Ervaring tuin op oosten

Discussie in 'De lounge' gestart door Emama, 27 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emama

    Emama Bekend lid

    13 jun 2016
    792
    118
    43
    Hoi,

    Wou weten hoe het mensen bevalt tuin op het oosten. Wij hebben voorheen tuin op het zuiden gehad en nu op het westen.
    Kijken nu naar een huis met tuin op het oosten vandaar de vraag.

    Groetjes
     
  2. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Mijn ervaring was prima, maar houd er rekening mee dat de zon in de loop van de middag weg is.
    Het ligt een beetje aan de grootte van de tuin, maar bij ons was de zon rond 4 uur ‘s middags weg in de zomer.
    Je hebt daarentegen wel al vanaf ‘s ochtends vroeg de zon in de tuin.
     
    Emama vindt dit leuk.
  3. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.215
    751
    113
    home sweet home
    Je voortuin ligt nu op het oosten, hoe zou jij het vinden als dit je achter tuin is?
     
    Emama, soovi, Felice en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.592
    3.973
    113
    Wij hebben een tuin op het oosten, en het is heerlijk, altijd wel ergens schaduw. Alleen is de zon in de zomer om 18u wel echt uit de tuin. Dan is er in de voortuin nog wel zon.
    Wij vinden dit geen probleem. Het is heerlijk om in de ochtend al zon te hebben. Ook kunnen wij vaak in het vroege voorjaar al lekker buiten zitten omdat de wind vaak meer uit het westen komt, en dan zitten wij beschut achter ons huis.
     
    Emama vindt dit leuk.
  5. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Wij hebben een jaar een tuin op het noord-oosten gehad. Ik vond het in de winter wel jammer, er was weinig zon in de tuin. In de zomer was het prima, zowel zon als schaduw. 's Avonds buiten eten was vaak wel wat koud omdat ze zon weg was, dat was alleen lekker op écht zomerse dagen, terwijl wij in onze huidige tuin (zuiden) dat veel vaker kunnen doen. Ook in de winter kun je vaker in de zon een kopje koffie drinken oid, dat miste ik in die andere tuin ook wel een beetje. Maarja, als dat je niet boeit is het prima :) Ik was vooraf bang dat we nooit zon hadden en dat viel echt heel erg mee.

    Ik zou dus vooral kijken naar hoe jij je tuin graag gebruikt en wat daar in mogelijk is.
     
    Emama vindt dit leuk.
  6. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Wij hadden vroeger een tuin op het oosten, en inderdaad vanaf een uur of 4/half 5 geen zon meer in de tuin. Plus ook geen echte voortuin, dus dat was wel een gemis.

    Als je een grote voortuin hebt waar je eventueel nog lekker kan zitten of eten, zou ik het een stuk minder erg vinden. Dan is het misschien juist wel fijn, wordt het een stuk minder heet in de achtertuin en vanaf 's morgens al lekker het zonnetje.
     
    Emama vindt dit leuk.
  7. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.520
    671
    113
    Vrouw
    Houd ook rekening met veel of weinig wind.
    Als er weinig wind is, kan een tuin op het oosten heel fijn zijn. Het is snel aangenaam en de zon heb je dan niet perse nodig.
    is er veel wind, dan kan het al snel wat kouder zijn waardoor je in de zomer de zon kan missen.

    en hoe zit het met de ramen en het lichtinval binnen? Zijn alle grote ramen op het oosten? Dan kan het snel donker aanvoelen in de middag.
     
    Emama vindt dit leuk.
  8. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Onze tuin is op het oosten, ik vind het heel fijn! In de ochtend lekker de zon als het nog niet zo warm is. Als ik in de middag wel klaar ben met de hitte, is de zon weg uit de tuin :)
     
    Shay25 en bosi333 vinden dit leuk.
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Hier ook en ik vind het ook prettig. Rond deze tijd staat de zon alleen nog achterin de tuin en zit je op het terras niet weg te zweten.
    S ochtends vroeg wel direct zon wat in het voorjaar heerlijk is
     
    Emama vindt dit leuk.
  10. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.273
    11.971
    113
    Vrouw
    Onze tuin is niet pal oost, maar neigt een klein beetje naar zuid. In de ochtend de zon lekker in de tuin. Eind van d middag is hij grootdeels achter het huis verdwenen, dus veel schaduw. Zeker in de zomer vinden we dat fijn. Dan is het achter het huis vaak erg lekker. Doordat wij een hoekhuis hebben komt eind van de middag/begin van de avond de zon weer om de hoek van het huis de achtertuin in. Hij schijnt dan weer lekker in ons prieel, dat achter in de tuin staat. Daar is het lekker lang goed toeven.

    Ons bevalt een tuin op het oosten erg goed
     
    Emama vindt dit leuk.
  11. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Hier een tuin die op het zuid-oosten ligt. Echt top! Waar vrienden met een tuin op het zuiden altijd klooien met parasols en zonwering, is hier de zon aan het eind van de dag over het huis heen. We hebben een diepe tuin dus zeker nog wel tot 18.00 zon in het achterste deel van de tuin. In de zomer dan.
     
    Emama en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  12. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.248
    668
    113
    Denk dat als je een tuin op het zuiden en westen gewend bent dat het wel kan tegenvallen. Ik persoonlijk vind het erg fijn om lekker tot laat buiten te zitten met zon in de tuin en uiteraard ligt het er ook aan hoe groot de tuin is want mogelijk heb je dan tot wat later nog een beetje zon.
    Maar met een hittegolf zal het misschien wel weer een uitkomst zijn dat je niet tot laat zit weg te zweten ;)

    Als het huis helemaal perfect is en het is alleen de tuinligging wat een nadeel is zou ik er wel voor durven gaan maar als er meer dingen zijn die minder zijn dan zou ik het niet doen. Maar ja ik heb een tuin op het zuid-westen en vind het heerlijk!
     
    Emama en Butchke vinden dit leuk.
  13. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Mijn ouders hebben dit en dan ook nog op een plek waar het veel waait. Als ze hier komen krijgen we elke keer te horen hoe fijn onze tuin is vergeleken met die van hen. Zo konden ze 2 weken geleden nog niet buiten zitten in hun tuin zonder dikke trui aan en bij ons heerlijk in korte broek.

    Wij hebben tuin op het zuidwesten en met parasol/schaduwdoek en badjes voor de kinderen kan je er vanaf april t/m oktober heerlijk vertoeven.
     
    Emama en Paardenbloem vinden dit leuk.
  14. Butchke

    Butchke Fanatiek lid

    23 nov 2009
    2.821
    1.309
    113
    aan het genieten van het leven
    Limburg
    Dit.
    Maar wij eten dan ook liever in de avond uitgebreid buiten incl. natafelen dan dat we zouden ontbijten. Buiten eten/bbq is al vroeg in het voorjaar mogelijk. We hebben de zon tot zonsondergang in de tuin, en toch schaduwplekjes als het echt te heet is.
    Vrienden hebben een grote tuin op het oosten en daar is het al snel koud. Zij vinden het zelf ook niet prettig.

    Wij zouden niet snel kiezen voor een tuin op het oosten.
     
    Emama vindt dit leuk.
  15. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Wij zitten regelmatig bij mensen in de tuin die 'm op 't oosten hebben en ik vind dat maar niets. Nu is hun tuin ook niet groot en niet handig ingedeeld, hoge schuur van de buren en hun eigen schuur op een plek dat ze nog minder zon hebben, maar ik ben dan echt een stuk blijer met onze tuin op het noorden! Altijd een plekje in de schaduw te vinden tegen het huis aan en verder echt genoeg zon, nu is de tuin ook best ruim voor een rijtjeshuis moet ik zeggen.
     
    Butchke vindt dit leuk.
  16. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.886
    16.244
    113
    Geef mij maar een tuin op het oosten. We hebben nu een tuin op het zuiden, als we ooit nog gaan verhuizen wil ik dat dus nooit meer. Wat een hitte in de zomer.
     
    Emama, Eppo82 en YaelStone vinden dit leuk.
  17. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.284
    4.153
    113
    Wij hadden bij het vorige huis een (kleine) tuin op het zuiden, daar konden we de hele zomer niet zijn ivm de hitte. Er was totaal geen schaduw.

    Nu hebben we een tuin op het oosten die 35 meter diep is, dus er is altijd wel ergens zon of schaduw. Nu kunnen we straks als we weer een warme zomer krijgen meteen achter het huis in de schaduw zitten, ideaal!
     
    Emama en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  18. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Ja ik ben ook van een tuin op het zuiden naar een tuin op het noorden gegaan. Heer-lijk! Wat een verademing! Niet meer wegfikken in de zomer als je in de tuin wil zitten.
    En nu scheelt het ook wel hoe groot je tuin is natuurlijk. Ik heb zo ongeveer altijd zon in de tuin. Maar ook altijd schaduw. Dus altijd een plekje om lekker te zitten. :)
     
    Emama, MinnieMouse94 en YaelStone vinden dit leuk.
  19. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.886
    16.244
    113
    Ja en het staat altijd zo leuk op funda : Heerlijke tuin op het zuiden! In de lente heeft u al de eerste zonnestralen in uw tuin.

    Ja, daar trap ik dus niet meer in. :roflmao:
     
    Emama, Theezeefje, Eppo82 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Zo ervaar ik het ook in mijn tuin op het noorden, maar voor altijd een plekje in de zon heb je natuurlijk wel een wat diepere tuin nodig, zoals je zegt. Maar ik heb liever onze tuin op het noorden dan die van de achterburen op het zuiden. Die branden daar weg in de zomer.
     
    Emama en Paardenbloem vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina