Ervaringen lang of kort kleuteren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door fairy2011, 18 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ja ik weet dat het nog vroeg in het schooljaar is, maar toch begint het me al bezig te houden.

    Onze dochter van eind oktober is meteen door gegaan naar groep 3. Dit was een prima keuze, ze kan nu in groep 4 nog steeds goed mee komen. We hebben bij haar überhaupt nooit nagedacht over een extra kleuterjaar. Ze gingen met een grote groep oktober kinderen door naar groep 3.

    Onze zoon is van eind november 2013 en zit nu dus met zijn 4 jaar in groep 2. Hij kent alle letters en leest sinds kort de eerste woordjes met gemak.

    De vraag lang of kort kleuteren speelt vanuit de juf niet en toch zijn wij huiverig voor het door laten gaan naar groep 3. Hij is klein en vooral speels. Kan hij wel zo lang stil zitten straks? Gaat het hem niet te veel worden in groep 3?

    Wat waren jullie overwegingen om je kind langer of juist relatief kort te laten kleuteren? Wat zijn jullie ervaringen uiteindelijk geweest. Heeft een extra kleuterjaar jullie kind iets goeds gebracht of had je achteraf een andere keuze gemaakt.
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Mijn oudste is van september, die hebben we omdar hij onzeker was op advies van juf een jaar langer laten kleuteren. Ik had dat achteraf heel graag anders gedaan. Hij verveelt zich al sinds dat jaar en vindt weinig aansluiting in zijn klas. Zijn vaste vriendjes zijn allemaal ouder of even oud, zijn klasgenootjes allemaal jonger.

    Dochter is ook van september en met bovenstaande in ons achterhoofd wel door laten gaan.
     
    fairy2011 vindt dit leuk.
  3. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Mijn dochter is van aug 2013.

    Hier zal ze door gaan naar groep 3. Het is een klein meisje en nog jong, maar ik begin echt wel veranderingen aan haar te merken. Het echte kleuter is er af aan het gaan.

    Je hebt nog even te gaan, wie weet gaat je zoon ook een sprong maken.
     
    fairy2011 vindt dit leuk.
  4. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hier hetzelfde probleem. Ze is van half december... letters is geen probleem doet ze met gak... ze speelt vooral met de oudere kinderen. Maar.... ik vind het sociaal emotionele aspect erg belangrijk. Ze vindt het ook nog niet leuk om lange werkjes te maken, terwijl ze het wel kan.

    Daarnaast vind ik niet dat je alleen maar moet kijken naar of ze klaar zijn voor groep 3, maar ook de rest van de schoolperiode. Deze kids vallen in groep 7 vaak ook uit. Groep 7 is een lastig en pittig jaar wat dat betreft. Wij gaan in gesprek met de leerkrachten. Zij vinden het in haar geval ook moeilijk.

    Ik wil liever dat ze in groep 2 blijft en dan maar extra uitdaging krijgt maar wel een sterke stevige basis. Een kleuter hoort eigenlijk wel echt 2 jaar minimaal te kleuteren.
     
    fairy2011 vindt dit leuk.
  5. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Mijn zoon is van juni en had dus 2 volledige jaren gekleuterd, maar hebben we toch een extra jaar laten kleuteren.

    Vooral sociaal-emotioneel was het voor hem echt nodig. Hij moet nog heel erg een eigen ik ontwikkelen. Voor zichzelf durf kiezen. Dat extra jaar kleuteren heeft hem erg goed gedaan.

    Ik was zelf een vroege leerling. Daar heb ik vooral toen ik naar de brugklas ging echt last van gehad. Ik was gewoon nog hartstikke jong en wilde eigenlijk nog lekker met de Barbies spelen enzo. Ik was denk ik beter op mijn plek geweest als ik een jaartje langer had gekleuterd.
     
  6. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ja dat had ik dus ook... en ik ben van september... kan je nagaan als je van half december bent...
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Het verschilt zo per kind. En het schooljaar duurt nog lang. Ik zou pas rond de voorjaarsvakantie er serieuzer gaan kijken en nadenken over hoe en wat. Dan kun je de ontwikkeling tot dan toe meenemen en, denk ik, veel beter een beslissing nemen.

    Mijn dochters hebben allebei 1,5 jaar gekleuterd, was voor allebei geen probleem; de school adviseerde niet voor niets door te gaan naar 3. Wat de toekomst brengt weet je nooit, dus moet je keuzes maken die voor dat moment het beste zijn.
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Dat zegt lang niet altijd wat. Ik ben zelf van half december en nooit last van gehad en voor de oudste was 3 jaar kleuteren echt te veel.
     
  9. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik denk dat dit echt heel afhankelijk is van het kind. Mijn oudste kinderen zijn allebei van december en daar was het nooit een issue en zij hebben gewoon lang gekleuterd.
    Ik heb daar ook nooit spijt van gehad. De jongste van zes jaar kleuterd nu nog een jaar extra, was wel even een dingetje maar zowel sociaal/ emotioneel als cognitief had/ heeft ze nog heel veel te leren. Ze is nu 3 maanden bezig en je ziet haar zelfvertrouwen groeien, ben enorm opgelucht dat we niet hebben aangestuurd op groep 3 want dat was echt niet goed uitgepakt.
    Ik zou naar je kind kijken wat hij of zij aan kan en daarop je keuze baseren.
     
  10. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Ik denk inderdaad dat het kindafhankelijk is. mijn zoon is ook van november 2013. Bij hem zou ik echt niet weten waar we goed aan doen... Hij speelt heel graag, werkjes maken vind hij niet zo leuk; is daarbij ook erg snel afgeleid. Cognitief beheerst hij nu de stof van groep 3 al.

    School is bij ons voor lang kleuteren (dus alles vanaf oktober kleutert 2,5 jaar). Ik weet niet wat voor hem verstandig is op de lange termijn.

    Voor nu: kleuters ontwikkelen in sprongen, dus maar eens kijken hoe hij in mei is. Dan denk ik dat ik voor mezelf een soort plussen en minnenlijstje maak voor groep 2 en voor groep 3.
     
    fairy2011 vindt dit leuk.
  11. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Cognitief en sociaal emotioneel is een heel verschil. Die van mij zou t cognitief wel aankunnen maar sociaal emotioneel is anderhalf jaar kleuteren eigenlijk te kort.
     
  12. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Wij hebben andersom voor de keuze gestaan. Cognitief hoorde hij vanuit groep 1 naar groep 3 te gaan, maar hij was er als persoontje nog helemaal niet klaar voor. Wij hebben gekozen samen met de juf, om hem niet te versnellen en daar hebben we tot nu toe nog geen seconde spijt van. Hij groeit dit schooljaar al zo veel sociaal en emotioneel! Maar hij is gewoon echt nog een kleuter, ondanks dat hij behoorlijk pienter is voor zijn leeftijd. Wij hebben dus de ontwikkeling van zijn eigen persoontje voorrang gegeven en daar kan in de kleuterklas veel meer mee worden geoefend dan in groep 3, waar cognitieve ontwikkeling meer op de voorgrond staat.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  13. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dit vind ik dus heel dubbel... Hier is lang getwijfeld (door de 2 kleuterjuffen van dochter)- ze zijn hier voorstander van langer kleuteren in principe. Uiteindelijk in maart/april de knoop doorgehakt - ik wilde weten waar we aan toe waren - en gezegd, ze blijft bij de kleuters. Maar in mei is dat weer teruggedraaid ; juf gaf aan 'ik weet echt niet hoe ik haar een heel jaar kan bezighouden!' .
    Inmiddels zit ze in groep 5 en alles gaat haar gemakkelijk af. Ze is jong. En speels in haar manier van spelen - maar kan zich anderzijds goed concentreren.
    Wij hebben jenaplan onderwijs en ze zit nu voor het 3e jaar in een groep 3/4/5 combinatie. Maar als ik naar de kinderen op haar kinderfeestje kijk, komen die vanaf het begin af aan al uit alle niveaus... (die van dit jaar moet nog gehouden worden, maar wederom uit groep 3/4/5 - maar dus ook toen ze zelf in groep 3 zat..)

    Mocht het nu ergens te zwaar worden voor haar- dan doet ze dat jaar over. En ik zie dat eigenlijk niet als een probleem. Maar misschien maakt het soort onderwijs dat nu gemakkelijker voor ons om zo te denken.
    Ik vind het wel spannend als ze naar de middelbare gaat- als ukkie. Maar om haar dáárom al op jonge leeftijd te remmen? Nee.. we lossen het op, als er problemen komen. Wél ben ik er alert op en gaan niet lopen tobben. Ze is jong- dus als het niet gaat- dan doet ze later een jaartje over.
     
  14. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.536
    6.230
    113
    zuid-holland zuid
    Ik herken je probleem! Mijn zoon is van januari. Hij kent letters, cijfers en kan korte woordjes lezen, simpele sommen maken.... al zijn vriendjes uit de klas zijn ouder en gaan zeker door naar groep 3.
    Maar aan de andere kant is hij nog zo speels en jong in zijn gedrag, twijfel ik of hij zo lang stil kan zitten. Is hij soms zo moe na een dag school van alle indrukken.
    Toch zitten er in zijn klas genoeg kindjes van september/oktober waar hij echt een flinke voorsprong op heeft. Dus het blijft heel dubbel. Maar gelukkig duurt het nog een poosje voor we er iets mee moeten.
     
    fairy2011 vindt dit leuk.
  15. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    oh maar dat hou je toch altijd... hoe lang of kort ze ook kleuteren...
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  16. saro81

    saro81 Actief lid

    12 aug 2014
    221
    32
    28
    Mijn dochter is van december 2013 en zowel wij als haar juffen zijn voorstander van lang kleuteren. Wel bieden ze haar werkjes aan die passen bij haar ontwikkeling. Daardoor krijgt ze voldoende cognitieve uitdaging, maar mag ook nog lekker spelen.
    Ons inziens kun je je hele leven nog leren en werken. En is het echt niet eenvoudig om overal de jongste te zijn. Dus liever nu een jaartje extra dan straks in groep 7 of op het VO.
     
    ikkie97 vindt dit leuk.
  17. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Het gaat hier ook alleen om sociaal emotioneel. Cognitief zit hij nu al op het startniveau van groep 3, dat is wat het ons straks lastig gaat maken. Als dit niet zo was dan is de keuze veel makkelijker.

    We kijken het de komende maanden aan, maar het lijkt me best een heftige beslissing. Je weet gewoon niet waar je goed aan doet.
     
  18. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Ik bedenk me altijd: hoe ziet dit kind eruit achter een tafeltje? Werkend? Oplettend? Is het dan gelukkig of moet het heel veel beweging onderdrukken?

    Dat naast natuurlijk de verdere vaardigheden....
     
    fairy2011 vindt dit leuk.
  19. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.156
    768
    113
    Hoi,

    Onze dochter is van juni en heeft maar 1 jaar gekleuterd, toen van groep 1 naar 3 gegaan. Kon ook lezen met 4,5 jaar. Is een hele goede keuze geweest
     
    fairy2011 vindt dit leuk.
  20. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hier had ik er erover met de juf. Haar concentratie vind ik nog niet zo geweldig en werkjes maken enz. De juf zei dat ze dat op school juist wel goed doet... ja dan weet je t nog niet!
     

Deel Deze Pagina