Ervaringen geboren rond 34 wk

Discussie in 'Prematuur' gestart door madelein, 22 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ik lig sinds begin van de nacht in het ziekenhuis nadat m'n vliezen gebroken zijn, en ik veel bloedverlies had.
    Ik heb weeenremmers gekregen en longrijping, in de hoop dat de baby nog een paar dagen blijft zitten...
    Nu probeer ik wat te slapen, maar zodra m'n ogen dichtgaan ga ik malen. Wat gebeurd er als hij nu wel al komt? Hoe lang moet hij hier blijven? Hoe gaan we dit combineren met onze dochter? Hoe komt hij hier uit?

    Ik zou graag ervaringen lezen van mama's die ook rond deze termijn bevallen zijn...
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.076
    283
    83
    Emmeloord
    O meid wat spannend. Onze oudsten zijn veel eerder geboren dus niet te vergelijken. Maar doorgaans blijven prematuren in het ziekenhuis tot ongeveer de uitgerekende datum. En er hangt ook heel veel af hoe de start van jullie kindje is. Ik hoop op een goede start voor jullie. Veel sterke, en niet te veel piekeren hoor :)
    Misschien kunnen de artsen je zo meer vertellen, misschien mag je op de couveuse afdeling kijken...
     
  3. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Dank je.
    Ach 28 weken is wel echt heel vroeg ja :(.
    Doen ze het nu goed?
    Ik weet dat 34 weken op zich een 'goede' termijn is, als het dan toch te vroeg moet komen. Maar toch blijft het spannend. Helemaal met al dat bloed wat ik verloren ben, want ze weten niet goed waar dat vandaan komt.
    Vind het zo naar dat hij straks in een couveuse ligt en niet gelijk bij mij mag blijven bijvoorbeeld. En dat z'n zusje er misschien niet bij mag.
    De neonatologie in dit zh kennen we helaas van mijn nichtje. Zij had een ernstige genafwijking en heeft daar opgenomen gelegen. Ben daardoor ook extra huiverig voor die afdeling, het meisje is namelijk overleden toen ze 4.5 mnd was.

    Wordt tijd dat het weer licht wordt, dan is er weer wat minder gepieker hopelijk ;)
    Zo m'n ouders maar even bellen want die weten nog van niks.
     
  4. Niqi86

    Niqi86 Bekend lid

    24 aug 2014
    663
    291
    63
    Bij mijn eerste ben ik bevallen met 34.3 weken zwangerschap. Geen reden gevonden.
    Omdat hij in stuit lag, mijn vliezen gebroken waren en ik in een weeën storm terecht kwam is de baby met een spoedkeizersnede gehaald. Door de bevalling had hij een slechte start, maar herstelde snel.
    Uiteindelijk heeft hij 2 dagen in de couveuse gelegen, daarna direct in een normaal bedje. Omdat drinken bij mij nog niet ging, kreeg hij de voeding via finger feeding. Hij was nog heel moe dus na een paar dagen besloten een sonde te geven voor de voeding. Toen ging hij als een speer vooruit. De artsen waren verbaasd dat hij het zo goed deed.
    Uiteindelijk heeft mijn zoontje 11 dagen in het ziekenhuis gelegen.
    Broertjes en zusjes mochten bij ons in het ziekenhuis wel even op bezoek, mits ze niet verkouden of ziek waren.
    Mijn zoontje was bij de geboorte 2740 gram en 46 cm. Best flink voor de termijn.

    Succes meid! Hoop dat je kindje nog even blijft zitten. Ondanks dat het een redelijke termijn is, is het toch een heftige tijd. Liever een normale kraamperiode toch!
     
    madelein vindt dit leuk.
  5. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Dank voor het delen van je ervaring.
    Wat fijn om te lezen dat jouw kindje zo snel in een gewoon bedje mocht!
    Ik vind het nu wel even heftig ja, vooral de onzekerheid. Niet dat je anders altijd 100% zekerheid hebt, maar het is toch fijner als ze wat langer in je buik hebben mogen vertoeven.
     
    Niqi86 vindt dit leuk.
  6. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.716
    800
    113
    Tjonge, wat een schrik!
    Heeft je ziekenhuis wel moeder-kind kamers op de neonatologie? Dat is zoooveel fijner!!

    Even er van uitgaande dat het verder allemaal goed gaat met je zoontje: Een kindje van 34 weken gaat aan de monitor, omdat het ademhalingscentrum nog wat onrijp is.
    Hij zal idd in de couveuse gaan, maar die bouwen ze actief af en je kunt natuurlijk wel veel buidelen, dat is alleen maar goed voor zijn en jouw conditie.
    Verder is volledig zelf drinken nog veel gevraagd. Een baby van 34 weken kan nog niet altijd het slikken-zuigen-ademen tijdens het voeden goed kunnen coördineren.
    Plus dat het meestal nog te veel energie kost.

    Natuurlijk wil je het liefste dat je kleintje nog 3 weken blijft zitten, maar 34 weken is gelukkig echt geen slechte termijn!

    Mbt borstvoeding is het ene ziekenhuis volgens mij veel beter/verder dan het andere ziekenhuis, dus daar zou ik wel bovenop zitten.
    En een moeder kind kamer zou ik ook veel waarde aan hechten!

    Sterkte!
     
    madelein vindt dit leuk.
  7. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    @Roos12 : nee volgens mij nog niet, zijn wel in aanbouw maar daar heb ik helaas niks aan :(

    Nee idd, als het dan toch te vroeg moet komen, dan liefst na 34 wk. Dat had m'n gyn ook al gezegd idd, geruststellend.

    Ik wil zeker bv gaan geven, ben daar zelf gelukkig heel pro actief in met veel kennis. Dl tot 16 mnd gevoed en ook de nodige tegenslagen gehad in het begin. Dat sterkt m'n vertrouwen wel.
     
  8. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.039
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Kindje van mn zus is met 33.5 geboren. Heeft een week of 2 in ZH gelegen. Eenmaal thuis wat moeite zich warm te houden, het was winter. Verder vrij weinig complicaties en kindje ontwikkelt zich van begin af aan zoals 'normaal'. Zijzelf heeft er emotioneel wel een flinke knauw van gekregen.
     
    madelein vindt dit leuk.
  9. Eveliennn89

    Eveliennn89 Bekend lid

    4 okt 2016
    511
    584
    93
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is in mei na een termijn van 33w4d geboren. 'S morgens plots gebroken vliezen en weeën niet meer te stoppen met weeënremmers. 'S morgens nog longrijping gekregen en 's avonds is mijn zoontje geboren met een gewicht van 2kg350 en 45cm. Hij heeft de eerste 2 dagen in een couveuse gelegen ter observatie maar deed het van begin af aan goed, geen ondersteuning nodig gehad. Nadien nog 2 weken in een gewoon bedje gelegen op neo maar eigenlijk vooral omdat dat hier de regel is dat ze tot een zwangerschapsduur van 36 weken moeten blijven. Hij heeft alleen wat moeite gehad met zijn temperatuur te regelen en hij heeft een paar keer onder de lamp moeten liggen omdat zijn bilirubine te hoog was. Eens hij flesjes mocht drinken ging dit ook heel snel vlot en een paar dagen later ook aan de borst zonder problemen nu is er van zijn vroeggeboorte ook niet meer veel te merken en ontwikkelt hij perfect normaal!
     
    madelein vindt dit leuk.
  10. VBJ82

    VBJ82 Niet meer actief

    Mijn broer is met 34 weken zwangerschap geboren. Heeft drie, vier dagen in de couveuse gelegen en was met iets meer dan een week al thuis!
     
  11. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Wauw zeg wat een hoop positieve verhalen!! Bedankt meiden! Dit geeft weer wat vertrouwen :)

    Wat voor maat kleertjes hadden jullie ukjes op het moment dat ze aangekleed konden worden? Zal maat 44-50 zijn denk ik? Dan kan ik vast een wensenlijstje aanmaken voor m'n moeder, kan ze gaan shoppen als de kleine daadwerkelijk een van deze dagen geboren wordt.
     
  12. Eveliennn89

    Eveliennn89 Bekend lid

    4 okt 2016
    511
    584
    93
    NULL
    NULL
    Wij zijn gestart met maatje 44, na een 2 à 3tal weken paste maatje 50
     
    madelein vindt dit leuk.
  13. Baukje1985

    Baukje1985 Fanatiek lid

    26 jul 2010
    2.731
    44
    48
    Pfff wat spannend Madelein! Kan me je verhaal van je eerste kindje nog goed herinneren. Ook ik was toen zwanger en heb met tranen met tuiten je verhaal gevolgd. Die zwangerschap ging bij mij toen verre van een leien dakje. Zelf pre eclampsie gehad en HELLP en bevallen met 32+6 weken met een ernstig dysmatuur kindje. Is allemaal goed afgelopen. Vier weken en 5 dagen moest hij in het ziekenhuis blijven.

    Ik hoop dat je kleintje nog veilig en warm in je buik zit. Momenteel ook vriendin die vorige week opgenomen was met weeën. Zij is inmiddels dik 32 weken. Zij heeft eerder een meisje met 34 weken gekregen. Dat is allemaal zonder complicaties verlopen.
     
    madelein vindt dit leuk.
  14. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Pff heftig verhaal ook zeg baukje. Gelukkig is het goed afgelopen!

    De tijd in het zh is heftig denk ik he?
    Wij zijn vanavond even naar de neonatologie geweest. Kregen een rondleiding en konden vragen stellen aan de verpleging. Was wel confronterend. Daar ook gehoord dat hij hoe dan ook daar blijft tot hij de 36e 'zwangerschapsweek' gehaald heeft. Dat is even slikken...
     
  15. mama40

    mama40 Fanatiek lid

    30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Hier ook een positief verhaal al kwam onze zoon met 35 weken ter wereld.
    Ik lag al13 dagen in het ziekenhuis,longrijping gekregen maar met 35 weken was hij het schijnbaar zat.

    Zelfs ondanks het feit dat hij een aandoening heeft en een operatie moest ondergaan op zijn 2e levensdag mocht hij na iets meer dan 2 weken ziekenhuis mee naar huis.

    Misschien een tip: ik dacht dat ik niet voor mijn kindje kon zorgen omdat hij op de neonatologie lag. Niemand bood en het aan en pas na 3 dagen kwam er een zuster vragen of we al gebuideld hadden. Er kwam zoveel op ons af dat ik in die dingen geen erg had. Ik had dus wel een luiertje mogen verschonen voor die tijd en bv ook in de nacht naar hem toe mogen gaan.

    Hopelijk blijft jouw kindje nog lekker een poosje veilig bij jou zitten.
    Heel veel succes!
     
    madelein vindt dit leuk.
  16. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Pittig zeg 13 dagen zh! Lag je al die tijd met weeen achtige toestanden?

    Buidelen hebben ze het idd gister al over gehad. Heb ook begrepen dat we zijn verzorging ( mits zijn conditie het toelaat) zelf mogen doen. Mag zelfs aanleggen voor bv als hij al een beetje kan drinken. Dat vind ik heel fijn.
    Alleen het idee dat je baby niet continue bij je is vind ik vreselijk. Maar goed dat parkeer ik maar even. Voor nu zit hij nog veilig bii me :).
     
  17. mama40

    mama40 Fanatiek lid

    30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Wat goed dat je al zoveel uitleg hebt gekregen. Ondanks dat ik al een poosje daar lag heeft er nooit iemand ergens over gesproken, zelfs de kinderarts kwam pas opdagen toen ik weeën had om te vertellen hoe de operatie zou gaan...

    Het is idd moeilijk dat je kindje niet bij je is maar mijn verstand ging op 0,alleen hij telde en het was heen en weer naar het ziekenhuis. Moeilijk maar het is gelukkig te overleven.

    Goed zo, nog even genieten ondanks de omstandigheden!
     
  18. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ja daar ben ik ook heel blij mee. Nu in alle rust kunnen kijken en vragen kunnen stellen. Geeft ook wel een soort van rust dat je nu weet wat er gaat gebeuren mocht hij nu toch komen.
    Super slecht zeg dat dat bij jou niet gedaan is, of hadden ze niet verwacht dat hij al zo snel zou komen?

    Waardoor is jouw kindje te vroeg geboren?
     
  19. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ik hoop dat je het kunt redden tot de 36 weken. Op dat moment is je kleintje een randprematuur.
    Mijn zoontje is met 36 weken geboren (spontane geboorte) en mocht na 2 dagen al naar huis.
    Zijn temp kon hij goed vasthouden, zijn suiker bleef stabiel en hij dronk goed.
    Ook mocht hij bij mij op de kamer en mocht ik de verzorging helemaal zelf doen.
     
    madelein vindt dit leuk.
  20. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Hoop het ook! Nog 13 dagen na vandaag :cool:
     

Deel Deze Pagina