Ervaring met daghulp op school ?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mirandje81, 20 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirandje81

    Mirandje81 Actief lid

    1 jul 2011
    282
    1
    18
    Mijn zoontje is 4 zit in groep1 sinds augustus kan goed leren en is lief maar school ziet een probleem in het stilzitten , snel afgeleid of steeds opstaan op momenten dat dit niet zou moeten en ook het aankijken niet doet , naar schoolarts geweest geen oog en oor problemen en geen probleem met aankijken maar inderdaad stilzitten is een dingetje nu melden ze mij /ons aan voor daghulp om met school te kijken wat werkt en ook thuis ik vind het prima als het hem helpt ik vroeg me af of iemand ervaring hiermee heeft groetjes
     
  2. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.650
    21.151
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Uhm, op die leeftijd is stilzitten toch sowieso moeilijk? Nooit gehoord dat er dan al hulp voor nodig is. De mijne is 5,5 en heeft ook nog moeite met stilzitten, gaat wel iets beter nu.
     
    Axia vindt dit leuk.
  3. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    In Nederland?
    Op po of so, sbo?
     
  4. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Ik denk dat normaal gesproken de jongste kleuters automatisch meegaan in het ritme van de oudste kleuters. Dus als iedereen gaat zitten, doet een nieuw kind dat ook vanzelf (dat je meedoet met de groep). Nu zijn sommige kinderen beweeglijker dan anderen of willen ze nog even iets laten zien bijv... het lijkt me dat een goede kleuterjuf dat prima in banen kan leiden en daar geen specifieke "hulp" voor nodig is. Bij ons wordt zo"n kind naast de juf gezet zodat ze makkelijker kan corrigeren en dan gaat het heel snel goed :)
     
  5. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.689
    1.612
    113
    Vrouw
    Oké mijn 6 jarige zit in groep 4 en doet het fantastisch op school, maar kan nog steeds niet goed stil zitten. Hij eet thuis zelfs wel eens staand. Verder is hij totaal niet druk, maar soms moet hij staan. Ik heb nog nooit wat van school gehoord.

    Speelt er misschien meer? Je verhaal klinkt niet helemaal compleet. Stil zitten is voor veel kleuters moeilijk.
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  6. Mirandje81

    Mirandje81 Actief lid

    1 jul 2011
    282
    1
    18
    Basisschool
     
  7. Mirandje81

    Mirandje81 Actief lid

    1 jul 2011
    282
    1
    18
    Ze vinden dat ze teveel bij m moeten zitten zodat hij werkjes kan maken anders gaat hij wat anders doen en er zijn natuurlijk meer kinderen dus ze kunnen niet altijd bij m zitten hij zou wat zelfstandiger moeten kunnen werken zeggen ze , bij verhaal voorlezen staat hij vaak op en hij vraagt schijnbaar vaak hulp ook bij dingen waarvan ik weet dat hij het zelf kan zoals jas aandoen bijv.
     
  8. Mirandje81

    Mirandje81 Actief lid

    1 jul 2011
    282
    1
    18
    Ik kreeg ook een beetje het gevoel dat ze het misschien teveel werk vind ofzo ik weet niet wat ik ervan moet denken
     
  9. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Is er niet af en toe een onderwijsassistent in de groep?

    En wat houd daghulp dan in? Een extern iemand?

    Mijn zoon is 6 en zit in groep 2. Maar hij is ook snel afgeleid. Kan niet stilzitten. En heeft ook niet altijd zin in werkjes maken. Slechte concentratie. Maar de juf kan hem goed aan. Hij heeft ook een taak als deurknecht. De leerkracht van vorig jaar vond het lastiger om met hem om te gaan dan de huidige leerkracht. Dus dat maakt ook nog verschil.

    Wat bij mijn zoon altijd goed werkte was om de dingen met hem bespreekbaar te maken. Hij vroeg ook heel snel hulp bij dingen waarvan ik wist dat hij het gewoon kon. Ik besprak dat met hem. Dat hij dat moest verbeteren en dat ik tegen de juf ging zeggen dat hij het prima zelf kon. Uiteindelijk heb ik waar hij bij was tegen de juf gezegd dat hij heel goed zelf zn jas dicht kon maken.. Hij vond het niet leuk dat ik het deed maar heeft daarna nooit meer om hulp daarvoor gevraagd.
    Ik heb voor hem altijd korte lijnen met de juf. Als er op school wat is bespreek ik het met hem en oefenen we samen hoe het veranderd kan worden.
     
  10. Mirandje81

    Mirandje81 Actief lid

    1 jul 2011
    282
    1
    18
    Precies mijn zoontje vraagt ook hulp waarvan ik weet dat hij het echt wel kan ik heb ze eerste rapport gekregen en daar stonden dat soort dingen in en ik had zoiets van huh wat raar hij kan dat zelf , ja is van buitenaf van jeugdformaat dus vandaar dat ik vroeg of er ervaring mee was er komt dan iemand in de klas en thuis en als iets goed werkt thuis kunnen ze dat op school toepassen en andersom dat is de bedoeling ervan maar ja thuis heeft hij die afleiding niet
     
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.969
    8.772
    113
    Ook nog nooit van gehoord. Die van ons is 6 en zit in groep 4 en is ook erg beweeglijk. Hier is dat vooral wanneer het saai is of juist enthousiasme

    Meestal uit verveling. Aan het werk komen is hier ook wel een dingetje
     
  12. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Tja.. hij is net 4... spelen past bij die leeftijd en werkjes maken minder (niet..). Hoe erg is het als een vierjarige het werkje niet af heeft. Ze kan hem beter tijd gunnen :)
     
  13. Noa88

    Noa88 Lid

    2 nov 2020
    59
    50
    18
    Vrouw
    Kwam hij vanaf een peuterspeelzaal of kdv? Was het daar ook al zo?
    Ik vind het te vroeg om al hulp in te schakelen. Ik zou denken, eerst maar even laten wennen en de drukke feestdagen door. Daarna, na de vakantie waarin hij kan bijtanken, zien we wel weer verder.
     
  14. Mirandje81

    Mirandje81 Actief lid

    1 jul 2011
    282
    1
    18
    Ja ik weet het ook nuet vind het zelf ook moeilijk te beoordelen omdat 4 nog niet echt een leeftijd is waar je duidelijke antwoorden krijgt van een kind plus de juf in kwestie is zelf zwanger en nu met zwangerschapsverlof dat ik twijfel of ze t misschien gewoon niet aankon ik ga deze week een gesprekje aan met de vervangende juf kijken wat zij zegt
     
  15. Mirandje81

    Mirandje81 Actief lid

    1 jul 2011
    282
    1
    18
    Ja vanaf een voorschool daar vonden ze m ook beweeglijk maar ja dat waren peutertjes van 2.5 tot 4 jaar maar daarna kwam corona en gingen ze dicht en hij heeft nog 2 weken gemist omdat zijn zwangere juf het eng vond voor de gezondheid en er geen vervanger kon komen dus groep 1 werd gevraag thuis te laten dus het was een beetje af en aan sinds begin schooljaar
     
  16. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    #16 Lisa280887, 23 nov 2020
    Laatst bewerkt: 23 nov 2020
    Ik vraag mij heel erg af wat ‘de andere kant’ van dit verhaal is. Het verhaal van de juf. Ik ben zelf jaren kleuterjuf geweest en ik ken het principe ‘daghulp’ niet. Sowieso heb je tegenwoordig niet zo snel hulp voor kleuters omdat ze te jong zijn voor van alles. Een 4-jarige die niet kan stilzitten lijkt mij niet voldoende om hulp op te moeten zetten. Dan zou je hulp moeten hebben voor zo’n beetje je hele groep. IB laat een juf echt geen hulp aanvragen op 1 kind omdat zij het zelf niet aan zou kunnen. Als dat het geval is, is dat iets wat intern opgelost moet worden.

    Niet rot bedoeld, maar ik krijg een incompleet beeld van dit verhaal. De juf wordt afgeschilderd als iemand die haar werk niet wil doen. Terwijl je tegenwoordig echt niet meer zomaar externe hulp aan kan vragen en al helemaal niet voor een kleuter. Kan het niet zo zijn dat er meer aan de hand is dan alleen ‘niet stil kunnen zitten’?
     
    MinnieMouse94 en Roanna vinden dit leuk.
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.969
    8.772
    113
    Wel apart. Hulp is goed maar dan moeten ze toch al een behandelingsplan klaar hebben liggen. Als dat zo is dan zou hij ook besproken zijn met de ib'er. Daar zou ik een gesprek mee starten.
     
  18. Mirandje81

    Mirandje81 Actief lid

    1 jul 2011
    282
    1
    18
    Als ze in de kring zitten staat hij op , als hij een werkje moet doen moet ze erbij blijven ander is hij 2 tellen bezig en klaar en hij vergeet dan wat hij moest doen omdat hij alweer wat anders ziet en vraagt veel hulp (ook dingen die hij zelf kan) dat soort dingen is wat ze mij zeiden ben ook bij schoolarts geweest voor een verwijzing daghulp us van jeugdformaat dus u denkt dat er meer achter zit ?
     
  19. Mirandje81

    Mirandje81 Actief lid

    1 jul 2011
    282
    1
    18
    De IBer en zijn juf hebben we mee gepraat
     
  20. Mirandje81

    Mirandje81 Actief lid

    1 jul 2011
    282
    1
    18
    Dit is het verslagje van school met de hulpvraag :

    Hoe kunnen wij Remi 10 minuten zelfstandig een werkje laten doen?

    (Remi heeft constant begeleiding en hulp nodig)

    -Hoe kunnen wij Remi 10 minuten op zijn stoel laten zitten?

    (Remi loopt steeds door de groep, heeft niet de rust om een werkje te doen, in

    de kring te zitten of zijn jas aan te doen)

    -Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat Remi zijn impulsen kan uitstellen?

    (Remi is erg impulsief, maakt geluiden, raakt alles aan)

    -Hoe kunnen wij Remi een korte opdracht laten doen/ maken?

    (korte opdrachten zijn al lastig voor hem, hij is erg snel afgeleid)

    -Hoe kunnen wij Remi corrigeren?

    (Remi is lastig te corrigeren, dit doet hij niet expres. Hij handelt uit impulsiviteit)
     

Deel Deze Pagina