Ervaringen koperspiraal T-safe

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door WWJD, 10 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Hoi allemaal

    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de T-safe.
    Met de mirena was ik compleet ontregeld met stemmingswisselingen en veel andere lichamelijke klachten. Was totaal niet mezelf. Dat nooit meer.
    Maar nu sinds paar maanden de T-safe. Cyclus is normaal (zo fijn om daarin je jezelf te voelen). Maar verder zijn er toch dingen waarvan ik denk zou dat van de spiraal komen.
    Vandaar dat ik benieuwd ben of jullie lichamelijke dan wel hormonale klachten hebben of hebben gehad (en dat je verschil merkte na verwijderen).
     
  2. Clur

    Clur Actief lid

    6 dec 2018
    177
    96
    28
    Vrouw
    hoiiii hoii,

    hier ervaring met de koperspiraal.
    Mijn eisprong was ENORM pijnlijk toen ik de koperspiraal had, echt alsof ik moest bevallen!
    En m’n menstruatie was veel erger/heviger.

    verder geen hormonale dingen zover ik me bewust ben.
     
    WWJD vindt dit leuk.
  3. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Ik heb mijn mirena omgeruild voor een T-safe, ivm veel hormonale klachten. Ik voelde me een stuk beter toen mirena er uit was.

    Maar er blijven wel hormonale klachten van mijn eigen cyclus :rolleyes: en die vind ik nog steeds niet leuk, maar ja... het was erger met mirena.

    Verder bij koperspiraal redelijk te verwachten zaken: menstruatie is 7 dagen en best hevig en ik heb ook wel buikpijn/rugpijn, de ene maand erger dan de andere. Maar eerlijk? Dat had ik ook 'puur natuur' dus ik kan niet zeggen dat het (veel) erger is met spiraal.

    Ik heb wel iedere maand een kleine bloeding in de week na menstruatie, wat in principe door hormonen komt (altijd rond dezelfde periode van cyclus), maar wat misschien zonder koperspiraal niet zou plaatsvinden.
     
    WWJD vindt dit leuk.
  4. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Dankjewel voor je reactie. Goed om te lezen en inderdaad met eigen cyclus schommelt er uiteindelijk ook genoeg. Dat vergeet je soms.

    Dat tussentijds bloedverlies herken ik heel erg. Had ik van mezelf nooit. Maar inderdaad na de menstruatie komt dat dan nog weer. Maar dat is dus niet per se een vreemd iets.

    En wat @Clur zegt herken ik ook. Rond de eisprong doet het opeens heel erg pijn. Had ik ook zelf nooit.

    Fijn om die herkenning te zien en het te plaatsen als een 'normaal' bij de koperspiraal
     
  5. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.248
    668
    113
    Heb deze spiraal nu een aantal jaar en bevalt prima alleen het enige wat hels is, is mijn enorm heftige eisprong. Lig soms te kruipen op de grond van de pijn. Ene maand erger dan de andere maand maar ben zelfs een keer door de pijn haast flauwgevallen toen ik aan het shoppen was met een vriendin.
    Maar ook hier verschilt het dus per maand soms merk ik weinig, andere maand lijkt die eisprong pijn dagen te duren.
    Mijn menstruatie was in het begin wel heftig maar nu niet meer. Eigenlijk 1 dag wel opletten dat ik op tijd mijn tampon verschoon ivm doorlekken maar verder prima te doen.
     
    mamameer en WWJD vinden dit leuk.
  6. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.849
    1.663
    113
    Vrouw
    Ik vond dat ding echt een verschrikking. Heel veel buikpijn gehad, om de haverklap bloedverlies en hele heftige menstruaties. Ook had ik steeds candida infecties terwijl ik daar nooit last van had. Heb hem weer verwijderd en voelde me zó opgelucht, klachten waren ook heel snel weer verdwenen.

    Daarnaast heeft koper ook invloed op je mineralen huishouding. Dus dat een koperspiraal echt niks doet in je lijf qua balans is niet waar.
     
    WWJD vindt dit leuk.
  7. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Dank voor je reactie. Dat idee begon ik dus ook een beetje te krijgen wat jij als laatste beschrijft.

    Ik herken de buikpijn en tussentijds bloedverlies ook. Dat zal dus niet per se weer minder gaan worden?
     
  8. Babylovebaby

    Babylovebaby Fanatiek lid

    1 dec 2015
    1.981
    1.041
    113
    Hier heeft hij maar 2 weken gezeten. Wel enorm veel kramp.
    Hij is op dag 3 van cyclus gezet normaal is mijn menstruatie maar 3 dagen maar had nu een bloeding van 9 dagen. Toen hij eruit was na 2 weken kreeg ik 2 dagen later een bloeding van 9 dagen. M'n cyclus daarop was ineens 35 dagen met op dag 21 a 22 een eisprong wat normaal op CD 15 is dus het heeft zeker wel invloed op je cyclus
     
    WWJD vindt dit leuk.
  9. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.432
    935
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ik lees even mee heb zelf ook de t-safe nu 1 jaar. Volgende maand laat ik hem eruit halen. Ben er helemaal klaar mee.
    In het begin heb ik het nog de tijd gegeven voor mezelf om er aan te wennen maar nu 1 jaar later heb ik hevige menstruaties van 8 dagen lang! Soms cyclussen van 3,5 week. Ontzettende buikkrampen en bekkenpijn. Wat een lichamelijk ongemak zeg!
    De eerste dagen moet ik bij een wc in de buurt zijn anders lek ikdoor. Dit had ik voorheen nooit en in het verleden ook een koperspiraal gehad voor de zwangerschappen maar toen had ik Max 4 dagen mijn menstruatie.
    Weet niet of het er ook mee te maken heeft maar na de zwangerschappen ontzettend last van hormonale kwalen. Kan me niet herinneren dat ik het vroeger allemaal had. Is er niet beter op geworden dus ik ben erg benieuwd dat wanneer ie eruit is het ook echt minder wordt.
     
    WWJD vindt dit leuk.
  10. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.586
    3.969
    113
    dit is bij mij inderdaad vergelijkbaar. ik heb mijn ondertussen ruim 7 jaar. en soms heftige eisprong, gelukkig niet zo erg als bij shinebright. maar wel erger dan vroeger. Menstruatie was bij mij altijd al wel heftig qua vloeien. maar ik heb nu minder stolsels dan vroeger. en idd op tijd verschonen de eerste 2 dagen.
     
  11. Erikaasje

    Erikaasje Lid

    29 okt 2019
    45
    30
    18
    Vrouw
    Ik heb de T-safe 2,5 jaar gehad vrij snel na de bevalling en dinsdag er uit laten halen.
    Mijn menstruaties waren van 5 naar 10 dagen gegaan en had dubbele bescherming nodig op 3 van die dagen. De pijn was iets heftiger, maar viel te overleven in het dagelijks doen en laten.
    Ik hoop dat het nu beter wordt nu hij verwijderd is. Verder hele goeie anticonceptie en geen last van hormonale moodswings zoals bij andere anticonceptie dingen.

    En ik hoop zwanger te worden =)
     
  12. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.110
    15.167
    113
    Ik ben blij met de mijne, nu bijna een jaar.
    Mirena ook gehad, vond ik vreselijk door bijwerkingen. Ballerine ook gehad maar die kwam er uit
     
  13. Erikaasje

    Erikaasje Lid

    29 okt 2019
    45
    30
    18
    Vrouw
    Ballerine is ten zeerste afgeraden door mijn vk ivm het er uit vallen!
     

Deel Deze Pagina