Ervaringen gezocht: Antistoffen in bloed na bloedcontrole ivm negatieve rhesus-D factor

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Want2BMommy, 21 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Want2BMommy

    17 aug 2016
    80
    16
    8
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

    Eergister is er bij mij bloed afgenomen omdat ik Rhesus D negatief ben, dit doen ze standaard met 27 weken zwangerschap. Vandaag een telefoontje van mijn verloskundige gehad met de vraag of ik de afgelopen 6 maand de anti-D-injectie al had gehad. Gezegd deze niet te hebben gehad en ook gevraagd of er wat was. Hierop zei de vlk dat er dus wel wat antistoffen zijn gevonden, maar dat de laborant dat opvallend vond en hij zich daarom afvroeg of ik die injectie soms al heb gehad. In de injectie zit namelijk ook een lage concentratie antistoffen zei de vlk.. Bij mijn vorige zwangerschap in 2017 heb ik de anti -D injectie met 30 weken en na de keizersnee wel gehad (dochter was rhesus positief), maar dat zou voor nu te lang geleden zijn om het nu nog in mijn lichaam te hebben. Mijn bloed zou nu dus verder onderzocht worden om te zien waar het vandaan komt ofzo? Ze kon me niet vertellen wat voor onderzoek dit dan was en hoe lang het zou duren voor uitslag, maar er was geen reden tot paniek meteen. Ik ben er ook wel vrij nuchter in, maar ergens zit het me niet lekker.. Kan het niet zo zijn dat ik nu bijvoorbeeld al antistoffen maak tegen het bloed van mijn kindje in de buik?? Maar dan zouden ze toch wel een en ander willen checken verder toch? Iemand ervaringen hiermee?
     
  2. Chica82

    Chica82 Fanatiek lid

    23 mei 2010
    1.387
    74
    48
    Amsterdam
    Dat is inderdaad te lang geleden om nog in je lijf te hebben, ik ben ook rhesus negatief en tussen al mijn kinderen zit precies 2 jaar, bij allemaal kreeg ik de injectie met 30 weken. Ook na mijn miskraam afgelopen jaar in maart.

    Zullen ze niet gewoon een fout hebben gemaakt op het laboratorium? Dat ga je bijna denken... Begin van de zwangerschap kijken ze toch ook je bloed na op die antistoffen of heb ik dat verkeerd begrepen? Kwam daar dan wat uit?
     
  3. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.905
    113
    noord holland
    Bij alledrie mijn zwangerschappen is t anders gegaan. Ik heb Rhesus D negatief bloed. Bij mijn eerste zwangerschap (dochter is 15) kreeg ik in week 30 een injectie met anti-D. Ná de bevalling werd t navelstrengbloed gecheckt, dochter bleek ook D negatief dus verder niets.
    Tweede zwangerschap (dochter is 13) hebben ze in week 30 niets gedaan, want ze zijn zuinig op hun anti-D injecties (kan niet nagemaakt worden, komt van het bloed van mensen die antistoffen hebben tegen Rhesus D, die ze dus juist voorkómen, waardoor zeldzamer). Daarnaast 'telde' mijn vorige injectie nog omdat eerste dochter ook D negatief was.
    De tweede keer bleek dochter echter D-positief te zijn en kreeg ik de injectie dus na de bevalling alsnog. Dit om te voorkomen dat ik antistoffen ging aanmaken bij een eventuele volgende zwangerschap.
    Vervolgens nog een keer zwanger geweest, 4 jaar geleden, en inmiddels kunnen ze dus in week 27 met bloedafname van moeder inderdaad controleren of je baby positief of negatief bloed heeft. Deze baby bleek ook negatief dus werd er niets gedaan.
    Mij is verteld dat ze in je bloed kunnen zien of je antistoffen tegen de bloedgroep van de baby aanmaakt. Dus blijkbaar kan het van óf een injectie zijn óf de baby. Ik zou gewoon even afwachten wat ze verder vinden en willen. Volgens mij hoeft het niet persé verkeerd te zijn.
     
  4. Want2BMommy

    17 aug 2016
    80
    16
    8
    NULL
    NULL
    Klopt, bij mijn dochtertje dus ook met 30 weken gehad omdat zij positief was en na de keizersnee.. Uit het eerste bloedonderzoek rond 12 weken is mij niks verteld over dat ze antistoffen hebben gevonden.. Dat hoor ik nu en blijkbaar is dat ook verwonderlijk omdat ik er dus over gebeld ben.. Het kon niet van die injecties van 2,5 jaar terug zijn. Ben bang dat ik het dan zelf aan maak.. Anders zouden ze het niet kunnen zien lijkt me, maar vind het dan alleen vreemd dat ik er dan over gebeld wordt alsof het vreemd is, snap je het nog?
     
  5. Want2BMommy

    17 aug 2016
    80
    16
    8
    NULL
    NULL
    Het komt niet door een injectie, die heb ik de afgelopen 6 maand niet gehad.. Ik wacht het inderdaad eerst maar af. Mochten ze wel echt wat vinden dan hoor ik dat ook wel vanzelf.
     
  6. Emilie69

    Emilie69 Niet meer actief

    "Normaal gesproken komt je bloed niet in aanraking met Rh+ cellen, (bij een bloedtransfusie wordt alleen Rh- bloed gegeven aan iemand die Rh- is)
    Ook in de zwangerschap is er normaal gesproken geen contact tussen moederlijk- en het kinderlijk bloed. Deze bloedstromen worden van elkaar gescheiden door een vlies in de placenta wat in principe niet doordringbaar is voor bloedcellen.
    Pas bij de bevalling kan er contact ontstaan tussen het bloed van moeder en kind.
    Toch blijkt het bij 3,5% van de zwangeren te gebeuren dat hun bloed tijdens de zwangerschap in contact komt met het bloed van de foetus."

    Waarschijnlijk ben jij bij die 3,5% vrouwen bij wie uitzonderlijk voor de geboorte jouw bloed in contact is gekomen met het bloed van de foetus. Men zal dit inderdaad goed opvolgen zodat de antistoffen in jouw bloed het bloed van jouw kindje niet gaan afbreken indien dat Rhesus+ zou zijn.
     

Deel Deze Pagina