Ervaring met 4 kinderen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door LiefenLeed, 8 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LiefenLeed

    LiefenLeed Fanatiek lid

    4 mei 2017
    1.275
    1.030
    113
    Zijn er hier meiden met 4 kinderen? Wat zijn jullie, zowel positieve als minder positieve, ervaringen? Tenminste als jullie dat willen delen :)
     
  2. Dielle

    Dielle Fanatiek lid

    18 dec 2017
    1.583
    1.160
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb 4 kids en merk eigenlijk geen minder positieve dingen tov 3 kinderen.
    Ik vind het juist heel gezellig. De andere 3 zijn heel lief voor de jongste, helpen mij soms als dat nodig is.
     
  3. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.994
    5.821
    113
    Het brengt ons heel veel gezelligheid en reuring. Ook veel geluid :p
    We hebben het leuk met elkaar.
    Het is wel weer minder praktisch als 3 (en 2 en 1). Grotere auto, toch weer een slaapkamer extra. Ook financieel merk je dat er op gezinnen van 4-5 personen gerekend wordt (vakantieaccomodatie bijv) je bent in verhouding wel weer duurder uit.
    Maar goed dat is ook hoe je er zelf tegenaankijkt hoe groot dat bezwaar is. Wij hebben het er in ieder geval niet voor gelaten.
    Wat bij ons wel het zwaarst woog is de individuele aandacht voor iedereen (jezelf, je partner, elk van de kids). Kunnen we dat waarborgen? Wij kunnen daar voor een vierde wel ja op zeggen. Nu (voor een vijfde) niet voor 100%. Dus hier is 4 compleet :)
     
    Whoopy en 1Hanneke vinden dit leuk.
  4. Wizzy5

    Wizzy5 Bekend lid

    27 mrt 2019
    803
    957
    93
    Vrouw
    Wij genieten zo veel van de kinderen, dat nr 5 nu onderweg is!:D 3 of 4 is idd weinig verschil. Het is vooral de omgeving die zeurt over hoe veel het wel niet is vind ik Voor ons is 5 wel echt de max.
     
    Marsepein en Dielle vinden dit leuk.
  5. prjbt

    prjbt Niet meer actief

    Wij hebben er 5.
    De oudste is 7 de jongste is 1.
    Het brengt heel veel gezelligheid,altijd wat te doen en veel herrie.

    Het is het absoluut waard!

    Wat wel is dat naarmate ze ouder worden het zwaarder wordt. Dan willen ze spelen, sporten, zwemles etc. Dan ben je echt aan het rennen en vliegen.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  6. Whoopy

    Whoopy Actief lid

    7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Hier ook 4 kinderen.
    Het is ontzettend gezellig! We hebben heel veel plezier met elkaar en de kinderen kunnen onderling ook heel goed met elkaar overweg.
    Hier is het leeftijdsverschil wel groot ( 2 jaar tussen de oudste 2, 4 jaar tussen de 2e en de 3e en 5 jaar tussen de 3e en de 4e).
    Dit ervaar ik wel als voordeel wat betreft het persoonlijk aandacht kunnen geven.
    Het nadeel is wel dat het nog jaren gaat duren voordat we uit de pubers zijn:D.

    Logistiek vraagt het ook wel wat. De één moet naar zwemles, de volgende heeft afgesproken met een vriendje, sportclubjes, ortho, enz.
    Daarbij kost het ook een lieve duit, maar daarvoor heb je heel veel liefde en gezelligheid terug.
    Ik zou niet anders willen, al zitten we met 4 wel echt aan de taks ( 2 kinderen met een etiketje).
     
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.471
    24.325
    113
    Wij hebben er 4 (van 16, 14, 10 en 3 jaar oud) en wij vinden net heerlijk. Het enige wat soms wel eens lastig is, is de logistiek van afspraken (sporten, ouderavonden, logopedie, orthodontist, etc.). Zo zitten de oudste 3 allemaal op een andere school en hebben we toevallig ook van alle drie op dezelfde avond een ouderavond :roflmao: Maar dat is ook echt het enige wat ik kan bedenken.
     
  8. roever

    roever Niet meer actief


    OMG!!!
    Hoe dan?
    Sinds twee weken hebben we nu 3 kids maar OMG!
    Oudste is net 3 jaar en middelste bijna 1,5 jaar.
    Hebben 3 jongens en t is de hele dag mot!
    Baby van 2 weken huilt enorm veel, of is iig niet snel tevreden.
    De middelste huilt echt om elk wis wasje en de oudste is zo ongelooflijk aan t puberen.

    Het is verre van gezellig hier in huis!! :(

    En t lukt me maar niet om een ritme te vinden...

    Ik dacht ook over 4 (in de toekomst) maar pff zoals de jongens nu allemaal zijn..?
     
  9. LiefenLeed

    LiefenLeed Fanatiek lid

    4 mei 2017
    1.275
    1.030
    113
    Het logistieke lijkt mij ook soms lastig. Maar wij wonen in een klein do
    Dat klinkt inderdaad pittig. Wij hebben 3 meisjes die eigenlijk de hele dag leuk kunnen samen spelen :)

    De oudste gaat naar school. De middelste over een half jaar.
     
  10. LiefenLeed

    LiefenLeed Fanatiek lid

    4 mei 2017
    1.275
    1.030
    113
    De wens is er hier.
    Maar er zijn wel dingen waar ik soort van tegenop zie ;)

    Hoe doen we logistiek? We wonen in een klein dorp, dus vanaf een bepaalde leeftijd kunnen ze ook zelf fietsen. En soms nee zeggen tegen een speelafspraak is toch ook niet heel raar?

    En dan het belangrijkste, was als we een kindje krijgen dat niet helemaal gezond is. Als dat zo is, dan is dat natuurlijk zo. Maar we hebben het nu ook heel fijn samen!
     
  11. Larissa100

    Larissa100 Actief lid

    7 dec 2015
    334
    73
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Misschien nog een tip: laat de 2 oudsten op andere tijdstippen slapen. Dat scheelt mij wel een hoop geruzie en gezeur tussen de broers en is er wat meer rust in huis
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  12. Madeliefje1987

    Madeliefje1987 VIP lid

    13 okt 2010
    6.203
    7
    38
    Zuid Holland
    Wat leuk om te lezen dat er meerdere zijn met 4 (of 5) kinderen!!

    Ik heb zelf 4 kinderen (9,8,4,1) en het kriebelt ineens weer voor een 5e...dat zegt al heel veel;)
    Het is absoluut hectisch geworden na de komst van de jongste, maar dat komt door haar karakter: ze is heel ondernemend. (zit in alle kasten, klautert overal bovenop, etc.)
    Ik vind het leuk om al mijn kinderen te zien opgroeien en ze steeds beter te leren kennen.
    Het blijft een hele uitdaging elke dag, met fases dat het wat minder gaat en fases dat het super gaat. (maar dat heb je al met 1 kind;)) Maar ik geniet er van..en het is zo gezellig...zo'n huis vol:)
     
  13. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik ben ook onwijs blij met mijn viertal, mijn hele leven wenste/riep ik al dat jk er 4 wilde.

    Voordelen:
    - gezelligheid
    - er wordt heel veel gespeeld
    - ze leren van elkaar, zelfstandigheid

    Nadelen:
    - weinig tijd over na de kindjes. Niet voor jezelf en niet voor partner
    - kostenplaatje
    - de was en boodschappen, het lijkt wel of ik niks anders doe.

    Flexibel en chaosbestendig is wel handig. Als ze alle 4 buikgriep hebben ben je wel redelijk afgemat in zulke dagen en nachten.
     
  14. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.620
    113
    Kort en bondig: als je zelf flexibel bent in denken en handelen en chaosbestendig bent, zie ik geen nadelen aan een groter of ronduit groot gezin hebben. De dynamieken hier in huis (kinderen zijn 15, 13, 12, 10, 8, 6, twee van 4 en baby) zijn echt cool, observeren hoe dat zichzelf regelt is echt een cadeautje.

    De nadelen die @Champetter noemt ontken ik zeker niet hoor (wij zijn bijv. ruim tweemaal onze hypotheek aan boodschappen kwijt maandelijks, aangezien we een zachtst gezegd nogal gezonde lifestyle hanteren en tja dat kost wat en inderdaad ook de was, oh my, de was haha...) maar naast de kinderen het huishouden en tweemaal een fulltime baan, houden mijn man en ik iedere avond avond samen. Vanaf 21.00 is het us-time. Punt uit. Alles wat dan nog moet gebeuren wacht maar tot de volgende dag. This keeps us sane haha.
     
    roever vindt dit leuk.
  15. PerfectLittleTwin

    PerfectLittleTwin Bekend lid

    11 jul 2018
    578
    577
    93
    Vrouw
    Hier vier kinderen

    Een jongen van bijna 5
    Een jongen van 3
    2 meiden van 10 maand

    Het is soms echt heel druk en hectisch, maar die gezelligheid... Heeeerlijk!!! De oudste 2 spelen zo leuk met elkaar, en ze zijn zo wijs met hun zusjes super leuk om te zien!
     
  16. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.116
    15.178
    113
    Hier ook 4 kinderen, in 7 jaar.
     
  17. Marsepein

    Marsepein Fanatiek lid

    31 mei 2019
    1.411
    1.253
    113
    Vrouw
    Zwanger van de vierde, ben benieuwd hoe het straks zal gaan.
     
    wepie vindt dit leuk.
  18. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Wat leuk! Wij hebben er ook 5 in exact dezelfde leeftijdscategorie :)
    Oudste net 7 geworden en de jongste net 1.

    Verder sluit ik me bij de rest aan.
    Het is enorm gezellig. Veel reuring, liefde & gezelligheid.
    Het is af en toe erg onpraktisch en rumoerig. Daarnaast moeten we idd waken dat iedereen zijn aandacht krijgt.
    Maar het is het zó waard!!
     
    prjbt vindt dit leuk.
  19. Zweden

    Zweden Bekend lid

    14 nov 2011
    705
    78
    28
    Hier ook 4 kinderen: 7, 5, 3 jaar en 7 maanden. De eerste maanden waren wel pittig, vanwege onrust bij de baby, maar dat is nu helemaal over en is het zo leuk met hem erbij. Hij is enorm geliefd, een heel vrolijk, actief en humoristisch mannetje wat iedereen om zijn kleine vingertje windt. Ik vind ons gezin meer in balans met 4 dan met 3 kinderen. Het voelt helemaal compleet ook. En natuurlijk is het vaak een drukte van belang, loop ik altijd achter met schoonmaken, wassen, opruimen enz maar we genieten ook enorm. Heerlijk om in mijn eentje of met man erbij de kinderen een dagje mee uit te nemen. Ze kunnen zich binnen goed (samen) vermaken, maar hebben het ook nodig om vaak lekker er op uit te gaan. Ze houden net als wij van verrassingen, avonturen beleven, samen dingen ondernemen. We hebben een hele grote auto en moeten ook gaan nadenken over het verbouwen van ons huis want het is wat krap allemaal. Wat ik nog best lastig vind is om naast aandacht voor de kinderen ook genoeg aandacht en tijd te hebben voor mezelf en mijn man. Dat schiet er wel regelmatig bij in. Maar dat eerste babyjaar is ook gewoon heel intensief en dat accepteren we.
    We nemen met name de oudsten regelmatig even één op één mee om iets leuks te gaan doen met 1 van ons. Dat is nu veel harder nodig. Ook hebben we duidelijke regels over hoe met elkaar om te gaan, tafelmanieren, wie waar zit in de auto, wie kiest het tv-programma enz. Het is best hard werken soms als ouders, maar dit is waar we voor gekozen hebben. Het is zo leuk om te zien hoe hun persoonlijkheid zich ontwikkelt, hoe ze groeien en we zijn erg benieuwd wat de toekomst gaat brengen.
     
  20. wepie

    wepie Actief lid

    2 nov 2014
    216
    99
    28
    Hier een tweeling van bijna 4 jaar en een zoontje van 2 en de 4e onderweg. Kijk er enorm naar uit ❤️
     

Deel Deze Pagina