erg op zich wachten ☺️
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  20. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    oké dat is wel iets om goed rekening mee te houden. De aanleg zelf zal denk ik nog niet eens het probleem worden, wel het aansluiten op de hoofdleiding (daar is toestemming voor nodig geloof ik) en de aanleg van de meters door de gemeente.
     
    1986Lynn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina