Ervaringen met implanon/Koperspiraal

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door 1991Mamavanvier, 17 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Hoi,

    Ik wil overstappen van anticonceptie, en wilde graag ervaringen horen van jullie kant van een implanon of koperspiraal. (nu mirena)

    Ook alleen maar de implanon/Koperspiraal ervaringen, want pil kan ik niet gebruiken en de prikpil wil ik niet.
     
  2. Marria

    Marria Actief lid

    6 jan 2015
    182
    42
    28
    Koperspiraal, goede ervaringen.
    1x gezakt (gezet door huisarts)
    Toen die geplaatst was door gynaecoloog was het goed. Nog steeds tevreden na 2 jaar.
     
  3. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Heb nu een jaar, een koperspiraal.
    Tevreden over. Voel hem niet.
    Heb wel het idee dat mijn menstruaties wat heftiger geworden zijn.
     
  4. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Heb 7 jaar de T-safe koperspiraal gehad (kan tot 10 jaar mee). Geen last mee gehad, enkel iets zwaardere menstruaties. Maar dat schijnt bij koperspiralen normaal te zijn.

    Als je al kinderen hebt gehad is het aan te raden een wat grotere spiraal te nemen om kans op uitzakken te verkleinen.

    Een vriendin van me heeft naar volle tevredenheid al jaren implanon. Ze heeft weinig last van de hormonen en heeft 1x per 3 maand een paar dagen een beetje bloedverlies.
     
  5. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Koperspiraal gehad, ik werd gek van het bloedverlies, kon beter bijhouden wanneer ik niet vloeide dan wel.... hevige menstruaties, met doorlekken enzo weer. Terwijl ik altijd maar weinig ongesteld was. Ik heb m 9 maanden gehad, daarna snel een Mirena genomen en daar was ik heel tevreden over. Implanon goede ervaring in omgeving. Zelf geen ervaring met implanon. Succes!
     
  6. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.200
    1.246
    113
    Ik heb sinds februari een koperspiraal. Ben er tot nu toe heel tevreden mee. Merk er niets van. M’n menstruaties waren sowieso na m’n bevallingen heviger en ik heb niet het gevoel dat het nu nog erger geworden is. De eerste keer wel, maar dat was ook de eerste keer na m’n bevalling dus ik denk dat dat eerder de oorzaak was dan de koperspiraal.
    Ik heb voor een koperspiraal gekozen omdat ik geen hormonen meer in m’n lijf wilde en tot nu toe bevalt dat me echt nog heel goed. Plaatsen heb ik weinig last van gehad. Van te voren pijnstilling genomen en daarna niet meer. De verloskundige heeft em bij mij geplaatst. Ik heb een paar dagen wat spotting gehad en daarna werd in ongesteld, maar met plaatsen had de verloskundige een echo gemaakt en zag ze al dat ik waarschijnlijk snel ongesteld ging worden.
     
  7. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nu twee jaar een koperspiraal.
    Heb de middelste maat flexi-T. De gynaecoloog die meet de diepte van je baarmoeder en dan pakken ze de juiste maat spiraal.

    Heb hem dus in het ziekenhuis laten plaatsen bij de gynaecoloog en dat heeft me alles bij elkaar 600 euro gekost. Een deel viel wel in mn aanvullende pakket maar mn eigen risico kon ik wel betalen. Maar het ding zit er naar alle tevredenheid.
    Ik was niet ongesteld geworden op het verwachtte moment dus moest eerst die ochtend bloed laten prikken voor een zwangerschapstest. (Dat heeft de kosten flink opgevoerd)
    Na 6 weken nog een zeer uitgebreide echo gehad, want je ligt er dan toch. Dus ze controleren echt alles! En de spiraal zat ook goed.

    Het zetten heb ik niet gevoeld. De dagen erna wel extreme krampen gehad. Een bevalling met weeenstorm is er niks bij.

    Eerste paar keer ongesteld waren wel echt pijnlijker. Maar nu merk ik er niks van. Wel nog steeds onregelmatig ongesteld. Variërend van 28 tot 37 dagen. Maar dat heb ik al vanaf dat mijn zoon is geboren. Ervoor was ik wel heel netjes elke 28 dagen.

    Al met al ben ik er heel tevreden en positief over.
     
  8. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.059
    113
    Ik heb nu mijn tweede koperspiraal.
    Heb eerst een multiload gehad, die na 2,5 jaar verzakt bleek te zijn (en zijn werk niet goed meer deed). Ik heb begrepen dat multiload nu niet meer gezet worden, omdat deze relatief vaak verzakken. Beviel prima, geen klachten. Het prettige aan spiraal vind ik dat je nergens aan hoeft te denken.

    Ik heb sinds 2015 nu een T-safe, na 2,5 jaar mirena ellende (veel bijwerkingen). Menstruatie is wel iets heviger, maar voor mij acceptabel. Ik heb iedere maand een dag een beetje spotting voor de eisprong (dag 10-14 van cyclus), dat in principe hormonaal is, maar door koperspiraal bloedt het makkelijker en is het dus merkbaar/zichtbaar voor mij. Omdat het 'vaste prik' is en eigenlijk altijd maar een (heel) klein beetje, ben ik hier altijd op voorbereid en heb ik er dus geen last van.

    De eerste 3 maanden was menstruatie wel erg pijnlijk en 1 keer ook extreem veel bloedverlies, maar daarna was mijn lichaam gewend en werd alles normaal.

    Een vriendin van mij heeft implanon gehad, met veel ellende. Daarnaast schijnt implanon minder goed te werken als je overgewicht hebt, dus voor mij redenen om er nooit aan te beginnen. Zij heeft nu overigens al 20 jaar koperspiraal, zonder problemen of klachten.
     
  9. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik heb 2 keer een implanon gehad. Eerste keer erg tevreden. 10 maanden niet ongesteld geweest en weinig bijwerkingen. Die ging eruit ivm een kinderwens.

    Na de bevalling van de tweede dus weer laten zetten maar jeetje wat een ellende! Ik was 3 van de 4 weken ongesteld, depressief, veel hoofdpijn, geen libido meer....

    nu is hij sinds januari eruit. Ik voelde me pas na 1,5 maand weer mijzelf.

    Hier geen troep meer. ML had in april een sterilisatie moeten hebben (we zijn compleet) maar de crisis gooide roet in het eten.... over 2 maanden mag hij waarschijnlijk weer, tot die tijd met condooms.
     

Deel Deze Pagina