Ervaringen gevraagd 2e kind

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door PixieDust, 24 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PixieDust

    PixieDust Bekend lid

    12 mrt 2019
    537
    493
    63
    Vrouw
    Hoi mama's,

    Wij willen graag een 2e kindje. Zijn hier moeder met kinderen die 2 jaar schelen? Ons zoontje is nu 14 maanden, we genieten enorm veel van hem en het lijkt ons erg leuk dat de kindjes samen opgroeien. En ja, ik weet dat er ook momenten zijn dat ze elkaar niet kunnen pruimen, maar manlief en ik hebben zelf ervaren hoe het is als de leeftijd tussen broers en zussen erg groot is.

    Ik ben daarom benieuwd hoe jullie het hebben ervaren?:)
     
  2. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Hier 20 maand verschil tussen de eerste en tweede... Bewuste keuze, nooit geen spijt gehad. Ze kunnen soms niet met en niet zonder elkaar, maar hebben het wel heel gezellig samen, en hebben ook erg veel aan elkaar! :)
     
    Teacher86 en PixieDust vinden dit leuk.
  3. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.984
    5.816
    113
    Ja ik heb 2 setjes die 2 jaar schelen. Het oudste setje is water en vuur. Daar hadden we af en toe een moment van tolerantie, maar meestal was het haat en nijd, heel vermoeiend, konden ook absoluut niet met elkaar spelen.
    De jongste 2 kunnen heel goed met elkaar. Ja ook ruziemaken natuurlijk, maar ook heerlijk samen spelen.
    De oudste 2 kunnen los van elkaar ook heel goed met de jongste 2. Karakter zegt in mijn ogen dus veel meer dan leeftijdsverschil. :)
    Wij hebben ook nooit echt gekeken naar het leeftijdsverschil, alleen naar onze kinderwens. Wij hebben 4 keer geboft dat we snel zwanger waren, maar het kan ineens ook zomaar een jaar duren natuurlijk.

    Maar dat wil niet zeggen dat je er niet voor moet gaan;) willen jullie nog een kindje? Go :D
     
    PixieDust vindt dit leuk.
  4. Moto

    Moto Bekend lid

    5 dec 2019
    590
    535
    93
    Hier 2 jaar er tussen. Ik vind het geweldig leuk, maar ook best pittig hoor. Maar geen seconde spijt. De oudste is superlief voor z'n broertje. Echt ik smelt van die twee samen. Wat het pittig maakt, de oudste is ook nog klein, heeft vaak hulp nodig en snapt niet altijd dat hij even moet wachten. Ook zit hij soms heerlijk in de peuter puberteit. En het is een slechte slaper. Maar overwegend is hij echt super lief!

    Mijn advies, ga ervoor :D
     
    PixieDust vindt dit leuk.
  5. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.200
    1.246
    113
    Onze jongens schelen iets meer dan 2 jaar. Ik vond wel dat toen de tweede geboren werd de oudste eigenlijk nog wel wat klein was om dat goed te begrijpen. Nu ze een zusje hebben waarbij de middelste en de jongste dus 3 jaar schelen zie ik wel dat dat op dit moment eigenlijk leuker is. Hij heeft haar toch iets bewuster meegemaakt als baby dan dat de oudste dat met zijn broertje had.
    De oudste twee schelen dus iets meer dan 2 jaar en die kunnen het ene moment enorm leuk met elkaar spelen en het volgende moment kunnen ze ook hele erge ruzie hebben. Het leuk samen kunnen spelen overheerst gelukkig wel, maar soms merk ik dat de oudste zich irriteert omdat zn broertje het niet helemaal snapt. Maar op dit moment zitten ze heerlijk tegen elkaar aan gekropen samen een filmpje te kijken. Ze delen ook hun slaapkamer trouwens. Ze hebben een stapelbed, maar meestal klimmen ze bij elkaar in bed.
     
    PixieDust en JupitR vinden dit leuk.
  6. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Mijn oudste 2 schelen 1,5 jaar.
    Ik vond het ideaal. Ze hadden al snel hetzelfde ritme dus ik had smiddags echt even tijd voor mezelf.
    Nu is het vaak ruzie en kunnen ze niet met en niet zonder elkaar.

    de middelste en de jongste schelen 2,5 jaar.
    De middelste is een heel makkelijk kind met tonnen geduld en wilt altijd graag zijn zusje helpen.
    Wel fijn dat hij iets zelfstandiger was toen ze geboren werd.

    de jongste zal 2 jaar gaan schelen met de baby.
     
    PixieDust vindt dit leuk.
  7. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.078
    113
    Hulpverlener
    Ik heb een dochter van 15 maanden en ben over een week uitgerekend van de tweede. Ik heb straks 2 meisjes. Ben benieuwd hoe het gaat zijn.
     
    PixieDust vindt dit leuk.
  8. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.318
    4.700
    113
    Vrouw
    Hier schelen de oudste en nu nog jongste 17 maanden. Ik vond het eerste jaar heel pittig. De jongste sliep tot 13 maanden heel slecht, en de oudste had toen overdag ook nog volledige zorg nodig. Nu spelen ze echt super leuk met elkaar en kan ik er echt van genieten. De jongste en de baby schelen straks 2 jaar en 9 maanden ongeveer ;)
     
    PixieDust vindt dit leuk.
  9. PixieDust

    PixieDust Bekend lid

    12 mrt 2019
    537
    493
    63
    Vrouw
    @Chrissie1990 en @Mammavantwee alvast heel veel succes met de aankomende bevalling!

    Wij zijn inmiddels al 5 rondes onveilig aan het vrijen, alleen deze ronde pas voor het eerst ovulatietesten aangeschaft. We hebben geen haast voorlopig, mocht het zo ver zijn dan zijn we er heel erg blij mee, maar komt het er nog niet van, dan is dat voor nu ook nog prima. Ons zoontje slaapt de sterren van de hemel snachts (*afkloppen*, als ik zoiets zeg dan gaat hij ineens het tegendeel bewijzen:p) en daardoor is het ook nog wel even lekker rustig met zijn 3tjes.

    In iedergeval, bedankt voor het delen van jullie ervaringen!:)
     
    Chrissie1990, Moto en Mammavantwee vinden dit leuk.
  10. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.457
    3.313
    113
    Haha niet zeggen over dat slapen.

    Hier de eerste sliep echt snel door en sliep uit. Nu m'n 2e is nog geen 1.5jaar geloof dat hij nog geen nacht doorgeslapen heeft. Moet zeggen ook dat went hoor. Maar nachtje doorslapen kan ik niet meer:(:roflmao:

    Hoop dat het snel raak is:)
     
    PixieDust vindt dit leuk.
  11. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.748
    15.178
    113
    Mijn oudste twee schelen een kleine 15 maanden. Het was af en toe pittig (de oudste liep nog niet toen haar broertje werd geboren en was natuurlijk ook nog niet zindelijk) maar ik heb het altijd als geweldig leuk ervaren. Nu zijn ze (bijna) 4 jaar en bijna 3 jaar en echt beste vriendjes :)

    Tussen onze middelste en jongste zit 2,5 jaar. Dat is heel anders maar ook heel onwijs leuk. Het grote voordeel nu is dat de oudste twee dolgraag met alles helpen en hun zusje constant willen knuffelen en entertainen.
    Een “nadeel” is dat de oudste twee beide allang niet meer ‘s middags slapen ;) Toen mijn zoon werd geboren sliep zijn zus wel nog overdag, dus had ik overdag altijd een fijn, lang ‘rustmoment’ als ze tegelijk op bed lagen. Dat heb ik nu dus niet meer.
    Verder mogen we niet klagen, de jongste is nog geen drie maanden oud en slaapt al twee weken (ruim) klokje rond ‘s nachts :p Gelukkig met alle drie onze kinderen de mazzel van zeer goed slapen gehad
     
  12. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.058
    113
    Mijn oudste en middelste schelen 2 jaar (en 4 dgn). Een baby en peuter samen was voor mij heel zwaar want de baby was prikkelgevoelig, slecht slapend en BV-problemen en peuter liep helemaal vast (tgv de diagnoses die hij niet lang daarna kreeg) met ontwikkelingsachterstand en ernstige gedrags-, eet- en slaapproblemen.

    Ze hebben nooit echt wat 'aan elkaar gehad'. Ze hebben hun eigen leventje (en hij ook zijn eigen wereldje) en 'mengen' weinig. Maar ze hebben ook geen ruzie.

    De dynamiek met de jongste is heel anders. Middelste en jongste speelden veel samen en hebben ook veel meer dezelfde interesses. Zij hebben veel contact. De oudste en de jongste botsten heel veel, dat kon echt hard tegen hard gaan, ondanks het leeftijdsverschil.

    Het is zo afhankelijk van karakter, interesses (en wellicht ook geslacht) hoe broers en zussen met elkaar zijn...
    Ik merk wel, even heel praktisch, dat je bij leeftijd dicht bij elkaar makkelijker activiteiten voor het hele gezin plant (en ook qua speelgoed etc). We lopen nu soms tegen het dilemma aan dat wat voor jongste leuk/geschikt is, de middelste te saai/stom vindt. En wat de middelste leuk vindt, daar is de jongste nog te jong voor... (maar ik stel me zo voor dat als straks iedereen volwassen is de dynamiek weer veranderd is ;))
     
  13. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Ik zeg altijd dat elk leeftijdsverschil leuk is voor Kinderen. Mijn oudste twee schelen 21 maanden maar omdat de tweede heel snel is scheelt het maar één schooljaar. Zij doen heel veel samen en ook al zijn ze best verschillend meestal hebben ze heel veel plezier samen.
    Ook de jongste begint langzaam mee te spelen met de andere twee inwisselende combinaties. ook al zit daar meer leeftijdsverschil tussen, dat is nog steeds leuk
    Voor jezelf is het wel makkelijker als er meer leeftijdsverschil tussen zit tenminste in bepaalde opzichten dan
     
  14. Bvb87

    Bvb87 Lid

    15 mei 2018
    20
    7
    3
    Vrouw
    Mijn kindjes schelen 21 maanden, een heel bewuste keuze aangezien we zwanger werden dankzij ICSI. Het is heel pittig met een zoontje die volop in de peuterpuberteit zit maar tegelijk zou ik het echt niet anders willen! F. is superbezorgd en heel lief voor zijn kleine zusje, ook al begrijpt hij niet waarom ze nog niet met hem kan spelen :) En het voordeel van 2 kindjes op korte tijd is dat je sneller uit de pampers bent ;)
     
  15. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Hier tussen 1ste en 2de 17mnd en tussen 2de en derde 2jr3mnd.

    De oudste 2 zijn heel close, altijd al geweest en echt veel ruzie hebben ze nooit gehad. Tuurlijk wel de normale zussenstrijd soms, maar dat vind ik zelf heel gezond.

    Broertje daarna, 2.3 jaar later, heeft een tijd lang er bij onderaan gebungeld. Maar was dan ook een heel ander kind. Inmiddels doet hij heel vaak met ze mee hoor en met z'n drieën zijn ze ook heerlijk samen. Ruzie is echt uitzonderlijk. Maar hij is gewoon veel terughoudender, speelt graag alleen, weinig initiatief nemen etc. Terwijl zijn zussen heel creatief zijn en altijd vol ideeën zitten en andere kinderen opzoeken.

    Ik denk dus niet dat het verschil in "hoeveel ze van elkaar schelen" qua leeftijd echt zoveel invloed heeft, maar vooral ook hun persoonlijkheden. En dat weet je natuurlijk nooit vantevoren.

    4de kwam 10 jaar later. Dat vinden ze allemaal super. Maar van echt samen opgroeien zal natuurlijk geen sprake zijn.
     
  16. PixieDust

    PixieDust Bekend lid

    12 mrt 2019
    537
    493
    63
    Vrouw
    Zojuist getest:eek::D
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Haver11, Fristi2012 en Eppo82 vinden dit leuk.
  17. Burb1988

    Burb1988 Fanatiek lid

    5 mei 2014
    1.971
    1.599
    113
    2 jaar verschil is leuk. Wij hebben 3 dochters en tussen nummer 1 en 2 zit 2 jaar en 9 maanden en tussen nummer 2 en 3 zit 2 jaar en 9 maanden. Toeval...maar wel super leuk hoe de oudste 2 met elkaar spelen...de jongste kijkt toe ( 3,5ve maand) dat komt best goed.
     
  18. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Mijn middelste en jongste schelen net geen 2 jaar.
    Ik vond het pittig het eerste jaar ( zoon was een huilbaby ivm koemelkallergie en reflux ) maar het word nu steeds makkelijker. Dochter is nu 3 en zoontje is 1.
    Ze beginnen nu steeds meer naar elkaar toe te trekken.
     
    PixieDust vindt dit leuk.
  19. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Gefeliciteerd!!
     
    PixieDust vindt dit leuk.
  20. Kikker84

    Kikker84 Lid

    9 mrt 2021
    85
    62
    18
    Vrouw
    Hier 2 met net geen 1,5 jaar ertussen. Dochter was heel lief en rustig, onze zoon is een ander verhaal. Die heeft een heel pittig karakter en we zijn er erg mee in de weer geweest in het begin. Hij wilde overdag niet slapen, wat we ook probeerden, tot zeer grote frustratie van deze mama aan toe. Later bleek hij een kma te hebben en sinds andere voeding ging het super. Nu is hij 2 en nog steeds een pittig karakter. Maar ze kunnen ook echt heel lief samen spelen. Ze zijn echt hun eigen karaktertje. Het wordt makkelijker nu. Zoonlief wil echt alles zelf doen en soms pik ik de signalen niet goed op, waardoor hij dan onwijs kwaad kan worden. Dat is hier even een aandachtspunt, maar ik kan er steeds beter mee omgaan. Het is wel heel tof om te zien hoe goed ze samen kunnen spelen en ravotten.
     

Deel Deze Pagina