Ervaringen inleiden van bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Basisuil, 27 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Basisuil

    Basisuil Fanatiek lid

    25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Even korte inleiding :)

    Ik word waarschijnlijk tussen de 37 en 38 weken ingeleid omdat madam klein is en er bijna geen vruchtwater meer is.
    Het moet wel heel gek lopen zegmaar als het toch anders wordt.

    Alleen ik ben nog niet eerder ingeleid en mijn enige ervaring met wee-opwekkers zijn niet zo heel positief.
    Bij de 1e spontaan begonnen, in 9,5 uur bevallen, waarvan 20 min persen. Echter wel fluxus en daarna dus aan de wee-opwekkers gehangen, alleen reageerde ik veel te heftig op de lage dosering. De dosering halveren deed niets en toen ik uiteindelijk persweeën had heeft man geëist dat het infuus uitgezet werd (ze zouden dit gaan overleggen, maar zagen zelf ook wel in dat dit misschien niet de bedoeling was :p)

    Bij de 2e spontaan begonnen, wel 12 uur voorweeën. Toen het eenmaal doorzette in 65 min bevallen met net aan 2 persweeen, zonder actief mee te persen.

    En toen kregen we dit :$
    Gezien ervaring nr 1 sta ik niet echt te springen om een inleiding.
    Dus positieve ervaringen (uiteraard ook negatieve ervaringen) en tips zijn erg welkom :)
     
  2. mausi

    mausi Fanatiek lid

    22 jul 2009
    2.686
    568
    113
    Gelderland
    Ik ben ingeleid, met een ballonkatheter. Gewoon mee gaan slapen, volgende ochtend had ik 4 cm ontsluiting. Toen hebben ze de vliezen gebroken, weeën kwamen na 20 minuten vanzelf op gang, na 3 uur lag mijn zoon al op mijn buik. Geen weeënopwekkers aan te pas gekomen en prima bevalling. Paar uur later waren we alweer thuis.
     
    Akka en Basisuil vinden dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Bij de 1e had ik al wat ontsluiting met 39+2 en dat zorgde ervoor dat 1 ballonnetje genoeg was. Volgende dag vliezen breken en zonder weeenopwekkers te verhogen in 10 uur bevallen. Ook geen fijne bevalling maar dat kwam meer doordat ik pech had met ruggenprik en een verloskundige die baalde dat ik aan de planning was toegevoegd en dat telkens liet merken en mij enorm liet wachten ook... Stond los van inleiding zeg maar.

    2e moest voor 39 weken geboren worden. Niet gelukt. Zat potdicht. 2 ballonnen en 2x gel en op dag 5 maar 2 cm ontsluiting en baarmoedermond niet verstreken. Dus dat was pittig, weeenopwekkers enorm verhoogd. 10 uur over gedaan. Was geen fijne bevalling.

    Mijn lichaam werkte slecht op het forceren terwijl het er echt nog niet klaar voor was. Bij de 1e was de start al ingang gezet en dat maakte echt wel verschil. Ik had bij de 1e ook niet zo'n loeizware weeenstorm zoals bij de 2e doordat bij de 1e de opwekkers gelijk bleven.


    Toch zou ik zo weer voor een inleiding kiezen. Maar dit keer wel als mijn lijf al wat voorwerk heeft gedaan.
     
    Basisuil vindt dit leuk.
  4. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.381
    2.547
    113
    Ik ben ingeleid met 37 weken. Had al ontsluiting maar de baarmoedermond was nog te lang.

    Ballon viel er naar 1.5 uur uit. Waar op de vliezen gebroken werden. Twee uur aangekeken. Wel weeen maar niet lang genoeg en te snel op elkaar. Toen de weeën opwekkers en begon het echt. Hij is binnen 6 uur geboren. Maar wel met weeenstorm.
     
    Basisuil vindt dit leuk.
  5. Bittersweetsymphony

    Bittersweetsymphony Actief lid

    5 jan 2022
    272
    252
    63
    Vrouw
    2x ballon gehad en 2x tampon met medicijnen. Op dag 5 zijn mijn vliezen gebroken en werd ik aan de weeën opwekkend gezet en kreeg heel snel een helse weeënstorm. Ik heb er 14 uur over gedaan

    Sorry niet heel positief, maar wel hoe het gegaan is..
     
    Basisuil vindt dit leuk.
  6. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.372
    560
    113
    Vrouw
    Bij de 2de ingeleid met 37 weken door mideel van 2x gel en toen op eigen verzoek aan de weeënopwekkers gegaan.
    Mijn lichaam deed niks op de gel qua weeën.
    Door weeënopwekkers wel een weeënstorm gehad en toen gekozen voor een ruggeprik. Weeënstorm was heftig doordat ik alleen maar rugweeën had.

    Ik zou ocerleggen of ze de dosis langzaam willen opbouwen. Hebben ze bij mij ook gedaan omdat ik bij de 1ste ook een weeënstorm heb gehad
     
    Basisuil vindt dit leuk.
  7. Basisuil

    Basisuil Fanatiek lid

    25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Liever de eerlijke verhalen en een beeld van hoe en wat dan een te positief beeld ;)

    Thnx voor de ervaringen!

    Wil zelf ook graag kijken wat mn lijf doet als mn vliezen gebroken worden. Dus niet meteen aan de wee opwekkers.
    Hoop vooral dat het primen niet zolang gaat duren. Bij nr 2 had ik halverwege de ochtend een krappe 1 cm en bm niet verstreken. Einde van de middag was hij er. Dus benieuwd hoe dat straks is.
     
  8. Willowl

    Willowl Actief lid

    16 nov 2016
    299
    138
    43
    Ik ben ook ingeleid met 37 weken. Met 35 weken kwamen we erachter dat ik PE had en mijn zoon veel te klein bleek te zijn (p1/p2 lijn), vanaf dat moment gelijk opgenomen. Ik had hem het liefst zo lang mogelijk gedragen, maar opeens ging mijn bloeddruk ondanks medicatie weer raar doen en was de flow-meting niet goed meer. Dus dat was het moment dat het voor mij ook 'goed' voelde toch te beginnen met inleiden. Die avond (geloof ik, of was het de dag erop?:oops: door het magnesium infuus weet ik niet alles 100% meer, sorry) een ballonkatheter gehad die er binnen een paar uur uitviel en de ochtend erop begonnen met capsules (cytotec?). Ik had op dat moment nog weinig ontsluiting en hij was ook nog niet ingedaald. Ik geloof dat ze deze in totaal drie keer hebben ingebracht, elke keer met een paar uur er tussen. Ze wilden al eerder mijn vliezen breken, maar ik heb er voor gekozen mijn lichaam nog even zelf de tijd te geven het op te pakken. Idem voor weeënopwekkers, dat wilde ik echt pas als het niet anders zou kunnen. Ik ben blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb, want ondanks dat ik nog maar 37 weken was, heeft mijn lijf het wel zelf opgepakt. Rond 19h diezelfde dag had ik goede weeën en rond 22h is hij geboren. Ik denk dat als de situatie en de gezondheid van jezelf en de kleine het toelaten, dat het gewoon heel belangrijk is de tijd te nemen en je gevoel te volgen. Ook als dat misschien wat afwijkt van het standaard protocol. Ik weet niet of je ook graag in bad wil bevallen, bij ons ziekenhuis was dat wel een mogelijkheid, ook bij een inleiding. Ik mocht dit helaas niet (i.v.m. het magnesiuminfuus), maar uiteindelijk onder de douche bevallen. Kan ik wel aanraden, de warmte ontspant echt en maakte het goed te doen. Maar dat zal ook wel per persoon verschillen ;) En ondanks dat ik eigenlijk echt geen pijnstillers wilde, heb ik wel aangegeven dat het in geval van een weeënstorm toch een optie zou zijn. Was uiteindelijk niet nodig, maar het zorgde er wel voor dat ik de angst best goed los kon laten. Het is toch best spannend...
     
    Basisuil vindt dit leuk.
  9. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Met 39+4 ingeleid vanwege suiker. Ballonkatheter en daarna thuis slapen. Ochtend erna melden, 4cm ontsluiting (begon met 1) en vliezen konden gebroken worden. Wee opwekkers gehad en in een weeënstorm beland. Lager gezet, ruggeprik gehad. Rond 19 uur op 10 cm maar nog niet laag genoeg om te persen. Rond 21 uur gestart met persen.

    I is die avond om 21:21 uur met de vacuümpomp geboren.
     
    Basisuil vindt dit leuk.
  10. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.023
    7.342
    113
    Vrouw
    #10 Cobon, 30 dec 2022
    Laatst bewerkt: 30 dec 2022
    Ik ben 3x ingeleid met ballon. Eerste 2x meerdere ballonnen nodig en wat langere bevallingen. Derde bevalling was wat sneller en in bad (behalve het einde helaas), zonder pijnstilling en goed te doen. Er was veel mogelijk in het ziekenhuis, ook wachten met de wee opwekkers. Ik had zelf de regie (maar helaas heb je niet alles voor het kiezen.. :( ) de laatste keer, maar ik had mezelf ook goed geïnformeerd en voorbereid. Op het einde van de derde bevalling na (sterrenkijker, foetale nood, knip, vacuümpomp) heb ik alle bevallingen als mooi en fijn ervaren.

    Zet m op! :) en neem een bal mee om op te bouncen zou ik zeggen ;) en je kan waarschijnlijk in bad bevallen in het ziekenhuis als je wil!
     
    Basisuil vindt dit leuk.
  11. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Ik ben de laatste keer ingeleid ivm kans op een grote baby en een schouderdystocie bij de 2e waar ik best wel een trauma aan heb opgelopen (wat ik me pas besefte toen ik weer zwanger was)

    Met 38 weken ingeleid en dit was echt de meeste fijne bevalling van alle drie. Ik zei meteen al dat dit echt als een kadootje voelde, dat ik nu snapte dat vrouwen zonder pijnstilling thuis kunnen bevallen.

    Om half 8 moest ik me melden in het ziekenhuis, rustig geïnstalleerd, verloskundige kwam checken. Ik had al zo’n 2cm ontsluiting dus vliezen gebroken en daarna eerst m’n lijf alles zelf laten doen. Was wel wat activiteit, maar niet voldoende dus na een uur of 2 wee opwekkers aan. Op de laagste stand. Ophogen alleen in overleg en een draadloze ctg zodat ik me vrij kon bewegen. Heerlijk wat rond kunnen lopen in de kamer, lekker op een stoel zitten, boekje lezen, heel relaxt. Tussendoor zo nu en dan wee opwekkers verhoogd. Na een tijdje dacht ik Oja, zo voelde het… dus gevraagd om pijnstilling, wilden ze nog niet doen, vonden de weeen nog niet heftig genoeg en waren bang dat het helemaal zou stoppen door pijnstilling.
    Lekker wat gelopen in de kamer, gestaan, op de bal gezeten. Nog geen half uur later uit mezelf op bed gaan liggen, wist me geen houding te geven. Bel in gedrukt en aangegeven dat ik het gevoel had te moeten poepen. Ontsluiting gecheckt, bijna volledig! Nog geprobeerd het infuus aan te sluiten, want ik wilde graag pijnstilling. Ze loopt weg om de spullen te halen om aan het infuus te hangen en ik geef aan dat ik het echt niet meer houd. Ze gaat checken: ik zie haartjes, ga maar persen! En de tweede perswee was onze dochter er. Ik heb d’r nog net niet gelanceerd. De verloskundige gaf echt een beetje tegendruk om te voorkomen dat het te snel zou gaan.

    mijn inleiding was dus echt super. Maar misschien kwam dat ook door de vrij heftige bevallingen daarvoor, grote baby terwijl ik zelf vrij smal ben. De eerste is geboren met een knip en de vacuümpomp na 23 uur weeen. En de 2e met een schouderdystocie waardoor de noodknop al was ingedrukt en m’n kamer vol medisch personeel stond.
     
    Basisuil vindt dit leuk.
  12. Basisuil

    Basisuil Fanatiek lid

    25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Bevalbad heb ik bij de 1e geprobeerd, vond ik echt 3x niks.
    Douchen ook niet.
    De bal wel en ook gewoon ergens tegenaan leunen. Scheelt dat ik al 2x bevallen ben en dus wel een beetje weet wat ik wel en niet wil.
    Alleen inleiden is nieuw.

    Inmiddels ook wel redelijk in mn hoofd wat ik wil.
    Het scheelt dat het uit voorzorg is. Ze denken dat ze buiten de buik beter groeit als erin en dat denk ik ook. Maar er zit geen spoed achter, dus dat geeft je wat opties.
    Wil dus ook eerst kijken of mn lijf het zelf oppakt na het breken van de vliezen.
    Over 2,5 week het bevalplan bespreken als het goed is en dan ook kijken wat er precies mogelijk is.

    Wel fijn om jullie verhalen te lezen, ook km de verschillende scenario's te lezen.

    Denk dat bij mij een ingeleide bevalling ook erg snel gaat. Ben van mezelf al een snelle bevaller met een zeer korte persfase, dus met die wee opwekkers moet dat dan ook wel goed komen :roflmao:
     
  13. Mien30

    Mien30 Fanatiek lid

    6 jul 2015
    1.601
    430
    83
    Vrouw
    Om meerdere redenen met 39.1 ingeleid. Balkonkatheter gehad en nog geen 1 cm ontsluiting. Met veel pijn en moeite hebben ze de vliezen gebroken. De verloskundige wilde direct met wee opwekkers beginnen maar heb dit afgehouden. Na ongeveer 1 uur begonnen de weeën. Uiteindelijk in een weeën storm terecht gekomen en toen ging het snel. 8 uur nadat mn vliezen zijn gebroken kon ik ons mannetje vasthouden.

    Lees je in en volg je gevoel!
     
    Basisuil vindt dit leuk.
  14. Juliette16

    2 nov 2022
    13
    10
    3
    Vrouw
    Ik ben ook ingeleid. Kreeg een ballon geplaatst, welke er na een uurtje uit viel. Omdat ze onderbezetting hadden wilden ze pas de volgende dag mijn vliezen breken.

    Uiteindelijk zijn toen snachts mn vliezen spontaan gebroken en begonnen gelijk de weeën! Hier dus ingeleid maar toch een soort van spontaan haha.
     
    Basisuil vindt dit leuk.
  15. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.870
    15.309
    113
    Ik ben drie keer rondom 38 weken ingeleid, alle bevallingen waren vlot en ik kijk er fijn op terug :)

    Eerste, met 38+0:
    Bij start 3cm ontsluiting, dus ballonnetje onnodig. De vliezen werden geprikt en daarna is even afgewacht.
    Er gebeurde niet/nauwelijks iets, dus kreeg weeënopwekkers. De opwekkers zijn 2 keer opgehoogd, maar het kwam al gauw goed op gang. Dochter werd na een ruime 3,5u (inc 14min persen) geboren. Zo’n 4 uur later mochten we naar huis.

    Tweede, met 37+6
    Bij start 4cm ontsluiting, dus wederom geen ballonetje.
    De vliezen werd gebroken en het kwam direct meer dan goed op gang. Zoon werd na 47min (waarvan 1min persen) al geboren :D Voor de lunch waren we weer thuis.

    Derde, 37+5
    Bij start 2cm ontsluiting, maar inmiddels ander ziekenhuis met ander protocol, dus wederom geen ballonetje nodig.
    Vliezen werden doorgeprikt en na even afwachten gingen de weeënopwekkers aan. Deze werden ook vlot weer uitgezet omdat het allemaal mooi op gang kwam.
    Dochter werd na een kleine 1,5 uur (waarvan 5min persen) als sterrenkijker geboren.
    Zo’n 2 uur later mochten we naar huis :)
     
    Basisuil vindt dit leuk.
  16. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.588
    10.779
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Ik ben met 41 weken ingeleid. Ik had al 2 cm ontsluiting dus hebben ze direct mijn vliezen gebroken. Mocht het toen een uurtje aankijken maar helaas pakte mijn lichaam het niet goed zelf op. Ben toen aan de weeopwekkers gegaan. Ik moet zeggen dat ik deze weeën fijner (voor zover dat kan) vond dan met de 1ste bevalling die natuurlijk opgang kwam (had toen een weeenstorm die ik niet kon opvangen).

    Ik beval ook snel en ook korte persfase. Met de inleiding heb ik er 4.5uur over gedaan en 5 minuten persen en met de natuurlijke bevalling heb ik er 5uur overgedaan met 15min persen
     
    Basisuil vindt dit leuk.
  17. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.928
    12.400
    113
    Vrouw
    Bij R ingeleid.
    Avond dat ik 40 weken was kreeg ik een ballontje had toen van mezelf al bijna 3 cm.
    Ochtend erna 4 cm ontsluiting en zijn om 9:15 vliezen gebroken (wat er nog was qua vruchtwater bijna niks meer maar ze konden nog punctie doen onder de billetjes) 9:45 aan het infuus en om 13:39 was hij er. Heb zo 50 min geperst.
    Is in stuit geboren super snelle bevalling gehad.
    En super mooie bevalling ❤️
     
    Basisuil vindt dit leuk.
  18. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.475
    3.331
    113
    Het is dat er geen kids meer komen maar zou mij zo weer laten inleiden.

    Bij m'n oudste met de 41 wkn controle kwamen ze erachter dat ik bijna geen vruchtwater meer had. Volgende ochtend gelijk melden.
    Begon met 2 cm, infuus en vliezen breken om 8.15u en mocht gelukkig halverwege onder de douche staan. Op bed drukte vriend hard tegen mn onderrug meer had ik niet nodig.
    Had ineens persweeën en hing in het zijbedrek haha alsof hij eruit zou vliegen.
    Toen op de bel gedrukt ze kwamen en met een paar persweeën was hij er. Voor 1445u. 53cm en 3850gr

    Bij m'n 2e kreeg ik de 41wkn controle op verzoek eerder. Rond de 40 wkn bleek mn bloeddruk te hoog. Op di of wo ben ik bij die controle gestript. Nou echt had het gevoel dat hij er elk moment ook uitvallen maar bleef zitten. Door de drukte in het zh zou ik op za ingeleid worden. Op vrijdag ochtend vroeg belde ze of ik die dag wilde. Zei ik overleg ff en bel je terug haha mn vriend en oudste sliepen nog. Gelijk teruggebeld en gezegd dat ik er met een uur zou zijn.
    Weer 2 cm, infuus en vliezen breken 10.15u, maar mn lichaam deed hetzelf al infuus niet verder hoger gezetm mocht onder de douche en echt toen kwamen de weeën met een sneltreinvaart. Kan mij herinneren dat m'n vriend op de bel moest drukken en de verloskundige enz 2 personen aankwamen en sorry zeiden want ze hadden hun mond vol van de lunch. Nou ineens mocht ik persen voor mijn gevoel geen persweeën gehad. En tadaaaaa daar was meneer echt heel snel. Voor 13u. Belde mn ma en die zei van nu al. 57cm en 4235gr
    Moest wel nog tot 17u aan het infuus voor eventuele nabloedingen maar niet gekregen. Was echt een bevalling alsof die niet geweest is.
    Zei al tegen de verloskundige je kan de volgende wel vast bellen dan is het het weekend miss wat rustiger.

    Beide bevallingen in mn eigen bubbel en echt heb vaak gezegd praat maar niet doe gewoon je ding haha. Beide zonder pijnstilling bij de eerste werd het echt pijnlijk en zei ik als dit nog uren duurt wil ik pijnstillers maar toen zat ik al op het eind dus niet meer mogelijk en nodig.
    Bij nummer 2 wist ik gevoelsmatig precies hoever ik was met centimeters als ze dan controleerde klopte het precies.

    Bij beide wat hechtingen gehad maar beide keren geen last van gehad waar ik bij nummer 2 echt last van had waren aambeien echt in mn hormoonhorror haha de ha gebeld omdat ik serieus dacht dit komt nooooooit meer goed. Maar met pilletjes en zalf is dit gewoon goed gekomen.
    Omdat het onverwachts was dat ik ingeleid werd had ik geen kans meer om op mn gemak naar de wc te kunnen. En hoe erg ik ook m'n best deed tijdens mn bevalling om dat tegen te houden wat natuurlijk niet gaat lukken. Had ik ineens de knop maar omgezet en het laten gaan. Dus denk dat ik anders geen aambeien zo erg had gehad.
    Sorry voor het ..... Praat maar het is wel eerlijk en wat je dus eigenlijk nooit hoort.

    Maar zou het dus zo weer doen.

    Succes!
     
    Basisuil vindt dit leuk.
  19. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik ben 3x ingeleid (nr 4 kwam spontaan)
    Begonnen met een ballonkatheter om genoeg ontsluiting te krijgen.
    Ik moest slapen in het ziekenhuis.
    Volgende ochtend werden mijn vliezen gebroken en werd er een uurtje gewacht.
    Ik kreeg geen spontane weeen en kreeg dus wee opwekkers.
    Nummer 1 was er na 7 uurtjes ; 45 minuten persen
    Nummer 2 met 4 uur ; 9 minuten persen
    Nummer 3 met 4 uur ; 3 minuten persen

    Ik kijk er zeker goed op terug.
    Overigens kan je wel vragen of ze je iets langer de tijd geven om te kijken of je zelf weeen krijg.
    Met de ervaring van nr 4 denk ik dat het bij mij veel te lang geduurd zou hebben voordat dat bij mij gebeurd was.
    Bij mij braken de vliezen en ik kreeg pas na 36 uur weeen :rolleyes:
     
    Basisuil vindt dit leuk.
  20. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.882
    4.154
    113
    Ik ben bij nummer 1 ingeleid nadat ik twee dagen gebroken vliezen had, maar geen weeën. Tenminste, wel af en toe, maar de bevalling zette niet door. Die twee dagen wachten leverden me uiteindelijk wel 3 cm ontsluiting op.
    Ik had nog geen vergelijking, maar ik kreeg uiteindelijk een weeënstorm en heb toen wel om de pethidineprik gevraagd, want ik vond het wel heftig.
    De bevalling duurde uiteindelijk 7 uur, waarvan 50 minuten persen.
    Bij nummer 2 duurde de aanloop van de bevalling weer lang. 's Nachts veel weeën en zette niet door. Uiteindelijk vliezen gebroken. Weer 2 uur weeën en uiteindelijk 9 cm ontsluiting en toen stopte het weer. :eek: Toen ook aan de wee-opwekkers.
    Uiteindelijk duurde deze bevalling 4 uur, waarvan 20 minuten persen.
    Ik vond dit wel een veel relaxtere bevalling, omdat er pauze zat tussen de weeën. Dus ik zou wel vragen of ze het infuus niet te hoog zetten.

    Binnenkort hoop ik weer te bevallen. Dit keer een geplande inleiding. Ik vind het ook erg spannend. Die weeënstorm bij nummer 1 vond ik wel heel pittig.
     
    Basisuil vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina