Ervaringen rondom een 3e keizersnede

Discussie in 'De bevalling' gestart door suuske25, 14 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suuske25

    suuske25 Actief lid

    22 nov 2011
    448
    122
    43
    NULL
    NULL
    Hoi dames!

    Ik ben nog pril zwanger maar ik ga ook bij dit kindje met een keizersnede bevallen. De andere 2 keizersnedes verliep het herstel super goed en snel. Dezelfde dag liep ik alweer rond en moet eerlijk zeggen heb nooit echt last van de wond gehad. Alleen nu wordt het dus de 3e keer en als ik nu al denk aan de bevalling begin ik toch wel zorgelijk te worden...het is natuurlijk niet niks dat de wond weer wordt opengehaald. Ben toch wel bang dat het deze keer dan niet goed gaat genezen of dat ik last blijf houden of dat het misschien fout kan gaan. Van alles spookt er door mijn hoofd. Heb ook gehoord dat 3x toch wel een max is voor een keizersnede, wat natuurlijk ook niet gek is.

    Wie loopt hier nog meer tegen aan of zijn er dames die al een 3e keizersnede achter de rug hebben en hoe is dat verlopen?
     
  2. L0nneke

    L0nneke Fanatiek lid

    21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Nog geen ervaring. Heb ook twee keizersnede gehad en zal nu ook een 3e keizersnede ondergaan. Eind juni/begin Juli kan ik je meer vertellen;)
     
  3. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Ik ben hier ook wel benieuwd naar! Volg dit topic even ;)
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ik heb 3 keizersnedes gehad en de laatste vond ik de makkelijkste! Moet daar wel bij zeggen dat de eerste 2 spoedks waren en ik totaal kapot was toen.
    Maar ik vond mijn geplande ks gewoon fijn en na 2 dagen liep ik alweer thuis rond.
    Het enige wat anders was was dat het hechten iets langer duurde dan de eerste 2 keer en een klein stukje bloedde ook iets langer. Kreeg ik een drukverbandje op en klaar.
    Overigens mocht een 4e ks ook nog, maar dat durf ik zelf niet meer aan
     
    Mississippi vindt dit leuk.
  5. maaike3

    maaike3 Bekend lid

    31 aug 2009
    772
    255
    63
    ik mag over een kleine 4 weken ook voor de 3de keizersnede . en heb niks als angst scenario 's dus lees graag even mee....
    Ik laat je sowieso weten hoe mijn ervaring was.
     
  6. MICH18

    MICH18 Fanatiek lid

    12 apr 2010
    2.667
    658
    113
    Vrouw
    Ik heb drie keizersnedes gehad.
    1 spoed
    2x gepland.

    Keizersnedes zijn gewoon goed gegaan en was vrij snel op de been. Alleen aan de laatste keizersnede een buikwandbreuk over gehouden. Maar meer een fout van het ziekenhuis vrees ik want had ik gelijk toen ik opstond de volgende dag. Dus wellicht niet goed dichtgenaaid. Was namelijk geen druk op gekomen of iets.

    De baarmoeder zag er toen beter uit dan verwacht. Dus wij willen in het najaar voor een 4de proberen. Al ga ik wel eerst nog een keer naar de gyn en in gesprek met de chirurg.
     
  7. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik krijg in juni ook de derde keizersnede. Bij mij was het herstel van de tweede keizersnede beter dan de eerste. Toen kreeg ik namelijk een wondontsteking en bij de tweede verliep het veel beter. Dus ik maak me eigenlijk helemaal geen zorgen.
     
  8. Pluis79

    Pluis79 Actief lid

    23 dec 2014
    377
    40
    28
    NULL
    NULL
    Mijn 3e ks was de beste van allemaal. Deze was dan ook gepland en geen spoed. Operatie zelf ging goed, weinig bloedverlies en vlot herstel.
     
    maaike3 vindt dit leuk.
  9. Sela~

    Sela~ Actief lid

    22 apr 2017
    455
    895
    93
    Vrouw
    Ik heb vijf keer een ks gehad. De derde was de pijnlijkste, waarschijnlijk ook omdat de gyn ruw te werk ging. De vierde en vijfde ks gingen weer heel goed en waren minder pijnlijk. Hier vooral positieve ervaringen eigenlijk. En drie keizersnedes zijn dus niet de max ;) het verschilt per vrouw. Hangt o.a. af van hoe het gesteld is met de baarmoederwand.
     
    Nuage vindt dit leuk.
  10. sweetdreams

    sweetdreams Fanatiek lid

    25 jan 2012
    3.497
    2.219
    113
    Hier eind november de 3e ks gehad. Zag er zo enorm tegen op. Ik had erg veel verklevingen en alles zat dicht op elkaar. Heb veel gevoeld en de gyn was bang voor een gaatje in mn blaas en heb daardoor 10 dagen met katheter gelopen voor de zekerheid. Veel pijn gehad in de 1e week maar daardoor veel gerust waardoor ik met 2 weken wel weer helemaal op de been was. Dit was mn laatste ks dus heb aan de gyn gevraagd aandacht te besteden aan het hechten en dat is gelukt. Zowel kraamverzorgster en vk's hadden zelden zo'n mooi litteken gezien. Het heeft de dikte van een pennenstreek. Heel mooi glad. Dus dat is een tip die ik je kan meegeven.
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Hier heb ik daar niet om gevraagd, maar mijn litteken ziet er ook heel netjes uit. Nu, 6 jaar na de 3e ks, moet je zelfs heel goed kijken waar het zit. Dat kunnen ze wel mooi doen
     
  12. Sela~

    Sela~ Actief lid

    22 apr 2017
    455
    895
    93
    Vrouw
    Hier gelukkig ook een heel mooi litteken, alleen de uiteindes lopen iets uit.
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ja dat is hier ook zo. De uiteinden zijn wat langer geworden, maar nog steeds een mooi smalle streep onder de bikinilijn. Inmiddels praktisch onzichtbaar.
     
  14. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    3x is echt wel de max hoor. Natuurlijk zijn er uitzonderingen die het vaker doen. Maar dat is over het algemeen onverstandig. Het is toch een zware buikoperatie waarbij ze alles iedere keer weer openscheuren en snijden. Kan ook zorgen voor lelijke huidplooien.

    Er zit een max aan wat de huid en je baarmoeder aankan. Ik zou hierna geen risico's meer nemen.
     
  15. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Dat is echt niet waar.
    Pas nog met mijn gyn ook over gehad. Ik dacht dat namelijk ook. Maar Neehoor. Per keer kijken ze gewoon hoe het ervoor staat. Ik krijg nu mijn 2e ks, maar nummer 3,4 en misschien wel 5 mocht ik ook gewoon aan denken. Mits dat dus verantwoord is. Maar het is dus niet standaard 3 de max.
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Dit is idd gewoon niet waar. De gynaecoloog waar ik liep had er wel eens 7 bij iemand uitgevoerd. Het ligt helemaal aan de situatie en dat verschilt per persoon.
    Ik zou nog eentje mogen qua staat van de baarmoeder etc, maar ik vind het zo genoeg geweest. Geen last van lelijke huidplooien oud.
     
  17. Sela~

    Sela~ Actief lid

    22 apr 2017
    455
    895
    93
    Vrouw
    Je moet niet zomaar dingen zeggen die niet waar zijn. Uit welke bron haal je deze informatie?

    Het verschilt per lichaam. Sommige vrouwen kunnen niet meer dan twee keizersnedes, anderen kunnen er zeven hebben en daarvan ziet de baarmoeder(wand) er nog goed uit.
     
  18. xxmamaxx2016

    xxmamaxx2016 Niet meer actief

    Ik denk dat dit eerder een mening is. Maar het is geen feit :) prima als jij hierna geen risico zou nemen maar als je van een gyn groen licht krijgt voor een 4e keizersnede is dat dus mogelijk. Een gyn geeft echt wel aan als het onverstandig is en als het beter is niet meer zwanger te worden maar er zijn genoeg gevallen waarbij een 4e of zelfs 5e keizersnede goed te doen zijn ;)
     
  19. Annedore

    Annedore VIP lid

    17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Echter statistieken laten zien dat de risico's op complicaties bij een vierde sectio echt veel meer stijgen in vergelijking met een tweede of derde sectio. Ik heb het hier gisteren nog met mijn gynaecoloog over gehad toevallig.

    Een ieder bepaalt voor zichzelf of zij deze risico's zwaar of minder zwaar laat wegen in de besluitvorming om al dan niet een vierde sectio aan te gaan.
    Ikzelf zou er ook niet voor kiezen. Ik heb over deze derde baby en bijbehorende sectio ook lang en hard nagedacht en overlegd met gynaecoloog.
     
  20. xxmamaxx2016

    xxmamaxx2016 Niet meer actief

    Maar dat zeg ik toch ook? :) ik zeg alleen dat er gevallen zijn waarbij een 4e ks prima lichamelijk kan. Ik reageerde op bovenstaande dat een 3e keizersnede toch echt de max is. Dat is gewoon niet zo. Ik zeg er ook meteen bij dat het prima is als iemand het risico niet meer neemt.
     

Deel Deze Pagina