Ervaring kunstvoeding en borstvoeding combineren?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door GroeneBomen, 28 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Ik ben eigenlijk benieuwd wie er ervaring mee heeft. Na zijn geboorte heeft hij die combi gehad totdat de productie op gang kwam op dag 2. Maar ik wil er eigenlijk wel naar terug: man gaat weer aan het werk en ik ben echt zat van het kolven. Maar ik wil ook niet 'gevangen' zitten als ik even alleen weg ga of als man weg gaat zoals nu dat ik perse voorraad melk moet hebben staan.
    Ook 1 nachtvoeding wil ik veranderen in kunstvoeding.

    Mijn productie is stabiel. Ik geef nu al 3,5 jaar borstvoeding en ik wil het mijzelf dit keer wel makkelijker maken merk ik. Geen kolfstress meer...
     
  2. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.755
    1.339
    113
    Vrouw
    Ik. Bij beiden kinderen gedaan en gelukt.

    oudste keizersnede en kwam niet goed op gang, daarnaast was ik door omstandigheden heel veel onderweg vanaf week 1. Gaf in het begin 80/20 borst en kunst en op t laatst 40/60, ben gestopt met borst toen hij 9 maanden was. Gestopt omdat we beiden geen plezier meer beleefde aan borstvoeding. Hij speelde alleen maar en dronk niet, ik kreeg pijn en frustratie. Hij had toen ook al 8 tanden.

    jongste ging soepeler. Eerste 4 maanden alleen borst. Toen tijd tijdens werkdagen overdag kunst (3 dagen) en verder borst.
    Ze is nu 9 maanden en ik geef tussen 19 en 7u borst en verder kunst. Komt neer op 50/50. Nog niet bedacht wanneer ik ga stoppen, zij vind t fijn, mijn productie is goed en ik vind t ook handig en fijn bij ongemak/ziek zijn/nachten.

    heb hier voor gekozen omdat ik heel moeizaam kolf zonder nabijheid kind. Bij beiden wel tijdje gekolfd maar dat deed ik dan tegelijk met live voeden.

    kan het iedereen aanraden. Wel het positieve van borstvoeding maar niet de stress en het geregel.
     
    GroeneBomen vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Wat heerlijk! Klinkt als een groot succes :)

    Echt he dat kolven, dat beperkt zo enorm. Ik wil dat écht niet meer structureel.

    Ik heb nu van die zakjes nutrilon en we hebben al gezegd dat we het mooi in de luiertas ook doen: kan man ook in t weekend alleen op pad naar bv zn ouders zonder stress.

    Ik ga maar een pak melkpoeder halen ook. Ik wil écht niet meer structureel kolven of elke voeding echt zelf moeten doen. 7 voedingen borst en 1 kunstvoeding.
     
  4. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.804
    6.971
    113
    Vrouw
    Ik heb bij de oudste 2 maanden volledig gegeven. Daarna ging ik weer aan het werk en ik wilde niet kolven. Heb toen de dag voedingen afgebouwd en vervangen voor flesvoeding. Tot 6 maanden heeft ze toen smorgens en savonds laat borstvoeding gehad en overdag fles. Ging erg goed!
     
  5. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.755
    1.339
    113
    Vrouw
    Ja zo begon ik ook, met die zakjes. Ook geen gedoe met ontdooien/onderweg bewaren/houdbaarheid waar je mee zit.

    zou wel checken of kind het drinkt. Onze oudste vond alles prima (eet nog steeds alles), jongste moesten we het echt introduceren (kv gemixt met bv, steeds meer kv).
     
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Nou ja ik zou het niet iedereen aanraden.
    Hier ook een moeizame relatie met de kolf gehad en opstart problemen.
    Dus optimaal aanleggen ipv een deel kunstvoeding.
    En met 4 maanden niet meer kolven overdag terwijl dat juist een lastige periode kan zijn…

    Dus het is echt heel persoonlijk of dit werkt of niet.
    Uiteraard top dat het voor jou zo soepel liep
     
  7. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.260
    1.090
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Ja, ik heb zowel ervaring met exclusief BV geven (mijn jongste), als mijn tweeling een combinatie van BV en KV geven.

    Jouw productie is reeds stabiel lees ik. Fijn, dan lukt het vast goed! Er zitten dan veel voordelen aan ook KV kunnen geven. Al kan de KV wel wat zwaarder voor zijn darmen zijn natuurlijk, en worden jouw antistoffen wat minder goed opgenomen dan bij exclusief BV. Maar die afweging heb je vast al gemaakt (geen oordeel hoor, maar bij tere babydarmen kan het gemak van KV ook juist niet makkelijker uitpakken in die eerste maanden. Krampjes verstoren slaap en rust van ouders en kind mogelijk.).

    Ik gaf mijn tweeling ook een combi van BV en KV totdat ze 14 maanden waren. Liefst had ik volledig BV gegeven, maar dat lukte mij niet meer nadat ik een zware borstontsteking kreeg na 3 weken en aan de antibiotica moest. Mijn borst moest ook helen van een ontstane wond op de tepel. De productie terug naar de 200% brengen ging niet meer naast de zorg voor die twee en werk/huishouden etc..

    De combinatie geven ging in principe prima. Het is een kwestie van de vraag hoog genoeg houden. Wat echter na 4 maanden lastig bleek, is dat één van mijn twee mannetjes de fles veel makkelijker drinken vond. Sneller en het koste minder zuigkracht. Hij begon de borst te weigeren. Daar kwam de kolf dus bij kijken, en dat is vast wat je juist wil vermijden. Mijn andere zoon bleef wel aan de borst gelukkig. De productie hoog houden met alleen kolf was voor mij lastig geweest.

    Kijk dus uit voor een te makkelijke/snelle fles en vooral naar welke speen je erop zet.
    Mijn derde wilde en wil nog steeds juist niks weten van flessen sinds ze 3 maanden was, ze is nog steeds groot fan van de borst! Gelukkig vind ik dat ook gezellig, al sluit ik 'de bar' overdag steeds vaker een aantal uur tegenwoordig. Even geen gehannes aan mijn lijf dan ;).
     
  8. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Ik heb tot 10-11 maanden kolven echt nodig gehad om productie op peil te houden, vooral bij mijn tweede omdat ik flinke dips had bij menstruatie en eisprong. Ik kolfde niet altijd genoeg op mijn werk, dus af en toe kregen ze dan KV op de opvang.

    Daarna kwam ik in de 'langvoed-flow' en kon ik makkelijk 10-12 uur zonder kolven/aanleggen. Dat is ook ongeveer moment dat de borstvoeding niet meer zo hormoongevoelig wordt, maar simpelweg vraag-aanbod.
    Tegen die tijd aten ze natuurlijk al ook best wat andere dingen en werd melk voor erbij en kon ook makkelijk vervangen worden door volle yoghurt e.d.
     
  9. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Hier ook overgestapt op de combi BV/fles toen m'n zwangerschapsverlof was afgelopen.
    Het onder werktijd kolven zag ik niet zitten. BIj de eerste wel gedaan, was ook alle ruimte voor, maar ik zag er als een berg tegenop.

    Bij de tweede dus stapsgewijs overdag voedingen vervangen zodat ik uiteindelijk nog alleen de ochtend en avond BV gaf.

    Na 6 maanden uiteindelijk daar ook mee gestopt (iets met tandjes en bijten :confused:)

    Dus ja: hier ook een succesverhaal :thumup:
     

Deel Deze Pagina