Ervaringen lachgas als pijnbestrijding bij bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door julia80, 17 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    Bij mijn eerste twee bevallingen heb ik een ruggenprik gekregen en dat vond ik erg fijn. Bij de derde bevalling bleken Mijn bloedplaatjes heel erg laag en mocht ik geen ruggenprik meer. Inmiddels ben ik bijna uitgerekend van de vierde en zijn ze weer heel erg gezakt en is de kans heel groot dat ik weer geen ruggenprik mag. De vorige keer heb ik het helemaal zonder pijnstilling gedaan maar inmiddels moet ik in een ander ziekenhuis bevallen waar de optie van lachgas er is. Ik ken alleen nog maar de ervaringen van mijn zusje die daar vorig jaar is bevallen en die vond het de scherpe kantjes eraf halen.

    Wie heeft er ervaring met lachgas?
    Vond je het goed werken in de laatste fase? En voel je je niet raar ervan in je hoofd?

    Ik hou zelf namelijk helemaal niet van bedwelmende middelen (heb als kind ooit een kalmeringstablet gekregen voor een operatie en dat viel helemaal verkeerd en heb dat sindsdien nooit meer genomen, ook geen drugs). Pethidine en remifentanil vallen daarom sowieso voor mij af

    Ben benieuwd!!
     
  2. NA2021

    NA2021 Lid

    10 jan 2021
    96
    107
    33
    Hi @julia80,
    Ik had er goede verhalen over gehoord, dus ik vond lachgas wel een goede optie.
    Maar persoonlijk vond ik het echt niks. Ik vond het masker en de herrie die het apparaat maakte vooral heel afleidend en haalde me uit mijn concentratie. Daar heb ik me wel op verkeken. Ik vond ook de timing lastig qua inademen en een opkomende wee. Verder deed het voor mij niet veel tegen de pijn, dus heb na een half uur gezegd dat t van mij niet meer hoefde. Succes met je bevalling!
     
  3. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    hmm daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Kon je niet makkelijk tussen weeen door het wat omhoog schuiven oid?
    En ik ben altijd een 'snelle puffer', zoals altijd is kortjakje ziek :) maar moet je met dat lachgas juist perse met diepe en rustige ademhalingen werken?
     
  4. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Geen persoonlijke ervaring met lachgas maar wel als verloskundige. Ik heb redelijk wat vrouwen begeleid die lachgas kregen tijdens de bevalling, of het voldoende werkt als pijnstilling verschilde van vrouw tot vrouw. Er waren er ook bij die het onprettig vonden of het masker vervelend, ik denk dat ongeveer de helft het wel fijn vond en er baat bij had.

    Het voordeel van lachgas (tov bijvoorbeeld remifentanyl of pethidine) is dat lachgas echt heel snel uitgewerkt is als je stopt. Dus mocht je je er niet lekker door voelen dan haal je 3x diep adem en ben je het kwijt. Misschien helpt dat om het wel te willen proberen.
     
  5. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Dan is de werking wel beter, als je diep ademhaalt. Maar een combi is ook mogelijk, begin vd wee paar keer diep en daarna korte pufjes.

    En het masker snap ik heel goed dat dat vervelend is... Dat is helaas niet anders omdat anders de mensen die bij je in de ruimte staan ook high worden, en da's niet zo handig :)
    Wat ik al zei, in mijn ervaring vind ongeveer de helft het wel prettig (ondanks masker) en de helft niet.
     
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    Bedankt voor je berichtjes! super fijn om zo wat meer info te krijgen van iemand met veel ervaring ermee!
    Ik moet zeggen dat ik wel een beetje schrik van het feit dat jij zegt dat ongeveer de helft er maar baat bij had ...
    Dat masker dat is alleen voor de afzuiging toch? En de slang met het lachgas erin is gewoon los en stop je zelf in je mond wanneer je wil net zoals je dat wel eens op televisie in Engeland ziet of niet?
    En de mensen die het onprettig vinden is dan dan toch door het bedwelmende effect? Wel fijn idd dat het dan weer heel snel weg is.
    En is het niet zo dat wanneer je het niet zo fijn vindt en het dan weer zonder gaat doen de weeën dan extra hard aankomen? Ik zat bij mijn vorige bevalling namelijk wel in een goede Flow en ik ben een beetje bang dat je dat dan helemaal doorbreekt door dat lachgas
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  7. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Niet persé de helft die er maar baat bij had, ongeveer de helft wilde na max een halfuur weer stoppen. Sommigen daarvan vonden het niet voldoende helpen, anderen vonden de ervaring van high zijn vervelend, of werden er misselijk van of vonden het masker te vervelend. De andere helft vond het prettig en gebruikte het langer.

    Dat masker is inderdaad alleen voor de afzuiging en het zit op je kin (en wordt op zijn plek gehouden door een soort elastieken haarnet op je hoofd.) De kap waar het lachgas uit komt kun je inderdaad naar behoefte op je neus/mond houden en weer loslaten.

    Ik weet dus zelf niet hoe het voelt maar op je vraag of de weeën daarna extra hard aankomen: voor zover ik kan beoordelen valt dat mee.

    Degenen die het niet prettig vinden cq geen baat bij hebben stoppen vaak snel weer en dan heeft het nog niet zoveel invloed gehad in de zin dat ze dan niet echt in een flow zaten en die verstoord wordt.
    Als het onvoldoende pijnstilling geeft dan kijken we meestal daarna verder naar de volgende optie qua pijnstilling omdat iemand natuurlijk niet voor niets behoefte had daaraan. De volgende stap is meestal remifentanyl of een ruggenprik, ik snap dat dat voor jou anders ligt.

    En er is ook een groep die er veel baat bij heeft en het blijft gebruiken tot aan de persweeen. Dan verandert sowieso het gevoel van de weeën en mag je mee gaan persen dus ik heb nog nooit gezien dat iemand het lachgas dan heel erg miste.

    Zeker bij een tweede, derde (in jouw geval) vierde kindje zie je vaak dat lachgas fijn is voor de laatste centimeters van de ontsluiting. Omdat het dan meestal vlot gaat gebruik je het ook geen uren. En als vrouwen het prettig vinden zie je ze meer ontspannen waardoor de ontsluiting vaak nog wat sneller gaat. In mijn ervaring stop je of heel snel als je het niks vind of pas als je gaat persen.
     
  8. NA2021

    NA2021 Lid

    10 jan 2021
    96
    107
    33
    Je kunt het lachgas zelf idd wel op en af doen (maar het is niet zo’n buisje/puffer als je in de UK ziet). Maar de afzuiger op je kin blijft wel zitten. Ik voelde me een beetje Hannibal Lecter . Oh ja en de vk moet je vragen bijven stellen zodat je soort van ‘bij blijft’ en ik snap dat ze dat moeten doen maar ook dat werkte voor mij niet mee aan de flow/concentratie. En door de herrie moest ik soms wel drie keer vragen wat ze zei. Maar ik sprak de vk paar dagen na de bevalling en ze gaf aan dat ze een dag later nog een bevalling had gedaan en dat die vrouw het lachgas wel helemaal geweldig vond. Dus ik denk dat wat @Muisje2016 zegt idd wel klopt. Het verschilt echt per persoon. Maar niet meer voor mij dus ;)
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  9. NA2021

    NA2021 Lid

    10 jan 2021
    96
    107
    33
    en ik kreeg wel nog 15 min zuurstof nadat ik aangaf te willen stoppen dus dan zit je weer met een masker op je gezicht.
     
  10. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    Bedankt voor alle aanvullende informatie! Echt super fijn om zoveel extra's erover te horen!
    Ze hebben bij mij inderdaad aangegeven dat het alleen om het laatste stukje zou gaan. Ik vermoed ook niet dat ik het nodig zou hebben voor de 7 of 8 CM eerlijk gezegd. Ik vind het vooral een fijn idee voor het laatste heftige stuk. Ik zie hier wel nog van iemand dat die 15 minuten lang nog zuurstof nodig had. Ik heb hier specifiek naar gevraagd bij de verloskundige omdat ik de vorige keer toen ik mocht persen de baby er in 1 wee uit had. Ik wil natuurlijk niet dat de baby nog bedwelmd is van het lachgaa, maar zij gaf aan dat het vrijwel meteen uit je bloed gaat?
     
  11. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    Hmm oke snap wel hoe het voor jou niet zo fijn werkte... Ik twijfel dan ook of ik het überhaupt zou moeten proberen omdat ik de vorige keer wel in mijn eigen Flow zat en ook tussen de weeen door een soort van indommelde of even weg was. Dus dat is misschien wel fijner om te behouden.
    Nou ja we gaan het zien!
     
  12. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Klopt, het is vrijwel direct uit je bloed en heeft ook geen effect op je baby. Dat is ook de reden dat het de enige soort medicamenteuze pijnbestrijding is die door de vk gegeven mag worden (dus waarvoor je niet medisch hoeft te worden).

    Die 15 min zuurstof en afzuiging zijn bedoeld om je lucht die jij nog uitademt sneller vrij van lachgas te krijgen. Er circuleert namelijk nog wat in je longen, ook als je geen nieuwe teugen meer binnen krijgt. Dit is vooral bedoeld voor de omstanders/hulpverleners aan je bed, dat zij niet onbedoeld alsnog het door jou uitgeademde lachgas inademen. Die 15 minuten zijn erg ruim omdat er nu eenmaal met flinke veiligheidsmarges wordt gewerkt, binnen een paar minuten zijn de levels van wat je uitademt al erg laag.

    Ik heb vaker meegemaakt dat het persen zo snel ging dat er geen tijd meer was voor 15 minuten afzuiging en zuurstof, dat komt bij een mult (=multipara = iemand die al eerder bevallen is) geregeld voor. Dan ga ik niet moeilijk lopen doen, gewoon dat spul af en persen. Kan voor de baby absoluut geen kwaad en als hulpverlener overleef ik dat beetje lachgas ook wel zonder high te worden. De meeste collega's die ik ken staan er net zo in, misschien slim om wel even bij jouw vk na te vragen.
     
  13. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    ok dat is helemaal duidelijk, dankjewel! Ik zal het idd nog even navragen, want het zou wel jammer zijn als ik als een Hannibal Lector op de foto sta direct na de geboorte... :roflmao:
    En ik zie dat jij al twee kids hebt en zwanger bent van de derde. Mag ik vragen waarom jij zelf nooit het lachgas hebt geprobeerd?

    edit: tussen de weeen door gebruik je het lach gas niet he, voel je je dan ook weer normaal of is dat net te kort om het effect helemaal weg te laten gaan?
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  14. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Tussen de weeën blijf je het wel een beetje merken, de meeste vrouwen worden er wat soezig en slaperig van.

    Goeie vraag hoor, waarom zelf niet geprobeerd :) Bij mijn eerste moest ik naar het ziekenhuis omdat ik 24u gebroken vliezen had. Ik had toen al die tijd niet geslapen, was kapot en zat pas op 2 cm. Toen was een ruggenprik een veel betere keuze (omdat ik nog een flink eind te gaan had) dus heb ik die gehad.

    Bij de tweede ben ik thuis bevallen en daar heb je geen lachgas. Thuis leek de ontsluiting even te blijven hangen op 4 cm en toen heb ik wel overlegd met mijn collega dat als het over een uur niet opgeschoten was we naar het ziekenhuis zouden gaan en ik lachgas zou krijgen. Omdat dat waarschijnlijk voldoende ontspanning zou geven om de ontsluiting vlotter te laten gaan en ik dan hopelijk geen weeënversterkers nodig zou hebben. Maar goed, zo ver kwam het helemaal niet, 2 uur later was ie geboren :)

    Ik sta er zelf dus wel open voor maar hoop van de derde ook thuis te bevallen en het niet nodig te hebben.
     
  15. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    ok snap ik helemaal!

    Ik heb zelf nog even op internet in het Engels zitten zoeken (omdat daar al jaren ervaring ermee is). Er stond dat het effect pas na 10-15 s optreedt (wat jij ook al zei geloof ik) en maximaal is na 50 sec en dat je dus meteen het moet gebruiken bij het starten van de wee. Aangezien ik graag 'snel puf' en het ook niet echt nodig is om het lang te gebruiken, zou het misschien voor mij misschien afdoende te zijn om het soort van de eerste 30 s van de wee alleen te gebruiken, en dan tijdens de piek van de wee over te gaan op snel puffen en gebruik te maken van het feit dat het effect dan maximaal is, of niet?
    Sorry, dit wordt wel erg gedetailleerd, misschien moet ik het gewoon afwachten en rustig uitproberen :rolleyes:
    hoe dan ook, ben ik wel super blij met alle extra info die je hebt gegeven!!
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  16. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Haha, graag gedaan hoor!
    Ik denk dat dat inderdaad een kwestie van uitproberen is. Op zich "adviseer" ik vrouwen die het gebruiken altijd om diep en rustig in te ademen omdat het dan het meeste effect heeft. Maar uiteraard is het jouw bevalling dus mag je zelf bepalen wat voor jou het fijnste werkt. Denk dat dat vooraf ook moeilijk in te schatten is. Ik zou het als mogelijke optie in je hoofd houden en verder zien hoe het loopt. Wie weet vind je het niks, wie weet vind je het hemels en wie weet heb je het helemaal niet nodig!
    Maar snap wel dat je zoveel mogelijk info wil van tevoren, da's ook een goede voorbereiding. Hoe ver ben je trouwens?
     
  17. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    Dankjewel!
    Ik was gister 36 weken. Maar word waarschijnlijk ingeleid omdat ik al 40 ben. Heb ma as ook nog een extra groeiecho en dan gesprek met gyn
     
  18. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Oh dat komt al dichtbij dan! Succes!! Je kunt het!
     
  19. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    Ja ik weet het...
    Dankjewel, heel attent!!
    Jij ook een fijne zwangerschap gewenst!!
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  20. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Dankjewel :)
     

Deel Deze Pagina