Ervaringen antidepressiva en clomid, en antidepressiva tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door DangerBlonde, 18 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Hallo dames,

    heeft iemand hier ervaring met het gebruik van antidepressiva en clomid behandeling? Kan dat goed samen?

    En antidepressiva tijdens zwangerschap?

    Heeft iemand door antidepressiva miskramen gehad?

    Vorige zwangerschap heb ik een prenatale en postnatale depressie gehad. Toen had ik nog geen medicatie.
    Ik heb het advies gekregen van de POP poli om de antidepressiva door te blijven gebruiken. Mijn terugval risico is zonder medicatie 90%. Ook zonder een zwangerschap, de oorzaak van de terugkerende depressies is biologisch. Dit hangt ook samen met mijn vruchtbaarheidsprobleem.

    Met medicatie gaat het super. Ik wil daarom ook niet stoppen. Maar lees heel wisselende dingen over antidepressiva tijdens de zwangerschap, en ik vind niks over gebruik van clomid of spuiten ivm antidepressiva.
     
  2. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.114
    2.537
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat ligt ook heel erg aan welke medicijnen je hebt. Het ziekenhuis kan je hier meer over vertellen!
     
  3. SD90

    SD90 Fanatiek lid

    3 nov 2017
    2.290
    2.488
    113
    Vrouw
    Tijdens mijn IVF-traject ben ik bij een perinataal psychiater terechtgekomen omdat ik er echt volledig doorheen zat. Toen begonnen met medicatie (2 verschillende antidepressiva, sertraline voornamelijk tegen angst, en mirtazapine waardoor ik na maanden eindelijk weer sliep). De psychiater heeft me heel vaak op het hart gedrukt niet te stoppen tijdens een zwangerschap, want de kans op een postnatale depressie zou gigantisch zijn.
    Het is heel afhankelijk van wat voor type medicatie je neemt. Sertraline blijkt volgens hem gebaseerd op onderzoeken de veiligste te zijn. Denk dat je dus best eens overlegt met een arts die er veel over weet hoe veilig jouw medicatie is. Maar er zijn dus zéker opties die je veilig kan blijven nemen tijdens een zwangerschap.

    Hetgeen de psych me wel meegaf, is dat baby wel enkele dagen wordt opgevolgd na de geboorte omdat er kans bestaat dat ze de eerste dagen wat suffig zijn en niet zo goed drinken, voornamelijk als je geen borstvoeding geeft en de medicatie dus heel plots uit hun lichaam verdwijnt.
     
  4. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Dank jullie wel!

    @SD90 ik kon ook beter niet meer stoppen. Vreselijk naar is dat he, een postnatale depressie.
    Je hebt er ook al een hele geschiedenis met veel verlies op zitten zie ik in je handtekening. En nu ben je zwanger, gefeliciteerd! Hoe gaat het?


    Ik gebruik escitalopram 5 mg en bupropion 150 mg. De escitalopram is sowieso veilig volgens de artsen. De bupropion lijkt ook veilig te zijn, maar is wat minder onderzoek van beschikbaar dan de SSRI’s.

    Ik was vooral benieuwd naar ervaringen van anderen. Uit nieuwsgierigheid. :)

    Ik heb in november de intake op de fertiliteit poli in het ziekenhuis, dan was ik dat ook zeker van plan te vragen over de clomid en evt de spuiten als de clomid niet meer aanslaat.
     
  5. SD90

    SD90 Fanatiek lid

    3 nov 2017
    2.290
    2.488
    113
    Vrouw
    Hier was het geen postnatale, maar een reactie op het overlijden van onze tweeling. Maar kan me voorstellen dat een postnatale depressie ook erg heavy is...

    Het is inderdaad al erg heftig geweest. Nu bijna 13 weken zwanger van 1 kindje, we hopen heel erg dat deze zwangerschap goed gaat, maar de angst is toch erg aanwezig...

    De buproprion bij jou is een beetje hetzelfde verhaal als de mirtazapine bij mij. Nog niet zo veel onderzoek naar gedaan, maar tot nu toe lijkt het allemaal oké. En ik denk dan maar: een depressie tijdens je zwangerschap is hoogstwaarschijnlijk heel wat slechter dan de impact van de medicatie die ik neem (als ik de psych mag geloven).

    Kan me niet voorstellen dat je medicatie effect heeft op clomid of spuiten trouwens. Hier een volledige IVF-cyclus + 4 terugplaatsingen met medicatie doorlopen die gewoon gingen zoals moest, kwaliteit (en aantal) van de embryo's nu was zelfs beter dan tijdens mijn vorige IVF, terwijl ik toen geen medicatie nam. Misschien stelt dat wat gerust?
     
  6. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.114
    2.537
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik moest trouwens met een psycholoog praten, zodat ze samen konden kijken met de artsen of de medicijnen wel konden. Nu heb ik geen AD maar AP dus heel andere medicijnen.

    Ik denk dat jij ook de psycholoog wel te spreken krijgt en dat je daar al je vragen aan kan stellen :)
    Hier hielpen de medicijnen in ieder geval de moodswings tegen te houden die ik kreeg van clomid :p
    Helaas werkte dat deze keer wat minder (icsi):rolleyes: arme man :roflmao:
     
  7. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    @SD90 pff dat lijkt me ook heftig. Begrijp goed dat je daar heel depressief van kunt worden.
    Wat spannend dat je nu zwanger bent, ik kan me helemaal indenken hoe nerveus je nu moet zijn. Ergens toch proberen te vertrouwen dat het nu gewoon goed gaat..
    Fijn om te horen dat je qua medicatie geen last hebt gehad met de hormoonkuren. Dat is een goed ervaring.

    @Featherr haha die hormonsters van de clomid herinner ik me ook nog goed :roflmao: arme mannen. Ach, moeten ze er maar voor over hebben. Die hoeven maar 30 seconden wat te doen en wij 9 maanden :D
    Ik las op Lareb en de site van de POP van het OLVG Amsterdam dat de meeste medicatie gewoon kan. Ook de AP. Ik moet er denk ik nog een beetje aan wennen en vertrouwen dat het evengoed een gezond kindje kan worden.
    Ik ben benieuwd of ik die psycholoog te spreken krijg. Ik zit op dit moment nog in een psychotherapie trauma groep vanuit mijn behandeling van vorig jaar nog. Weet niet of dat ernaast mag lopen eigenlijk. Op dit moment ben ik eigenlijk ook goed stabiel. Ondanks de miskraam van vorige week zelfs. Denk dat de AD hier ook wel wat in heeft meegespeeld, scherpe kanten er vanaf. Goed spul :o:
     

Deel Deze Pagina