Ervaring thuiswerken

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Edith1987, 2 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Edith1987

    Edith1987 Fanatiek lid

    22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Ik ben op zoek naar mama's die ervaring hebben met thuiswerken en dan niet als ondernemer, maar echt in loondienst.

    Na 6 maanden verlof (zwangerschap-, bevalling- en 8 weken ouderschapsverlof) ben ik nu weer sinds ruim 2 weken aan het werk. Ik vind het fijn om mezelf weer op een andere manier nuttig te maken en om even iets 'voor mezelf' te doen. Maarrrr de combi met thuis vind ik erg pittig. En dan met name de race van wegbrengen en ophalen, het avondritueel. Ik werk 2,5 dag en zit er aan te denken om die halve dag thuis te werken. Dan heb ik nog 2 dagen om collega's te zien/spreken, maar scheelt toch weer 1 dag in stress en gerace. Ik heb een kantoorbaan.

    Hoe liep/loopt dit voor jou? Deed je werkgever moeilijk over de aanvraag? Laat je de opvang doorlopen? Heb je een speciale thuiswerkplek? Scheelt het echt stress? Is het lastig om op afstand te zijn van je collega's? Etc. etc. :) Fire away!
     
  2. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ik vind zelf thuis werken geen optie zolang de kinderen thuis zijn. Ik werk zo af en toe eens thuis en dan loopt de opvang dan ook gewoon door.

    Wij hebben boven een soort ‘kantoor’ en ik ga vaak daar zitten, maar soms ook wel aan de keukentafel.
     
  3. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik werk 3,5 dag en regelmatig een dag thuis. Nog niet op structurele basis. In overleg is er hier veel mogelijk. Uiteraard loopt de opvang gewoon door want thuiswerken met een kind is geen werken. Contact met collega’s gaat hier heel makkelijk, mail en we hebben een soort chatprogramma en daarnaast zorg ik uiteraard dat ik gewoon telefonisch bereikbaar ben. Thuiswerken is hier ook echt werken. Kan prima een wasje draaien en eventjes een boodschap doen maar niet het hele huis poetsen of de weekboodschappen.
     
  4. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.025
    2.163
    113
    Ik werk veel thuis. Met name overwerk omdat het gewoon te druk is. Bij mij lukt het alleen als de kinderen naar school of in bed zijn. Als ze thuis rondlopen probeer ik het niet eens meer.
    Ik heb op zolder wel een bureau met computer maar werk ook vaak beneden op mijn laptop. De internetverbinding is boven niet zo geweldig.
    Contact met collega's heb ik meestal niet tijdens het werk, want meestal is het s avonds of in het weekend. Overdag kan ik ze gewoon bellen, maar ik neem meestal klussen mee die ik zonder verder overleg kan afmaken.

    Ik ben overigens ondernemer. Een van mijn werknemers werkt vrijwel uitsluitend thuis. Zij heeft een heel afgebakend takenpakket wat ze goed thuis kan doen. Ik betaal haar internetkosten en computer, printer en copier zijn ook van mij.
    Andere werknemers kunnen niet allemaal thuiswerken. Soms leent het werk zich er niet voor.

    Als jouw werk er wel geschikt voor is kun je het altijd voorstellen. Bedenk vooral goed hoe je het met je kinderen doet. Dat zal je werkgever ook willen weten. Met kinderen thuis kun je niet werken, niet echt en echt niet.
     
  5. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.357
    775
    113
    Vrouw
    Het ligt ook echt aan je kind of je thuis kan werken. Mijn man werkte 1 dag in de week thuis toen ik studeerde en dat ging perfect met onze dochter (van 2 jaar tot 3.5 jaar) die speelde gewoon heel de dag. Mijn man kon ook gewoon vergaderen etc.
    Onze oudste die kan nog geen 5min der mond houden dat werkt echt niet :)
     
  6. cjb1983

    cjb1983 Nieuw lid

    4 nov 2016
    1
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik werk 4 dagen, waarvan 1 dag thuis (vrijdag). Doe dat al sinds ik terug ben van zwangerschapsverlof, en m'n zoontje is nu bijna 2. Toen hij net geboren was ging het prima, tussen 1 en anderhalf jaar was het een drama. Ik kwam bijna niet aan werken toe (eigenlijk alleen als hij sliep), was helemaal gesloopt aan het einde van de dag en dan moest ik in het weekend het grootste deel van m'n uren nog maken, omdat ik over de hele dag maar 2 of 3 uur echt productief was geweest. Inmiddels hebben we een aardig ritme gevonden en is het wel weer te doen. Hij vermaakt zichzelf wat beter, en ik heb m'n verwachtingen wat bijgesteld en ga ervan uit dat ik 4 uur werk op vrijdag en de rest in het weekend doe.

    Werkgever heeft er nooit een probleem van gemaakt gelukkig, en ik ben blij dat ik een dag extra met m'n zoon heb (zelfs al is het doodvermoeiend af en toe). Vrijdag is ook wel de ideale dag om thuis te werken bij mijn bedrijf, aangezien veel mensen dan vrij zijn of thuis werken en er dus ook weinig vergaderingen zijn.
     
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    Ik werkte fulltime op de zaak maar ben overgestapt naar 3 kantoordagen en twee halve dagen vanuit huis. Niet met ouderschapsverlof gedaan maar werkelijk ontslag. Ik ben developer dus ik heb mn volle aandacht nodig bij mn werk en het is heel erg analytisch. Veelal houd ik t lichtere werk wat je makkelijk kan onderbreken zonder weer bij t begin te moeten beginnen met je proceslijnen voor thuis en de lastigere klussen op de zaak op dagen dat er zo min mogelijk vergaderfanaten/buitendienst medewerkers zijn, die leiden net zo veel af als dat een klein kind kan doen.

    In t begin was t een eitje om 4 uur te draaien, ze sliep toch nog wel flinke stukken. Ze is nu net 21 mnd en nu wordt t lastiger. Ik heb dan wel de afspraak dat ik mn uren verspreid over de dag draai. Ik begin wel in de ochtend dus ze weten wanneer ik in de lucht ben, zorg intussen voor haar en maak gewoon mn productieve uren. Als ze om de minuut met speelgoed naast me staat, reken ik dat dus niet als productieve tijd. Zo langzamerhand neig ik ernaar om de thuisdagen te laten vervallen met ouderschapsverlof of gedeeltelijk ontslag. (of eerst t ene en dan t ander) waar t vroeger geen probleem was, is t nu een gewetensvraag aan t worden en merk ik aan mezelf dat het een spagaat van verliezers begint te worden. Aan de ene kant vind ik t vervelend dat ik niet volledig er voor mn dochter kan zijn want ik moet werken, aan de andere kant vind ik t rot met mn werk want daar ben ik ook niet volledig bij als zij rond denderd dus mn "werkdagen" duren ineens 6 uur ipv 4 omdat er veel onproductieve tijd tussen zit. Waardoor ik weer langer bezig ben eer mn dochter mn volledige aandacht heeft. En zij speelt, in tegenstelling tot veel andere kindjes op de kdv van haar leeftijd echt heel goed zelfstandig maar als ze me ziet werken wil ze graag met mij spelen. Aan de andere kant ik heb nog een studieschuld weg te werken dus die extra uren die ik zo kan maken zijn wel welkom. Dus ik ben zo blij dat ze nog een goede middagtuk maakt maar een keer is dat over.
     
  8. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik werk 3,5 dag en die halve dag werk ik thuis. Ik heb een aparte plek op zolder en voor mij werkt het perfect. Kan me goed afsluiten en verzet vaak meer werk dan op kantoor.
    Voor mijn baas is het geen probleem maar ik heb dan ook een baan waarbij mijn afspraken & vergaderingen in 95% van de gevallen telefonisch gaan omdat dit met mensen verdeeld over heel Europa is.
     
  9. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.898
    7.617
    113
    Werkgeversperspectief: ik vind het prima als mijn mensen thuis willen werken mits er voor hun kinderen wel opvang is die dag. Als je voor kinderen moet zorgen kun je niet werken. Incidenteel thuis werken als er een kind ziek is, prima. Structureel thuis werken met kinderen thuis, niet prima.
     
    Amberxx en Champetter vinden dit leuk.
  10. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Ik werk ook vanuit huis, wel als zzper. Het werkt echt alleen als je gewoon opvang voor je kinderen hebt. Het geeft mij zó veel meer rust door mn werkdagen gewoon als werkdagen te kunnen benutten, en op mn mamadagen de laptop dicht te houden en er helemaal voor de kinderen te kunnen zijn. Het verbaasd me eerlijk gezegd ook dat er zoveel zijn die het wel doen zonder opvang, je neemt je kind toch ook niet mee naar kantoor vraag ik me dan af?
     
  11. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.357
    775
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het echt aan je kind ligt. Met onze oudste had mijn man dat niet hoeven doen die kan zich alleen niet goed vermaken. Onze jongste hoor je echt niet die kan super goed alleen spelen. Mijn man zit gerust 1,5 uur te vergaderen via de telefoon en dan hoort hij ze echt niet.
    Mijn man kan met haar even veel werk verrichten als op kantoor dan zie ik echt het probleem niet.

    Op zijn werk weten ze dat ook gewoon en maken er geen probleem van.
     
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    Inmiddels hier t verzoek ingediend voor ouderschapsverlof en dan verspreid over 104 weken (ja t heeft effect op sociale verzekeringen wanneer t over de 18 maanden gaat, (dan tellen je lagere uren ipv je normale)) maar dan gaat zij naar school wanneer ik weer mn halve dagen oppak.

    Ik heb t van de week weer gemerkt ik voel me knap klote er onder, wil mn werk graag en goed doen en ik wil haar ook aandacht kunnen geven.

    Al die tijd sliep ze lekker uit en had nog een goede middagtuk, dus geen gewetensvragen of efficientie problemen. Maar nu is ze én vroeg wakker én slaapt nauwelijks in de middag dus ben ik genoodzaakt om te werken als zij wakker is en met grote onschuldige blauwe ogen mij speelgoed komt brengen omdat ze wil dat ik met haar speel.

    Ze kan ook wel prima zelf spelen, maar haalt intussen ook wel van alles uit en je let toch op dr zeker nu ze weer een alles in de mond fase heeft en vol trots zelfstandig op de bank klimt.

    Dus ik dacht bij mezelf, weet je, financieel kunnen we dit trekken, nu wil ze nog met mij spelen en voor je t weet breng je ze voor hun eerste dag naar school.

    Dus nu is t een kwestie van even overbruggen (er van uitgaande dat t geaccepteerd wordt) en ik mag oma bijschakelen in de tussentijd.
     
  13. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Hier begin ik binnenkort met een nieuwe baan, na het inwerken wil ik 2 dagen op kantoor werken en 1 dag thuis. Kids gaan dan gewoon naar school/bso en kdv maar het scheelt wel met wegbrengen en ophalen dus rustiger in huis.
     
  14. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.581
    1.203
    113
    randstad
    Ik heb jaren thuis gewerkt een halve dag in de week. Dit deed ik als dochter sliep of op de peuterspeelzaal zat als ik dan mijn uren nog niet had gemaakt deed ik in de avond de rest. Mijn ervaring is als je kind thuis is is 4 uur de max dat kan desnoods van 19 tot 23 als ze overdag niet meer slapen. Overleg met collega's gaat meestal via mail soms kort per telefoon. Nu werk ik een halve dag thyis onder schooltijd dan kan ik evt wel meer dan 4 uur werken als ik dat wil. Straks als de baby er is ga ik weer obder slaaptijd werken die halve dag per week. De rest gewoon op kantoor
     
  15. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Op mijn werk is het heel gebruikelijk om thuis te werken. Ik werk full time. We hebben 1 dag in de week een vaste kantoordag. Daar buiten hebben mensen verschillende afspraken buiten de deur of soms op kantoor. De overige uren werk je thuis. We zijn helemaal vrij om onze uren zo in te delen als we willen. Theoretisch zou he in 2 dagen je werkweek klaar kunnen hebben ;).
    Hier gaan de meiden 3 dagen in de week naar de opvang. Die dagen probeer ik minimaal 10 uur per dag te werken. De andere uren maak ik vooral ‘s avonds of als M slaapt. Bij Q kon ik makkelijk werken als ze thuis was toen ze jonger was. Bij M gaat dat nov lastig, maar wel al beter dan een paar maanden geleden. Of je écht kan werken met je kinderen erbij is afhankelijk van je kinderen. Als ze regelmatig alleen boven of buiten spelen kun je die uren gewoon werken, anders zou het voor mij niet werken.

    Wij hebben op zolder een soort kantoor ingericht, maar in werk ook vaak gewoon beneden.
     
    lorreke vindt dit leuk.
  16. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.211
    355
    83

    Klinkt interessant! ben benieuwd wat voor werk je doet:oops:
     
  17. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Ik doe administratieve controles bij de Douane. Super leuk en afwisselend werk. Er worden ivm de Brexit nog heel veel nieuwe collega’s gezocht, of dat zo veel met mijn functie zijn weet ik niet, maar thuiswerken en flexibel werken is nooit een probleem wanneer het in je functie past.
     
    lorreke vindt dit leuk.
  18. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.211
    355
    83
    Leuk!! helaas heb ik geen administratieve diploma, :cry:
     
  19. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Ik werk ook al jaren thuis. En met kinderen kan dat echt alleen als je opvang hebt of ze er niet zijn. Als je zelfstandige bent maakt het niet uit. Maar in loondienst kan je het niet maken naar de werkgever!

    Je kunt geen garantie geven dat je volledig bereikbaar of inzetbaar bent. En jonge kinderen begrijpen het niet dat ze niet mogen storen

    Ik heb een aparte rustige werkplek die is af te sluiten.
     
    itakepictures vindt dit leuk.
  20. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    En wat voor soort werk doe je vanuit huis als ik vragen mag?
     

Deel Deze Pagina