Ervaring met geplande keizersnede

Discussie in 'De bevalling' gestart door Claudia88, 12 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Claudia88

    Claudia88 Fanatiek lid

    7 mrt 2013
    1.301
    599
    113
    Hallo allemaal,

    Ik zoek dames die in het verleden een geplande keizersnede hebben gehad. Voor mij zijn de opties nog open, maar kans is ook groot dat ik een keizersnede krijg.

    Eerste bevalling was natuurlijk, maar was zo'n drama dat ik 2 weken alleen maar in bed kon liggen. Zodra ik opstond, knalde ik tegen de vlakte. Zo uitgeput was ik. Kortom het herstel was voor mij bij vaginaal (ook) behoorlijk heftig.

    Nu zoek ik dames met ervaring. Hoe is jullie geplande keizersnede verlopen qua herstel? Viel het mee? Na hoeveel dagen kon je weer het eea doen? Hoe zit het met het litteken?

    Ik ben benieuwd :)
     
    Rosy90 vindt dit leuk.
  2. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Ik heb 3x een keizersnede gehad, ook geen pretje.. Maar goed, ook dan moet je echt op jezelf letten, 6 weken GEEN zwaar lichamelijke werkzaamheden doen en niet tillen dan alleen je baby! Dit is een fout van mij geweest..

    Mijn eerste was nog geen twee toen onze tweede zoon middels een keizersnede kwam, na een week voelde ik me wel goed en kon wel normale dingen...dacht ik, en toen wilde ik mijn zoontje op de bank naar mij toe trekken waardoor ik me soort van verrekte bij de keizersnede en ik dus erg veel pijn heb gehad. Dus, mocht je keizersnede krijgen echt niet tillen gaan dan alleen je baby.

    Bij de eerste was ik trouwens snel hersteld want liep na een week alweer naar de winkel. en bij de 3e keizersnede had ik weinig keus, de tweeling lag ik ziekenhuis vanwege te vroeg geboorte, en 2 thuis.. Ja en alles gaat gewoon door. dus ik liep na 4 dagen alweer van alles te doen.. Daar was ik alleen erg moe van, maar herstel ging prima. gewoon goed aanvoelen wat je wel en niet kan doen.
     
    Claudia88 vindt dit leuk.
  3. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Ik heb 1 spoed keizersnede gehad na 5 helse dagen inleiding. Dat was verschrikkelijk ik voelde me na 6 weken weer wat beterder worden. Maar ik was gewoon totaal uitgeput, door die lange inleiding.

    De tweede is met een geplande keizersnede gekomen omdat ik mijn eerste bevalling als traumatisch heb ervaren. Deze bevalling was prachtig maar ook vermoeiend hoor! Ik was wel sneller hersteld en deed al gauw meer dan bij de spoed sectio. Maar de pijn aan mijn buik was wel heftig, ook was mijn hele buik dit keer bont en blauw. Dat trok na drie weken pas weer weg. Maar ik was veel minder vermoeid dan de eerste keer en dat hielp wel bij mijn herstel.

    Nu heb ik niet echt een keuze meer en word het weer een geplande sectio, maar ik vind het wel jammer dat ik nooit natuurlijk heb kunnen bevallen.
    En ik weet niet of het echt zo is maar vaak gaat een volgende bevalling voorspoediger dan de eerste ook al heb je natuurlijk daar ook uitzonderingen in.

    moeilijke keuze hoor!
     
    Claudia88 vindt dit leuk.
  4. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    Ik heb na een verschrikkelijk herstel van 1e bevalling (totaal ruptuur) gekozen voor een geplandse keizersnede, werd uiteindelijk spoed omdat de kleine zich eerder aandiende. Beste keuze ooit geweest voor mij, 1e dag op bed gebleven 2e dag zelfstandig gedoucht en herstel ging heel snel. Maar ja daar moet je wel geluk mee hebben, ik zou het zo weer doen.
     
  5. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Ik heb een spoedkeizersnede gehad, vanwege vroeggeboorte. Ondanks dat het heel spannend was, was het wel mooi. Ik mocht meekijken op een televisiescherm en dat was echt geweldig!
    De eerste paar dagen is de pijn echt niet prettig, maar ik heb doorgezet om er voor mijn zoon te kunnen zijn.
    Op dag 2 heb ik zelfstandig gedoucht en na een week deed ik zelf alweer de was e.d. (omdat ik geen keuze had in het Ronald Mcdonaldhuis met manlief alweer aan het werk).

    De tweede werd een geplande keizersnede. Herlaas in dit ziekenhuis geen televisiescherm, maar verder was het super. Ik was zelf ontspannen en de sfeer was echt gezellig.
    De eerste dag viel de pijn me echt tegen, in mijn herinnering had ik met mijn zoon niet zoveel pijn gehad (waarschijnlijk heb ik het toen niet zo ervaren, omdat mijn zoon lag te vechten voor zijn leven).
    Op dag 2 voelde ik me echter al een stuk beter (zelfstandig gedoucht) en toen ik op dag 3 naar huis mocht voelde ik me alweer een hele Piet. Ondanks dat heb ik het wel echt rustig aan gedaan, want ik wilde zo snel mogelijk opknappen, omdat ik nu de zorg voor twee kinderen had een ook mijn peuter binnenkort moest gaan tillen.
    Dus veel bedrust voor een sneller herstel.
    Het litteken herstelde beide keren heel snel en ik heb er niets geen last van.

    Tips:
    -Logisch nadenken helpt. Buik doet veel pijn, dus armen gebruiken om je op te trekken.
    -Ik had zo'n papegaai aangevraagd boven mijn bed. Heb ik heel veel aan gehad!
    -Veel bedrust! Laat je lekker verwennen.

    Al met al vond ik beide keizersnedes echt fantastisch en ik zou het zo weer doen.
    Veel succes!
     
  6. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.723
    4.689
    113
    Vrouw
    Ik heb bij de oudste een spoedkeizersnede gehad. Bij de jongste een geplande. Ik vond het echt een wereld van verschil!

    Waar ik bij de oudste echt veel pijn had, dagen niet kon lopen, morfine nodig had etc, stond ik bij de tweede de volgende dag weer naast mijn bed en kon ik met veel geduld en kleine stapjes zelf naar de wc lopen.
    Bij de oudste ben ik ook wel echt over mijn grenzen gegaan omdat zij op de IC lag en ik bij haar wilde zijn. Bij de jongste heb ik veel meer rust kunnen nemen.

    Beide keren was ik na twee weken wel weer redelijk hersteld. Alleen het niet tillen vond ik de laatste keer lastig, omdat ik er al eentje rond had lopen. Gelukkig was zij al vrij zelfstandig.

    Ik las hierboven de tip om een papagaai aan te vragen. Mij is juist verteld dat absoluut niet te doen, omdat dat heel slecht is voor je buikspieren. Die belast je dan, en dat moet je 6 weken juist niet doen.
     
  7. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Bij de eerste een spoedks gehad en een super goed en snel herstel.
    Bij de 2e vaginaal mbv vacuümpomp. Slecht, pijnlijk en langdurig herstel. (Is nu 5 haar geleden en vorige week weer een ontsteking onder het litteken gehad)
    De derde was een geplande ks ivm het herstel van de tweede. Maar helaas... nu bijna een jaar geleden en nog steeds een zere buik bij aanraking, boven het litteken. Gaat denk ik ook niet meer weg :cry:
     
  8. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    bij mij is het minder lang geleden, 3 maanden. Maar pijn / gevoelloos rond m’n litteken heb ik ook nog wel.
     
  9. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Hier de eerste keer vaginaal bevallen, dochter zuurstoftekort gehad ergens voor de bevalling, vrij traumatisch. Bij de tweede ingeleid en uiteindelijk met spoedks bij 9cm geholpen want ze kreeg het slecht. Daar heb ik enorm lang van moeten herstellen. Bij de derde een geplande ks, dit was echt heel relaxed. Uitgerust aan de ok begonnen, weinig bloed verloren, stond de volgende ochtend alweer lekker zelf onder de douche en mocht na 1 dag al naar huis. Herstel ging ook echt super, na 1 weekje was ik alweer lekker aan het wandelen en na 2 weken deed ik vrijwel alles weer (behalve tillen). Ik herken wel het ‘dove’ gevoel boven het litteken, maar geen pijn. Is overigens wel weggegaan.

    Over twee weekjes krijg ik weer een keizersnede :) hoop dat het net zo’n fijne ervaring zal zijn als de laatste keer.
     
  10. Lisa890

    Lisa890 Fanatiek lid

    28 aug 2018
    1.928
    2.408
    113
    Vrouw
    Hier een geplande keizersnede gehad bij mijn zoon omwille van stuit.
    Dat was in 2013 dus dat valt al niet te vergelijken met vandaag.
    Destijds heb ik mijn zoon pas 2u na de operatie mogen zien en vasthouden, dat heb ik achteraf bekeken best als traumatiserend ervaren, we waren immers beide gezond en die eerste hechting en aanleggen voelde echt niet zoals ik gehoopt had.

    Maar goed vandaag kan het gelukkig via gentle sectio hélemaal anders!

    Over het herstel heb ik maar 1 gouden tip en dat is: neem rust en neem ook véél rust.
    Je hebt écht hulp nodig met heffen de eerste 6 weken anders kan het flink mislopen.
    Ik voelde me een week na de KS best goed en wilde even stofzuigen, heb de stofzuiger zelfs niet opgetild, gewoon voortgesleept over de grond --> litteken scheurde als een gek open waardoor ik weken met een etterend open gat heb rondgelopen, dagelijks 4x verband moeten verversen want het wondvocht was niet tegen te houden.

    Het herstel qua pijn heb ik als OK ervaren, als de epidurale is uitgewerkt heb je wel even 2 dagen flinke pijn.

    Het herstel qua litteken was rampzalig voor mij.

    Al bij al vond ik het een vreselijke ervaring, maar dat kwam grotendeels omdat ik gescheiden werd van mijn zoon en ik niet meteen een band voelde met hem na 2u op de recovery..

    Natuurlijk blijft altijd het beste, ook op vlak van borstvoeding die op gang moet komen. Ik heb 7 dagen moeten doorbijten voor het op gang kwam, mijn zoon was een halve kg lichter en ik veel tranen kwijt. Doorbijten is hier de boodschap.

    Als je kan kiezen voor een gentle sectio en je kolft op voorhand handmatig al wat af, én je kan rekenen op veel hulp voor het huishouden en heffen dan kan het allemaal best meevallen denk ik.

    Veel succes :thumup:
     
  11. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.754
    785
    113
    Bij mijn zoon stond ik na een week alweer de trap te stofzuigen. Ik had toen al geen bloedverlies meer en voelde me kiplekker.

    Bij mijn dochter, tweede keizersnede, heeft het 10 dagen geduurd voordat ik mij weer de oude voelde.

    Ik heb naar mijn lichaam geluisterd. Dat is ook de belangrijkste tip die ik voor je heb. Jij voelt zelf het beste aan wat wel en niet kan. Ik ben bij beide kinderen twee nachten in het ziekenhuis geweest. Mijn man had bij beide kinderen een paar weken vrij ter ondersteuning. Ik heb een gentleman sectio bij beide kinderen gehad en mijn zoon meteen op de OK de eerste keer borstvoeding gegeven. Bij mijn dochter was helaas zo ontzettend benauwd en misselijk dat zij haar eerste borstvoeding pas een dikke uur later op de recovery kreeg.

    Ik heb tweemaal een goede herinnering aan de keizersnede. Voor mijn dochter, die het in de buik niet meer fijn had, heb ik mij zo'n zorgen gemaakt. En toen ze eenmaal geboren was, toen was ik zo blij en opgelucht. Ik zal nooit vergeten hoe ze haar omhoog hielden zodat ik haar meteen kon zien. Dat eerste stille huiltje. Mijn zoon die ik meteen bij mij kreeg en meteen begon te zoeken om te drinken. Ik ben de mannen en vrouwen die betrokken waren bij mijn keizersnedes zo ontzettend dankbaar voor hun goede zorgen. Voor het luisteren, het ondersteunen en hun begrip.

    Heel veel succes en sterkte bij je keuze, je bevalling en alles wat erna komt.
     
  12. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Bij de eerste veel meer pijn gehad dan bij de tweede. Ook pakte ik niet mijn rust, ik wilde overal bij zijn. Bij de tweede heb ik echt mijn rust gepakt en was ik redelijk snel weer de oude. Na een week een klein rondje met de kinderwagen gelopen. Het litteken aan je buik blijft echt wel een paar weken flink trekken hoor. Maar het is dan ook een flinke buikoperatie.
     
  13. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ik heb 7 januari wen keizersnede gehad en is me 100% meegevallen. Geen weeen, geen uitputting. Ja wel een buikwond maar ik vond de pijn daarvan meevallen en gewoon je gemak houden. Vond de pijn van een knip en hechtingen van de bevalling van mn zoontje 100x erger, niet normaal lopen, niet nornaal zitten of naar de wc.
     
  14. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Vier weken geleden mijn tweede geplande keizersnede gehad. De tweede dag is killing, maar daarna gaat het telkens een beetje beter. Een week na de keizersnede kon ik me al niet meer voorstellen dat ik een week eerder dacht dat ik m’n bed nooit meer uit zou kunnen. Alles ging alweer zo makkelijk! Anderhalve week na de operatie stond ik de was alweer te doen. En dit was de eerste keer ook zo. Ikzelf had wel veel moeite met de spanning tijdens de operatie, vond dit beide keren vreselijk.
     
  15. Ting86

    Ting86 Fanatiek lid

    4 okt 2016
    1.002
    589
    113
    Vrouw
    Ik heb bij de spoedkeizersnee bij mijn zoon nauwelijks last gehad, ze wouden me morfine geven, maar heb het afgeslagen, totaal geen pijn gehad. Wel duurde het even voordat ik zelf kon douchen.
    Mijn dochter via geplande keizersnede geboren. Wel veel last van naweeën gehad en dus ook flink morfine en m'n litteken is nu gevoelloos, maar verder prima herstel.
    Bij mijn dochter kon ik kiezen voor een zogenaamde "block" die ze zetten na de ks voor een sneller herstel. Dat heb ik ook gekozen en ben daar heel blij om.
    Succes met je keuze.
     

Deel Deze Pagina