Ervaringen Kyleena Spiraal en/of anticonceptiering

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Lamode, 27 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lamode

    Lamode Bekend lid

    19 feb 2014
    793
    183
    43
    Vrouw
    Hoi hoi,
    Graag zou ik advies willen van degene die mij hierbij kunnen helpen.
    Ik heb al jaren last van zware menstruaties, waardoor ik elke keer last heb van bloedarmoede.

    Ik gebruik nu ongeveer 6 jaar geen anticonceptie en dit bevalt me prima. Ik reageer heel slecht op anticonceptie zoals depressieve klachten, migraine, pijnlijke borsten en mega futloos.
    Ik heb hiervoor de ‘normale’ pil gehad, de lichtste pil, koperspiraal en mirena spiraal. Allemaal helaas met bijwerkingen.

    Vanochtend gaf de huisarts dat ik ook de anticonceptie ring kon overwegen. Maar ik vroeg me af of ik dan hierdoor minder ga menstrueren? En is deze betrouwbaar? Ben bang dat ik ‘m niet goed inbreng hahha.
    En de Kyleena bevat de helft minder hormonen dan de Mirena. Hoe bevalt deze spiraal (voor degene die ‘m hebben)?

    Een novasure behandeling is voor nu niet ter orde bij mij, omdat de gyn aangaf dat dit niet altijd de juiste uitkomst geeft.

    Heeft iemand nog tips en/of adviezen voor me?
    Groetjes Lamode
     
  2. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Heb Mirena en Kyleena gehad: na Mirena bleef de boel ontregeld en na Kyleena was ik vrijwel direct weer vruchtbaar. Ook is die een stuk kleiner, dat is gemakkelijker met inbrengen. Maar ik was al 2 keer eerder bevallen dus voor mij maakte dat geen drol uit. Wel ben ik na het inbrengen van de Kyleena ENORM gaan vloeien. Zo erg dat ik op de terugweg in de auto (dus echt 15 min na het zetten) helemaal doorlekte zelfs tot in mijn jas :o: hele maandverbanden vol elk half uur. Dat hield 1 dag aan en na 2 weken was het weg. Met Kyleena heb ik wel maandelijks nog licht gebloed, bij Mirena bleef het helemaal weg.

    Al met al ben ik erg tevreden over Kyleena. Ben er vanaf gegaan omdat al die hormonen me tegen stonden. Was er gewoon klaar mee.
     
  3. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Is de Microgynon 20 misschien iets voor je nog?
     
  4. Nixter

    Nixter Fanatiek lid

    14 jul 2016
    1.593
    1.260
    113
    vlakbij Amsterdam
    Ik heb ervaring met de nuvaring.(tegenwoordig zijn ze er ook merkloos)
    Het was voor mij de enige anticonceptie die hielp bij mijn klachten door endometeiose (pijn, hevig bloedverlies etc.)
    Daarnaast had ik met de nuvaring ook geen last van tussentijds bloedverlies, wat ik met verschillende pillen wel heb gehad.
     
    Lamode vindt dit leuk.
  5. ClaireUnderwood

    ClaireUnderwood Actief lid

    19 okt 2021
    412
    468
    63
    Vrouw
    Ik heb de kyleena 1 jaar en 2 dagen gehad en 1 jaar en 2 dagen ellende. Sowieso de eerste 12 weken non stop gebloed (prima anticonceptie trouwens, al dat bloed...)

    Daarna zeer zeer onregelmatig bloedverlies, geen pijl op te trekken wat zorgde voor vervelende situaties op vakanties, als ik op pad was etc. Tot overmaat van ramp waren de draadjes kwijt dus moest dat ding hysteroscopisch woeden verwijderd bij de gyn, dus als toetje eigen risico van €350 weg.

    Noooooooooit meer!
     
    Lamode vindt dit leuk.
  6. Lamode

    Lamode Bekend lid

    19 feb 2014
    793
    183
    43
    Vrouw
    Is dat de lichtere pil? Zo ja, dan heb ik die gehad en was ik 3 weken aan het vloeien en 1 week niet. De HA vertelde me dat ik daardoor gewoon vruchtbaar was.

    Ik heb je reactie gelezen over de Kyleena. Ik twijfel wel hoor om voor dit te gaan, puur omdat ik bang ben dat het niet voldoende is en dat ik nog vruchtbaar ben. Daarnaast is al het bloeden ook niet echt fijn
     
  7. Lamode

    Lamode Bekend lid

    19 feb 2014
    793
    183
    43
    Vrouw
    Wordt dit trouwens ook vergoed door de zorgverzekering? Ik las dat deze 3 weken blijft zitten en vervolgens deze eruit halen in de stopweek. De HA gaf aan dat ik dan mijn menstruatie krijg en na 1 week weer opnieuw zetten.
    Jij wordt dus helemaal niet meer ongesteld in je stopweek?
     
  8. Lamode

    Lamode Bekend lid

    19 feb 2014
    793
    183
    43
    Vrouw

    Aaaah nee, hier zit je niet op te wachten inderdaad!!! Ik krijg steeds meer het idee om maar niet weer voor een spiraal te gaan.
     
  9. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ja het is lastig van te voren te zeggen. Je kunt het allicht een kans geven. Ik was over het algemeen echt wel tevreden.
     
  10. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    De reden voor verwijdering had bij mij trouwens niets te maken met het spiraaltje zelf, maar omdat het hormoongebruik me tegen stond.
     
    Lamode vindt dit leuk.
  11. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.332
    113
    Vrouw
    Hormoonstaafje?
     
  12. Nixter

    Nixter Fanatiek lid

    14 jul 2016
    1.593
    1.260
    113
    vlakbij Amsterdam
    Ik werd wel gewoon ongesteld in de stopweek, maar een stuk minser heftig met minder klachten.
    Anticonceptie boven de 21 wordt toch sowieso niet vergoed? Tenzij je maximaal aanvullend verzekerd bent.
     
  13. Lamode

    Lamode Bekend lid

    19 feb 2014
    793
    183
    43
    Vrouw
    Dat is voor mij ook de reden geweest om al jaren geen AC meer te gebruiken, maar door al dat bloedverlies elke maand twijfel ik dus om toch iets te nemen hiervoor.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  14. Lamode

    Lamode Bekend lid

    19 feb 2014
    793
    183
    43
    Vrouw
    Dat wist ik niet eens hahaha. Wel fijn dat je stukken minder ongesteld werd.
     
  15. Basisuil

    Basisuil Fanatiek lid

    25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Helaas erg slechte ervaring met de kyleena.
    Werd er erg ongelukkig van. Reageer blijkbaar ontzettend slecht op hormonen.
    Maar de pil ging voor mij ook niet.
    Heb door de kyleena echt tegen overspannen aan gelopen.
    Ook mega druk in mn hoofd, daardoor slecht slapen.
    Zo blij dattie eruit ging!
     

Deel Deze Pagina