Ervaringen/advies TESE

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Lisa280887, 20 jul 2018.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Lieve allemaal,

    Ons verhaal even in het kort:

    Afgelopen week zijn wij in het ziekenhuis geweest: wederom geen zaad aanwezig bij mijn vriend. Oorzaak: niet ingedaalde ballen bij de geboorte, is hij toen wel aan geholpen.
    Ook is vl 2 maanden te vroeg geboren, zijn ballen zijn dus nooit goed volgroeid.

    Nu is onze enige optie nog een TESE behandeling. Als daar iets uitkomt kunnen we starten met ICSI.

    Eind sept krijgen we nog de uitslag van het genetisch bloedonderzoek. Als dit in orde is, zal de operatie doorgaan, zo niet is het einde verhaal voor een kindje van ons samen.

    De angst begint mij nu langzaamaan wel aan te grijpen: wat als er niks gevonden wordt bij de tese? Wat als er genetisch iets niet goed is? Wat als wij dus nooit een kindje van ons samen kunnen krijgen?

    We zijn best positief, maar willen ook zeker realistisch blijven. Onszelf geen valse hoop aanpraten maar wel ervoor gaan. Klinkt dit een beetje logisch?

    Nu hebben wij nog geen exacte datum voor de operatie. Het zal sowieso na de uitslag van het bloedonderzoek zijn, dus in het meest gunstige geval over 3 maanden. We krijgen nog een oproep voor de operatie met een datum.

    Nu zijn wij vergeten te vragen of hij zich nu al aan de leefregels van tese moet gaan houden.
    Mij lijkt het wel slim om te doen, maar ik kan mij van mijn vriend goed voorstellen dat zolang er geen concrete datum is, mijn vriend het nog even ‘los’ wil laten. Hij gebruikt sowieso geen drugs en drinkt weinig, dus heel veel veranderd er niet. Wat denken jullie?

    Heeft iemand ervaring met een TESE/ICSI? Positief? Negatief? Heeft iemand tips/advies?

    Alvast heel erg bedankt!
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier heeft man een tese gehad. Helaas met negatieve uitslag.
    Uiteindelijk hebben we via donor zaad een kindje mogen krijgen.

    Ik zou het ff los laten tot er een datum is mbt de leefregels. Vaak is er best een wachtlijst van 3 mnd of meer dus dan tijd genoeg. Wel kan ie alvast zorgen dat ie geen mobiele telefoon in z'n broekzak heeft en de laptop niet op schoot zet maar op de tafel. Das makkelijk aan te passen.
     
  3. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Bedankt voor je reactie! Wat een rollercoaster moeten jullie hebben gehad zeg! Heel fijn dat het via een donor wel gelukt is. ❤️

    Ja we staan nu dus al op de wachtlijst! Ik ben alleen bang dat straks de oproep komt en al na anderhalve maand na de oproep is. Snap je wat ik bedoel?

    De laptop houdt hij sowieso op tafel/bureau, zijn telefoon zit nu wel altijd in zijn broekzak! Maar daar kan hij al eventueel wel op gaan letten.
     
  4. 1e wondertje

    1e wondertje Fanatiek lid

    21 jun 2014
    1.179
    311
    83
    Vrouw
    Ha meid! Wat heftig deze periode!
    Ik zou voor je eigen geruststelling even bellen met de afdeling in t ziekenhuis die kunnen dat vast navragen. 3 maanden moet hij sowieso aan de leefregels houden.

    Zie mijn handtekening voor een enorm positieve ervaring met Tese en ICSI! Alleen is er bij mijn man geen reden gevonden dat er geen levend zaad in zijn sperma zit. Heeft jou man wel dode zaadjes in t sperma of helemaal niets?

    Succes!
     
  5. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Bedankt voor je reactie! En wat onwijs fijn dat het voor jullie zo positief was!
    Ja misschien dat ik dat wel even doe, maandag naar de afdeling bellen...

    Nee er zat helemaal niks in het sperma, ook geen dode cellen. Hoe was dat bij jouw man?
     
  6. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    @Panter misschien een gekke vraag... maar na 1 TESE heeft het geen zin om het nog een keer te doen toch? Als het er niet zit, zit het er gewoon niet? Mits hij niet ziek is geweest de laatste 3 maanden dan...

    En mag ik vragen wat bij jullie het ‘probleem’ was?
     
  7. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Nee na 1 tese weten ze of er wel of geen onrijpe zaadjes te oogsten zijn. Vinden ze wel zaadjes dan kun je evt na een poos nog een keer een tese doen.

    Hier was het probleem het volgende :
    Normaal zitten er twee soorten cellen in de zaadbal. Zaadaanmakende cellen en zaad ondersteunende cellen. Mijn man heeft door een foutje in de aanleg (al bij zijn moeder in de baarmoeder) alleen maar zaad ondersteunende cellen. De bijhorende diagnose is certolli cell only syndrome.

    Volledig onvruchtbaar helaas.
     
  8. Clueless01

    Clueless01 Fanatiek lid

    28 jun 2016
    2.362
    1.779
    113
    Mijn vriend heeft ook een tese gedaan in het AMC. Bij hem zaten er wel een aantal (2/3) dode zaadcellen in zijn sperma tijdens de onderzoeken. De oorzaak was ook niet ingedaalde zaadballen vroeger, pas rond zijn 10e uiteindelijk ingedaald dmv een behandeling. In die zin is het “gunstig” dat er een oorzaak is. Las ook ergen geloof ik dat hij een bepaald hormoon hoog had wat duidt op een aanmaakstoornis. Dat Had mijn vriend ook. Tijdens de TESE hebben Ze 2 rietjes zaadcellen ingevroren met minder dan 10 zaadcellen erin. Hij heeft zich wel direct aan de leefregels gehouden en is aan de vitamines gegaan. Uiteindelijk hebben wij super lang moeten wachten omdat we ook heel vaak van ziekenhuis zijn gewisseld (ivm ook nog een genetisch probleem aan mijn kant).

    Op de dag van de punctie had Mn vriend, na 2 keer produceren, opeens toch 15 bruikbare zaadcellen en is t tese materiaal niet gebruikt, echt heel bizar, maar wel uitzonderlijk geloof ik.
    Ik ben nu zwanger van de eerste terugplaatsing.

    Wij hebben mee gedaan aan een tv serie; “hoe bevalt Nederland”, en ons traject wordt in september uitgezonden. Ook met heel veel dokters aan het woord dus misschien interessant!
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  9. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    He wat heftig! Is jouw man dan bv veel te vroeg geboren of is het puur aanleg wat verkeerd is gegaan in de baarmoeder?

    Hoe gaan jullie om met dit feit? En zijn jullie open over het donorschap? Lijkt mij enorm lastig als ‘onwetende’ mensen zeggen dat jullie kleine op hem lijkt bv, terwijl dat in theorie niet kan... sorry als ik teveel vraag!
     
  10. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Wauuw meis wat een bijzonder verhaal! En hoe mooi dat het nog zonder het tese-materiaal gelukt is!
    Welke vitamines slikte jouw man? Hier slikt vl al zink en foliumzuur.

    Bij mijn vriend is zijn fsh ook verhoogd, de exacte waarde weten we niet. Dat komt vast in het online dossier!

    Wat goed dat jullie verhaal uitgezonden wordt! Er rust zo’n taboe op vruchtbaarheidsproblemen. Ik ga kijken!
     
  11. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Dit is ontstaan vroeg in de zwangerschap Bij de aanleg vd geslachtsorganen. Mogelijke oorzaak kan zijn dat zijn moeder rookte tijdens de zwangerschap.

    Wij zijn heel open geweest over ons traject. Familie en intieme vrienden weten vh donor zaad.
    Als onwetende mensen zeggen dat zoontje op mijn man lijkt hebben we binnenpret. Hij lijkt nml echt op mij.
    Alleen heb ik geen blauwe ogen en m'n man wel.

    Het is een periode geweest van verwerken en klaarstomen voor het donor traject. Hadden we tijd voor want de wachtlijsten waren niet mals.
     
  12. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wij hebben 9 maanden moeten wachten op de tese.
    En daarna 2 jaar wachtlijst spermabank.

    Maar onze tese was in 2009. Toen waren er maar twee ziekenhuizen waar dat kon. Nu mss wel meer.
     
  13. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Wat verdrietig dat jullie in deze onzekere periode zijn beland!

    Wat betreft de leefregels; die zou ik gewoon al gaan opvolgen... zeker als jullie al actief op de wachtlijst staan.

    Hier ook een partner met azoospermie. Ook de tese was negatief... enorme klap!
    Uiteindelijk ook het donortraject ingegaan en daarvan al 1 prachtige dochter en de tweede is onderweg!

    Sterkte de komende tijd!
    Praten jullie ook over een plan B? Dit kan soms rust geven in het traject.
     
  14. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Ah op die manier! Ja ik vraag mij dus af of mijn schoonmoeder gerookt heeft tijdens haar zwangerschap... ik durf haar dit niet te vragen, ze weten wat er gaande is. Niet om te verwijten, maar meer om te achterhalen wat er gebeurd kon zijn.

    Heel goed dat jullie er zo open over zijn! En knap dat jullie er binnenpretjes over kunnen hebben! Maar dat zal vast ook wel een hele weg geweest zijn...

    Over je andere post: als ik op de freya site kijk zie ik 11 klinieken die tese doen. Flink wat meer gelukkig!

    En wat bizar dat er zo’n lange wachtlijst was voor donorzaad!
     
  15. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Bedankt voor je reactie!

    Wat vreselijk dat jullie dat hebben moeten verwerken!

    Wat fijn dat het donortraject zoveel goeds heeft opgeleverd! Gefeliciteerd met je zwangerschap!

    Ik denk zelf wel na over een eventueel plan B, mijn vriend lijkt het nog een beetje af te weren. Ik laat hem even hierin, ook hij moet alles een plekje gaan geven natuurlijk. Hij is nu redelijk relaxt en laat het over zich heen komen.
     
  16. Clueless01

    Clueless01 Fanatiek lid

    28 jun 2016
    2.362
    1.779
    113
    Wij hebben ons ook tijdens het wachten ingeschreven voor een donor, waren er wel ook echt op voorbereid dat het niet ging lukken.

    Mijn vriend slikte New care multi man en hij is er van overtuigd dat t heeft geholpen. Ik denk dat de factor geluk ook erg heeft meegespeeld en 2 keer produceren wellicht ook.
     
  17. Friesin

    Friesin Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Spannende periode voor jullie!

    Bij ons was sprake van ICSI met uitwijken naar TESE mochten ze geen bruikbaar zaad vinden. Bij ons is een TESE niet nodig geweest, dus op dat gebied kan ik je helaas niet helpen.

    Mijn man kreeg ook "leefregels" mee naar huis. Wat ik me er nog van herinner:
    - Geen sauna
    - Geen laptop op schoot
    - Los ondergoed dragen
    - Geen mobiel in de broekzak
    - Vitaminepillen slikken
    - Niet roken
    - Geen alchohol
    - Gevariëerd dieet

    Veel succes! Ik hoop dat jullie de TESE behandeling mogen ondergaan en dat er wat gevonden word!
     
  18. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Bedankt voor je reactie! Wat fijn dat de TESE voor jullie niet nodig bleek!
    Ik heb de leefregels doorgegeven aan mijn vriend, hij wil zich er wel aan gaan houden! Dat wordt losse onderbroeken kopen haha.
     
  19. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Meiden wat een rollercoaster is dit. Het ene moment voel ik mij sterk en het andere moment kan ik alleen maar denken: wat als wij nooit een kindje van ons samen kunnen krijgen?

    Herkennen jullie dit?
    Hoe waren jullie mannen eronder?

    Ik merk dat mijn vriend er weinig over wil praten. Hij lijkt wel rustig eronder, maar denk dat er genoeg omgaat in zn hoofd.
     
  20. Friesin

    Friesin Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    #20 Friesin, 22 jul 2018
    Laatst bewerkt: 22 jul 2018
    Heel herkenbaar hoor!

    Was voor ons ook een ontzettende rollercoaster. Ik had in het begin en tijdens de behandelingen er ook ontzettend moeilijk mee. Mijn man ook wel, maar hij is niet zo'n prater. Hij accepteert dingen ook sneller als dat ik doe.

    Ik kon wel atlijd met hem erover praten. Was erg fijn.

    Misschien moet het allemaal nog landen bij je partner. Het is ook niet niks. Zijn "mannelijkheid" heeft flink op zijn donder gekregen.

    Ik weet niet of je er wat aan hebt.. Maar wij waren onder behandeling bij het Radboud in Nijmegen en tijdens de behandeling konden we voor een "babbeltje" terecht bij een maatschappelijk werker als we hier behoefte aan hadden. Wellicht bieden ze dat ook aan waar jullie onder behandeling zijn.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina