Ervaring Kentalis peutergroep

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ebrum, 18 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    hoi Iedereen,

    Ik ben in de war. Mijn dochter van bijna vier jaar is begonnen bij Kentalis. Alleen ze zit in een groep met kinderen die niet veel praten. Nu maak ik me zorgen... ik had wel verwacht dat ze iets verder waren dan mijn dochter.

    Wat zijn jullie ervaringen? Zou de toch wel vooruit kunnen gaan? Of toch naar basisschool sturen? Aub help
    Me!
     
    wwrr vindt dit leuk.
  2. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.581
    1.203
    113
    randstad
    Onze dochter zat vanaf haar 2e op een therapeutische peutergroep. Zelfs met kinderen die niet praatten. Maar ze heeft er heel veel geleerd. Van 10 woordjes naar meerwoords zinnen
     
  3. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Mijn zoontje is net sinds april daar weg

    Hij heeft er een jaar gezeten

    En ben zo tevreden. Echt geloof me wat hun daar doen krijg je op een basisschool bij lange niet voor elkaar

    En bij mijn zoontje zaten ook kindjes die bijna niks zeiden

    Toen is die over gegaan maar een andere groep

    Van 4 dagen naar 2 dagen

    Weet je toevallig hoe de groep heet ?

    Echt niet twijfelen aan ze zijn super mensen
     
  4. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Onze groep heet Vinnie Vos.

    Ze gaat 3 dagen en ze krijgt 2x per week logopedie. Ze heeft wel nieuwe woordjes geleerd, hopelijk komt het goed!
     
  5. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    7 nov 2008
    2.357
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Onze zoon heeft eerst op de peutergroep gezeten van kentalis en daarna nog 3 jaar op de basisschool van kentalis en daar is hij echt vooruit gegaan, sinds dit jaar zit hij op regulier
     
    Ebrum vindt dit leuk.
  6. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Wat knap! Fijn om zulke verhalen te lezen! Ik denk dat het gewoon aan het kind zelf ligt!
     
  7. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Mijn zoontje zit nu dus op auris basisschool de verwachting is dat die hier max 2 jaar op zal zitten

    Ze wouden hem regulier onderwijs doen met rugzakje maar hier wou ik niks van weten zulke grote groepen hij kan zich echt niet daarin redden
     
  8. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Mijn dochter heeft de 2 daagse vroegbehandeling bij Kentalis gevolgd. Toen ze na de zomervakantie naar school mocht heeft ze het traject bij Kentalis nog afgemaakt (ze moest nog 6 weken) en dit gecombineerd met de reguliere basisschool. Dus gewoon de 2 dagen bij Kentalis en de andere 3 dagen op school.

    Bij mijn dochter in de groep zat ook veel verschil in praten van de kinderen, maar dat maakt idd niets uit. Juist omdat het zulke kleine groepjes zijn krijgen ze het gewoon op hun eigen niveau aangeboden. De medewerkers hebben daar echt mogelijkheden om voldoende aandacht per kind te geven om zo de taal te stimuleren, op de basisschool is dat echt minder. Ze heeft zoveel extra geleerd bij Kentalis wat op een reguliere basisschool echt niet had gelukt. Inmiddeld redt ze zich gelukkig prima nu op school, maar het heeft echt een half jaar geduurd voordat ze een beetje uit zichzelf tegen de juf en de andere kinderen durfde te praten.

    Zit je dochter trouwens op de vroegbehandeling, ik denk gezien de 3 dagen wel toch? Wat zegt Kentalis dat handig is als ze 4 wordt? Want van Kentalis heb je ook basisscholen (cluster 2), kan ze daar dan niet beginnen? Want ik merkte wel aan mijn dochter dat ze toen ze 4 was echt wel klaar was voor school, dus gewoon 5 dagen.
     
  9. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Ze zit inderdaad in de vroegbehandeling. We gaan het traject zoiezo afronden. Haar peuterjuf raadde ons aan, om haar in te schrijven op basisschool. Dit hebben we niet gedaan, omdat ik wilde wachten, hoe groot de achterstand is. Ik ga haar morgen inschrijven en ik wil ook dat ze na de zomervakantie 2 dagen mag gaan. Ze is sociaal en wilt graag met kinderen spelen. Zo kan ze het Nederlandse taal ook leren. Haar moedertaal gaat nu heel goed! Daar had ze ook achterstand.
     
  10. Mamasinds2006

    Mamasinds2006 Actief lid

    10 jun 2018
    235
    61
    28
    Vrouw
    Waar ik benieuwd naar ben is wanneer jullie een achterstand in spraak-taal constateerden. Mijn dochter is net 2 en kent al best veel woordjes. Nog geen 2 woord zinnen maar dat is eigenlijk niet waar ik me zorgen om maak. Ik vind het juist bijzonder dat mijn dochter elke keer een andere uitspraak heeft voor een woord. Logopedie is ze een paar keer geweest om te peilen waar ze staat. Die constateerde een lichte achterstand in woordenschat maar nog helemaal niet zorgelijk. Ben toch wel benieuwd wanneer ik aan de bel zou moeten trekken..
     
  11. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Onze zoon zit sinds deze maand op een cluster twee school in groep 1. Hij is nu pas met een tos gediagnosticeerd omdat als peuter hij steeds net te goed was. Echter zit hij kwa iq op sommige punten tegen hoog begaafd aan waar door zijn taal VS iq dus veel groter is en hij toch een tos bleek te hebben.

    Ze gaan er bij onze zoon vanuit dat hij straks op regulier onderwijs mee kan gaan.
     
  12. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Wij hebben het rond haar tweede jaar gemerkt. Ze maakte geen zinnen en ze comminiceerde met dingen aan te wijzen. We dachten het komt wel goed. Op haar derde verjaardag zijn we doorverwezen naar logopedie. Ze heeft testjes afgelegd, en daaruit bleek dat ze achterstand heeft. We zijn meteen doorverwezen naar audiologisch centrum met een half jaar wachttijd!
     
  13. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Fijn dat hij naar het regulier onderwijs kan gaan. Mijn dochter heeft een hoog iq. Het ligt alleen aan taal. Qua taal zit ze onder gemiddeld. Ze groeit tweetalig op. In haar moedertaal zien we een mooie vooruitgang.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  14. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.581
    1.203
    113
    randstad
    Hier zaten we met 2 nog op babyniveau. Zij huilen en wij checken is het luier honger of dorst. Ze kon mama zeggen en nog een paar woordjes dat was t. Maar goed hier dus een chromosoomafwijking dus we waren op allerlei gebieden bezig ivm achterstand.
     
  15. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Zo hebben wij het ook gedaan. Zoon had eerst 4 dagen vroegbehandeling. Na de zomervakantie werden dit 3 dagen in verband met bezuinigingen. Toen zijn we gestart met twee dagen basisschool naast Kentalis (regulier onderwijs). Meteen een mooie manier om te zien hoe het op school ging. Na afloop van Kentalis volledig overgegaan naar regulier onderwijs.
    Hij is zo gegroeid op Kentalis, ik heb er geen seconde spijt van gehad!
     
  16. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Slim inderdaad om te doen, dan kan ze ook alvast een beetje wennen op school. Vaak zijn ze als ze 4 zijn echt wel toe aan school, mijn dochter had het echt wel gehad thuis. Het is vooral van belang om goed contact te houden met de basisschool en het traject te bespreken. Ik heb veel contact met de IB-er gehad om het te bespreken en zodoende was haar juf ook goed op de hoogte. Kentalis en school hebben ook onderling goed contact gehad, wat zeer fijn was. Voor mijn dochter is uiteindelijk een medium arrangement aangevraagd, waardoor ze nu 2x per week ambulante begeleiding krijgt vanuit Kentalis op haar basisschool, en omdat de contacten er al waren is dat ook gewoon goed geregeld.
     
  17. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Hier zijn we op het consultatiebureau met 2 jaar doorgestuurd naar logopedie en naar Kentalis. Mijn dochter zei een woordje of 10 (mama, papa, opa, oma, nina, die, woef, tata etc) en daar bleef ze op steken. Het CB heeft dit dus goed opgepakt en vroegtijdig gesignaleerd. Uiteindelijk is het bij mijn dochter geen TOS gebleken, maar een klankontwikkelingsprobleem, wat door Kentalis uiteindelijk geconstateerd is.
    Als het CB en de logopedist nog geen reden zien tot achterstand dan zou ik het voor nu denk nog even aankijken. Merk je dat het de komende maanden niet verbeterd dan inderdaad even aan de bel trekken bij het CB.
     
  18. Mamasinds2006

    Mamasinds2006 Actief lid

    10 jun 2018
    235
    61
    28
    Vrouw
    Heb je dat met net 2 jaar gedaan of iets later in haar 2de jaar? Mijn dochter is net 2 en ik dacht misschien met 2.5 weer naar de logopediste te gaan
     
  19. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Ze is met 2 jaar en 3 maanden begonnen met logopedie, maar dat had totaal geen nut. Ze sprak niet en had heel veel moeite met stil zitten. Met 2.5 jaar is ze gestart bij (reguliere) peuterspeelzaal en toen heb ik de logopedie even stop gezet, met de hoop dat ze door deelname aan de peuterspeelzaal haar taal zou stimuleren. Toen na 3 maanden bleek dat dat niet het geval was, de logopedie weer opgestart en het traject van Kentalis in gegaan.
    Denk idd dat als je het even aankijkt tot 2.5 jaar en het dan weer oppakt dan moet dat prima zijn. Ik ben echt wel een voorstander van vroege signalering, maar een kind moet ook een kind kunnen zijn en de kans krijgen om zichzelf te ontwikkelen.
     
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn jongste zei met 2 eigenlijk nog niks. Ze heeft daarvoor ooit een weekje ‘mama’ gezegd, maar dus ook weer mee gestopt. Hier viel op dat ze wel communiceerde, maar vooral met gebaren, mimiek en geluiden als ‘mmm’, ‘nnnn’. Ze gebruikte geen klinkers. Als ze wilde drinken, deed ze net alsof ze een rietjesbeker vast had en een slok nam. Als ze honger had, deed ze net alsof ze een hap van iets nam. En zo heel veel dingen die ze duidelijk kon maken en daardoor ook echt geen frustratie, want wij (ik, mijn man en de oudste) begrepen haar goed.
    Toen met 2jr doorverwezen voor een ‘molenonderzoek’ bij een audiologisch centrum. Van gehoortestjes tot een psychologisch onderzoek, logopedische screening en een spel-observatie.
    En toen werd ze 2,5 en ging ze praten ;) Ze bleek wel heel slecht te horen, maar met 2,5 werden de gehoortesten steeds beter. Dus door gehoorproblemen had ze een taalachterstand; gehoor verbeterde, taalachterstand werd ingelopen. Met haar uitspraak bleef ze een beetje hangen in de ontwikkeling, daar heeft ze logopedie voor gehad inmiddels.

    Met 2jr een paar woordjes en een logopedist die het niet zorgelijk vindt zou ik wel reden vinden het even aan te kijken tot 2,5jr en ondertussen vooral taal aanbieden. Hier ging ze met 2,5 ook naar de psz met VVE-indicatie, toen was ze zelf thuis ook al begonnen met praten, maar extra taal-aanbod is altijd goed natuurlijk. En nu is ze bijna 5 en zó’n enorme kletskous!
     

Deel Deze Pagina