Ervaringen bevallen Treant Emmen

Discussie in 'De bevalling' gestart door Weereennieuwemama, 13 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Hallo dames,

    Wie kan haar ervaringen met (evt tevens onder controle zijn en) bevallen in Treant Emmen met mij delen? En dan met name op medische indicatie, dus met vk's en een gyn van het Treant erbij.

    Mijn 1e lijns vk heeft mij doorgestuurd naar 2e lijns zorg bij Treant. Logischerwijs zou ik hier dan ook bevallen. Na wat onderzoek heb ik echter een veel beter gevoel bij Röpke-Zweers in Hardenberg, met name omdat hier minder keizersnede (9% tegen 22%) worden gedaan bij een 1e kind in hoofdligging dan in Treant en omdat bij Röpcke een bevalbad beschikbaar is, in tegenstelling tot bij Treant. Vanwege bekkenpijn (na de 1e zwangerschap 3.5 jaar geleden toen ik beviel op mijn rug op bed altijd bekkenpijn blijven houden) wil ik graag in bad bevallen, maar dat kan dus niet in Treant.

    Verder wordt er op dit moment tijdens mijn controles nooit gevraagd hoe het verder met mij tijdens mijn zwangerschap gaat gevraagd, terwijl ik dit absoluut wel gewend was van mijn 1e lijns vk. Ik loop in het ziekenhuis omdat ons kindje wat achterloopt in de groei (p8, net zoals m'n 1e zoon, waarmee niks aan de hand was; wij zijn zelf tengere mensen). De afspraken gaan dus enkel over de groei. Het bevalplan is bv niet ter sprake gekomen en er is geen ruimte om over klachtjes te spreken. Ik heb bv weleens de twijfel of ik voorweeën heb en heb veel harde buiken. Dit soort klachtjes. Voelt heel kil en vraag me af of dit wel normaal is.

    Verder vond ik ze tijdens de voorlichtingsavond echt een gelukt marketingpraatje houden, alsof bevallen in Treant fijn Is, ipv ja, bevallen is gewoon ruk, het doet pijn. Röpcke was daarover veel nuchterder. Dan was er ook nog een verloskundige die ik aansprak en over mijn bekkenklachten begon. Ik kon haar niet overtuigen van de ernst van mijn klachten, ze begreep het duidelijk niet.

    Ik heb er hierdoor ook helemaal geen vertrouwen in om hier te moeten bevallen met mijn bekkenklachten. Tot slot begonnen ze over inleiden met 38 weken. Mijn 1e kindje had om en nabij dezelfde groeiachterstand en met hem mocht ik wel doorlopen tot 41.5 weken (dit was bij een ander ziekenhuis); Treant gaf aan dat als ik bij hen had gelopen, ze me nooit zover door hadden laten lopen. Dit zegt voor mij dat zij veel sneller medisch ingrijpen dan wellicht noodzakelijk en ook dat stuit me wat tegen de borst.

    Hoe dan ook: ik twijfel nu of ik wil overstappen naar een ander ziekenhuis, maar zou eerst graag ervaringen van anderen met Treant horen. Wellicht besluit ik uiteindelijk toch om bij Treant te blijven. Elke week voor controles verder moeten reizen en op het moment dat de weeën echt beginnen is niet niks natuurlijk.
     
  2. Simba1992

    Simba1992 Fanatiek lid

    8 dec 2017
    1.033
    1.020
    113
    Vrouw
    Ik heb zelf nog geen ervaring met bevallingen omdat het mijn eerste zwangerschap is. Wat ik wel weet is dat mijn verloskundige mij sterk aanraadt om voor Hardenberg te kiezen en niet voor Emmen als ik toch in het ziekenhuis zou moeten bevallen. Omdat zkh Hardenberg beter aangeschreven staat en omdat zij volgens de laatste “evidence based practice” werken.
    Ik snap wel dat het je tegenhoudt als je een stuk verder moet reizen. Succes met je keuze!
     
  3. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Klopt, ik zie ook dat ze beter aangeschreven staan. Pfoeee, lastig zeg!
     
  4. mc87

    mc87 Actief lid

    11 apr 2013
    336
    39
    28
    Vrouw
    Gewoon doen als je twijfelt hoor! Kan wel zijn dan een badbevalling niet mag vanwege de groeiachterstand van de baby. Dan willen ze de baby extra conrtoleren dmv een draadje op het hoofd om de hartslag te beluisteren wanneer je vliezen zijn gebroken.In bad gaat dat niet.
     
    Weereennieuwemama vindt dit leuk.
  5. Vespers

    Vespers Nieuw lid

    3 jun 2019
    1
    0
    1
    Vrouw
    Ik hoorde ook op 2 april dat hardenberg een bevalbad zou hebben. Niets blijkt minder waar. Ik heb alleen maar smoesjes gekregen vanuit hardenberg. Mijn vertrouwen daar is helemaal weg. Voor welk ziekenhuis ben jij nu uiteindelijk gegaan? Hoe heb je dat ervaren?
     
  6. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Oh serieus? Hoe kan dat nou?

    Ik loop nu nog steeds in Emmen. Moet best vaak voor controles dus dat is wel praktisch. Ook eigenlijk helemaal geen tijd meerngehad om erover na te denken en eerlijk: hoe ik beval is niet meer mn 1e zorg, omdat ik waarschijnlijk word ingeleid. Alles is ineens heel medisch dus grote kansdat ik aanbdat bes word vastgepind en geen kant op mag/kan, dus ook het bad niet in.
     
  7. Daphne91

    Daphne91 Fanatiek lid

    5 dec 2013
    2.073
    465
    83
    Vrouw
    Drenthe
    Ik woon zelf in Zuidwolde en ben 2,5 jaar terug bevallen in Hoogeveen (treant Bethesda). Ik denk dat het in elk geval treant eigen en misschien wel altijd zo is met gynaecologen, het is een pure medische afspraak en niet meer dan dat. Geef je aan dat je lichaam het er moeilijk mee heeft dan wordt er naar de bloeduitslagen gekeken. Niks geen gevoel zoals je dat bij een vk zou hebben. Dit is mijn derde zwangerschap en zo gaat het nu al 3x.

    Wat het deze keer anders maakt is dat ik niet kan bevallen in Hoogeveen omdat dit dus naar Emmen is gegaan. Ik sta nu voor de keuze; bevallen in Emmen, Hardenberg, Zwolle of Assen.

    Ook wij gaan niet voor Emmen, net als veel mensen eigenlijk. Ik wijk uit naar Assen (het is voor mij qua reistijd om het even denk ik).

    Geen ervaring dus met Emmen, wel met Treant. Omdat vorige keer ook nog eens 2x een botte schaar is gebruikt vind ik het wel best zo en word ik met 36w overgedragen aan Assen. Ik denk alleen dat je voor wat de afspraken betreft wellicht niet echt een verschil merkt in behandeling. Zo is mijn eerste met 26w overleden en heb ik het daar ook deze keer echt moeilijk mee gehad. Daar werd geen aandacht aan besteed en zelfs overheen gepraat door te zeggen dat we ‘toen een goed team waren’. Nu zal ik je dat verhaal besparen maar enkel door mijn eigen oplettendheid is naar voren gekomen dat het toen niet goed ging met de baby. Niet omdat de gyn in kwestie mij geloofde.
     
  8. Zwangels

    Zwangels Fanatiek lid

    22 jun 2012
    3.350
    450
    83
    Vrouw
    Schoonebeek
    Hier 1 keer een inleiding gehad bij Treant Bethesda in Hoogeveen. Prima bevallen geen enkele klachten.
    En 1 keer spontaan bevallen in Emmen na ook daar de controles te hebben gehad. Dit was ook prima. De controles zijn inderdaad niet heel persoonlijk ze doen de nodige dingen en stellen vragen die bij je termijn horen.
    Nu bij de derde kies ik er voor om weer in Emmen te bevallen.
     
  9. Koektrommel

    Koektrommel Fanatiek lid

    15 feb 2017
    1.511
    1.100
    113
    Vrouw
    4x in Emmen bevallen (2 keer medisch, 2 keer medium risk). Alle 4 de keren was het goed. Krijg je er dan een verloskundige bij van EVE denk ik?
     
  10. Friesje203

    Friesje203 Fanatiek lid

    31 dec 2014
    1.142
    844
    113
    Bijna 2 jaar geleden in Emmen bevallen en dat was helemaal prima. Maar was niet medisch en met eigen verloskundige. En ben maar van 7 tot half 11 binnen geweest omdat het allemaal erg snel ging.. (19 uur binnen, 19.34 geboren).
    Tot 20 weken wel medisch ivm mmm en een paar keer bij verschillende gynaecologen geweest ivm bloedingen, maar geen negatieve gevoelens over eigenlijk! Ook de verpleegsters van de verloskamers waren erg vriendelijk en we konden ondanks niet medisch vanalles krijgen.
    Als het goed is nu weer in Emmen bevallen.
     
  11. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Dank je voor je reactie! Ik denk wel dat medisch bevallen heel anders is.

    Waarom ben je poliklinisch in het zkh gaan bevallen als ik vragen mag?
     
  12. Friesje203

    Friesje203 Fanatiek lid

    31 dec 2014
    1.142
    844
    113
    Ja denk idd dat dat nog weer heel anders is..
    Mijn man wilde dat heel graag. Hij was erg bang dat er iets zou mis gaan oid. Maar moet zelf zeggen dat ik het ook wel prettig vond. In dichte kringen iemand meegemaakt waarbij het thuis niet goed ging met uiteindelijk blijvende schade.. dus beetje bang daarvoor.
     
  13. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Dan snap ik dat helemaal! Altijd fijn als je weet dat er snel ingegrepen kan worden als het nodig is.
     
    Friesje203 vindt dit leuk.
  14. brusje

    brusje Fanatiek lid

    26 dec 2008
    2.625
    241
    63
    Hier 5 keer bevallen in Emmen ziekenhuis. Ook medisch, ook grote kindjes en vacuumpomp/schouderdystocie maar ook volgens het boekje.
    Geen keizersnee of negatief.
    Jammer dat mn favo vlos er niet meer is. Dankzij haar mocht ik persen met de ruggeprik aan en ben ik die keer een keer niet ingescheurd of geknipt.
     
    Weereennieuwemama vindt dit leuk.
  15. Koektrommel

    Koektrommel Fanatiek lid

    15 feb 2017
    1.511
    1.100
    113
    Vrouw
    Ben nu wel nieuwsgierig welke vk haha.
     
  16. brusje

    brusje Fanatiek lid

    26 dec 2008
    2.625
    241
    63
    Fenke Tiedema, maar die is met pensioen nog. I just love her!
     
    Koektrommel vindt dit leuk.
  17. brusje

    brusje Fanatiek lid

    26 dec 2008
    2.625
    241
    63
    Die is met pensioen nu (moet het zijn)
     
    Koektrommel vindt dit leuk.
  18. Koektrommel

    Koektrommel Fanatiek lid

    15 feb 2017
    1.511
    1.100
    113
    Vrouw
    Leuk! Femke heeft mij 26 jaar geleden ook ter wereld gebracht haha en mijn 3e dochter ook. Tijdens de controles vond ik haar nooit zo leuk maar bij de bevalling was ze echt een topper!
     

Deel Deze Pagina