Ervaring weer meivakantie Zuid Kreta

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door loetje, 20 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Jaja, ik ben er vroeg bij:p

    Ik ben me alvast aan het oriënteren waarheen volgend jaar meivakantie (of moet ik zeggen, aprilvakantie:rolleyes:). De afgelopen jaren zijn we naar een camping in Toscane geweest. Heerlijk, maar erg wisselend weer. Afgelopen jaar zelfs behoorlijk fris. Ook voor onze zoon van nu 14,dus volgend jaar 15 vind ik het wat saai worden.

    Dus nu op zoek naar iets anders, liefst wat warmer en wat meer vertier, zonder massatoerisme idee. Eén van de opties is dus zuid Kreta, waarvan ze zeggen dat het eind april al goed toeven is. Mijn vraag aan jullie met ervaring; klopt dit? Kun je al lekker zwemmen, genieten van wat warmte?
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Wij zijn vorig jaar nog voor de meivakantie begon geweest. Dus begin/half april. Was warm, maar koelde wel af s avonds. Zwembaden zijn nog erg koud en niet alle hotels hadden er al water in, maae heb gewoon gezwommen. Zee was prima.
    Wel was het seizoen net geopend, dus overal waren ze nog aan het verven en veel dicht. Maar was juist heerlijk tussen de Grieken zitten :)

    Wij zaten wel in een mega touristen gebied, maar doordat seizoen net geopend was, waren er amper touristen en restaurants vol Grieken :) Er was gelukkig geen frikandel nog te krijgen hahaha
     
  3. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.164
    113
    Wij zijn ooit 1e week van mei in agia Galini geweest. Heerlijk weer, de hele week 26 graden. De zee was 19 graden. Wel even doorbijten, maar eenmaal gewend kon je er prima in zwemmen.
    Het was overal heel rustig, alles stond in bloei en er lag sneeuw op de bergtoppen. Ik vond het perfect en zou het zo weer doen.
     
  4. Annie82

    Annie82 Fanatiek lid

    27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    Wij zitten nu op het vliegveld van Miami.... twee weken heerlijk weer gehad. Op de heenweg zaten we in de bus en zat er iemand in de bus die naar kreta ging. Daar was het 14 graden. Gevalletje heel veel pech denk ik. Twee weken geleden was het in heel Europa niet heel lekker (zwem)weer
     
  5. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    833
    640
    93
    Vrouw
    Dit jaar was het in Kreta uitzonderlijk koud de hele winter en ook in mei was het nog fris, maar normaal kan je heel goed vanaf half/eind april zwemmen, zeker aan de zuidkust. Al is de zee dan wel een stuk frisser (zo'n 18-19 graden) dan in de zomer of september. Agia Galini is geschikter voor kleine kinderen dan b.v. Matala omdat daar de zee meteen diep wordt, maar voor een zoon van 15 moet ook Matala het geen probleem zijn.
    Paleochora is mooi, maar het waait er vaak flink, ook in Plakias en Triopetra kan het flink spoken.
    Sfakia heeft een paar beschutte baaitjes, maar ook delen waar het meteen diep wordt.
    Een nadeel is dat er in al die plaatsen weinig te doen is in het voorjaar,maar misschien willen jullie juist rust?
    Als je toch voor de noordkust kiest is Chania beter dan Rethymnon of Heraklion, omdat het er vaak warmer is (maar iets meer regen) en er betere strandjes zijn voor kinderen (westelijk van Chania: Agioi Apostoli/Chrisi Akti, oostelijk op het schiereiland Stavros & Marathi), zonder te zeggen dat er geen plekjes zijn waar je wel met kinderen kunt zwemmen bij de andere plaatsen, maar het is een beetje zoeken.
    Vooral het grote strand ten westen van Rethymnon (tot aan Georgiopoli) is niet geschikt voor kinderen omdat er veel stromingen dicht bij de kust zijn. Nu is het wel zo dat de meeste mensen die daar elk jaar verdrinken volwassenen zijn, die denken dat ze goed genoeg kunnen zwemmen.
     
  6. L0nneke

    L0nneke Fanatiek lid

    21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Wij zijn van 26 april t/m 3 mei op Kreta geweest. Was de hele week zo'n 22 à 23 graden. Heerlijk! Moet wel zeggen dat het daar warmer aanvoelt dan hier met die temperaturen. In de avond koelde het wel goed af. Een lekker vest was wel een must dan.
    Zwemmen kon ook prima. Zou zo weer gaan in die periode.
     

Deel Deze Pagina