Ervaring/tips Atropine oogdruppels (pupil verwijding)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Shendari, 6 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shendari

    Shendari Fanatiek lid

    28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Hoi dames,

    Mijn zoontje van 15 maanden heeft een lui oog. Dit heeft hij eigenlijk al sinds de geboorte zo'n beetje.

    3 weken terug zijn we op consult geweest bij de oogarts en hebben ze simpele testjes gedaan. Het bleek dat zijn linker oogje niets meer doet. Zijn hersenen hebben het oogje uitgeschakeld zodat hij niet 'wazig' ziet.
    Nu is het de bedoeling dat zijn ogen om en om worden afgeplakt zodat het oogje weer gaat werken.

    Hoewel zijn oog naar binnen staat, zal het afplakken er niet voor zorgen dat het oogje weer recht gaat staan.

    Nu hebben wij a.s woensdag een oogmeting in het ziekenhuis en ik moet daarvoor vanaf vandaag 2x daags in elk oogje druppelen.
    Ik word helemaal naar als ik alleen al die bijwerkingen lees, laat staan het hele A4tje met uitleg HOE ik dit moet toedienen. Dit is serieus zowat niet te doen bij zo'n jong kindje (elk oog minstens een minuut dichtdrukken bijvoorbeeld)

    Ik vroeg me af of er nog meer mama's zijn die hier ervaring mee hebben of eventueel tips? Ik heb de 1e druppels er wel in gekregen maar het dichtdrukken kreeg ik niet voor elkaar.. :(
     
  2. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    ??? Ik verbaas mij zeer over het feit dat je zelf moet druppelen.
    Hier hetzelfde verhaal: dochter kijkt scheel, had/heeft lui oog ontwikkeld daardoor. We plakken al vanaf haar eerste jaar. En... Waarschijnlijk mogen we binnenkort afbouwe !!! (Even om aan te geven dat het serieus wel de moeite waard is. Alleen jammer dat ze toch nooit diepte zal kunnen zien door haar scheelzicht).
    Maar het druppelen... Dat gebeurt hier gewoon bij de oogarts zelf. Kwartiertje wachten in de wachtkamer er de pupillen zijn verwijd.
    Kan je dus niet helpen (lijkt me idd een onmogelijke klus), maar wilde je toch even succes wensen!
     
  3. Shendari

    Shendari Fanatiek lid

    28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Meen je dat nou?? :$ Maar neem dus aan dat jullie ook een oogmeting hebben laten doen? Moest je dan niet 3 dagen van te voren 2x daags druppelen? Lijkt me dan wel een enorm gedoe als je daarvoor steeds naar een arts moet ook.

    Ik weet nu echt even niet wat ik moet doen :(
     
  4. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier al meerdere keren oogmetingen gehad (niet elk bezoek hoor) en nog nooit zelf hoeven te druppelen.
    Snap dat mijn info misschien wel heel verwarrend is nu.
    Weet je zeker dat het voor pupilverwijding is? Trek je verhaal niet in twijfel hoor, maar het zou het verschil in aanpak kunnen verklaren.
     
  5. Shendari

    Shendari Fanatiek lid

    28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Nee, is zeker voor pupil verwijding. Heb 3 A4tjes mee met uitleg en bijwerkingen.

    Vraag me af waarom ik dan zo lang al van te voren moet druppelen dan.
     
  6. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ben ik nu ook wel benieuwd naar...
     
  7. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik lees op internet dat er verschillende soorten druppels zijn. Wel met hetzelfde resultaat.
    Atropine moet idd twee dagen van te voren zelf worden gedruppeld.
    Dit wordt hoofdzakelijk gebruikt bij kinderen met hele donkere ogen.
    De meest gebruikte oogdruppels, cyclopentolaat, hoef je niet van te voren zelf te druppelen...

    Jouw zoontje toevallig extreem donkere ogen?
    Lijkt me trouwens niet fijn, ook niet voor het kind, om een paar dagen heel slecht te zien. Omdat je beide ogen moet druppelen ziet hij dus drie dagen alles compleet wazig. Eigenlijk best wel zielig.
     
  8. Shendari

    Shendari Fanatiek lid

    28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Uhhhh nee? Hij heeft blauwe ogen :( Ja ik vind het verschrikkelijk inderdaad! Die bijwerkingen zijn echt niet mals. Die kunnen nog wel tot 2(!!) weken aanhouden.

    Daarnaast is hij nu juist net bezig om los te gaan lopen :(
     
  9. Shendari

    Shendari Fanatiek lid

    28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Ik ga dit eens even uitzoeken hoe dit zit. Nekharen gaan al overeind staan van je verhaal haha. Als dat echt klopt ga ik ff een belletje plegen..

    Edit; heb je een bron voor me? Kan het niet zo snel vinden.
     
  10. Hooverphonic

    Hooverphonic Fanatiek lid

    30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Bij ons zoontje werd ook gedruppeld bij de oogpoli zelf. We moesten daarna ongeveer 20 minuten wachten. Hij had die verdere dag wel last van zijn oogkes en zeker van fel licht. Hier overigens niet vanwege scheefstand
     
  11. oxbow

    oxbow Niet meer actief

    Onze dochter krijgt ook regelmatig oogonderzoeken en dan druppelen ze ook op de poli zelf en inderdaad een kwartiertje wachten en dan doen ze het onderzoek.

    Ben benieuwd of je al wat meer weet, want zelf zou ik ook het liefst voor die optie gaan ipv al dat geteut thuis en inderdaad de bijwerkingen wordt je ook niet vrolijk van.
     
  12. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Krijg de link niet geplakt. Sinds de update van m'n iPhone krijg ik soms echt neiging om het ding door het raam te smijten!
    Ik probeer nog effe anders...
     
  13. Shendari

    Shendari Fanatiek lid

    28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Haha geeft niet. Ik word straks nog terug gebeld door de huisarts. Assistente deed wat moeilijk 'want immers een arts had het voorgeschreven' Jammer dan. Wil gewoon graag even overleggen.
     
  14. Shendari

    Shendari Fanatiek lid

    28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    De huis/kinder arts vond het ook erg raar inderdaad. Naar haar weten was alleen die ochtend voor het onderzoek gebruikelijk om te druppelen. Ze raadde aan nu niet te druppelen en morgen de oog poli te bellen.

    Ben benieuwd wat hun dan gaan zeggen morgen!

    Was wel duidelijk te zien dat het ene oogje niet goed gedruppeld was. 1 enorm grote pupil en de ander normaal. Zo sneu om te zien! :(
     
  15. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Link is via Home | Albert Schweitzer ziekenhuis en dan via 'onderzoeken' naar 'oog' en 'druppelonderzoek'.
    Dit is 1 van de sites waar het het duidelijkst word uitgelegd. Ook dat die atropine vaak/meestal/alleen bij zeer jonge kinderen en bij erg donkere ogen wordt gebruikt.

    Ben benieuwd wat de ars morgen zegt.
     
  16. Shendari

    Shendari Fanatiek lid

    28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Dankjewel. Ik heb vanochtend de oogarts gebeld en ze vertelde me dat deze druppels voor een Skiascopie gebruikelijk zijn. Ze zouden minder bijwerkingen hebben en het veiligst voor kinderen. Ik moet er dus mee door gaan...

    Vind het echt zo rottig, krijg het nu uiteraard ook niet voor elkaar om de druppels er in te krijgen. Zodra hij het flesje ziet draait hij zich weg. Kan wel huilen :(
     
  17. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Raar verhaal blijft het.
    Maa je hebt idd weinig keus. Beetje laat om een ander ziekenhuis te zoeken voor het onderzoek.
    Wij lopen zelf in oogziekenhuis Zonnestraal en in het wkz.
    Hier gebruiken ze dus geen artopine.
    Veel sterkte! (Heb je het al eens met z'n tweeen geprobeerd?)
     
  18. HannekeG

    HannekeG Fanatiek lid

    20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Ik heb het pas ook gehad. We moesten 3 dagen zelf druppelen. Ik had trouwens maar een korte uitleg en ben niet bekend met bijwerkingen. Alleen dat ze meer gevoelig worden voor licht, dus daar heb ik wel op gelet. Ik weet alleen niet meer welke druppels wij hadden.
    Wij hebben het gedaan als hij op de commode lag. Als hij dan zijn oog dicht deed, kwam het toch nog in zijn oog als hij hem weer open deed. Maar wij hoefden echt zijn oog niet daarna dicht te houden of zoiets.
     

Deel Deze Pagina