Ervaringen gynefix?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door ellalovescoffee, 14 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Na lang zoeken is de gynefix de enige vorm van anticonceptie die ik nog enigszins overweeg. Wil geen hormonen en een 'gewoon' koperspiraal wordt afgeraden als je al hevige menstruaties van jezelf hebt. Gynefix zegt zelf weinig tot geen extra bloedverlies te veroorzaken.

    Maar er is zo weinig te vinden over dit spiraaltje. Iemand hier die er goede/slechte ervaringen mee heeft?
    Vind het ook een beetje mysterieus dat je ze moet bellen of mailen voor je te horen krijgt waar/wie deze spiraal plaatst in jouw omgeving...
     
  2. Sammelskee

    Sammelskee Bekend lid

    16 jan 2013
    543
    1
    18
    Roosendaal
    Ik heb de gynefix ongeveer 4 jaar gehad. Hij is gezet door de gynaecoloog en verwijderd door de huisarts.
    Het was voor mij op dat moment de enige optie omdat mirena niet bleef zitten en de pil niet meer mag vanwege trombose.
    Mijn menstruaties waren in het begin minder, maar na 1,5 jaar werden ze steeds heftiger, compleet met stolsels en al.. ik had hier zoveel last van dat ik naar de huisarts ben gegaan om te kijken of hij eruit kon en opnieuw een mirena laten plaatsen. Die zit er nu 2 jaar in en blijf wel menstruaties krijgen, maar een stuk minder lang en minder heftig.
     
  3. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Dank je wel voor je reactie Sammelskee! Balen dat het bij jou na 1,5 jaar toch mis ging. Maar tot die tijd was je wel tevreden? En het weer verwijderen, was dat nog extra pijnlijk of zo?

    Ik heb ondertussen de locaties gekregen waar ik terecht kan voor de gynefix. Ik blijf twijfelen...
     
  4. Sammelskee

    Sammelskee Bekend lid

    16 jan 2013
    543
    1
    18
    Roosendaal
    Ja tot die tijd was ik wel tevreden erover. Het verwijderen viel me mee :)
     
  5. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Goed om te horen dat het verwijderen mee viel: dat leek me ook eng!
    Ik heb half november nu een afspraak bij de gynaecoloog. In eerste instantie voor een echo en gesprek, maar als ik het dan zie zitten, kan hij het gelijk ook plaatsen.
     
  6. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb heel erg getwijfeld tussen de gynefix en de flexi-t
    Uiteindelijk voor se laatste gegaan. Eerste drie maanden was de menstruatie een hel. En na 6 maanden was het weer normaal.

    mn cyclus schommeld wel een beetje qua lengte tussen de 28 en 32 dagen met soms een uitschieter naar 39 dagen maar dat komt denk eerder door het krijgen van een kind dan de spiraal.
     
  7. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Volgens mij kwam ik jouw vraag over gynefix destijds inderdaad tegen toen ik op het forum hier zocht naar ervaringen. Ik vrees het extra bloedverlies ook, maar probeer er maar niet te veel aan te denken. Misschien scheelt het een beetje voor mij dat mijn twee menstruaties na de bevalling nu ook verre van normaal en erger en langer waren: mag dat straks in één beweging door na de spiraal ;)
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  8. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    De flexi-t is in elk geval kleiner dan de t-safe die voor 10 jaar is. Het plaatsen deed hier geen pijn.
     
  9. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Goed te horen dat plaatsen geen pijn deed! Ik zal de flexi-t dan onthouden voor het geval die gynefix echt niets wordt.
     
  10. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Heb de afspraak voor plaatsen gynefix afgezegd :oops: Ik durf het gewoon (nog) niet aan; het risico dat mijn menstruaties heftiger worden. Eerst maar eens een tijdje aankijken dat mijn lichaam zich na de bevalling weer hersteld.

    Pffff, wat is dat toch lastig, om anticonceptie te vinden waar je je goed bij voelt! :(
     
  11. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Waarom zou je het niet gewoon proberen? De eerste 3 menstruaties zijn echt kut qua pijn en bloedverlies maar erna gaat het snel terug naar normaal. dat hoor ik van alle mensen met een koper spiraal.
     
  12. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Ja, zo stond ik er eerst ook in: gewoon proberen en die eerste maanden maar voor lief nemen. Maar ik ben nu, dik drie maanden na de bevalling, fysiek nog steeds niet terug "normaal" qua menstruaties. Ik zag er daarom enorm tegenop om dan gelijk weer een tijd maar door te kachelen zonder eerst eens even terug mezelf te zijn. Ik bleef er maar over piekeren en toen zei m'n vriend: waarom stel je het niet nog even uit?
    Ik gun mezelf dus nog even wat tijd. Ik kon het ziekenhuis zo weer bellen zodra ik eraan toe was, zeiden ze.
     

Deel Deze Pagina