Ervaringen gevraagd!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lootje, 25 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lootje

    Lootje Fanatiek lid

    29 dec 2010
    1.477
    596
    113
    Ik ben sinds twee maanden weer aan het werk en kolf op mijn werkdagen. Zoontje krijgt volledige borstvoeding.
    Nu overweeg ik te stoppen met kolven omdat het moeilijk te combineren is met alle afspraken buiten de deur. Maar eigenlijk wil ik niet stoppen met borstvoeding op de dagen dat ik thuis ben.
    Zou het kunnen dat ik op mijn werk niet meer kolf (3 dagen) en thuis gewoon wel voed (4 dagen)?
    Of help ik mijn productie dan om zeep of creëer ik juist stuwing ed op mijn werkdagen?
    Ben benieuwd naar eervaringen met deze combinatie!!
     
  2. Chai

    Chai Actief lid

    16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Toen ik weer aan het werk ging en af en toe door de drukte een kolfbeurt vergat ging mijn productie al zo zwaar achteruit dat ik moest bijvoeden met kunstvoeding, en omdat ik minder produceerde had dochter voorkeur gekregen voor de fles waardoor de productie nog minder werd omdat ze niet meer aan de borst wilde.

    Mijn ervaring is dus dat dat echt niet gaat...
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Er zullen vast wel moeders zijn waarbij dit lukt. Maar het is een groot risico op enerzijds borstontstekingen als je niet kolft, en stuwing en bijgevolg verminderde productie. Op deze leeftijd zullen er maar héél weinig mama's zijn waarbij dit lukt op lange termijn.

    Misschien kan je beter zoeken naar oplossingen voor het moeilijk kolven? Wat is juist het probleem? Dan kan ik mee zoeken naar een oplossing daarvoor...
     
  4. Lootje

    Lootje Fanatiek lid

    29 dec 2010
    1.477
    596
    113
    Ik was er al bang voor dat het niet zou kunnen :(
    Ben nog echt niet klaar met het geven van borstvoeding! Zo fijn om ons ventje goed te zien groeien op de mamamelk.
    Als ik gewoon op kantoor ben is het kolven niet zo'n probleem. Onhandig soms wel maar dat lukt.
    Probleem is afspraken buiten de deur. Zoals binnenkort, samen met een collega, paar uur reistijd, afspraak a in de morgen, dan weer uur reistijd, afspraak b in de middag, dan weer paar uur reistijd naar huis.
    Mijn kolfmomenten nu zijn rond tien uur en rond 14 uur. Precies de momenten waarop de afspraken zijn. Zal sowieso onderweg moeten kolven, in aanwezigheid van mijn collega... Heb ook geen koelkast tot mijn beschikking maar ga er vanuit dat de melk koel genoeg blijft in het koeltasje met vrieselement.
    Nu heb ik dit soort dagen niet wekelijks maar wel regelmatig.
    De combi kolven- werken valt me gewoon best zwaar :(
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Even overleggen met je collega dat hij of zij een koffie gaat drinken terwijl jij in de auto kolft? Of overleggen met je klant dat je een half uurtje vroeger komt en eerst even een lokaaltje nodig hebt?

    Mijn Medela koeltas was zelfs in de zomer ruim voldoende om de hele dag koel te houden. Nooit koelkast gebruikt. En als je je kolf in de koeltas bewaart, moet je ook niet steriliseren of spoelen tussendoor.
     
  6. Mutsefruts88

    Mutsefruts88 Niet meer actief

    Zo te zien zijn onze kindjes ongeveer even oud. Ik kolf nu nog maar 1 x per dag (wil ook naar 0 x per dag kolven toe).

    Ik voed tot 08.00 uur 's morgens, breng de kleine naar de opvang/oma en ga daarna naar kantoor. Om 9 uur doe ik heel even kort met een handkolf tot er een melkstroom komt (5 min). Daarna kolf ik tussen 1 en 2 uur en voed thuis weer om half 7. En dan de rest van de avond (en een enkele keer een nacht).

    Maar, dit heb ik wel geleidelijk gedaan.

    Ze heeft er in mijn vrije tijd toch voldoende aan. Ze is lekker mollig aan het worden en is ook tevreden. En, ik heb (had) een mega voorraad melk in de vriezer om de flesjes op de opvang aan te vullen.

    Wel lastig als je veel buiten de deur bent en vooral in bijzijn van collega.
    Ik kolf zelf echt overal als het nodig is. Het is goed te 'verstoppen' onder een shirt en een sjaal bijvoorbeeld. Heb dan ook altijd een Medela koeltasje met element bij me.

    Werk je 3 dagen aaneengesloten? Of een vrije dag tussendoor?
     
  7. Lootje

    Lootje Fanatiek lid

    29 dec 2010
    1.477
    596
    113
    Oké na veel nadenken en twijfelen weet ik dan zeker dat ik niet wil stoppen met borstvoeding.
    Maar wel besloten de late voeding te vervangen door kunstveiling zodat ik nu eindelijk wat vroeger naar bed kan, want meer slaap gaat me ook echt helpen het beter vol te houden.
    Hoe ga ik dat verantwoord doen? Zoontje drinkt dan rond 19.00 uur en dan pas weer rond 5 uur. Hoe voorkom ik flinke stuwing?
    Dank weer voor het meedenken!!
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat zal je moeten ervaren... Misschien gaat het vanzelf goed. Misschien wordt je zoontje sneller wakker omdat hij mama mist... Misschien word jij vroeger wakker van de stuwing en kan je een droomvoeding geven.
     
  9. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Nog even kolven voordat je zelf naar bed gaat? Evt. zou je man dat dan ook om 23.00 kunnen geven, evt. gemengd met kv.
     
  10. Lootje

    Lootje Fanatiek lid

    29 dec 2010
    1.477
    596
    113
    Kunstveiling = kunstvoeding :)
     
  11. Lootje

    Lootje Fanatiek lid

    29 dec 2010
    1.477
    596
    113
    Bedankt weer voor het meedenken! Vanavond maar even uitproberen!
     
  12. Lootje

    Lootje Fanatiek lid

    29 dec 2010
    1.477
    596
    113
    Ik ben nu sinds eind januari gestopt met de late voeding. Zoontje drinkt nog zo'n 5 voedingen aan de borst en krijgt 1x kunstvoeding.
    Hij drinkt dan rond 19.00 uur en dan ergens rond 4/5 uur weer. Mijn probleem; ik heb onwijs last van stuwing... Elke nacht. Vannacht stond ik ook weer rond 3 uur met de hand wat af te kolven omdat het zo'n pijn deed en er echt wat druk af moest.
    Waarom wennen mijn borsten er niet aan? Snap er niets van? Iemand tips?
    @Shakes jij misschien?
     
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Lastig inderdaad. Kan je geen droomvoeding geven voor je zelf gaat slapen? Of zelf nog even kolven voor je gaat slapen?

    Idealiter wil je natuurlijk die periode gewoon kunnen overbruggen. Maar aangezien je lichaam momenteel aangeeft dat dat nog even niet kan, zou ik het zo proberen.
     

Deel Deze Pagina