Ervaring met thuistest spermakwaliteit?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door madeliefje2, 13 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madeliefje2

    11 sep 2022
    17
    24
    3
    Vrouw
    Hoi meiden, wij zijn net begonnen (ronde 3) voor ons eerste kindje. Merk dat ik erg bang ben voor onvruchtbaarheid bij een van ons. Heb een soort voorgevoel... Heeft een van jullie ervaring met het doen van een spermakwaliteit thuistest? En ook benieuwd of dat wat heeft opgeleverd voor jullie, maar ook juist niet. Misschien gaf de test wel iets verkeerds aan namelijk. Hoop op antwoorden!
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.044
    113
    Vrouw
    Zonde van je geld. Zelfs al zou die wel sperma detecteren, je kan niet zien of t goed zaad is en die test telt ook niet. Het is geen diagnostisch middel. Kun je beter huisarts vragen voor zaadonderzoek
     
    madeliefje2 vindt dit leuk.
  3. madeliefje2

    11 sep 2022
    17
    24
    3
    Vrouw
    Dank je voor je reactie, helpt wel in mijn overweging :)
     
  4. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Dit. Een thuistest meet maar een aspect. Terwijl er veel meer aspecten zijn om te testen!

    Een test via huisarts/ziekenhuis kan doorgaans na een jaar zelf proberen. Vreselijk dat dat zo lang is, maar de meeste artsen zullen je dit antwoord geven. Hopelijk lukt het gewoon snel!
     
    madeliefje2 vindt dit leuk.
  5. Nylla

    Nylla Fanatiek lid

    20 mrt 2022
    1.331
    1.218
    113
    Vrouw
    Wij hebben na maanden proberen (tegen beter weten in) een thuistest voor mannelijke vruchtbaarheid gedaan. De test gaf een positieve uitslag, maar we vroegen ons wel af hoe betrouwbaar deze was. De test meet namelijk alleen de hoeveelheid zaadcellen en niet de beweeglijkheid en andere factoren die belangrijk zijn. Eigenlijk heb je er dus niet zoveel aan. Later is er door het ziekenhuis getest en bleek alles inderdaad in orde, maar kregen we een heel rijtje ‘factoren’ te zien waarop getest was, dus niet alleen het aantal zaadcellen. Al zijn er ruim voldoende zaadcellen, als de beweeglijkheid niet goed is, kunnen ze ook moeilijk bij de eicel komen en is de kans op bevruchting dan ook laag. Daardoor heb je niet veel aan zo’n thuistest die heel eenzijdig meet.

    Heel begrijpelijk dat je van alles wilt doen en onderzoeken, je wilt immers graag een kindje. Alleen dit is (al voelt dat misschien niet zo) ‘pas’ ronde drie voor jullie. Grote kans dat het gewoon gaat lukken, alleen dat het nog iets meer geduld van je vraagt ;)
    Ik weet niet hoe oud je bent, maar artsen raden doorgaans vrouwen tot 35 aan om het eerst een jaar te proberen alvorens medische hulp in te schakelen. Dat is niet voor niets, zwanger worden duurt soms even, zelf als alles bij beide in orde is. Mocht je boven de 35 zijn, dan is het advies om na een half jaar zelf proberen een arts te contacten.
    Maar goed, zover is het nog lang niet, hopelijk lukt het je om je zorgen een beetje los te laten. Op naar een positieve test! :thumup:
     
    madeliefje2 vindt dit leuk.
  6. Lieke2022

    Lieke2022 Fanatiek lid

    17 mei 2022
    1.856
    1.800
    113
    Vrouw
    Onzin! Wij hebben een thuis test gedaan. Negatieve uitslag. Het geeft alleen de hoeveelheid zaadcellen weer en niet de bewegelijkheid en of ze er goed uit zien. Voorbeeld: je kan een leger hebben van 1000 soldaten, maar als ze allemaal maar één been hebben schiet je nog niks op. Alleen de hoeveelheid zegt dus niks..

    Wegens uitblijven zwagerschap een zaadonderzoek via het ziekenhuis gedaan. De uitslag: top kwaliteit. De uitslag van de thuis test sloeg nergens op. Niet doen :). Heeft voor veel onnodige onzekerheid gezorgd.
     
    madeliefje2 vindt dit leuk.
  7. Muisjepluisje

    Muisjepluisje Fanatiek lid

    17 feb 2021
    1.395
    1.089
    113
    Vrouw
    Niet doen! En luister naar je gevoel! Iedereen verklaarde mij voor gek omdat ik na 3 maanden 100% zeker was dat het niet goed ging en er werd azoospermie geconstateerd dus dat was nogal wat.

    Oja wij hadden wel een leugentje om eigen bestwil dat we al een jaar bezig waren
     
    madeliefje2 vindt dit leuk.
  8. madeliefje2

    11 sep 2022
    17
    24
    3
    Vrouw
    Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben ervan overtuigd geraakt dat we geen thuistest gaan doen. Zwanger (willen) worden is het begin van controle loslaten volgens mij, en dat begint hier al :). Hopelijk hebben we ook geen test meer nodig in de toekomst want volgens mij heb ik net heel licht positief getest ♥️♥️♥️
     

Deel Deze Pagina