Ervaringen bewust geen kraamzorg

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door bozoe, 17 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MMW

    MMW Fanatiek lid

    29 dec 2013
    1.182
    425
    83
    Wij zitten er nu net midden in. Ik hou er ook helemaal niet van iemand in huis te hebben, dus we hebben ook getwijfeld of we het voor de derde keer wilden doen. Zoals velen hiervoor al omschreven heb ik me ook wel een beetje onder druk laten zetten en hebben we dus nu wel weer kraamzorg.

    Ik kan je wel vertellen dat we het deze keer echt niet nodig hadden gehad. De kraamhulp doet niks in huis behalve de controles, dus ik laat haar haar uren schrijven en eerder weggaan. Ik kan ook niet wachten tot de kraamweek voorbij is en ik echt kan gaan genieten van de kleine en weer een beetje routine krijg.
    Het hangt denk ik wel een beetje af van hoe je bevalling verloopt en of je je verder goed voelt, maar ik denk dat je, zeker als je al kinderen hebt, best zonder kunt.
     
    bozoe vindt dit leuk.
  2. AnnaS1988

    AnnaS1988 Lid

    11 mei 2019
    24
    7
    3
    Vrouw
    Mijn eerste twee kinderen zijn in het buitenland geboren, daar kennen ze het concept niet. Bij mijn thuisbevalling kreeg ik dagelijks bezoek van de allerliefste vroedvrouwen, zij deden ook de controles en mijn man deed het huishouden en de zorg voor oudste. Dat ging helemaal prima, maar mijn schoonmoeder vond het echt ondenkbaar geen kraamzorg o_O

    Ik weet niet beter dus, ben precies bang voor wat ik hier gelezen heb (geen klik, vreemde in huis, slap geouwehoer, bemoeienis etc.).

    Ik ben nu zwanger van de derde en we wonen weer in nederland, na dit topic twijfel ik enorm of ik wel kraamzorg wil want schoonmaken, mij een broodje brengen en af en toe beetje zorg voor andere kindjes lijken niet erg realistisch..
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier nooit iets van gemerkt ;) Ik lees soms dat ze uren aan tafel zitten met papieren, dat was hier dus echt niet.
     
  4. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Ik wil een volgende keer ook niet meer.
    De eerste keer zit me ook nog steeds hoog, toen overgehaald om alle dagen vol te maken, beviel heel slecht.
    De tweede keer hadden we eerst drie dagen in het ziekenhuis doorgebracht, en niet het eerste kind, dus na 1 dagdeel kraamzorg van 3h heb ik het bureau gebeld dat ik niet meer wilde, dat het niet aan de kraamhulp lag (deels wel, maar durfde ik niet te zeggen). En toen is de verloskundige inderdaad extra langs geweest.
    Alle verloskundigen hier in de buurt stellen het als verplichting. Ik ga me daarom een volgende keer wel aanmelden, maar ik ga gewoon niet bellen dat ik bevallen ben. Plan is toch een ziekenhuisbevalling in de toekomst.
     
  5. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ik ben een Belgische, dus de situatie is hier sowieso wel een beetje anders.

    De eerste 2 nachten blijf je hier sowieso in het ziekenhuis en worden jij en de baby regelmatig gecontroleerd door de vroedvrouwen/pediaters in het ziekenhuis.

    Op dag 3 ga je naar huis, en vanaf dan komt er een vroedvrouw aan huis. De eerste paar dagen elke dag, ze komt dan de baby wegen, de kraamvrouw controleren en eventuele vragen/bezorgdheden beantwoorden. Afhankelijk van de noden komt ze daarna nog een paar keer langs, tot je goed 'op weg' bent.

    Daarnaast kan je ook nog kraamhulp aanvragen. Bij m'n eerste heb ik dat gedaan, maar ik vond het toen al lastig om te bedenken wat in wou dat ze eigenlijk voor me deed. Ik kreeg er eigenlijk vooral extra stress van.

    Bij m'n tweede heb in de kraamhulp na de eerste keer afgezegd. Ik vond het gewoon niet fijn, een vreemde in m'n huis. Hulp bij de verzorging van de baby wou ik niet, en die eerste twee weken was m'n man thuis dus die was ook bezig met de oudste en het huishouden. Het voelde hier echt als overbodig en bezorgde me alleen kopzorgen.

    Nu bij de derde dus niet meer van plan om dit aan te vragen. Wij hebben wel sowieso wekelijks een poetshulp, en de vroedvrouw komt hier standaard elke dag even langs tijdens de kraamweek.
     
  6. Dogpaw

    Dogpaw Actief lid

    4 apr 2014
    413
    614
    93
    Vrouw
    Hier hele goede ervaring met de kraamhulp. Bij mijn dochter was het even een zware start voor haar en mij. Ik lag als en lijk in bed en kon heel weinig. De kraamhulp kwam netjes half 9 en maakte dan ontbijt voor mij, medicijnen klaar en dan kwam ze boven en spraken we de nacht door. Daarna controles baby en hielp ze me met douchen (ik kon en mocht niet zelf lopen naar de badkamer).
    Zij stopte baby weer in bed of juist even op de arm tot ik klaar was en hielp ze me weer in bed en gaf ze de baby. Daarna maakte ze de douche schoon en deed de was etc.

    Met visite was ze heel streng. Dat had ik ook nodig hoor, durfde zelf geen nee te zeggen. Zij heeft een aantal keer mensen aangesproken haha. Sommige hadden hun kinderen mee en lieten ze rennen door het huis of gooien met deuren. Of bleven echt lang zitten. Werden zo het huis uit gewerkt, heel fijn.

    Dan kwam ze met fruit en lekkers bij me en als ik ging slapen ging ze beneden schoonmaken.

    helaas is ze verhuisd dus ze kan niet weer bij ons komen kramen. Maar de kraamhulp die nu voor ons ingepland staat is erg geliefd heb ik al gezien op Facebook! Dat geeft me al een stukje rust, ookal kan het zo zijn dat ik toch een ander krijg als de baby eerder komt.
     
    Mvm2018 vindt dit leuk.
  7. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.851
    1.668
    113
    Vrouw
    Is natuurlijke kraamzorg misschien nog wat? Dat is veel meer op het individu en jullie wensen gericht.
     
  8. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Bedankt voor alle reacties. Ik vind het erg fijn om te lezen dat sommigen het herkennen. Wel jammer aan de andere kant want je hoort inderdaad ook vaak dat vrouwen een fantastische kraamverzorgende hadden.

    Wij hebben besloten om dit keer geen kraamzorg te nemen. Indien de verloskundige het nodig vindt zal ik partusassistentie aanvragen maar structureel kraamzorg in huis is voor ons geen optie. Voor de vrouwen die ook twijfelen kan ik alleen maar zeggen "volg je gevoel". Toen ik dit topic opende twijfelde ik nog en was ik bang omdat je toch een beetje afwijkt van de norm. Maar ook na gesprekken met mijn man zijn we tot de conclusie gekomen dat wij gelukkiger zijn zonder kraamhulp
     
    Lm2, Cobon en Spectre vinden dit leuk.
  9. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    klinkt als een goede keuze!
     
    bozoe vindt dit leuk.
  10. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Ik denk ook wel dat het er heel erg aan ligt wat voor type je zelf bent. Ik had echt een lieve wat oudere vrouw die echt haar best deed maar ik vind het zelf gewoon zo ongemakkelijk om de hele tijd een vreemde om me heen te hebben. Daarnaast ben ik stronteigenwijs en ik merkte wel dat zij dat ook wel lastig vond. Gelukkig heb ik een hele sociale man haha. Dus die bemoeide zich vooral met haar. Voor nieuwe dingen leren vond ik het echt handig maar bij een 2e zou ik echt het minimale doen qua kraamzorg of misschien zelfs helemaal niet.
     
  11. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.456
    3.806
    113
    Bij mijn zoon had ik een fantastische kraamhulp. Nu in april bevallen van een dochter maar deze keer geen kraamzorg genomen om een aantal redenen.
    Ik wist het allemaal wel en mijn man zou toch 4 weken thuis zijn na de bevalling. Daarnaast zaten we toch met corona. Het kraambureau wat ik had werkte zo dat als ik perse hulp wilde ze iemand zouden sturen die alleen controles bij mij en dochter zou doen, papieren en hooguit het toilet en badkamer een beetje. Maar wel 3 uur in mijn huis zitten. Doei, daar had ik dus totaal geen zin in.
    Dus sprak ik af dat we zouden videobellen. 2x per dag belde een kraamhulp en vroeg ze naar mijn temperatuur, die van de baby en haar gewicht. Gewoon wat kleine controles. Via camera liet ik de kleine even zien en klaar.
    Ik vond het echt heerlijk. Nu had ik wel de mazzel dat ondanks dat ze bevalling pittig was voor mijn lijf ik best vlot ter been was, en natuurlijk de hulp van mijn man.
     
  12. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Ik heb alleen openingspost gelezen.

    Bewust geen kraamzorg kan toch. Maar je kan ook net zo goed zzper nemen ipv organisatie. Ik had Keizersneden en bij de eerste Zzper 7 uur per dag was fijn ze deed boodschappen en eten maken en zelfs avond eten voor ons. Bv liep niet zp dus was ook handig.

    Bij tweede heb ik ook haar genomen maar 4 uur per dag. Was ok maar ik gaf flesje dus had zee tijd.

    Nu deerde wil ik enkel voor advies voeden en wegen: ik heb weer keizersnede en ii weet dat ik gewoon goed herstel en eigenlijk gelijk alles zelf kan doen + mijn man thuis + geen borstvoeding etc. Dus is ook kerst en zzper werken dan niet dus heb ik kraamzorg org. ik heb telefonisch gezegd wensen dat ik geen bedklossen heb/wil, geen temperatuur meting in billen haha, geen ouderwetse kruiken etc. Was ok maar ben benieuwd wie ze sturen. Ze zei dat ik kan na een dag klagen als ik wil hahahaha

    Ben best wel veeleisend en van mij hoeft kraamzorg ook niet per se maar zo paar uurtjes per dag dat ze voor baby kijken etc prima.
     
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.828
    14.157
    113
    Pffff 3 uur? Wij doen alles zelf! Alleen controles en de badkamer/wc.

    Ik had op zich een kundige kz en een staigiare erbij, maar keek ze echt de deur uit.

    Aantal dingen gingen ook gewoon echt niet goed. Zo werd er al vlot echt gepropt met opgehoogde flessen, terwijl de frequentie verhogen ook gewoon mogelijk is. Kind gilde t uit zodra zij zelf de middagvoeding deden en wij rustuurtje hadden. Dus wij durfde maar niet meer te gaan rusten en deden die voeding ook zelf. Huilen deed ze toch al veel, maar na dat geprop was t helemaal extreem.

    Ja ze viel te veel af, vind je t vreemd als je 18-21 uur t uitgilt per dag. Mja we starten gelijk met frisolac, dat potentiele probleem vast getackled en tis geen dieetvoeding dus "no problemo".
     

Deel Deze Pagina