Ervaring met beloop van overproductie

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Floortje07, 14 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Floortje07

    24 sep 2015
    10
    1
    3
    NULL
    NULL
    hoi allemaal,

    Ik geef mijn zoontje van vier weken oud volledige borstvoeding. Ik heb sinds de tweede week overproductie en om deze reden verlopen de voedingen erg onrustig. Tijdens de voeding verslikt mijn zoontje zich steeds, trekt zijn hoofdje weg vd borst en huilt soms ontroostbaar. Ook na de voeding heeft hij er veel last van.
    Ik heb al advies van een lactatiekundige gehad (oa de druk er even af vanwege sterke toeschietreflex, borsten eens per minimaal 48 uur volledig leegkolven om te resetten en met de houding baby tegen zwaartekracht in voeden).
    Ik doe dit nu 3 weken en ik merk nog weinig verschil. Ik ben aardig moedeloos want voor zowel mijn zoontje als voor mij is het voeden helemaal niet prettig.

    Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Wat heeft bij jullie geholpen? En ook vooral; hoe lang duurde het voordat de productie af nam? Of bleef het altijd een probleem?

    Bedankt alvast! Groetjes Floor
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.075
    283
    83
    Emmeloord
    O wat een drama overproductie.
    Hier toen van alles geprobeerd: salie thee, de druppels, blok keren, beide borsten de eerste kort de tweede zolang ze wilde, en kolven.
    En eens per dag leeg kolven hielp het beste. Pas na een half jaar kwam ik er achter dat ze een verborgen korte tongriem had, en lipbandje te krap was. (Was in de kraamtijd niet gesignaleerd terwijl er wel naar gekeken was). Na laseren ging het zoveel beter. De overproductie verdween want ze kon de borst leeg drinken en kwam minder vaak omdat ze voldaner was. Heb uiteindelijk tot 18 mnd gevoed.
    Dus herkennen doe ik het zeker! Maar de oplossing is divers.
     
  3. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Herkenning! Na de kraamweek 1 borst per keer gaan voeden na een week of 6 ging t beter. Nu gaat t eigenlijk altijd goed maar na een nacht doorslapen moet hij wel flink slikken de eerste minuten
     
  4. Lalalola

    Lalalola Niet meer actief

    Ik lees graag mee. Hier ook overproductie, een sterke toeschietreflex en een baby met reflux.. Ik voed nu elke keer met 1 borst, probeer bij een overvolle borst ook eerst wat druk weg te masseren. Lactatiekundige zei hier juist niet meer te gaan kolven en al helemaal niet elke dag helemaal leegkolven omdat dat weer extra stimulans zou zijn voor je borsten waardoor ze weer meer melk aanmaken. Vooral met regeldagen loop ik er echt tegenaan en onze kleine is nu 6 weken en weer regeldagen gehad en ik enorme stuwing.. baal ervan dat ik hem weer vaker heb aangelegd maar hij was met een speentje niet te stillen.. mijn borsten staan weer op knappen terwijl ik net het idee had dat het beter ging..
     
  5. Flan82

    Flan82 Lid

    13 jan 2019
    95
    45
    18
    Vrouw
    Hier heeft blokboeken geholpen.
    Mijn vriendin deed zelfs dubbel blokboeken dus 6-7 uur lang dezelfde borst aanbieden en daarna pas wisselen.

    Sterkte, onderproductie is niks (had ik bij eerste) maar overproductie ook niet.
     
  6. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier overgegaan op een borst per voeding en blokvoeden. Andere kant alleen gekolft als ik echt op knappen stond.
    Met een week of 10 stabiliseerde dit en hoefde ik niet extra te kolven.
    Oh wel een volle vriezer.
     
  7. Lalalola

    Lalalola Niet meer actief

    Ik ga nu proberen te blokvoeden met 5 uur per borst. De ander staat dan even op knappen maar ik hoop dat dat na een tijdje stabiliseert en ik weer elke voeding de andere borst kan aanbieden.
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Blokvoeden werkte hier wel, maar die eerste weken/maanden was het allemaal nog lastig te regelen omdat de vraag ook snel kon veranderen. Dus combinatie van blokvoeden en gewoon de tijd geven...
    Kolven werkte bij mij alleen maar enorm productieverhogend.
     
  9. Lalalola

    Lalalola Niet meer actief

    Net dus 2x links gegeven. Ondertussen was rechts zo hard geworden dat het echt onwijs pijn deed. Heb hem helemaal leeggekolfd, kwam 250 ml uit 1 borst. Nu heb ik het gevoel dat hij alweer snel gevuld word.. Weet niet wat nou slimmer is. 1 keer helemaal leegkolven of alleen de druk eraf kolven elke keer.
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou alleen de druk eraf halen, bv met de hand. Leegkolven gaf bij mij juist weer het seintje de productie op te hogen.

    Ik deed blokken van 4 uur geloof ik. Kwam neer op 2 voedingen aan 1 kant, derde en vierde voeding weer aan de andere kant. Toen er 3 uur tussen voedingen zat, kon ik 1,5 borst per keer geven. Dus bv links eerst, rechts nog wen veetje, voeding erna rechts eerst en links nog een beetje.

    De harde toeschietreflex liet ik altijd weglopen in een hydrofiel. Dat dronk lekkerder.
     
    Lalalola vindt dit leuk.
  11. trillian

    trillian Actief lid

    21 jun 2011
    230
    307
    63
    Vrouw
    Omgeving Den Haag
    Vooral bij de eerste echt veel last van gehad. Die groene spuitpoep, projectielspugen en nachts in een bad van je eigen melk wakker worden. Prettig is het niet.

    Bij mij hielp een combinatie van blokvoeden en bmijn borsten leeg laten lopen.

    Dus als ze zo vol zaten dat ik niets meer kon ging ik boven de wasbak hangen. Dan spoot het er eigenlijk al vanzelf uit. Een beetje je borsten kneden tot ze weer (relatief) soepel aanvoelen. Verder per 4 uur maar 1 borst en _niet kolven_!!

    De echte overproductie was na 3 weken wel verdwenen, maar ik zal altijd wel een beetje een “Bertha 31” zijn. Mijn zusje en moeder trouwens hetzelfde probleem. Van mijn mam kreeg ik dus de tip om boven de wasbak te gaan hangen.
     
  12. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Hier verbeterde het ook na 6-8wkn. Blokvoedingen van 3uur, 1 borst aanbieden, 1x dd leegkolven.
    Moet zeggen dat het allemaal niet zoveel deed, het zakte gewoon rond 3mnd in en kreeg toen zowaar een regeldag. Sindsdien biedt ik weer 2 borsten aan en heb alleen nog een sterke toeschietreflex aan 1 kant.
    Daarvoor bied ik altijd eerst links aan totdat toeschietreflex weg is en dan pas rechts. En voed altijd tegen zwaartekracht in.
    Nu zelfs 's avonds soms dat ik moet wisselvoeden voor hij tevreden is.
    Nu mijn zoon 4mnd is gaat het allemaal behoorlijk makkelijk (maar komen er wel weer andere dingen, concentratie ergens te koop? Anyone? :roflmao:)
     

Deel Deze Pagina