Ervaringen spontaan zwanger worden PCOS

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Loes778, 19 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loes778

    Loes778 Lid

    19 mrt 2018
    13
    2
    3
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Ik ben nieuw hier en nog nooit eerder een vraag gesteld op een forum. Dus sorry als ik een overbodig onderwerp heb aangemaakt en alvast sorry voor het lange verhaal.

    Ik ben nu 24 jaar en heb al sinds augustus 2017 geen menstruatie gehad. Uiteraard naar de dokter geweest. Sinds vorige maand is er bij mij PCOS gediagnosticeerd.

    Op dit moment is mijn kinderwens niet zodanig groot dat ik direct in een medisch traject terecht wil komen. Ik heb overgewicht en heb besloten daar in ieder geval iets aan te doen, in de hoop dat mijn cyclus vanzelf weer op gang komt.

    Door de diagnose zijn mijn vriend en ik uiteraard toch gaan nadenken over ons toekomstplannen betreft kinderen en hebben we besloten om nu geen voorbehoedsmiddelen te gebruiken en de natuur haar gang te laten gaan, zeg maar.
    Ter info, we zijn al 10 jaar samen, hebben allebei een baan en een koopwoning, voldoende stabiliteit dus voor als ik wel zwanger zou kunnen worden.

    Nu mijn vraag. Zijn er vrouwen die zich herkennen in dit verhaal en spontaan zwanger geworden zijn?
    Omdat mijn menstruatie al zolang uitblijft vraag ik mij af of er een eisprong kan optreden voordat ik een menstruatie heb gehad?

    Alvast bedankt voor het lezen.

    Groetjes,

    Loes778
     
  2. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    De kans op een spontane eisprong is vrij klein, als je al zo lang geen cyclus hebt gehad. Maar er kan natuurlijk altijd een eisprong optreden. Hier is door veel af te vallen mijn cyclus van niet aanwezig (echt nooit een eisprong en ongesteld) naar 6 weken met een eisprong gegaan. Helaas ben ik niet zwanger geworden, maar bij ons speelden ook een verminderde zaadkwaliteit en een bevruchtingsprobleem.

    Een eisprong komt eerst, je menstruatie komt 10-18 dagen erna.
     
  3. sterre21

    sterre21 Actief lid

    21 apr 2011
    291
    144
    43
    Ik heb ook PCOS en heb dit ontwikkeld toen ik fors overgewicht had.. Nu ben ik al 6 jaar 35kg lichter (niet te dun maar precies goed) helaas is mijn PCOS niks verminderd door het afvallen en naar schatting heb ik zonder medicatie ongeveer 2 eisprongen in het jaar. Dat is dus nagenoeg geen kans. Ze zijden in het zh wel dat bij 8 vd 10 pcos'ers er wel flink verbetering in zit na afvallen.. Maar dikke pech voor mij.
    Hopelijk ben jij wel 1 van die 8 en zal je cyclus regelmatiger worden als je afvalt.. En dan dus meer kansen! Succes :thumup::Dlijkt me niks mooier dan dat het spontaan lukt!
     
  4. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Het kan wel, maar de kans is heel erg klein als je al zo lang geen menstruatie hebt gehad. Ik heb wel al heel vaak gelezen dat vrouwen met pcos weer een regelmatige cyclus kregen na het veranderen van hun levensstijl. Overigens is ook dat geen garantie; niet iedereen die gezonder gaat leven komt van hun pcos klachten af.

    Er is wel superveel informatie te vinden over pcos en wat wel en niet helpt. Zo schijnt hardlopen niet goed te zijn, maar high interval trainingen wel. En "gewoon" afvallen is vaak moeilijker voor vrouwen met pcos, terwijl als je bepaalde soorten voedsel ontwijkt, je wel afvalt en minder klachten krijgt.

    Ik zit op randje pcos, dus ik heb daar veel info over gelezen. Ik heb ook "heerlijk pcos proof eten en leven" geprobeerd (zie Google). Omdat ik juist ondergewicht had was dit voor mij niet de oplossing; ondanks een aantal aanpassingen ging mijn gewicht omlaag. Ik kreeg toen netjes mijn geld terug, want je hoeft alleen te betalen als het voor jou werkt.

    Zelfs op pinterest is veel te vinden, probeer maar eens.
     
  5. Loes778

    Loes778 Lid

    19 mrt 2018
    13
    2
    3
    Vrouw
    Hoi Jippie, bedankt voor je reactie.
    Ik hoop inderdaad dat het bij mij vanzelf weer op gang komt. Als ik zo alle verhalen lees van andere meiden met PCOS die de medische molen in gaan, gaat dat je niet in de koude kleren zitten. Helaas met PCOS geen garanties en is het bij alle vrouwen weer anders.
    Hoe heb jij dit ervaren (als je hier mee bezig bent/was) ?
     
  6. Loes778

    Loes778 Lid

    19 mrt 2018
    13
    2
    3
    Vrouw
    Heyy! Dank je voor je reactie.
    Wat jammer dat je geen verbetering hebt na al je moeite om af te vallen, balen zeg!
    Ik hoop inderdaad op meer kansen. Omdat we nu geen haast hebben, hebben we zoiets van we laten de natuur haar gang gaan. En kunnen we hopelijk alle behandelingen achterwegen laten.
    Maar helaas geen garanties met PCOS...
     
  7. Loes778

    Loes778 Lid

    19 mrt 2018
    13
    2
    3
    Vrouw
    Heyy bedankt voor de tip! Daar ga ik zeker even naar kijken.
    Ben jij nu bezig met behandelingen om zwanger te worden? Zo ja, hoe ervaar jij dit, als ik mag vragen?
     
  8. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ja, vorig jaar 5 IUI-behandelingen gehad, daarbij gaan ze eitjes stimuleren dmv hormoonprikken, ze hopen op 2, maar bij mij kwam er steeds maar 1 en de laatste veel te veel. Daarna brengen ze het sperma met een slangetje in de baarmoeder, zodat ze in ieder geval op het juiste moment op de juiste plek zijn. Geen succes helaas.
    Toen een pauze van ruim een half jaar omdat mijn vriend onverwachts een openhartoperatie moest ondergaan.
    In december verder gegaan, nu met IVF. We zijn nu bezig met de eerste poging.

    Hoe ik het ervaar: het is vooral heel heel veel wachten, en een achtbaan van emoties. Hoop, twijfel, teleurstelling.. Het is soms echt heel zwaar, maar je leert er mee omgaan, eventueel met hulp van het ziekenhuis; je kan altijd gesprekken aanvragen met de maatschappelijk werker.
    Op een afspraak moet je vaak wachten, soms zijn er wachttijden voor behandelingen, en dan moet je wachten tot de volgende echo, of wachten tot je kan testen of het gewerkt heeft. Geduld is echt nodig hier :p Wat mij wel reuze meevalt zijn de handelingen; ik vond mezelf prikken best eng, maar dat valt echt reuze mee. En de inwendige echo's, daar ben je zo aan gewend. Gelukkig zijn de mensen in het ziekenhuis meestal heel lief.

    Ik vind het wel heel goed dat je er nu al mee bezig gaat, voordat je kinderwens helemaal heftig is. Nu kan je nog geduldig proberen of je zelf je situatie kan verbeteren, en als je overgewicht hebt is het denk ik sowieso fijner en gezonder om daar vanaf te zijn voor je zwanger wordt. Ik weet niet hoeveel je daar al voor hebt geprobeerd, maar ik heb regelmatig gelezen dat vrouwen met pcos al vanalles geprobeerd hadden om af te vallen zonder succes, en toen ze de diagnose kregen en daarmee alle info, het ze wel lukten om af te vallen.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  9. Loes778

    Loes778 Lid

    19 mrt 2018
    13
    2
    3
    Vrouw
    Bedankt voor het delen van jouw ervaring! Ik vind het erg prettig om het er met lotgenoten over te hebben. Heb het idee dat ik andere mensen die niet in hetzelfde schuitje er snel mee zal vervelen haha.

    Zo, het klinkt allemaal behoorlijk heftig! Ik hoop dat jullie het geluk hebben dat het met IVF zal lukken. Heel veel succes in ieder geval!
    Het zal inderdaad ook zo zijn dat als je kinderwens op een gegeven moment zo groot is dat je er gewoon voor gaat en alle behandelingen gewoon ondergaat omdat je zo graag een kindje samen wilt.

    Ik heb inderdaad wel wat overgewicht en probeer me zoveel mogelijk in te lezen in wat ik het beste kan doen. Voordeel is zeker dat ik de diagnose al weet en ik wat gerichter aan de slag kan gaan met een ander eet- en bewegingspatroon. Ik ga er in ieder geval mijn best voor doen.

    Nogmaals veel succes en ik zal voor je duimen!
     
    Pimpelmeesje vindt dit leuk.
  10. Melief

    Melief Niet meer actief

    Hier zelfs 2 succesverhalen!
    Van de eerste raakte ik zwanger toe we een rustpauze namen omdat er van alles fout ging in het ziekenhuis en we er niet zoveel vertrouwen in hadden. Na de zwangerschap werden mijn cyclussen een stuk regelmatiger (34-37 dagen) en goede hoop dat het weer spontaan mocht lukken, helaas bleef een zwangerschap toen uit.
    Bij de tweede bleek mijn man echter ook zeer sterk verminderd vruchtbaar (volgens de artsen konden wij onmogelijk spontaan zwanger worden met deze combi) en hij moest chlomid gaan slikken als voorbereiding op ivf (schijnt een redelijk nieuwe procedure te zijn) nooit verwacht maar 4 maanden later was ik dus weer (semi) spontaan zwanger!
     
  11. Loes778

    Loes778 Lid

    19 mrt 2018
    13
    2
    3
    Vrouw
    Hey wat goed zeg! Gefeliciteerd!
    Dat zijn inderdaad weer berichten waar ik optimistisch van word. Ik ben heel benieuwd hoe het met mij zal gaan de komende maanden. Ik ga nog maar nergens op hopen en niet te ver op alles vooruit lopen. Stapje voor stapje mijn levensstijl aanpassen naar een patroon die het (hopelijk) het beste voor me is.
    Gelukkig heb ik een ontzettend lieve huisarts waar ik ook met alles terecht kan, dus ik kan altijd haar hulp inschakelen mocht het me niet lukken.
     
  12. Blondie685

    Blondie685 Fanatiek lid

    11 jan 2016
    2.086
    1.201
    113
    Bij is in 2015 ook pcos geconstateerd, ik heb alleen niet de andere kenmerken ervan. Voordat ik aan de pil ging waren mijn cyclussen ook onregelmatig en na het stoppen met de pil was dat niet anders. Van maart 2015 tm februari 2016 in mmm gezeten. Dmv hormoon spuiten zwanger geraakt van onze dochter.
     
  13. Loes778

    Loes778 Lid

    19 mrt 2018
    13
    2
    3
    Vrouw
    Hoi, fijn dat het toch gelukt is!
    Had je last van de hormonen of viel het mee?

    Ik heb op dit moment helemaal geen cyclus meer. Moet zeggen dat ik ook niet meer weet of ik een regelmatige cyclus had voor ik aan de pil begon. Heb de pil bijna 10 jaar geslikt en sinds vorig jaar maart gestopt. En toen tot aug 2017 gewoon elke maand menstruatie gehad en daarna niet meer.

    Best gek om te hopen dat je toch weer een keertje ongesteld wordt haha.
     
  14. Blondie685

    Blondie685 Fanatiek lid

    11 jan 2016
    2.086
    1.201
    113
    De gyn had mij eerst op clomid gezet maar dat werkte niet bij mij, ik werd er ook erg ziek van en labiel, was echt mezelf niet meer. Daarna gaan spuiten met Menopur en dat was echt een stuk beter, alleen veel intensiever iedere avond jezelf prikken en drie keer per week naar het zh voor echo’s en ik moest ook vaak voor echo’s omdat het lang duurde voordat er een aantal groot genoeg waren. Maar nu een prachtige dochter en is het me allemaal waard geweest.
    Maar idd gek idee dat je hoopt om ongesteld te worden, als je niet zwanger wilt worden is het niet zo erg dat je het niet bent of onregelmatig. Ik heb na mijn zwangerschap niks meer gebruikt en nu zit ik op een cyclus van 6 a 7 weken maar na mijn bevalling heb ik een half jaar geen cyclus gehad.
     
  15. Jessie80

    Jessie80 VIP lid

    3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Hier ook een gedeeltelijk succes verhaal. In december 2009 gestopt met de pil en na een jaar met zeer onregelmatige cycli het medisch traject ingegaan. Diagnose PCOS (geen overgewicht) en gestart met Clomid. Dit had geen effect en na 3 rondes (50, 2×100) gonal-f gaan spuiten. Hiermee in de 2e ronde zwanger. Na zwangerschap heel lang geen menstruatie (maar gaf bv) en toen oudste een jaar was weer MMM ingestapt, deze keer eerste ronde gonal-f zwanger. Na de zwangerschap weer heel lang zonder menstruatie en toen spontaan zwanger geraakt van nummer 3. Nou ja, spontaan.. wel met heel goed timen en ovulatietesten. Na al die jaren kende ik mijn lichaam wel :)
    Bij ons zat het dus qua vruchtbaarheid zeer goed als ik maar ovuleerde. Dat is denk ik ons geluk geweest. Veel succes en geluk voor de toekomst!
     
  16. Loes778

    Loes778 Lid

    19 mrt 2018
    13
    2
    3
    Vrouw
    Hi!

    Bedankt voor het delen van jouw ervaringen. Ondanks de mmm, gelukkig toch drie keer het geluk mogen hebben!
    Er zijn zo te horen dus nog een heleboel mogelijkheden als het niet vanzelf gaat.
    Ook al zit geen vrouw daarop te wachten, is dat toch enorm fijn dat die mogelijkheden er zijn.
    Wij zijn er op dit moment nog niet aan toe om de mmm in te stappen. Ik kan nog veel aan mezelf werken. En tot voor kort heeft mijn vriend een periode gehad waarin hij steeds maar zei dat hij nooit kinderen wilt.
    Nu ik deze diagnose kreeg was dat natuurlijk even een moment, vooral voor hem, om hier toch serieus over na te denken.
    Hij is meer bang voor het onbekende en dat hij zijn vrijheid kwijt raakt als we kinderen krijgen. Dus hij heeft nu zoiets van; we gebruiken geen voorbehoedsmiddelen en als het gebeurt, dan gebeurt het en zijn we er blij mee.
    Dat is voor mij al een geruststelling, omdat hij zonder het daadwerkelijk hardop te zeggen toch kinderen wilt. Ondertussen ken ik hem een beetje en hij doet niks waar hij niet achter staat.
    Hoe mijn lichaam helemaal werkt of niet werkt op dit moment weten we ook nog niet, ik geef mezelf een half jaar om aan mezelf te werken en dan wil ik toch wel echt opnieuw bespreken met mijn vriend wat we gaan doen, want als het bij mij erg lastig wordt dan heb ik daar wel tijd voor nodig, en vind ik het te laat om daar nog een aantal jaar mee te wachten.

    Zo... heel verhaal weer haha, sorry!
     

Deel Deze Pagina