Pijn bij plaatsing spiraal

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Kato98, 4 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kato98

    Kato98 Lid

    5 jan 2019
    51
    12
    8
    Vrouw
    Hoi. Ik ben een jonge studente en heb een vaste relatie. Daar komt dus ook anticonceptie bij kijken. Vandaag had ik een afspraak bij een gynaecoloog om het plaatsen van een spiraaltje te bespreken. We hebben alles besproken: de verschillende soorten, de plaatsing, nacontrole. Ook dat ik best een dafalgan neem, 1 uur voor de plaatsing van de Kyleena, die op 11 februari zal gebeuren. Ze vertelde me dat het plaatsen hetzelfde voelt als menstruatiekrampen. Nu vraag ik me wel af of dat echt zo is, want je hoort vaak horrorverhalen over de pijn. Voelt het echt zo? En hoeveel zou je de pijn geven op een schaal van 10? Alle ervaringen zijn welkom!
     
  2. mamalacht

    mamalacht Actief lid

    19 apr 2017
    385
    267
    63
    Geen eigen ervaring maar twee van mijn vriendinnen vonden het behoorlijk pijnlijk toen ik er naar vroeg. Ik vraag me ook af of een Dafalgan echt iets aan de pijn doet - volgens mij is dat effect ervan verwaarloosbaar.
     
  3. Kato98

    Kato98 Lid

    5 jan 2019
    51
    12
    8
    Vrouw
    Ja dat vroeg ik mezelf ook al af. Ze zei eerst gewoon “pijnstiller”. Dus toen ik vroeg welke precies, zei ze dafalgan...
     
  4. Nochti

    Nochti Actief lid

    24 sep 2018
    202
    412
    63
    Vrouw
    Ik heb meerdere keren een spiraaltje gehad. Ik vond het alle keren erg mee vallen. Het vervelenste vind ik de tang. De arts pakt je baarmoedermond vast met een puntige tang. Dat "vast pakken" doet even gemeen pijn. Maar dat is 1 seconde.

    Daarna voelt het inderdaad als menstruatiekrampen. Best heftige menstruatiekrampen maar als je rustig blijft ademen is echt te doen. Op de schaal van 10 geef ik het pakken met de tang een 5 en de rest van het plaatsen een 3, hooguit een 4.
     
    Kato98 vindt dit leuk.
  5. Tuttebelleke

    Tuttebelleke Fanatiek lid

    19 mei 2017
    3.487
    3.856
    113
    Vrouw
    Hier twee keer een spiraal gehad, beide keren pijnlijk al was de tweede keer minder heftig.

    Het doet even goed zeer, maar dan ben je ook weer aantal jaar van voorbehoedsmiddelen af en als je geluk hebt wordt je menstruatie ook minder.
     
    Kato98 vindt dit leuk.
  6. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    Ik vond het moment van plaatsen zelf, echt een fractie van een seconde, Intense pijn. Ik was ook student destijds. Daarna waren het ongeveer een week lang menstruatie krampen, beetje zeurderig maar niks ernstigs. Het is alleen die ene seconde dat hebt spiraal door je minuscule baarmoedermond heen moet.. daarom is het voor vrouwen die al bevallen zijn minder pijnlijk dan voor vrouwen die geen kind hebben gebaard.
     
    Kato98 vindt dit leuk.
  7. mamalacht

    mamalacht Actief lid

    19 apr 2017
    385
    267
    63
    Is het trouwens ook niet zo dat sommige gynaecologen het spiraaltje plaatsen tijdens je menstruatie, omdat de baarmoedermond dan al een beetje open staat?
     
  8. Kato98

    Kato98 Lid

    5 jan 2019
    51
    12
    8
    Vrouw
    Ja dat inderdaad zo. Ze vertelde dat dat zeker moet als je nog nooit een kind gebaard hebt, wat dus ook zo in mijn geval is.
     
  9. Jess93

    Jess93 Fanatiek lid

    9 sep 2014
    2.831
    2.105
    113
    Vrouw
    Houten
    Ik heb toevallig afgelopen vrijdag een mirena laten plaatsen & ik heb tijdens de plaatsing geen centje pijn gehad! Erna wat lichte krampjes maar die waren te verwaarlozen.

    Echter heb ik wel 2 kids gehad en dat kan nogal schelen begreep ik!
     
    Kato98 vindt dit leuk.
  10. Kato98

    Kato98 Lid

    5 jan 2019
    51
    12
    8
    Vrouw
    Ja dat maakt inderdaad wel een verschil. De baarmoedermond staat dan sowieso wat meer open, door het feit dat je al kindjes hebt. Indien deze niet via keizersnede geboren zijn natuurlijk
     
  11. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Hier ook het plaatsen helemaal niet gevoeld, maar 3 kids gekregen dus..

    Maar vriendin ook 3 kids gehad en zij verging van de pijn, maar zij heeft het niet tijdens haar menstruatie laten plaatsen.

    Dat zal ik je toch zeker wel aanraden! Succes ermee.
     
  12. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Ik heb niets gevoeld. Wel al 3 keer bevallen. Niet gedaan tijdens de menstruatie overigens (was al weer voorbij toen ik een afspraak gepland kreeg).
     
    Kato98 vindt dit leuk.
  13. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Ik.heb er na de geboorte van de 2e een spiraal laten plaatsen.
    Ik vond het verschrikkelijk.
    Een 8 op schaal van 10.
    Mijn bmm is extreem gevoelig. Inwendig onderzoek is ook pijnlijk
     
    Kato98 vindt dit leuk.
  14. Beebylove

    Beebylove Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.850
    644
    113
    Vrouw
    Ik heb er een gehad voor ik kindjes had. En ik ging helaas kapot van de pijn. Kon amper recht staan. Vond het echt bizar. Ik kon het vergelijken met beginnende weeën. Was echt niet tof
     
    Kato98 vindt dit leuk.
  15. lailap

    lailap Lid

    14 apr 2017
    66
    17
    8
    Ik vond het super pijnlijk, ik heb de hele praktijk bij elkaar gegild. Ik was toen wel nog niet bevallen en dat maakt wel een verschil hoorde ik. Achteraf heb ik ook veel krampen gehad. Pffff, neen, dat wil ik eigenlijk nooit meer meemaken. Ik had toen een afspraak op de ergste dag van mijn menstruatie, bloed liep toen op de onderzoekstafel gewoon langs mijn dijen. Erg fijn is dat niet als jonge vrouw, ik schaamde me kapot. Maar dat is vermoedelijk niet wat je wil horen :)
     
    Kato98 vindt dit leuk.
  16. mariekeg

    mariekeg Lid

    1 apr 2017
    60
    17
    8
    NULL
    NULL
    Mijn vriend heeft me horen roepen tot in de wachtzaal! Het is echt heel pijnlijk en ik vraag me eigenlijk af waarom dit als voorbehoedsmiddel wordt gegeven aan vrouwen die nog niet zijn bevallen. Dat naar binnen duwen van het spiraaltje door de baarmoedermond is... wel... ik krijg er nog koude rillingen van.
     
    Kato98 vindt dit leuk.
  17. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.599
    1.794
    113
    Vrouw
    Ik heb alleen een steekje gevoeld, verder niets. Ook erna geen pijn of krampen, enkel bloedverlies 2 maanden lang. Heb wel 3 kinderen en hij is gezet tijdens mijn menstruatie.
     
    Kato98 vindt dit leuk.
  18. mamalacht

    mamalacht Actief lid

    19 apr 2017
    385
    267
    63
    Ik denk eigenlijk dat alles wat in je baarmoedermond wordt gestopt, pijnlijk is als je nog geen kinderen hebt gehad. Was bijvoorbeeld ook zo met de pilletjes die ze me hebben gegeven om de bevalling op gang te brengen. Toen ging ik ook door het dak als de gyn die met haar vinger in mijn baarmoedermond duwde!
     
  19. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Mijn eerste spiraal plaatsen was niet heel pijnlijk. Beetje onaangenaam bij de baarmoedermond en daarna lichte kramp. Mijn tweede deed zo'n pijn dat ik alles elkaar heb gegild. Zeg het maar. Soms zit het mee en soms het tegen :D

    Maar wat al eerder gezegd werd: dan ben je lekker 5 jaar overal af dus dat is wel even pijn waard.
     
  20. Besco

    Besco Fanatiek lid

    2 jun 2016
    1.154
    999
    113
    Ik vond het echt goed te doen. Eigenlijk gewoon 0,0 pijn. Was door allemaal horrorverhalen beetje bang voor veel pijn maar hij zat voor ik het door had. Probeer ontspannen te zijn, denk ook dat dat erg mee heeft geholpen. Succes!
     
    Kato98 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina