Ervaringen badbevalling gezocht. Verloskundige geeft tijdslimiet na de geboorte.

Discussie in 'De bevalling' gestart door Maxellera, 14 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maxellera

    Maxellera Fanatiek lid

    14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    Dag dames,

    Al een tijdje niks geplaatst op het forum maar nu is er een situatie met mijn verloskundige waar ik toch jullie ervaringen over wil horen.
    Dit is de situatie:

    Ik ben 36 weken zwanger, mocht de situatie het toestaan, wil ik graag thuis in een bevalbad gaan bevallen. Mijn man en ik hebben een cursus hypnobirthing gedaan en daar meerdere mooie video's gezien van badbevallingen, ook online goede ervaringen erover gelezen.
    In principe staat de verloskundigepraktijk open voor een badbevalling, alleen tijdens het bespreken van het geboorteplan kwam iets ter sprake wat me niet lekker zit. De verloskundige zei dat aangezien het in water lastig is te zien hoeveel bloedverlies ik heb (ze gaf het voorbeeld als je een eierdopje bloed in een bak water gooit lijkt het gelijk heel veel), ze willen dat ik zo snel mogelijk na de geboorte uit bad kom. Toen ik vroeg wat 'zo snel mogelijk' dan betekende zei ze, maximaal na 5 minuten. Op moment van bespreken zat dat me best wel dwars maar aangezien zij de expert is wilde ik er niet gelijk tegenin gaan.
    Naderhand heb ik de vrouw die ons de hypnobirthing cursus heeft gegeven (en zelf ook doula is) gevraagd of dit normaal is. Ze zei dat ze meerdere badbevallingen heeft meegemaakt waarbij er helemaal geen tijdsdruk was en de moeder en baby gewoon in bad konden blijven zitten.

    Ik zit hier behoorlijk mee. Ik snap dat de veiligheid voorop staat, maar ik kan me niet voorstellen dat het dus onmogelijk is langer te blijven zitten. Misschien wil ik zelf wel zo snel mogelijk het bad uit, maar dan is het mijn eigen keuze. Ik zou ook de optie willen hebben (als alles goed gaat) om gewoon te blijven zitten en eventueel de placenta ook geboren te laten worden in bad. Die druk van buitenaf zit ik niet op te wachten..

    Mijn vraag aan jullie, als je een badbevalling hebt gehad:
    -Moest je ook binnen een bepaalde tijd eruit? (met hetzelfde argument over bloedverlies?)
    -Zo nee, had je verloskundige een graadmeter waaraan ze konden zien wanneer het nog veilig was in bad te blijven?
    -Heb je de placenta in of buiten bad geboren laten worden?
    -Mocht je nog iets anders weten te vertellen wat relevant is dan ben ik erg benieuwd.

    Ik vraag dit omdat ik graag met voorbeelden kom dat het ook 'anders' kan, zodat mijn verlokundigepraktijk hopelijk die 5 minuten regel een beetje los kan laten..

    Alvast bedankt! En bedankt voor het lezen ;).
     
  2. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Kan ze je bloeddruk niet meten als je in bad zit en als die te laag is afspraak maken om eruit te komen?

    Ik denk als je op bed bevalt met hoop vruchtwater erbij dat bloedverlies ook vertekend beeld geeft toch ;)

    Verder geen ervaring. Lijkt me geweldig bad bevalling Helaas werd ik medisch met ks :(
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Hier na de bevalling nog een tijd in bad gelegen.
    Het mooie van een badbevalling is juist die rust en ontspanning, dus lekker in bad blijven.
    Hier was het de bedoeling om de placenta eerst geboren te laten worden voordat de navelstreng werd doorgeknipt, maar kon helaas niet omdat dochter een hap badwater binnenkreeg.
    Maar ze heeft eerst ng ff op m’n borst gelegen. Navelstreng doorgeknipt, placenta in bad geboren.
    Dochter ging toen eruit, had ff hulp nodig, beetje zuurstof, en daarna naar papa. Maar toen lag ik nog steeds in bad.
    Daarna ben ik rustig uit bad gegaan en op bed gaan liggen, moest nog gehecht worden.

    Dus in alle rust uit bad kunnen komen. Zelfs toen er voor dochter wel wat hulp nodig was.
     
    jolien 1986 vindt dit leuk.
  4. Maxellera

    Maxellera Fanatiek lid

    14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    Ja precies, ik zal vragen of er geen andere manieren zijn om het bloedverlies te monitoren..
    Badbevalling lijkt me heel mooi, nu hopen dat alles goed blijft gaan en het ook kan uiteindelijk :)
     
    jolien 1986 vindt dit leuk.
  5. Maxellera

    Maxellera Fanatiek lid

    14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    Ah fijn om een verhaal te horen zoals ik het ook meer voor ogen had, gewoon lekker in je eigen tempo. Hebben ze bij jou nooit genoemd dat je er snel uit zo moeten? Of hadden ze een manier om te zien of je niet te veel bloed verloor?
    Hopelijk kan ik het zo uitleggen aan mijn verloskundige dat ze het aandurven met een alternatieve aanpak.. Ik weet niet hoe 'gehecht' ze zijn aan hun protocol van maximaal 5 minuten..
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Nee helemaal niet, kwam juist vanuit haar om eerst de placenta geboren te laten worden.
    Over bloedverlies hebben ze het zover ik het nog weet niet gehad.
     
  7. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Ik zou als ik jou was het volgende doen:
    - laten weten dat jij zelf bepaalt wanneer je uit bad wil komen. Jij hebt daar namelijk zelf de keuze in.
    - vragen of de praktijk overleg wilt plegen met iemand die wel veel ervaring heeft met badbevallingen. Het klinkt namelijk alsof zij er weinig ervaring mee hebben.
     
    SAARC vindt dit leuk.
  8. Maxellera

    Maxellera Fanatiek lid

    14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    Apart hoe anders het kan zijn zeg! Fijn dat het bij jou gewoon kon. Vanavond hebben we echo en controle, dan zal ik het zeker benoemen.

    Bedankt voor je advies, dat klopt zeker! Vanavond hebben we echo en controle, dan zullen we het benoemen. Ik sta er zeker achter om gewoon langer te blijven zitten als ik daar behoefte aan heb, ik ben alleen een beetje bang dat de verloskundige met de hakken in het zand gaat of iets dergelijks. Ik hoop echt niet dat het een beladen onderwerp wordt, want het lijkt me niks om met die spanning te moeten bevallen.
    Misschien maak ik me onnodig zorgen, maar ze leek de vorige keer aardig zeker van haar zaak dat ik er echt binnen 5 min uit zou moeten. Hopelijk staat ze open voor verandering..
     
  9. Kipsate

    Kipsate Fanatiek lid

    22 jul 2015
    1.224
    1.240
    113
    Ik ben 2 keer in bad bevallen en heb nog niet eerder van de "5 minuten regel" gehoord. Echter wilde ik er zelf na de bevalling al vrij vlot uit (nadat ik eerst even met baby op borst geknuffeld had). Het water is namelijk niet echt fris meer en na al dat harde werk kreeg ik het toch wat koud in bad.

    Edit: ik ben trouwens niet thuis in bad bevallen maar in het ziekenhuis al denk ik niet dat dat verschil maakt.
     
  10. Maxellera

    Maxellera Fanatiek lid

    14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    Update, gisteravond hebben we de controle gehad en hebben we het onderwerp ter sprake gebracht. De verloskundige zei dat ze snapt dat er veel mensen zijn die het anders aanpakken, maar dat ze hun aanpak baseren op eerdere ervaring (blijkbaar een vrouw die echt te veel bloed had verloren en daarna snel naar het ziekenhuis moest), en adh daarvan ze nu deze maatregel hebben. Maar ze gaf wel aan het te willen bespreken in het team (ik val onder een team van 4 verloskundigen) en ze zou me laten weten wat hun conclusie was.

    Ik sta er een beetje dubbel in. Ik ben blij dat ze het bespreekbaar maken en met me mee willen denken. Maar nog altijd voelt het een beetje alsof 'mijn lot' in handen van anderen is en ik uiteindelijk genoegen moet nemen mocht de conclusie toch zijn dat ze me er zo snel mogelijk uit willen hebben.. Voor nu dus even afwachten wat er uit het overleg komt.
     
  11. elayne

    elayne Nieuw lid

    10 mei 2010
    1
    0
    1
    Jouw lot is nog altijd in je eigen handen hoor :)
    Ik ben bij mijn derde halverwege, in goed overleg, overgestapt naar een andere verloskundige (holistisch). Ik wilde na 2 thuisbevallingen niet in het ziekenhuis bevallen, en ik had hoge bloeddruk, protocol is dan ziekenhuis. Ik was bij mijn tweede in mijn eigen bad bevallen en dat was geweldig. Bij de derde ook in bad en niemand die mij vertelde wanneer ik eruit moest, placenta is daar ook gekomen.
    Het is zo belangrijk dat jij de controle houdt, een bevalling kan je zo een enorm sterk gevoel geven.
    Succes!
     
  12. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Tja op bed zijn er ook vrouwen die teveel bloed verliezen en dan naar het ziekenhuis moeten. Moeten we thuisbevallingen dan maar helemaal afschaffen?
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  13. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    @Maxellera
    Hey, wij hebben lang geleden in een topic gekletst en kort samen in een fbgroepje gezeten. Jullie hebben een lange weg gehad maar nu hoogzwanger zie ik, gefeliciteerd!

    Bij mijn eerste was ik ook van plan om in bad te bevallen, helaas werd dat ziekenhuis. Ik heb mijn vk nooit horen praten over snel uit bad moeten.
    Jij bent uiteindelijk nog altijd degene die bepaalt.

    Je zou nog contact kunnen opnemen met een vk die veel ervaring heeft met een badbevalling. Gewoon voor informatie.
    Lijkt mij dat ze door die ene slechte ervaring hebben gezegd: Dit willen we niet weer. Natuurlijk een goed evaluatiepunt maar om hun protocol nu zo bij iedereen te laten gelden vind ik toch te ver gaan. Protocollen zijn goed maar omdat elke vrouw, elke baby en elke bevalling anders is vind ik dat je (binnen bepaalde marges) wat ruimte moet hebben om het anders te doen.
     
    Maxellera vindt dit leuk.
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar dan kan de vk het wel veel beter inschatten omdat ze daadwerkelijk ziet dat er flink bloedverlies is. In een bad kan een klein beetje al veel lijken, waardoor er omgekeerd ook gedacht kan worden dat het wel mee valt bij juist heel veel bloedverlies. In die zin begrijp ik de vk; zij hebben hier een ervaring mee gehad waarbij kennelijk te laat duidelijk werd dat er veel bloedverlies was. Maar mogelijk kan TS een andere aanpak afspreken, zoals bv dat ze haar bloeddruk goed in de gaten houden en dat ze als ze het idee hebben dat ze zwak en minder alert is, uit bad moet.

    De houding ‘ik beval dus ik beslis’ vind ik niet prettig; de vk is in deze de professional, ga gewoon in gesprek hierover. Vk heeft echt het beste met je voor, maar heeft wel meer ervaring en kennis. Betekent dat dat je ‘ja en amen’ moet zeggen? Nee, maar gewoon in gesprek gaan kan natuurlijk wel. En wie weet is er een vk in het team die zich er beter bij voelt bijvoorbeeld, dan zou zij het over kunnen nemen.
     
    KleineLai, suus1983, Amberxx en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Een badbevalling lijkt mij prima. Maar waarom zou je daarna nog langdurig in een bad vol met bloed, stolsels, ontlasting en andere viezigheid willen liggen?? Dan wil je toch lekker opgefrist worden. Of rustig bijkomen met je baby op bed. Bij een bevalling in bed laten ze je toch ook niet in je eigen viezigheid liggen. Ook ivm hygiëne (je hebt wel gewoon een open wond na de bevalling).

    Verder kan je in gesprek maar de verloskundige is verantwoordelijk en beslist. Jij kunt besluiten een ander te zoeken.

    Tot slot was een vriendin door bloedverlies (dat gaat super snel!) Ernstig verzwakt. Als ze in bad had gelegen hadden ze haar er niet zo snel uitgekregen (ze kon niet meer zelf staan). Ze lag gelukkig op bed en ze konden direct handelen. Als ze aan je gaan hangen en duwen verlies je nog sneller bloed.
     
    EdN en Sado vinden dit leuk.
  16. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    #16 Stakato, 24 apr 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 apr 2019
    Dat valt echt wel mee hoor, die viezigheid. Pas na de placenta komt meestal het meeste bloed. En uitwerpselen, lang niet iedereen kakt tijdens de bevalling en anders scheppen ze dat er uit. ;)
    Ik ben in bad bevallen en moest er echt niet aan denken om meteen uit bad te komen. Juist even rustig bijkomen en met de baby in bad knuffelen. Dat opfrissen komt daarna wel. Overigens voelde ik me een stuk viezer bij mijn bevalling op bed waarbij ik me kapot aan het zweten was en mijn lichaam onder het bloed en meconium zat.

    De kans op een infectie is overigens hoger uit bad dan in bad. ;)
     
    Maxellera en peque vinden dit leuk.
  17. Maxellera

    Maxellera Fanatiek lid

    14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    Bedankt voor alle reacties! Ondertussen hebben de verloskundigen overleg gepleegd en me laten weten dat ze met mijn wens rekening zullen houden.
    Aangezien ik verder een probleemloze zwangerschap heb gehad en ook fit ben durven ze het aan om me (als er verder niks wijst op complicaties) langer in bad te blijven zitten. Ze gaf aan dat ze evt dan wel een oxytocine injectie kon plaatsen bijvoorbeeld, maar dat we dat ter plekke wel kunnen inschatten. In ieder geval houden ze gelukkig niet meer zo vast aan die 'max 5 min', en dat is voor mij wel een opluchting. Misschien heb ik het na 10/15 min ook wel gezien, maar dan weet ik in ieder geval dat die ruimte er is :).
     
    mom2be21, Fristi2012 en Fuddey vinden dit leuk.
  18. Maxellera

    Maxellera Fanatiek lid

    14 mei 2012
    2.092
    82
    48
    NL
    Ah wat leuk! Ja eindelijk is het zover, heel spannend allemaal. Op dit moment 37 weken en 4 dagen zwanger :).
    Ik zag dat ik bijna precies 7 jaar (op twee dagen na) nadat ik hier lid werd uitgerekend ben. Heel gek idee dat ik de wens al zo lang heb en dat het nu bijna zover is :).
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  19. Solstice

    Solstice Actief lid

    8 jan 2019
    187
    90
    28
    Vrouw
    Ik wilde bij beide kinderen ook heel graag in bad gevallen. Ik had bij beide bevallingen dan ook een bad klaar staan in het ziekenhuis. Maar ik wist beide keren niet hoe snel ik weer uit het bad moest helaas. Ik vond het niks. Maar er is me vantevoren nooit gezegd dat je snel het bad zou moeten verlaten nadat je kindje is geboren
     
  20. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Wat super fijn joh! Ik hoop dat je een prachtige bevalling in bad mag ervaren. ❤️
     

Deel Deze Pagina