Ervaringen bewust geen kraamzorg

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door bozoe, 17 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    #1 bozoe, 17 nov 2020
    Laatst bewerkt: 17 nov 2020
    Zijn er hier vrouwen die bewust hebben gekozen om geen kraamzorg te nemen?

    Ik heb helaas bij beide keren het niet als een hele relaxte periode ervaren. De eerste was een regelrechte hel, als ze wegging kon ik haar bordjes en koffiekopjes nog opruimen en afwassen:roflmao:

    De tweede keer was het een lieve vrouw maar na 2 dagen was het voor mij wel voldoende en voelde ik me alsof ik de hele dag iemand op visite had.

    Overigens waren beide vrouwen ook niet echt bezig met mij verzorgen oid. Ze zaten meer aan de eettafel formulieren in te vullen en hun levensverhalen te vertellen.

    Ik speel dan ook met de gedachte om ditkeer bewust geen kraamzorg te kiezen. Ik merk alleen dat in mijn omgeving het een beetje wordt gezien als een verplicht nummertje.

    Hoe hebben jullie dat ervaren? Heb je bijv wel een schoonmaakster ingehuurd, hoeveel weken was je partner thuis en de controles deed de verloskundige?

    Ben benieuwd!
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn eerste keer vond ik ook echt niet prettig. Ze claimde mijn dochter enorm en voor mijn gevoel katte ze me af als ik aangaf graag zelf even met mijn dochter te willen knuffelen etc. Vervolgens vertelde ze haar levensverhaal, over dat ze nooit kinderen had kunnen krijgen en dat zo moeilijk vond - niet lang daarna legde ik mijn dochter lekker naast me in bed om even extra te genieten, en pakte zij haar ineens bij me weg. Ik vond dat echt heel eng op dat moment, het voelde alsof ze mijn kind afpakte, er was geen énkele reden voor haar om mijn dochter op te pakken op dat moment... Daarna heb ik haar enorm op afstand gehouden en ben ik de verzorging van mijn dochter volledig zelf gaan doen (ook al was ik herstellende van kraamvrouwenkoorts (gemist door de kraamverzorgster overigens...) en echt nog zwaar verzwakt). Kort gezegd; vreselijke ervaring...

    Maar de tweede keer was zoooo anders, zo’n aardige vrouw, zij voelde echt zó goed aan waar zij bij moest helpen en wat ik liever zelf deed (met ondersteuning). En gedurende die kraamperiode nam ze meer en meer een stapje terug, echt zooo goed, ze is 12 dagen geweest en gedurende die dagen bouwde ze haar ondersteuning in de verzorging dus heel natuurlijk af, zodat ik ook met een gerust hart daarna alles zelf deed. Plus ze was súper lief met de oudste, ook echt fantastisch.

    Daarom zou ik het bij een derde wel aandurven, die tweede kraamverzorgster heeft zoveel goed gemaakt én als het echt niet gaat, durf ik er nu iets over te zeggen. (Bij de eerste was ik zo overrompeld en zwak, dat het niet eens in me op is gekomen daar iets over te zeggen!)

    Máár ik ken ook mensen die er voor kiezen het niet te doen. De vk doet de controles, verder zelf dagelijks temperaturen bij jezelf en hartslag meten (de mijne was in totale rust 140, vond de eerste kraamverzorgster niet raar... normale rusthartslag van mij is rond de 50) en qua huishouden kun je het soms ook zelf met je partner, of iemand uit je omgeving springt even bij voor wat taakjes.
    Misschien een idee hier eens met se vk over te praten?
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  3. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Jeetje dat klinkt heftig! Dat lijkt me een angstige situatie.
    De eerste was een soortgelijke situatie. Ze vertelde op dag 4 dat haar dochter was overleden tijdens de zwangerschap inclusief details en hoeveel verdriet ze daar nog van had. Ik zat middenin mijn kraamtranen dus dat kwam zo enorm binnen toen.

    De tweede ervaring was al wel beter maar nog steeds niet als prettig ervaren. Ik heb dan ook niet de illusie dat het dit keer wel ineens een feestje zal zijn. Ik denk dan ook dat wij gewoon niet geschikt zijn om een week lang elke dag iemand om ons heen te hebben.

    Voor de adviezen voor borstvoeding heb ik sowieso een lbcc lactatiekundige achter de hand en voor de schoonmaak zou mijn moeder bij kunnen springen. Ik ga het sowieso bespreken met mijn verloskundige:)
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  4. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Ik heb er geen ervaring mee, maar heb ook niet perse meest warme herinneringen aan mijn kraamverzorgsters. Hier komt er geen kindje meer maar anders zou ik kijken naar een particuliere/zelfstandige kraamverzorgster, daar hoor ik zoveel betere verhalen over. Die kun je dus ook echt zelf uitkiezen en van te voren bespreken wat je er van verwacht. Misschien is dat nog een alternatief wat je zou kunnen bekijken.
     
    Vero0504 en bozoe vinden dit leuk.
  5. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Bedankt voor de tip. Die zal ik in gedachten houden!
     
  6. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Hier nooit kraamzorg gehad...

    Wel een vroedvrouw die om de paar dagen kwam wegen en nakijken, maar dat was 20 minuten en weer weg.

    Ik voelde mij goed na de bevallingen en kon alles meteen weer zelf. Ik hou er niet van als iemand anders in mijn huis staat te rommelen. Zelfs mijn moeder of schoonmoeder mogen hier niks doen van mij :oops:
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  7. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Hoe heb je dat destijds aangegeven bij de verloskundige? Ik merk dat ik mezelf automatisch ga verdedigen als ik het er met iemand over heb. Idioot eigenlijk want de gedachte aan weer een kraamverzorgster geeft al stress:roflmao:
     
  8. flowertje36

    flowertje36 Fanatiek lid

    21 sep 2014
    4.074
    1.314
    113
    Vrouw
    En als je gewoon de minimale uren afneemt ?
    Dan heb je recht op 8 dagen lang 3 uur zorg.
    En dat is dan vaak even bed verschonen badkamer/toilet schoonmaken en controle kindje en dan gaan ze weer weg.

    Dat gaan wij doen deze keer. Ik ben in de zomervakantie uitgerekend zoals het nu lijkt. En zie het niet zitten om 8 dagen lange en vreemde in huis te hebben en mijn kinderen de hele dag thuis. Dat gaat zeker een probleem worden voor de kinderen.
     
    Lies1611 en Miekoe vinden dit leuk.
  9. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Dat zou nog een uiterste optie zijn alleen zelfs dat lijkt mij dus al niet prettig. De vorigen stonden om 8 uur naast mijn bed of ik wilde opstaan want de controles moesten gedaan worden. Niet echt relaxed dus.
     
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Jij bepaalt! Je kan bij de intake ook aangeven wat je wil :) ik wou pas controles na ontbijt en douchen, was geen punt. Ze was heel leuk met onze oudste zoon dus dat was wel fijn, hij kreeg extra aandacht.
     
  11. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.010
    7.332
    113
    Vrouw
    Ik heb een soortgelijke ervaring als jij. Ze was continu over zichzelf aan het vertellen, en niet erg lief of verzorgend richting mij. Ik was iedere dag blij (en moe, overprikkeld, klapperende oren..) als ze weg was.

    Nu wil ik wel weer kraamzorg, maar ik ga van tevoren aangeven waar ik behoefte aan heb en waaraan niet. Mocht het niet klikken of weer hetzelfde gaan als vorige keer hou ik het na een paar dagen voor gezien en hoeft ze niet meer terug te komen, ik neem aan dat dat kan. Misschien is dat voor jou ook een idee?
     
  12. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ik heb dat van tevoren inderdaad aangegeven maar daar kon geen rekening mee worden gehouden. Na 3 dagen ging mijn man 's ochtends om 8 uur naar beneden om de kraamverzorgster "tegen te houden". Zodat ik nog even wat langer kon blijven liggen. Ze waren beide vrij fanatiek en zeiden dat alle controles voor 9 uur gedaan moesten zijn.

    Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat ik het inderdaad niet weer wil. Dit is ons laatste kindje en bij de vorige ben ik denk ik te vaak mijn eigen gevoel voorbij gegaan.
     
  13. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Wat naar dat je een soortgelijke ervaring hebt gehad!

    Dat zou inderdaad kunnen maar ik ken mezelf en ik weet ook dat ik op dat moment waarschijnlijk niet voor mezelf op zal komen en het weer zal laten gebeuren en de dagen uitzing. Met als gevolg dat ik weer terugkijk op een vervelende periode. Dus ik denk dat ik er zelf beter aan doe om het vooraf allemaal te beperken/regelen. Overigens heb ik bij de tweede keer heel duidelijk tijdens de intake mijn wensen aangegeven maar dat was hier echt een wassen neus want er werd weinig mee gedaan.
     
  14. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Hier (belgie) heeft niemand er ooit naar gevraagd eigenlijk...

    Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar ze kunnen je niet verplichten lijkt me?
     
    bozoe vindt dit leuk.
  15. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.010
    7.332
    113
    Vrouw
    Hm ja heel herkenbaar. Ik denk ook dat ik niet assertief genoeg ben op dat moment, mijn partner is gelukkig assertief voor 2 :roflmao:

    Ik zou het inderdaad dan vooraf zelf allemaal regelen :) ik snap het heel goed!
     
  16. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Bureau niet gebeld toen?

    Je kan ook weegschaal huren, kunnen jullie zelf kindje wegen.
     
  17. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Nee. Was onze eerste en een vrij heftige periode in het ziekenhuis. Bij thuiskomst stonden zij en een stagiaire er:rolleyes:
    Een paar keer bij haar aangegeven dat we ons echt niet fijn voelden bij de manier waarop ons huis werd overgenomen voor ons gevoel. Had ze geen boodschap aan. Heb achteraf een klacht ingediend en die werd wel serieus genomen. Weegschaal hebben we zelf inderdaad
     
  18. flowertje36

    flowertje36 Fanatiek lid

    21 sep 2014
    4.074
    1.314
    113
    Vrouw
    Oh nee dat ken ik echt niet. Wij mochten zelf een tijd bepalen tussen 8 en 9. En dan waren wij altijd al wakker en kwam ze boven met een kopje thee en een broodje nam ze zelf lekker een kop thee bij ons en kletsten we over de nacht en hoe alles was gegaan. Daarna ging ik lekker douchen en pas daarna werden er een keer controles gedaan.
    Stage willen wij niet 1 keer gehad en echt geen fijn gevoel bij gehad.
     
  19. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    #19 Dubbeltje82, 17 nov 2020
    Laatst bewerkt: 17 nov 2020
    Ik gaf ook aan dat ik het genoeg vind dat de kraamhulp er alleen voor de controles is en dan wel weer mag gaan, maar de vk zei dat 3 uur per dag het minimum is. En bij een thuisbevalling moet er sowieso een kraamhulp aanwezig zijn voor hand- en spandiensten...

    Als deze keer de kraamhulp niet aanstaat, laat ik de volgende dag een andere aanrukken hoor.

    Bij mijn eerste had de kraamhulp het te druk met opleiden van de stagiaire zodat mijn kind veel te veel afviel en de vk heeft in moeten grijpen... Tja, wist ik toen veel. Ik "moest" Ook overdag slapen... Gevolg: niet wakker te krijgen en vervolgens de hele nacht wakker gelegen.

    Bij de tweede hadden we een heerlijke jonge meid, die goed voor mij en de kleintjes zorgde. Ze liet me lekker in mijn eigen ritme en ving bepaalde zaken vanaf de achtergrond op. En als ze klaar was na 2 uurtjes ging ze ook weer naar huis.

    Dat laatste schijnt dus tegenwoordig niet meer te mogen...

    Edit: een speurtocht op internet geeft ook geen eenduidig antwoord of het verplicht is of niet. Op de ene site staat van wel, op de andere site van niet. Het meest lees ik dat het een recht is en geen plicht om een kraamhulp te hebben.
     
    bozoe vindt dit leuk.
  20. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Hahaha ik zit vol verbazing te lezen. Je kreeg ontbijt op bed? Ze hebben hier beide keren geen één keer gemaakt/broodje gesmeerd. Zelfs de verzorging van M. deden we zelf in de kraamweek van S. Er werd ook niet met haar gespeeld of er bij betrokken ofzo
     

Deel Deze Pagina